Hegyközcsatárban díszpolgárt avattak

orendt...@gmail.com

to hegyko...@googlegroups.com

Díszpolgáravatás - Hegyközcsatár - 2013

   Románia magyarlakta települései közül Hegyközcsatár vezetősége  az első, aki díszpolgári címet adományozott a község történelmét megíró helytörténeti kutatónak, írónak Orendt Mihálynak. Ez a típusú kitüntetés az első a térségben azóta, hogy a Bihari Hegyköz Románia részévé vált, vagyis közel 70 éve.

A Díszpolgári-cím egy erkölcsi elismerés, amellyel a település tiszteletét és háláját fejezi ki a kitüntetett személynek. E címet általában az nyerheti el, aki az illető közösség érdekében kifejtett tevékenységével, magatartásával eredményesen segítette elő a település anyagi és szellemi értékeinek gyarapítását, illetve aki a kulturális élet területén a település rangjának emelése, hírnevének növelése érdekében jelentős tevékenységet fejtett ki.

Az adományozást díszoklevél, plakett és igazolvány tanúsítja, melyet a polgármester ad át a kitüntetettnek, vagy közeli hozzátartozójának. Odaítéléséről, illetve esetleges visszavonásáról a település önkormányzatának képviselő-testülete dönt.

A Bihari Hegyközben, Hegyközcsatárban a kitüntetést 2013.09.22-én Orendt Mihály Debrecenben élő, egykori hegyközcsatári lakos kapta, aki Díszpolgárrá avatását követően a következőket nyilatkozta:

„- Tisztelt Hegyközcsatár, tisztelt hegyközcsatári lakosok! Büszkeség önt el, hogy e falu szülötte vagyok és azért is, hogy életem legszebb éveit e nem mindennapi vidéken élhettem meg, olyan emberek között, akiket őszintén tisztelhettem és tisztelhetek ma is. Az itt élő emberek szeretetre méltó életvitelükkel például szolgálhattak és szolgálnak ma is a fiatal generációknak. Engedjék meg, hogy tiszta szívből köszönjem meg önöknek azt a kitüntetést, melyet Hegyközcsatár Önkormányzatának képviselő-testülete számomra adományozott. Polgármester úr könyvem megjelenését követően megkérdezte tőlem, elfogadom-e ezt a megtisztelő címet, mellyel szeretnék kompenzálni önzetlen munkámat, amit a településért tettem. A meglepetéstől nem igazán tudtam szóhoz jutni. Tudattam Polgármester úrral, hogy végzett munkámért nem várok kitüntetést, mivel kutatásaimat kizárólag őszinte szeretetből végeztem, abból a célból, hogy szülőfalum a vállalkozók számára ismertté, keresetté és vonzóbbá váljon. A díszpolgári címet természetesen elfogadtam. A Polgármesteri Hivatal vezetőinek és a hegyközcsatári képviselő-testületnek ezúttal mondok köszönetet, hogy megtiszteltek és méltónak tartottak e cím elnyerésére. Ugyanakkor szeretném kinyilatkozni azt is, hogy minden erőmmel azon fogok munkálkodni, hogy díszpolgári címemnek megfeleljek, helytálljak és tovább népszerűsítsem szeretett szülőfalumat és a Bihari Hegyközt.”

Díszpolgárt avattak  Hegyközcsatárban

   Hegyközcsatár község Helyi Tanácsa, Vitályos Barna polgármester és a községi RMDSZ szervezetének javaslatára díszpolgári címet adományozott a község történelmét megíró helytörténeti kutatónak, írónak Orendt Mihálynak.

    Ünneplőbe öltözött Hegyközcsatár református temploma szeptember 22-én, vasárnap, hiszen ünnepi Istentisztelet keretén belül nyújtotta át Vitályos Barna polgármester, a község történetében elsőként a díszpolgári címet igazoló oklevelet és emlékplakettet Orendt Mihálynak aki több éves helytörténeti kutatásának eredményeként megírta a község történetét annak írásos fennállásának nyolcszáz éves alkalmából.

Időt, energiát nem kímélve járta, kutatta szülőfalujának és az egész Hegyköznek a  történetét, amelyet a térség lakosainak tudomására hozott egy könyv formájában. Annak ellenére, hogy immár huszonöt éve itt hagyta szülőföldjét, mindig is csatári lokálpatrióta maradt, kereste a kapcsolatot számára oly kedves település lakosaival, elszármazottakkal.

  Itthon és külföldön egyaránt Hegyközcsatár hírnevét népszerűsíti honlapokon, rendezvényeken, közösségi oldalakon egyaránt, erre figyelt fel Vitályos Barna polgármester úr is aki kezdeményezője volt ezen nemes munka elismeréseként létrehozott díszpolgári cím adományozásának.

   A községi RMDSZ  megbízta a Helyi Tanács RMDSZ-es frakcióját a Díszpolgári cím Alapszabályzatának kidolgozására, valamint a határozat tervezet benyújtására, amelyet a Helyi Tanács egyhangúlag fogadott el soron következő rendes ülésén.

   Az ünnepi Istentiszteleten Miklós Csaba lelkipásztor igemagyarázatát a János 1:47-48 – ra alapozta, „…szinte mindenkinek ott lapul a zsebében, pénztárcájában a szerettei fényképe, azoké akiktől az ember olyan sok szeretet, bátorságot kap, hiszen a legkedvesebb személyek mindig is bizodalmat adnak számunkra … a Szentírás nem az ész számára íratott, hanem a hit számára, amely az ember hatodik érzékszerve, mert a hit az amely kihalt, mert senki sem születik hitben azt kérni kell Istentől … Isten sokszor látja kételkedésünket, hitetlenkedésünket ezért Ő ott áll mellettünk hogy segítsen csak bizalommal kell forduljunk Hozzá…Jézus Krisztus is úgy közeledik felénk, mint a gyermekét féltő édesanya, de ahhoz, hogy védő karjait érezhessük ott kell legyünk a közelében ahhoz hogy segíthessen…” - értekezett a lelkipásztor.

    Az Istentiszteletet követően elsőként Miklós Csaba lelkipásztor majd Vitályos Barna polgármester köszöntötte a templomban lévőket, majd röviden beszélt Orendt Mihály munkásságáról, részletet olvasott fel az önéletrajzából, a díszpolgári cím adományozásáról hozott Helyi Tanács Határozatáról, majd ünnepélyes keretek között átadta azt a kedvezményezettnek, egy ajándékcsomaggal együtt.

   Orendt Mihály izgatottan, ugyanakkor nagy örömmel vette át az oklevelet és a vele járó emlékplakettet. A kutató, író akadozó hangon mondott köszönetet a páratlan elismerésért, majd arról beszélt, hogy ezzel nem ért véget a kutatómunkája, hiszen ezen elismerés még több munkára készteti így szeretné megírni a község településeinek történetét rövid időn belül.

    Az ünnepség a református közösség felújított gyülekezeti termében folytatódott meghitt együttlétben, szeretetvendégséggel.

Tóth Zsigmond Béla

Fotók: Orendt Brigitta