Valentin nap, csaladtervezesi kompetencia es szemelyes okolabnyom

1 view

BOCS HU

to bocs-s...@googlegroups.com, n4...@googlegroups.com, bkv7...@googlegroups.com, teremtes...@googlegroups.com, glo...@googlegroups.com, glo...@lists.c3.hu
A BOCS Alapítvány ismeretterjesztő összeállítása Valentin napra.

I.

„- Miért hagytál el minket? – szakadt ki belőle a kérdés. Olyan régóta sajgott benne, tulajdonképpen megválaszolatlanul… És ha Anyát kérdezte, csak a szokásos banyaválaszokat kapta:
„Azért ment el, mert egy élvhajhász, bitang gazember! Akit a vére hajt!"

De most már elég nagy ahhoz, hogy megtudakolhassa, kinyomozhassa az igazat!

Apu mesélni kezdett:
- Diákszerelem volt a miénk. Nagyon fiatalok voltunk: édesanyád éppen csak leérettségizett, főiskolára jelentkezett, én még egyeteista voltam, húszéves, amikor… anyukád terhes lett.

- Nem is akartatok engem? – kérdezte Böbe csalódottan.

- Hát… nem terveztünk, fogalmazzunk inkább így. Összeházasodtunk, de nagyon éretlenek voltunk egy ilyen kapcsolathoz.
… elhatároztam, hogy kimegyek szerencsét próbálni, külföldre. És most itt vagyok, megint.

- De miért nem kerestél évekig?! Még csak levelet sem írtál! Pedig annyira hiányoztál nekem!

- Kerestelek! És írtam is! Azt hiszem, a dolgoknak ezt a részét édesanyáddal kellene tisztáznod.

Otthon hosszú ideig töprengett a hallottakon. Szóval Apa mégsem olyan egoista, szexista bunkó, mint ahogyan Anya állította annyi esztendőn át? Kereste őt, csak Anya eltagadta előle? Ő pedig azt hitte, végleg megfeledkezett róla! Ez az érzés annyira fájdalmas és keserves volt – ő még a saját apjának sem fontos! -, hogy a fejében lévő Központi Kapcsoló egyik legfontosabb mozgatórugójává vált! Minden érzés, ami csak egy kicsit is emlékeztette erre az elhagyottságra, már rövidzárlatot okozott nála!"

(Sohonyai Edit: Le a pasikkal! avagy velem nem stimmel valami? (Móra, 2004))

II. (csatolmány)

Valentin nap örömére nagyszabású ölelési és örömosztási akciót javaslunk.

(Bizonyos öleléseknél a jövő generációk nevében kéretik vigyázni a nem-kívánt foganások megelőzésére! :-) Hiszen minden gyermeknek joga kívánt, mégpedig önmagáért kívánt gyermekként megfoganni, stabil párkapcsolatban élő, felkészült szülőkhöz, hogy felnőve elmondhassa, szeretőbb szülőket, jobb kort s helyet nem is kívánhatott volna.)

 Hezt nem küldöd tovább, akkor is teljesülhetnek álmaid, nyerhetsz a lottón, lehetsz sikeres és boldog, nem döglik meg a kutyád, nem leszel szerencsétlen életed végéig, nem kerül el minden valamirevaló embertársad, nem dől rád a házad ..., de továbbküldésével mégis egy kis mosolyt és elgondolkodást vihetsz a címzettek életébe és segíthetsz elhalasztani olyan véletlen foganásokat, amelyek sem a párnak, sem a születendő gyereknek, sem a társadalomnak, sem az emberiségnek, sem az élővilágnak nem tennének jót.

III.

Percenként közel kétszáz, a párok által nem-kívánt foganás történik a Földön.

Az alábbi tanulmány bemutatja, hogy a nemzés nagyságrenddel nagyobb ökológiai jelentőségű tett, mint bármi más életmód-elem.

http://www.spotlightnews.net/documents/efiles/carbon%20legacy.pdf
"Reproduction and the carbon legacies of individuals"

Zöldköznapi megoldásokkal csökkentheti öko-lábnyomát valaki 10-20%-kal, vagy ha nagyon radikális, 30-60 %-kal (tehát akár kevesebb mint felére).

De ha véletlenül nemz egy gyermeket, akkor saját teljes élete öko-terhének 300-600 %-át terhelte rá a jövő generációk életterére, gondatlanul megtöbbszörözte ökolábnyomát.

A jövendő gyermekeknek lenne a legjobb, ha nem erőltetett menetben ("balesetként", ahogy Lennon mondja) kerülnének a Földre, hanem akkor, amikor felkészült szülők és normális körülmények várják őket.

IV.

Klíma- és környezetvédelmi kérdés: A környezeti nevelés egyik legfontosabb eleme a családtervezési kompetencia, ami a 2009-ben az országgyűlés által elfogadott Nemzeti Ifjúsági Stratégiában is szerepel.

Diákjogi kérdés: a diákoknak joguk van a nem-kívánt foganások megelőzését segítő felkészítésre.

Szociális kérdés: a családtervezés ne maradjon a jómódúak kiváltsága! Pl. Iránban minden családtervezési eszköz ingyenes.

Nemzetközi kérdés: Magyarország a nemzetközi fejlesztésben, a szegény országok segítésében a skandináv országokhoz hasonlóan koncentráljon a családtervezési lehetőségek biztosítására.

Béke és közbiztonsági kérdés: Pl. az iskolai erőszak enyhítését is a serdülők családtervezési kompetencia nevelése szolgálja hosszabb távon, hogy szeretetben nevelkedjenek a felkészülten, felelősen és tudatosan vállalt gyermekek.

oleles.gif

BOCS HU

to glo...@googlegroups.com, glo...@lists.c3.hu, teremtes...@googlegroups.com, globgeneracio, bocs-s...@googlegroups.com, n4...@googlegroups.com, bkv7...@googlegroups.com