Antwoord: mussen in de aanval

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Hier een impressie van oud (steencoating) , en nieuw (wit). De foto(s) van de verwijderde kast met steencoating (die was in kleur aangepast aan de achtergrond) toont de 'aanpassing' via verschillende bouwstadia door de tijd heen, en komt uit een presentatie (helaas foto van computerscherm). De witte kast (aanpassing achtergrond) heeft een surplus van 3 gaten. Aangezien de huismussen het voordeel van de thuisspelende club hebben, en de GZ niet weten wat aan te treffen achter elk van de gaten, gaat de toenadering stroef. Vanuit onze binnenruimte (raam) moet ik aan de broedende huismus voorbij, en dat kan nu niet want zou snel tot verstoring leiden. De ontheemde koppels zoeken inderdaad nog wel steeds voorbijvliegend op de nu lege plek, een stukje lager. De nieuwe kast lijkt er niet op maar hangt slechts een halve vleugelslag hoger en is steeds in beeld bij de vogels. Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt maar nu is het frustrerend voor alle partijen. Bij de rode pijl ziet men de staart van de mus (deze winter).
IMG_20210619_122216.jpg
IMG_20210619_115147.jpg

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Hoi Harm,

Lijkt toch weer veel op " wat de boer niet kent....".
BTW, waarom heb je die oude kasten eigenlijk verwijderd? Moest dat wettelijk ? van de gemeente ? de politie ?, wegens VERWACHTE burenhinder of zo ?
Had ik denk ik niet gedaan als het geen dwangbevel was. "Toeristen verjagen gierzwaluwkolonie" had de kop in de krant moeten zijn.
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2021.html
https://twitter.com/ApusNL
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Jaap Langenbach

to Harm Peeters, gierzw...@googlegroups.com
Ah, zit het zo. Wel te begrijpen.
Maar ik weet niet of ik het ook had gedaan.
Een optie was misschien nog om verwijdering uit te stellen tot na feitelijk gebleken problemen bij buren. Toeristen vinden bijna alles wat apart is leuk.
(PS: CC aan forum)

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2021.html
https://twitter.com/ApusNL
Op 19-6-2021 om 17:55 schreef Harm Peeters:
Hallo Jaap, de oude hing over het grondgebied/muurdeel van buurhuis (toen met mondelinge toestemming van vorige bewoonster) en omdat de beestjes in deze geconcentreerde vorm regelmatig veel stennis schopten voorzag ik klachten. Toen de nieuwe eigenaar om verwijdering vroeg was dat wettelijk nauwelijks te weigeren.
Daarom wel van 5 naar 8 opgeschaald.
Harm

Rick Wortelboer

to Gierzwaluwen
Dag Harm,
Zeer onfortuinlijk. Mij bekruipt toch het gevoel dat dit komt doordat een bezette gierzwaluwnestkast verwijderd is. De gierzwaluwen vervolgens in verwarring achterlatend...
Bedenk goed welke kast je waar ophangt, en als die eenmaal bezet is, niets meer aan doen (nou ja, een sensortje erbij kan wel). Maar weghalen dus beslist niet. Je noemde een keer het hotel dat nu in het buurhuis gevestigd is als reden. Maar hoe kan dit de reden zijn als de kasten toch zo dicht bij elkaar hangen? Kan je ons dat uitleggen?
Groeten,
Rick

