Gierzwaluwkast ?

Jaap Langenbach

to Gierzwaluwforum-NL
Hallo,

Ik ontdekte vanmiddag 34 nestkasten bovenin de met groen behangen gevels van het hoofdkantoor van ASR in Utrecht. Bij twee stuks was het front inmiddels na de ingebruikname in 2016 verdwenen.
Maar ik twijfel een beetje of het "echte" gierzwaluwkasten zijn. De opening is nogal breed en zit ook vrij hoog. Misschien voor een andere soort bedoeld?
Het pand staat in de buitenwijk in een park langs de snelweg, geen gierzwaluwen in de verste verte dus waarschijnlijk niet bezet.
Ze hebben er punten mee verdient voor het "BREEUW excellent duurzaamheidscertificaat". Er hangen wat lager ook 40 huiszwaluwkasten.

asr
--
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

Martin van de Reep

to Jaap Langenbach, Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen
Beste Jaap,

Groet,
Martin

Op 29-10-2022 17:56 schreef 'Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen <gierzw...@googlegroups.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Jaap Langenbach

to Martin van de Reep, Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen
Bedankt Martin,

Op de Breeuwpagina vond ik inmiddels ook dat de kasten van dit project inderdaad voor gierzwaluwen bedoeld zijn.

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

Louis-Philippe Arnhem

to Jaap Langenbach, Martin van de Reep, Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen
Is het BREEUW of BREEAM?

BREEAM staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method

In alle geval kende ik geen van de twee. Vond niets voor BREEUW.

Ik vind het niet erg (wel spijtig) dat projecten mislukken (gebeurt met mij ook), maar als er een certificaat en/of subsidie aan vasthangt, dan is dit toch onaanvaardbaar vind ik.

Louis-Philippe Arnhem,
Leuven, Belgium.

to Louis-Philippe Arnhem, Martin van de Reep, Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen
Hi Louis-Philippe,

Mijn excuses, het moet inderdaad BREEAM zijn.
Hier meer over het project op de BREEAM-pagina: https://www.breeam.nl/projecten/asr-archimedeslaan-10-3091 .

Ik weet nog niet of het mislukt is want ik ontdekte de kasten pas gisteren. Maar de kans dat ze bewoond zijn lijkt me heel erg klein. Volgend jaar ga ik kijken / informeren.
Op waarneming.nl is niets gemeld. Dichtstbijzijnde nesten in woonwijk op 300 (2018) en 600 meter (2022) afstand.