BESZÉLGETÉS VITÁLYOS BARNA POLGÁRMESTERREL

Karesz

to hegyko...@googlegroups.com
               Mint  kivülálló  nem  sokat  tudok  hozzászólni.De  látható  Hegyközcsatár  fejlődése.Azt  nem  tudom,hogy  Vitályos  Barna  újra  polgármester  lesz,de  sokat  dolgozott  a  térségért. Majd  eldönti  a  lakosság. Jó  hazamenni  és  látni  a   változást '

HEGYKÖZCSATÁR ELMÚLT HAT ÉVÉNEK

MÚLTJA, JELENE ÉS JÖVŐJE

BESZÉLGETÉS VITÁLYOS BARNA POLGÁRMESTERREL

Hegyközcsatárban a RMDSZ tisztújításokat megelőzően beszélgettünk Vitályos Barna polgármesterrel, aki készségesen válaszolt kérdéseinkre.

-         Polgármester úr, egy év múlva lesznek a választások, hogyan értékeli Ön az eltelt időszakot?

-

                      Az első három évet nekem nagyon nehéz értékelnem, hiszen ez nem az én tisztem, csak megpróbálok visszaemlékezni azokra az időkre, amikor a nagy beruházásainkat, gondolatainkat elterveztük. Voltak, amiket sikerült megvalósítanunk belőle, de voltak olyanok is, amiket nem, voltak benne csalódások, de voltak sikerek is. Úgy érzem, hogy az elmúlt három év Hegyközcsatár életében nem volt teljes mértékben egy nem konstruktív év, hiszen nagyon sok mindent sikerült infrastrukturális szempontból megvalósítanunk, amelyet eddig álomként kezeltünk, vízhálózat, úthálózat, iskoláink óvodáink, közintézményeink felújítása nagy százalékban sikeresen végeztük. Úgy érzem az elmúlt évek munkája még ezután is fog gyümölcsözni, hiszen itt nem álltunk le. Jelenleg is folyamatban vannak olyan típusú munkák, amelyeknek gyümölcse majd 2012-2013-ban fog meglátszani ennek a termése akkorra fog beérni. Attól függetlenül, hogy olyan nehéz gazdasági években vagyunk és voltunk, azért nincs okunk panaszra. Ettől függetlenül a hegyközi ember elégedetlen, amely való igaz és valóságos tény, hogy nagyon sok olyan dolog van, amelyet egy polgármester nem tud megoldani, például a gazdasági helyzetét egy embernek. Mi is ugyanúgy kínlódunk, mint egy gazda, vagy mint egy magánvállalkozás csak mi teljesen másképpen, mert nem tehetjük azt, amit akarunk, nekünk törvényeink vannak, törvényes keretek közt kell dolgoznunk. Valamilyen szinten sokkal nehezebb, illetve bennünket, jómagamat nagyon sok kritika ér minden egyes tevékenységért, munkáért, beruházásért. Sajnos odajutottunk, hogy az emberek nagy többsége nem a jót látja már semmiben, hanem mindig a rosszat keresik, és mindig azt keresik, hogy mi is van ez mögött. SEMMI, higgyék el kedves olvasók, semmi nincs mögötte, viszont van nagyon sok munka, de semmi hátsó szándék, nagyon sok álmatlan éjszaka és rengeteg olyan teher, amelyet kívülről sem, önök sem közvetlen kollégáim nem látnak. De ez nem csüggeszt el engem, hiszen mindig új erőt kapok akkor, amikor egy pánglikát átvághatunk, amikor átadhatunk valamit, amelyet a közösségért és a fejlesztések irányába teszünk.

-         Elhangzott, hogy a munka gyümölcse majd 2012-2013-ban fog meglátszani ennek a termése akkorra fog beérni, ezek szerint sok elképzelése van a jövőbe.

-         Természetesen sok elképzelésem van, hiszen most is folyamatban vannak  olyan típusú beruházások, amelyek nem csak elképzelés formájában vannak hanem konkrét dolgok, mint például a tótteleki művelődési ház felújítása, a vízhálózat, amely elindul Tóttelekról, majd folytatódik Síter, Sítervölgyön, egy sportlétesítmény felépítése, amely a hegyköz összes lakosának egy szórakozási és sportolási lehetőséget ad, a hegyközcsatári csatornahálózat kiépítése, amely jelenleg úgy néz ki, hogy megnyerünk, de nyertünk egy több tízezer eurós, Európa Uniós pályázatot is a Polgármesteri Hivatal felújítására. Ezek ebben a válságos gazdasági helyzetben nem kis beruházások, ezek jelentős fejlesztések, amelyek növelik a község rangját és értékét.

