Vervolg discussie betonnen nestkast uitgang vliegopening te hoog ??

Ad van Uchelen

to Gierzwaluwen
10 jaar geleden ben ik initiatiefnemer geweest bij de plaatsing van gierzwaluwstenen
in een schhool namens het IVN. Tot heden geen succes. Ook geen spreeuwen kwamen erin.
De opening van deze betonnen kasten bevinden zich niet te hoog t.o.v. de bodem !
Ook ikzelf heb een aantal kasten op zolder. De afstand onderkant vlieggat t.o.v. de bodem is  9 cm. Met gebruikmaking de vleugelpunten zijn ze iin een tel eruit. Gierzwaluwen klimmen graag. Mijn allereerste kast op zolder was een houten spreeuwenkast,18 cm diep. Na het uitvliegen van de spreeuwen werd de kast ontdekt door gierzwaluwen. Drie gezonde gierzwaluwen vlogen toen uit. Bovendien is een betonnen kast van binnen best ruw.

Vr.groeten,
Ad

Harm Peeters

to Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Hallo Ad, anderen, nochtans weet ik me een bericht te herinneren van een stapel skeletten van gz op de bodem van een houten (diepe ?) nestkast, maar kan de bron helaas niet meer terugvinden. Iemand wel? Misschien is het een goed idee om toekomstig eens een paar honderd neststenen helemaal vertikaal in te metselen. Wie weet is dat het ei van Columbus.
Ik heb hier veel geexperimenteerd met verschillende vormen en types, maar geen enkele met echt verlaagde vloer. Dat idee schoot mij helaas niet te binnen. Wel 1 hoekkast waar de ingang ca 8 cm lager zit dan het nest zelf (kan ook 10 cm zijn). Binnen die nestkast loopt een smalle korte gang schuin omhoog die om de hoek van het huis heen (!) knikt en waardoor de vogels dus op een andere windrichting wonen als de toegang. Elk jaar, ook nu, bewoond. Ik sta er vlak langs nu ,en de duitse gasten van het buurhotel knikken me bemoedigend toe en zeggen trots "Mauersegler" tegen de binnenschietende lefgozer.

Dan 4 ingangen hogerop aan het huis, via een nagebouwd inpandig Mansardedak (had ik ooit gelezen), 45 ° oplopende toegang. De vogels vliegen een kunststenen muur in (gat) en moeten meteen via een halletje  het gootje van een betonpan (sneldekpan) op, ca 15 cm schuin omhoog kruipen om in de hoger gelegen 40 x 40 nestruimte te komen. Alle 4 nesten elk jaar bezet. Ik volg hierbij de "grondgedachte" van oeverzwaluwen, ijsvogels, bijeneters en mogelijk andere nette doe-het-zelvers die geen drempel omlaag graven maar een schuin omhoog lopende tunnel, bijv tegen instromend regenwater en (en passant) ter vergemakkelijking van reiniging (vuil schuift vanzelf mee omlaag).
Jongens en meisjes  er kan zoveel meer dan een sigarenkistje.

Groet uit een fris Arcen, Harm Peeters

Op do 1 jun. 2023 19:54 schreef Ad van Uchelen <uche...@gmail.com>:
--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Rick Wortelboer

to Harm Peeters, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Dag,
Enkele jaren geleden werd gewaarschuwd voor spreeuwenkasten met gladde binnenwanden die als een val konden werken. Daarom heb ik toen maar een spreeuwenkast met ruwe wanden gemaakt. Succes verzekerd: een gierzwaluw verjoeg de spreeuw en lived happily ever after. Succesvol gebroed jaar op jaar. Ze hingen het liefst voor het invlieggat naar buiten te kijken. Was een mooi gezicht op de camera.
Groeten, Rick

Harm Peeters

to Rick Wortelboer, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Hallo Rick,

Kwam die waarschuwing om alleen ruw hout te gebruiken MET HOUTNERF ALLEEN HORIZONTAAL (!) in de Volkskrant, Telegraaf, NRC, op NOS, kortom bereikte dat een heel groot publiek?  of mag/kan iedereen zonder voorkennis maar met verder naieve goede bedoeling en in het bezit van een aantal mooie gladde plankjes toch een gz-val ophangen. Want dit type kast wordt toch positief besproken. Dat kunnen er landelijk gezien best veel zijn. Misschien wel meer dan de omstreden hete braadpannen. En wij ons maar afvragen waarom het minder met de gz gaat. Wij moeten ons steeds bewust zijn van ingebakken "systeemfouten", daar steeds kritisch naar zoeken. Dat zijn we volgens de wet van Murphy aan de gz verplicht, die bij het inspringen in een diepe kast  op ons bouwt en vertrouwt. Natuurlijk kan het daarbij ook wel eens goed gaan....zoals bij jullie.
Groet, Harm Peeters Arcen

Harm Peeters

to Rick Wortelboer, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
En nu we toch bezig zijn:
Vaak lees ik de klacht dat mussen en spreeuwen een (diepe) nestkast helemaal volstouwen met nestmateriaal.
Verbeter mij aub als het niet klopt. Wat heeft het meerwaarde om een diepe nestkast aan te bieden, als de genoemde vogel vervolgens onze denkfout corrigeert met een karrevracht nestpuin? Vaak tot bijna aan de nok. Vertel dat aub. Het enige dat dan logischerwijs volgt is een nest met boomhommels. Die houden van opgestapelde nestrommel (internet) en houden vervolgens vogels buiten. Diepe kasten zijn ook zeer in trek bij wespen en horzels omdat hun nestbollen daar beter in passen. Eenmaal zo'n "opvulling" en de ruimte is wel duurzaam geisoleerd.

Rick Wortelboer

to Gierzwaluwen
Dag, Eenmaal een gierzwaluwkast (Voordorp) aan de schoorsteen bevestigd, want het hoogste punt, op vergelijkbare hoogte met de invliegopening bij de buren, eh voila: wespennest.
De verticale spreeuwenkast werd elk jaar door het mannetje spreeuw grondig uitgeruimd en opnieuw ingericht met bescheiden slaapnest. Gierzwaluwen konden dus steeds in een fris bedje slapen en broeden. Aan de binnenkant van de voorzijde zat steenstructuur a la Peeters. Aan de buitenzijde ook overigens.
Natuurlijk zal er ook wel eens een gierzwaluw verstrikt raken. Maar weegt dat op tegen de voordelen voor de gierzwaluwen om een mussennest te gebruiken? Wie het weet mag het zeggen.
Vorig jaar betrad een wesp de broedruimte van een van de paartjes. De gierzwaluw kwam van het nest en deed schijnaanvallen met de bek naar de wesp. Zoiets had ik nog nooit gezien. Wesp natuurlijk weg uiteindelijk.
Groeten,
Rick