Intimiderende schijnaanvallen op mussennest

Harm Peeters

May 24, 2024, 8:21:24 AMMay 24
to Gierzwaluwen
Beste,
Gescheiden door een raam kan ik van dichtbij de intimidatietactiek volgen, die een zoekende gierzaluw sinds afgelopen zondag gebruikt, in een hardnekkige poging  om een koppel mussen uit "hun" gz-nestkast te verdrijven.
Samen met een partner (?) in het kielzog worden er elke dag vele tientallen schijnaanvallen tot dicht bij de mussen gevlogen, waarbij de gz zich op het laatst - remmend - met vol geopende zeilen zo groot mogelijk maakt, vaak onder het krijsen van een ijselijke verwensingskreet. Daarna is het gierend doorstarten met naverbrander aan, want de mus wil hem in z'n zwarte kladden grijpen, ..wat niet lukt.
Soms ook beukt de gz bij schijnbare afzijdigheid van de mussenman op de voorgevel om de schrik er in te houden.
Ook komt het voor dat er een treintje gz wordt opgetrommeld om luid schreeuwend en joelend dicht langs de bezette nestplek te scheren. Echt met geweld de woning betreden heb ik tot nu toe nog niet vastgesteld. Al met al moet het behoorlijk intimiderend voor familie mus zijn, die daar sinds een tiental dagen resideert.
 Groet, Harm Peeters Arcen

Henk Schreuders

May 24, 2024, 8:30:33 AMMay 24
to Gierzwaluwen
Hoi Harm, bekende taferelen. Overigens is het bij mij al regelmatig voorgekomen dat gierzwaluwen gewoon invliegen en de mussen dan vertrekken. Heb zelfs een keer gezien dat een huismus achterwaarts door het gat naar buiten werd geduwd of gejaagd. Dat gebeurt meestal op 't moment dat de aandacht bij man huismus verslapt na een hele dag op wacht zitten.

Ik had 3 paar huismussen in gierzwaluwkasten en er is nog maar 1 paartje die het aandurft om dit jaar te broeden. De andere zijn in naastgelegen woningen onder kantpannen gaan nestelen.

Toch is het wel een interessant samenspel tussen huismussen en gierzwaluwen. Waar huismussen wonen kom je vaak ook gierzwaluwen tegen, maar echt harmonie is het niet. Eerder haat-liefde.

Groeten,

Henk Schreuders
Hattem

Op vr 24 mei 2024 14:21 schreef Harm Peeters <harml...@gmail.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Harm Peeters

May 24, 2024, 8:59:20 AMMay 24
to Gierzwaluwen
Dag Henk, allen,
Sterker nog, vanzijde de mus eerder haat-in-kwadraat.
Was het niet in een filmpje van Ad van Uchelen (hier op forum) die beelden vertoonde van een inbreker-mus die een 'moord' pleegde op een gz-ei door het wraaklustig en met voorbedachte rade stuk te prikken...

Louis-Philippe Arnhem

May 25, 2024, 8:20:48 AMMay 25
to gierzw...@googlegroups.com
Inderdaad hier in Leuven vind ik regelmatig kapotte gierzwaluweitjes. Een paar jaar geleden heeft een mannetje huismus minstens 6 eieren van verschillende nestkasten gebroken. Ik vond ze voor de gevel misschien door de gierzwaluwen dan weer naar buiten gegooid.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 24 mei 2024 om 14:59 heeft Harm Peeters <harml...@gmail.com> het volgende geschreven:

Harm Peeters

May 27, 2024, 3:56:30 AMMay 27
to Gierzwaluwen
De mussen krijgen veel respect van zowel de gierzwaluwen als van onze zijde. Ze zijn taai als een honingdas en houden vier stand.
Groet, Harm Peeters Arcen.

Harm Peeters

May 27, 2024, 4:20:57 AMMay 27
to Gierzwaluwen