-         Nagyon sok beruházások voltak az elmúlt esztendőkben, ezeket hogyan értékelik a község lakosai?

-         A meglátásom szerint, ha személyesen találkozunk, akkor nagyon pozitívan értékelik, de hogy emlékezetesebb legyen, hogyan csináltunk a semmiből SEMMIT, azt fogja jelenteni, hogy a hegyközcsatári kultúrház falán elhelyeztünk egy képkiállítást azzal a címmel, hogy EZ VOLT ÉS EZ LETT. Ez főleg azok számára, akik már elfelejtették és számukra teljesen természetesnek, tűnnek dolgok, azok elképzelik majd, hogy tényleg ilyen volt az iskola, úthálózat, villanyhálózat, kultúrház, hiszen ezek már el vannak felejtve.  Azt gondolják nagyon sokan, hogy egy polgármesternek egy őrületes fizetése van, itt most elmondom, hogy nekem 1370 lejes fizetésem van, ennyit kapok ennyi az a pénz, amit egy polgármester fizetésként kap. Ha e mögött nincs egy odaadó, lelkiismeretes, becsületes munka akkor a fene megette az egészet. Egy nagy hibám van, sok más hibáim mellett, amelyet korrigálni fogok, amiatt hogy ekkora összeget hozzunk be a településeinkbe, hogy felújítsunk és fejlesszünk nagyon sok időmet elvett és nem maradt időm, arra hogy közvetlen kapcsolatot tartsak az emberekkel. Ebből kifolyólag júniustól minden egyes településen havi két alkalommal kiszállunk a falvakba és a helyszínen lesz fogadóóra. Ekkor kimegy a polgármester, alpolgármester, jogtanácsos, pénztáros, az a referens, aki az adeverintákat adja, hogy még közelebbi kapcsolatot alakítsunk ki! Vannak, akik már elfelejtették azt, amikor még kulbris telefon volt Csatárban, nem voltak itt ezek az emberek, amikor vizet kellett vezetni, nem voltak itt, amikor utat kellett építeni Sítervölgyre, nem voltak itt, amikor a buszjárattal szemben kellett harcolnom, nem voltak itt, amikor télen ültem a traktorokon, hogy takarítsuk az utakat, tehát nagyon sok esetben nem voltak itt. Őszintén mondom én bele, öregedtem, hogy polgármester vagyok, hiszen tiszta szívvel lélekkel teszem, és erre megesküszöm, hogy nem azért teszem, mert nekem a dicsősség kell hogy polgármester legyek, hanem azért mert szeretném, hogy ez a község büszke legyen arra és ebben a községben élő emberek büszkék, legyenek, arra hogy itt élnek és itt laknak és itt fognak tovább is élni.

-         A község lakosai azzal a tudattal vannak, hogy azok a hatalmas beruházások, amelyeknek értéke régi pénzben több százmilliárd lej, azoknak nagy része a helyi adókból és illetékekből valósultak meg. Ez így van, vagy pedig külső segítséggel valósulhattak meg?

-         Annyit el kell mondanom, hogy azok a beruházásoknak az értéke, amelyeket az elmúlt hat évben valósítottunk, meg és ami még be fog folyni azok leellenőrizhetők, bárki hozzáférhet, és nyilvánosságra is hozzuk, a Csatár község összlakossainak 300 éves adója, tehát semmiképpen nem a csatári emberek adóiból vannak fedezve. Vagyis háromszáz évig az égvilágon semmit nem tesz Csatár község, nem fizetünk egy villanyszámlát, nem fizetünk semmit csak azt a pénzt, amit összegyűjtünk egy háromszáz éves adó. Az emberek már elfelejtik azt is, hogy komplekt villanyhálózat csere volt Csatárban, most ugyanaz van Síterben, amelyek több tízmilliárdok, kovácsi út, csatári út, szalárdi út, szerintem Csatárban a környéken a legjobb út van, ahova Csatárba el lehet jutni, és innen lehet menni Bihar fele, Szalárd fele, más felé nincs ilyen út, mint itt Csatárban.

-         Jövőre választások lesznek Ön indul-e a választásokon, bár tett már róla említést azért még kérdezem?