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Beste Rick, anderen,

Denk goed na bij het ophangen van een kast is idd het credo.
De inmiddels verwijderde 5-gaten-kast aan de straatzijde (oost) werd speciaal door mij geconstrueerd als optische verlenging van een zware trespa-betimmerde gootbak. Als overblijfsel uit een periode met andere/eerdere eigendomsverhoudingen stak deze gootbak over onze huisgrens heen. Dit vogelhuis had (ook) een 'Frans closet' als je begrijpt wat ik bedoel :-( Vanwege de unieke constructie, zowel in adaptatie aan de goot, als in optische aanpassing aan de omgeving was hij nergens anders toepasbaar. Ik heb er vele uren aan dankbaar werk aan besteed, maar toch weer 'met dankbaarheid' vernietigd. Deze mooie kast hing, met toestemming van de toenmalige bewoonster, (toen huurhuis woningstichting) niet tegen mijn gevel maar overlappend aan het b(h)uurhuis, dicht bij een toendertijd niet 'beslapen' kamer. Inmiddels werd hier bij het buurhuis 'alles' anders, ook het betreffende kamergebruik. Wie dagelijks geen 50 gierende luchtacrobaten pal om zijn huis heeft, zou hier ook niet licht mogen oordelen, bedenk dat aub. Temeer daar aan Maaszijde (west) een bijna identieke buursituatie bestaat, met (mijn) trossen nestplekken. Wij hebben hier, mogelijk in tegenstelling tot elders, een ruim overschot aan gierzwaluwen. Dat is voor de liefhebber erg fijn, maar volgens het spreekwoord heeft God verschillende kostgangers. Die moeten toch allen door een deur. Daarom pas ik de situatie aan, dat kost, zoals het noodzakelijk snoeien aan een boom, soms innerlijke overwinning om uiteindelijk toch een beter resultaat te verkrijgen. Dat lijkt wreed, maar die scheppende vrijheid heb ik. Trouwens, de eerste gierzwaluwen vlogen gisteren om 21:38 (ik was eerder niet thuis) al weer in de nieuwe witte kast, bekeken zowel door mijn tevreden persoontje, als door een vlucht gierende grootogen. En ik heb hier nog genoeg overstek elders :-)
Groet, Harm Peeters, Arcen

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Hi Harm,

Veel dank voor je altijd gedetailleerde uitleg. En alle respect voor je aanpak hoor. Het moet echt niet leuk zijn geweest om die met veel denk- en doe-werk gemaakte en bewoonde kasten te ontmantelen. Maar waar woningnood heerst worden ook oplossingen gevonden; door jou en door de vogels !.
Succes met de verdere bezettingen. Het lijkt me verder wel nuttig en dankbaar werk om elders in het dorp ook nog wat nieuwe kolonies te stichten.

Op 21-6-2021 om 06:08 schreef Harm Peeters:
[...]

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Dag Jaap,

Hier in Arcen hangen op 3 andere lokaties nestcreaties van mijn hand. Het zijn relatief kleine kolonies met 5, 4 en 2 bewoonde en bebroedde nestplekken. Dit reeds sinds een aantal jaren. Ter compensatie van de verloren nestplekken stemde een buurman/-vrouw 25 meter verder in met verdere plaatsing, dit voorjaar, van een dubbele nestkast. Van dit model had/heb ik er nog een aantal op zolder liggen (zie foto met aanwijsstreep). Verder op de hoek zie je met twee pijltjes aangegeven een/de oude bewoonde hoekkast. Daar heeft mijn buurman kunstzinnig een zinken aanbouw aan gemonteerd met goed werkende camera. Gisteren nog zag ik er twee vette kuikens in. De hoekkast is met een betonopstrijk ook aan de achtergrondstructuur aangepast. Het straatje tussen de woningen daar is als het (voormalige) luchtruim boven Schiphol, dus dat komt wel goed.
IMG_20210621_102745.jpg

Rick Wortelboer

to Gierzwaluwen
Dag Harm en anderen,
Ik begrijp jouw redenen.
Hiernaast wil ik toch het volgende perspectief neerzetten.
Bedrijven die huizen willen renoveren zijn gebonden zich te houden aan de Wet Natuurbescherming. Dus voordat er iets gewijzigd mag worden aan dakgoot, spouw, dak en zelfs plaatsen van zonnepanelen, moet er (zie ook Kennisdocument Gierzwaluw):
- een quickscan worden uitgevoerd
- soortgericht onderzoek gedaan worden gedurende een seizoen
- mitigerende maatregelen genomen worden (voor gierzwaluw: voor 1 bezette nestplek moeten 5 nieuwe nestplekken terugkomen; overlap van nieuwe en oude nestplekken gedurende 1 broedseizoen)
- gemonitord worden dat de voorzieningen wel functioneren.

Dit brengt voor bouwers en aannemers een hoop rompslomp met zich mee. Maar dit moeten zij wel doen om aan de Wet te voldoen. De omgevingsdiensten zien hierop toe.
Natuurlijk gaat hierbij wel eens iets mis, maar steeds meer bedrijven kennen en nemen hun verantwoordelijkheid en zorgen voor een goede afhandeling van de bescherming van de beschermde soorten.
Het is de bedrijven (en ook wel natuurbeschermers) een doorn in het oog dat particulieren zich over het algemeen hier niets van aantrekken en opdrachten geven voor spouwmuur isolatie en zonnepanelen plaatsen zonder zich te houden aan de Wet Natuurbescherming.

