שלום וברכה,
השבוע נמשיך בסוגיות הצדקה ונלמד את דף ט ע"א.
בעמוד מוזכר גם על בדיקת העניים (אם הם רמאים) על כך יש שיעור קצרצר של הרב אבינר במכון מאיר (שו"ת יומי - משהו כמו 3 דקות ) בו הוא דן להלכה בעניין .. מומולץ :)...
חשבתי שסוגיות בצדקה מוזכרות דדוקה בבא בתרא כיוון שע"י כך נבין את משמעות הצדקה,
בשונה משפות אחרות המילה צדקה בלשון הקודש שוקשה במילה צדק (שלא כאנדלית שם הדבר בא מלשון חסד ) [הרב חיים דוד הלוי] - הצדקה איינה איזה חסד שאני עושה עם הצד החסר, אלא אנו משלימים זה את זה "יותר ממה שבעל הבית עושה עם העני העני עושה עם בעל הבית", (הרב קוק דם מדבר על כך בעין האיה, נדמה לי בברכות ב' במדכת פאה, אין לפני את הספר כרגע...), על כן נמצאות הסוגיות בצדקה דווקא בפרק "השותפין"..
עניין השותפות מסביר לנו גם את נתינת הצדקה לפני התפילה, שעניינה להגיע לשופות עם הציבור, שהרי כל עניין התפילה בציבור היא תפילה העמידה בלחש כאשר כל אחד משלים את השני (כוזרי), ותפילת הציבור הביחד עולה למרומים, ואם נתינת הצדקה אתה מקשר לכל עם ישראל (מין 'חלק הממון בכלל') [כך שמעתי (בערך לפחות) פעם מהרב וינר]
הבנתי שגם הרב ויצמן כתב על כך במיטב הארץ אך עוד לא עיינתי שם... בעז"ה..
בכל מקרה שבוע פורה לכולם,
אשמח אם תכתבו לי תגובות על התוכנית בכלל, איך הולך וכו'... (אפשר גם לאיימל הפרטי שלי כמובן
haim...@gmail.com ..)
בשורות טובות והצלחה בכל ...,
חיים