-         Ha az egészségem megengedi, és úgy döntenek Hegyközcsatár község lakossága, hogy bízik még bennem és értékeli azt a munkát, amit eddig tettem nem fognak bennem csalódni, hiszen azt azért tudni kell, hogy Csatárban úgymond egy cirkuszmentes övezet. Én ugyanolyan jóban vagyok az MPP-s képviselővel, mint az egyházak vezetőivel, vagy bármely más intézmény vezetőivel és ez sem kis dolog a mai világban.

-         Ön nagyon népszerű nem csak Csatár községben, hanem Bihar megyében, de országos szinten és határon túl is. Felkínáltak önnek több alkalommal lehetősséget a politikai pályafutáshoz, de minden alkalommal visszautasította. Ez igaz?

-         Igen ez így van, de nagyon őszintén mondom, lehet, hogy elég népszerű kis polgármesterke vagyok Bihar megyében, hiszen az utóbbi két éven keresztül én vagyok az a polgármester, aki a legtöbb szavazatokat kapom a választmányon Bihar megyében, mint küldött listán, ez nekem valahol jól esik. Illetve az hogy 2008-ban egyedüli határontúli magyar polgármester voltam, akit kitüntettek, mint a legbecsületesebb, legrátermettebb, és a településéért legjobban harcoló polgármester, ezt nem én adtam magamnak. Ebben egyházi vezetők javaslata, még a Tőkés László úr javaslata is benne volt hogy én legyek az. Azóta sem tüntettek ki senkit határon túlról politikust, én ezt belátom és nagyon köszönöm, és nagyon jól esik, viszont azt hogy én, lehet, hogy Bihar megyében vagy arrébb is elismernek, lehet hogy annak a rovására ment, hogy én itt a hegyközön egyre kevesebbet vagyok az embereimmel testileg, de lelkileg annál jobban. Sok embernek sokkal többet számítana a testi jelenlétem, mint a lelki, de lelkileg én maximálisan itt vagyok és ameddig erőm lesz itt is, fogok lenni.

-         Nagy megelégedéssel fogadták a község lakosai, de azon határain túl is, a március hónapban kiosztott Életműdíjakat, hiszen mind olyanok kapták, akik sokat tettek a községért. Vannak-e hasonló elképzelések a jövőben?

-         Természetesen, és nem csak a művelődés, kultúra és oktatás terén, és jövőre szeretnénk egy kicsit kibővíteni ezt olyan hegyközcsatári lakosokra, akik munkáságukkal illetve tudásukkal vagy bármilyen olyan tevékenységükkel Hegyközcsatár község lakosságát segítették azokat is, ki fogjuk tüntetni, én bízok, abban hogy ezzel valahogy azt az embert, aki rossz irányba megy, próbáljuk megváltoztatni. Ha nagyon kicsi százaléka lesz ezen embereknek, akik ezzel egyetértenek akkor nekem ez már megérte.

-         Mennyire van tudomása arról, hogy a lakosság nagy része nem igen van tisztába azzal, hogy a nagyobb kulturális rendezvények finanszírozása hogyan is történik. Beszélne erről a jobb tisztánlátás érdekében?

-         Előre szeretném bocsátani, hogy semmiképp nem a helyi költségvetésből, hiszen akkor 2010-ben lettek volna Hegyközi Napok, azért maradt el a tavalyi évben a rendezvény, mert 2009 – ben akkora költségvetésű rendezvényt szerveztünk, hogy annak színvonalát 2010-ben nem tudtam megfinanszíroztatni azokkal a cégekkel, akik segítettek volna bennünket anyagilag támogatni. Az Önkormányzat azon kívül, hogy a munkásait rendelkezésre bocsátja illetve a telefon költségek, azon kívül semmilyen anyagi hozzájárulás nincs. Ezeket mind cégektől illetve a Megyei Tanácstól szoktuk kapni pályázat útján, amelyekről azt kell tudni, hogy célirányozottak, tehát másra nem lehet elkölteni, így mi az Önkormányzat soha nem költöttünk el pénzt ilyen jellegű rendezvényekre. Érdekes dolog állt elő, a tavaly azért bíráltak, amiért nem csináltam falunapot, az idén pedig azért fogok kapni, amiért csinálok, de most csináltunk Majálist és lesz falunap is, mert most időben elkezdtük szervezni a támogatóknak a toborzását, és össze fogjuk szedni augusztusra, a falunapokra is a pénzt.

Forrás  : http://hegykozcsatar.multiply.com/journal/item/241