RybyMine

1 view

Jörgen Lundberg

to go...@googlegroups.com
Tjena och tack för en kul kväll,
Jag är ju som sagt ganska färsk på det här med Ruby och en sak som jag
funderade på när vi satt och kodade ikväll (och slog en massa i
dokumentationen på nätet) är intellitype/code sence eller vad man nu
vill kalla det för. Eftersom jag sitter och kodar Java mest hela
dagarna är jag van att få hjälp av IDE:n då man behöver färska upp
minnet med vilka metoder som finns i en klass, var en metod anropas
från, att hoppa till implementationen av en metod osv.

Som gammal emacs-hacker har jag inga problem med att "bara" använda en
text-editor för att koda men en IDE sparar i alla fall en massa tid då
kodbasen börjar svälla. JetBrains som gör min favorit Java IDE IDEA,
som för övrigt har lite JRuby stöd) har ett projekt på gång som heter
RubyMine.
http://www.jetbrains.com/ruby/index.html

Är det någon av er som har provat den? Ni som är Ruby-hackers till
yrket, vad använder ni när ni kodar? Är det TextMate som gäller?

Nog babblat av javakatten bland rubyhermelinerna... :)

/Jörgen

David Vrensk

to go...@googlegroups.com
Hej Jörgen (och gruppen),

jag kunde tyvärr inte vara med ikväll men jag har också en del funderingar i frågan.

Ja, jag använder TextMate i mitt dagliga arbete.  Det är ett bra verktyg och jag trivs när jag jobbar i det.

Jag sitter nu ute hos en kund som har Windows.  Jag tog över efter Carl-Johan där och ärvde då hans Netbeans-installation.  Den har några poänger: man kan hoppa till klass- och metoddefinitioner ganska enkelt, och den har bra stöd för ruby-debug (som jag hade stor nytta av vid ett tillfälle när jag skulle felsöka databasadaptern).  Den har intellisense, men den är helt oanvändbar, för den poppar upp för sent och för långsamt – ungefär när man har kommit på vad man ska skriva, och då hindrar den en från att skriva en stund.  Stödet för att hoppa till klass- och metoddefinitioner är inte heller hundraprocentigt, och själv uppbyggnaden av Rails gör det till ett hopplöst fall.

Jag har gjort en ansats till en insats att gå över till Emacs ute hos kunden, men tiden har inte räckt till.  (Jag närmast bodde i Emacs i 15 år, så det är en miljö jag trivs i.)  Det finns massor med användbara komponenter som kan göra Emacs till en bra Ruby- och Rails-miljö, men man måste själv plocka ihop dem.  Just nu har dock en av Rails-scenens stora utbildare, Geoffrey Grossenbach, bestämt sig för att sätta ihop en screencast om hur man kan/bör gå tillväga.  Man kan läsa mer på http://nubyonrails.com/articles/emacs-emacs .

Rubymine har jag inte hunnit testa, men någonting ska man ju göra i jul.  Är det någon som har förstått vad de tänker ta betalt för den när den är klar?

/David

Jörgen Lundberg

to go...@googlegroups.com
Jag har precis laddat hem RubyMine och sitter och har suttit och lekt
med det en stund nu. Här är några iaktagelser:

* Den bygger på IntelliJ IDEA som är en underbar editor för Java. Så
har man använt den så känner man igen sig.

* Uppstarten av IDE:n är lika seg som vid uppstarter av andra
javabaserade IDE:er.

* Precis som IDEA har den olika uppsättningar keymaps, bland annat Mac
OSX, TextMate och riktigt bra emacs emulering. :) Dessutom kan man i
princip mappa ALLT till egna kortkommandon som använder tangenter
eller tangenter och olika musklick.

* Den har stöd för lite olika versionshanteringssystem som Subversion,
Git, Perforce och cvs

* Den hittade min Ruby installation utan att jag behövde peka ut den.

* Den har integration med test unit inbyggd och för mig som bara
hackat lite "shell script liknande" saker i Ruby förut tog det ett par
sekunder att sätta upp ett test och köra det.

* Jag control-klickade på TestCase i Test::Unit::TestCase och kom då
direkt till källkoden för TestCase i min Ruby1.8 installation. Nu har
jag suttit och browsat runt i koden för Test Unit och rake ett tag.
Bästa sättet att komma igång med ett nytt språk är ju att titta på hur
de som kan skriver sin kod.

* Jag har inte riktigt fattat hur man på bästa sätt organiserar sin
rubykod än. I Java måste man ju lägga sina klasser i kataloger som
motsvarar paketet klassen tillhör men jag håller just nu på och tittar
på 'module' och 'require' och antar att de motsvarar Javas 'package'
och 'import' fast ände inte riktigt...

* Att det är en beta märker man då det ibland dyker upp en
"Exception"-bubbla nere i högra hörnet.

Angående priset "We want RubyMine to be really affordable, and the
planned price for version 1.0 is $99."
Saxat från denna sidan:
http://blogs.jetbrains.com/ruby/2008/11/rubymine-vs-intellij-ruby-plugin-pricing-licensing-etc/

/Jörgen