Twee uitersten in vleugeltraining

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Beste gierzwaluwvrienden en geinteresseerden,

In de nazomer van 2005 was ik getuige van het volgende fenomeen:
In een eigen nestkast met binnenruimte L x B x H 60 x 15 x 10 cm zocht een jonge gierzwaluw (enig jong na reeks schermutselingen) steeds het midden van die kast en klom zoals op de foto tegen een ruw gekervde zijwand. Links en rechts van de uitgestrekte vleugels was zeker 10 cm vrije ruimte en hangende met de kop tegen de wand gedrukt en het achterlijf stijf in de lucht was dit de dagelijkse vliegoefening. Deze vogel benaderde het echte vliegen hangend aan een wand. Aan ordinair 'opdrukken', bij gebrek aan ruimte, deed de vogel niet. In veruit de meeste commerciele nestkasten is deze natuurlijke vliegoefening niet mogelijk zonder ernstige beschadiging van de vleugelspitsen. Daarom wordt dit natuurlijke gedrag zelden waargenomen. Waar vliegoefening in kleine ruimte toe kan leiden vertoont de tweede foto van een ernstig verminkt jong. De foto werd mij toegestuurd door Jaap Langenbach en stamt uit  het zojuist verschenen Mauersegler ABC, p.559. Totaal 744 p. feitjes in het Duits van Lina Baruch en Lino Ferri.
 zie: https://www.epubli.com/shop/apus-apus-liber-vol-2-mauersegler-9783757549732
Ca. 39 Euro incl. verzending.
Mijn dringende oproep aan meelezende beleidsbepalers: bespaar nooit op de binnenlengte van een gierzwaluwnestkast want uw naam of die van uw firma zal eeuwig verbonden worden aan dit soort verminking. 1 volledige spanwijdte van een volwassen gierzwaluw is de uiterste ondergrens.
Het hele verhaal van de 'vliegende nestkast' staat op Gierzwaluwen Bulletin jaargang 5 mei 2006 nummer 1 pag. 10.

Screenshot_20230604_123226.jpg
IMG_20230603_213401.jpg

reepos

to Harm Peeters, Gierzwaluwen
Beste Harm,

Volledig eens. Zoals je weet heb ik bij NOM steeds getracht met brede nestkasten van 50 cm te werken. Door alle bezwaren tegen de gedragscode is dat nu geen standaard meer. Helaas zijn de 'wetenschappers' van BIJ12 niet te overtuigen dat de biometrie en een goede ontwikkeling van vogels in de verblijfplaats als uitgangspunt genomen moet worden.
De commercie en de lobbyisten bepalen de regels.
Ook voor de huismussen is nu de minimale afmeting op 125×125×125 vastgesteld, terwijl we weten dat een natuurlijk nest al 105 mm inwendig is en dat horizontale nestplaatsen meer jongen opleveren dan verticale.

De gekheid ten top en deze mensen verdienen daar nog een dikke boterham mee.

Martin

Verzonden vanaf mijn Galaxy

to reepos, Gierzwaluwen
Beste Martin,
Je schreef o.a. "Helaas zijn de 'wetenschappers' van BIJ12 niet te overtuigen dat de biometrie en een goede ontwikkeling van vogels in de verblijfplaats als uitgangspunt genomen moet worden."
Een suboptimaal  uitgangspunt bedongen door een invloedrijke belanghebbende is op zichzelf een veeg teken. Hier wordt de dijk niet verlaagd tot aan het 'toereikende' zomerpeil van 2021. Hier gooit de invloedrijke belanghebbende er drie scheppen op.
Dank, Harm Peeters Arcen

Ad van Uchelen

to Gierzwaluwen
Heel goed verhaal Harm. Interessant en een goede tip. Maar hoe vergaat het de gierzwaluwen, die onder een loodflap, dakpan of kier tussen overgang buitenmuur en dak een plek vinden ? Tijdens tellingen vaak waargenomen. Leveranciers van gierzwaluwnestkasten weten van niks ??

Gr.Ad,

Henk Haans

to Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Ik heb van zo’n verticale vlieg oefening in 2005 een filmpje gemaakt.

Zelfs ondersteboven vliegen wordt hier geoefend 😉

Op 5 jun. 2023 om 08:11 heeft Ad van Uchelen <uche...@gmail.com> het volgende geschreven:

[...]

Louis-Philippe Arnhem

to Henk Haans, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Heel interessant filmpje inderdaad!

Verzonden vanuit Outlook voor iOS

to Henk Haans, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Hij houdt zich vast aan de wand. Helaas kan de jonge vogel nu niet de zwaartekra ht gebruiken. Dat kan wel als de wand schuin weg loopt.
Rick

Harm Peeters

to Louis-Philippe Arnhem, Henk Haans, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Prachtig Henk, en des te ruimer en vooral langer de 'tunnel', des te meer vliegen ze uit hun dak.  Jouw vogel houdt een looping voor mogelijk, en kijkt al bijna in de 4de dimensie.
Groet, Harm Peeters
Na dat eerste jaar 2005 was mijn enige camera stuk. Ook vanwege de stress door de waarnemingen en het geleden slaapgebrek wilde ik nooit een nieuwe.
Wij horen de jongen nu piepen op het terras.

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Leuk Harm,
Op twitter en zo zou je er heel veel dikke likes mee verdienen !
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwwebsite: https://gierzwaluw.website/2023.html