משנת בית שער- ת"ק ורשב"ג

0 views
Skip to first unread message

אלישע ארנסט

unread,
Oct 2, 2011, 1:56:28 PM10/2/11
to חבורת מעלות
בס"ד

שלום וברכה!
המשנה פותחת בדעת תנא קמא המורה כי ניתן לחייב אחד מבני החצר בהשתתפות
בבניין בית שער לחצר.
במבט ראשון נראה כי דעה זו ברורה ואולי אפילו לא צריך לומר אותה מרוב
שהיא ברורה. אם יש נזק שעלול להגיע לכל בני החצר מובן שעל כולם לשאת בעול
למניעת אותו נזק. ואולם, אם חושבים על זה רגע זה לא כל כך פשוט- אדם יכול
לומר שבשבילו הנזק הזה לא מצדיק הוצאה כספית, או יותר מזה, אולי בשבילו
זה בכלל לא נזק! אם בני החצר רוצים למנוע הנזק זכותם אך מדוע הוא חייב
לשלם?!
יתכן והדים לכיוון זה מצויים בדעתו של רבן שמעון בן גמליאל שאומר שהצורך
בבית שער אינו מוחלט, הוא משתנה ותלוי בגורמים שיפורטו בהמשך הגמ' ובכל
מקרה גם לטענת 'זו לא הוצאה מוצדקת' יש מקום.

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages