Waar blijven de zoekers ?

Ad van Uchelen

to Gierzwaluwen
Hert is nu 24 mei............... komen die nog later....
Hoe is het bij jullie ?????

Gr.,
Ad

Henk Haans

to Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Ook hier nog niet veel gierzwaluwen.
Ook nog geen activiteiten gezien van zoekers in mijn kolonie.

Op 24 mei 2023 om 18:13 heeft Ad van Uchelen <uche...@gmail.com> het volgende geschreven:

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Frans

to Henk Haans, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Ook hier weinig aanbod, te weinig.
Gr.Frans Hijnen
Eindhoven

Op wo 24 mei 2023 om 6:38 PM schreef 'Henk Haans' via Gierzwaluwen <gierzw...@googlegroups.com>

Harm Peeters

to Frans, Henk Haans, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
In Arcen nog veel luchtslapers (kolonie-insiders) vanwege voortdurende nestovername door mussen. Steeds weer zie ik aanvallende en afwerende schermutselingen. Dat is zowel bij mij, als bij nabije subkolonies bij gz-bevriende Arcenaren dit jaar een heus thema en geeft veel onrust en verwikkelingen onderling bij gz die inmiddels wel "hun" plekje weer hebben. Er zijn hier dus wel een aantal zwervers, maar dat zijn veelal kolonie-insiders die nu noodgedwongen s'nachts nog geparkeerd in de lucht staan. Kolonie-outsiders, de klassieke nog ongebonden jonge vogels (hangjongeren) heb ik hier nog niet gezien. Het aantal teruggekeerde nestvogels (luchtbeeld tijdens groepsvluchten) ziet er verder bevredigend uit.
Harm Peeters

Harm Peeters

to Frans, Henk Haans, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Ter verduidelijking: een aantal van mijn nestkasten hangt zo moeilijk hoog bereikbaar voor een gepensioneerde, dat het verwachte aantal botbreuken tijdens/na dakgootacrobatiek vanwege plaatsen/verwijderen van nestgatproppen waarschijnlijk niet opwegen tegen de uitgespaarde eibreuk.

Jaap Schroder

to Gierzwaluwen
Harderwijk, idem. Na late paarvorming, nog nauwelijks gierende groepen langs de nesten. Nestbezetting uiteindelijk wel op niveau van voorgaande jaren.
Groet, Jaap S.

Louis-Philippe Arnhem

to Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Hallo, Hier in Leuven zijn ze er zo goed als allemaal (bij mij toch). Ze zitten met eieren dus zie je maar de helft van de broedvogels vliegen. Broedvogels zijn trouwens discreter (saaier) dan de bangers. Met de noorderwind komen deze wellicht wat later aan, geen paniek. Afhankelijk van het weer is de meimaand altijd wel wat saai.

Verzonden vanuit Outlook voor iOS

to Harm Peeters, Frans, Henk Haans, Ad van Uchelen, Gierzwaluwen
Ik ga akkoord met Harm.

Het is geen wetenschappelijke vaststelling maar ik heb de indruk dat de huismussenpopulatie zich aan het herstellen is.

Verzonden vanuit Outlook voor iOS

to gierzw...@googlegroups.com
Hallo,

Misschien zegt mijn kunstnestencontrole ook iets over het aankomstpatroon.
Ik ben begonnen met de controle van de neststeenkolonie met 38 neststenen aan de Harting- / v. Schendelstraat. Die waren vorig jaar 100% bezet.
Dit jaar ook, kon ik vaststellen na totaal 18 bezoekjes op ochtenden, middagen en avonden van gemiddeld ca. 45 minuten. De langste was 1,5 uur op de avond van 23 mei met geen enkele invlieger! Op 1 mei zag ik de eerste binnengaan en gisteren de laatste twee.
Twee kasten waren bezet door een nest met jonge koolmezen die 2-3 dagen later werden ingevlogen door gierzwaluwen.
Nu 45 kasten bezet gevonden, nog ca. 90? te gaan.
Maximaal groepjes van 5 gierende vogels langs de gevels, dus geen bangers denk ik.
Zie de bevindingen op : https://gierzwaluw.website/Utrecht.html .
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwwebsite: https://gierzwaluw.website/2023.html
Twitter: @ApusapusNL

Harm Peeters

to Jaap Langenbach, Gierzwaluwen
Goeiendag gz-liefhebbers,

Vanmorgen, 26 mei 2023  zie ik steeds weer opnieuw gierzwaluwen, schijnbaar zonder andere redenen dan het schoppen van stampei tegen mijn nestplekken stuiteren.
Het klinkt verdacht veel naar "bangers"

Groet, Harm Peeters, Arcen

Jaap Langenbach

to Harm Peeters, Gierzwaluwen
Hallo,

Vandaag in Utrecht ook de eerste bangers, maar nog niet veel hoor.
Een paar knalden bij herhaling op twee neststenen aan de noordoostzijde van de Lutherse kerk. Dat doen ze daar al 611 jaar .
Afgelopen week had ik in die stenen al invliegers naar binnen zien gaan. Meer over deze kolonie met 26 neststenen die vermoedelijk werden aangebracht voor de muggenvangst door gierzwaluwen: https://gierzwaluw.website/Utrecht.html#Luther .

Harm Peeters

to Jaap Langenbach, Gierzwaluwen
Hallo,
In Arcen is het nu echt druk. De hotelgasten van Maasparel next door, mijn buurhuis, kijken de ogen uit. Meestal hebben ze pas na enige tijd door dat ze zelf de decorstukken zijn van een geweldige natuuract, een uniek spectakel van vogelgeweld met als doel de verovering en bezetting van de vele nestplekken die zich daar op hun ooghoogte bevinden. Het aanvalsgebied strekt zich uit over 4 nabije fronten en het luchtgeweld is navenant. Bukken is geen optie en men moet er doorheen. Het lijkt wel Pearl Harbor en het gaat maar door. Wat een unieke beleving aan de borders van de Maas.
Groet, Harm Peeters Arcen.