Harm, over jouw situatie:
- strikt genomen heeft de koper bij de koop de aanwezigheid van de gierzwaluwnesten op zijn perceel geaccepteerd. Onafhankelijk van hoe die nestgelegenheid daar is gekomen. Zo niet dan had hij voor het wegnemen ervan (van een deel van de samengestelde kast) de richtlijnen van de omgevingsdienst moeten volgen, en meerdere kasten op zijn eigen terrein moeten terugbrengen.
- het was netter geweest als jij gedurende een broedseizoen beide kasten had aangeboden. Strikt genomen heb je de Wet Natuurbescherming overtreden door jaarrond beschermde nesten weg te nemen zonder daar tijdig voldoende geschikte nestgelegenheid voor terug te brengen.
- ik denk dat de gierzwaluwen er beter uitgekomen waren als je naar de Wet Natuurbescherming gehandeld had.
Als er iemand nu bezwaar aantekent, zitten zowel jij als de buurman met de gebakken peren.
De suggestie van Jaap om elders in Arcen gierzwaluwnestkasten op te hangen, steun ik van harte.

Als iemand dus ergens een kast ophangt, en hij wordt bezet, dan moet die daar blijven hangen. Bewoners moeten zich dat goed realiseren. En kopers ook.
Dit betekent ook dat je na moet denken over het moment dat je jouw huis wil gaan verkopen. Dit is inclusief de aanwezige gierzwaluwnestplekken. Daar kunnen er op dat moment (voor of na de overdracht) niet ook zomaar een aantal van verdwijnen. In Tilburg heeft de omgevingsdienst ingegrepen bij het huis van Harry van Berkel. De kinderen hebben zijn huis expres buiten het broedseizoen te koop gezet en daarbij de nestgaten dichtgestopt. De omgevingsdienst eist nu terecht maatregelen.
Gelukkig worden in steeds meer gemeenten de plekken van gierzwaluwnesten goed bijgehouden. Hierdoor kunnen dit soort situaties zich steeds minder voordoen, c.q. kunnen steeds vaker adequate beschermingsmaatregelen opgelegd worden.

Groeten,
Rick

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Beste Rick, anderen

In het voortraject van de betreffende verandering had ik op de noordzijde ook reeds 8 nieuwe eigenbouw-nestkasten gemonteerd waarvan er inmiddels al veel bezet zijn, zowel door mussen als door gierzwaluwen. Dat wat betreft het 'overlappende' jaar vooraf. Maar helaas kreeg ik het de 5 koppels die zouden gaan verdwijnen in 2019 maar niet aan het verstand gepraat, dat die nieuwe nestplekken eigenlijk voor hun bedoeld waren. Dus...... alles goed en wel, maar deze situatie zoals jij beschrijft lijkt mij door amtenaren bedacht. Dat ons huis met z'n prachtige uitzicht op het Maasdal straks vanwege de GZ onverkoopbaar zal zijn, nemen wij 'op de koop' toe. Daar zijn wij ons van bewust. Omgekeerd zijn er mogelijk natuurliefhebbers die extra willen betalen voor de unieke beleving, wie zal het zeggen. In Arcen, jij weet het, hangen er al her en der, o.a. zoals naar het voorbeeld op de foto.
IMG_20210621_101728.jpg

Jaap Langenbach

Rick Wortelboer

to Gierzwaluwen
Hoi Harm en anderen,
Het blijft ingewikkeld dat laveren tussen wat 'mag' en wat kan.
Zonder meer knap wat je de afgelopen jaren voor de gierzwaluwen langs de Maas hebt gedaan.

Hier in Nijmegen drie jaar lang een paartje in een houten driehoekige kast. Maar nog kasten leeg. Afgelopen donderdag leek er meer interesse. Toen 's avonds even geluid laten horen en enthousiaste reacties. Verder geen geluid laten horen. Vrijdag 1 gierzwaluw in de tweede kast, zaterdag een koppeltje slapend. Bij het leren aanvliegen van de kast was het duidelijk dat in de kast het vrouwtje zat en buiten het mannetje dat er graag bij wilde komen.
Ook bij de eerste kast zat eerst het vrouwtje van vorig jaar er in, later werd er een mannetje bijgelokt. Dit om de mythe van 'het mannetje komt eerst' maar weer eens te ontkrachten.

Groeten,
Rick