Odlewanie aluminium

Łukasz Dubiel

to hackers...@googlegroups.com
Cześć

Wczoraj wykonałem pierwsze podejście do topienia aluminium. Prosty piec zbudowany z cegieł poskładanych na sucho, zasilany węglem drzewnym. Jako tygiel stalowa puszka.

Wlot powietrza umieszczony z boku nie jest najlepszym pomysłem. Powoduje niejednorodne spalanie węgla. przez co tygiel również niejednorodnie się grzeje.

Samo aluminum wyszło bardzo zanieczyszczone przez surowiec, którym były zużyte puszki.
To oczywiście do zmiany na coś lepszego (pewnie pręty z konkretnych stopów).

Rzeczy które chciałbym spróbować:
- nawiew z dwóch stron (ewentualnie od dołu)
- lepszy tygiel (puszka nie ogarnia, prawie się przepaliła)

Niedługo powinienem dostać masę formierską i przygotować się do jakiś pierwszych sensowniejszych odlewów.

Pozdrawiam
Łukasz

Mateusz Cianciara

to hackers...@googlegroups.com
Może warto jeszcze sprawdzić budowę małego pieca łukowego?

Wygląda dosyć ciekawie i jest chyba w miarę proste do zrobienia

--
Otrzymujesz tę wiadomość, bo subskrybujesz grupę „Hackerspace KRK” w Grupach dyskusyjnych Google.
Aby anulować subskrypcję tej grupy i przestać otrzymywać od niej wiadomości, wyślij e-maila na hackerspace-k...@googlegroups.com.

Łukasz Dubiel

to hackers...@googlegroups.com
Ciekawe, w sumie elektrody węglowe są tanie.
Spróbuję zrobić taki setup na spawarce.

Ciekawie ogarnięte transformatory od mikrofalówek...

Osobiście myślę jeszcze nad przejściem na propan-butan.

Z filmiku to jeszcze zaczerpnę użycie cegły żaroodpornej do izolacji.

Jakub Kramarz

to Hackerspace group

Masz w HSie zgrzewarkę na trafo z mikrofali jak coś.

Canis Lupus

to Hackerspace KRK
Ogarnij wełne wysokotemperaturową. Spokojnie łykają 1600.

marcuse...@gmail.com

to Hackerspace KRK
Hej.

W piecach samoróbkach, które widziałem nadmuch umieszczony jest na stycznej okręgu, a nie do środka. Chodzi o to, żeby powietrze wirowało i temperatura się utrzymywała na podobnym poziomie dookoła tygla. Jeśli będziesz topił tylko aluminium to propan-butan wystarczy, jest łatwiejszy w użyciu i nie będzie problemu z odprowadzeniem popiołu. Przy węglu pewnie trzeba będzie zrobić dwa wloty powietrza. Co do konstrukcji to wewnątrz są ognioodporne cegły, potem wełna i wszystko w metalowej obudowie.

Jak chcesz odlewać z jakichś starych kawałków aluminium czy nawet z puszek to najpierw przetapiasz złom z dodatkiem topnika zbierając zgorzelinę z powierzchni i odlewasz sztabki, które będziesz używał jako wsad już przy odlewaniu przedmiotu.

Łukasz Dubiel

to hackers...@googlegroups.com
Dzięki za odpowiedzi i porady.

W dniu 13 lipca 2016 20:51 użytkownik <marcuse...@gmail.com> napisał:
W piecach samoróbkach, które widziałem nadmuch umieszczony jest na stycznej okręgu, a nie do środka. Chodzi o to, żeby powietrze wirowało i temperatura się utrzymywała na podobnym poziomie dookoła tygla.
Ok, czyli czeka mnie przeróbka.
[...]

Co stosować jako topnik, bo chyba nie kalafonię :)

Pozdrawiam
Łukasz

marcuse...@gmail.com

to Hackerspace KRK

> Co stosować jako topnik, bo chyba nie kalafonię :)

Topniki to sole topiące się w niskich temperaturach. Boraks, soda, węglan wapnia i pewnie masa innych, ale nie jestem na tyle wtajemniczony, żeby coś więcej podpowiedzieć. Chodzi w nich głównie o to, że po roztopieniu tworzą warstwę na powierzchni i odcinają dostęp powietrza. Twój odlew jest mocno utleniony bo miał z powietrzem duży kontakt. Przy okazji zanieczyszczenia sklejają się topnikiem i łatwiej je usunąć z tygla.

Pozdrawiam.
Marek