Mussen in de aanval

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Anekdote Arcen:1-2021-06-18

Een bij gierzwaluwen in Arcen zeer populaire en langjarig bewoonde meervoudige nestkast (5-gaten-kast, met bewoning vanuit alle windrichtingen ) moest vanwege voorkoming van burenproblemen (realisering nieuwe hotelaccommodatie buurhuis) verleden jaar april verwijderd worden. Ter compensatie werd er door mij een nieuwe 8-voudige nestkast, nu 3 meter hoger en 3 meter verwijderd van de oorspronkelijke plek onder de brede uitbouw van een overstek-dakkappel aan ons huis voor het broedseizoen 2020 aangebracht. De GZ-bewoners van de inmiddels verdwenen 5-gaten-kast (10 oudervogels) waren na aankomst mei 2020 ontroostbaar. Ondanks noeste aanlokpogingen met behulp van lokgeluid mijnerzijds, naar de nabije nieuwe riante plek, bleven de vogels deze 8 plekken gedurende het seizoen 2020 mijden. Dit voorjaar hebben 'mijn' huismussen (geschat totaal aantaal 30 stuks) deze nieuwe woningen ontdekt en deels ook bewoond. Momenteel probeer ik dagelijks in korte lok sessies de GZ te attenderen op de prachtige nabije nieuwbouw.  De luidspreker hangt dan (vanuit onze woning en klapraam niet anders mogelijk) op 25 centimeter afstand aan de binnenzijde van ons raam onzichtbaar verwijderd van het bewoonde mussennest in deze GZ-kast. Dus vlak bij het mussennest, maar onzichtbaar van buiten af klinkt gegier. Telkens als ik het volume nu opendraai (mijn steelse uiterst voorzichtige  raamactiviteiten vanachter een 'glasgordijn' worden nauwlettend gemonitord door de bewonende huismussen, ik doe alles in slow-motion) komen de getergde mussen in secondensnelheid uit het nabije nest en vliegen kwaadaardig tegen de plek aan ons raam, ter plekke van de onzichtbare lokroep, en van de onzichtbare geluidsbron, alwaar zij hun rivalen dus vermoeden. Omgekeerd vliegen nu ook veel van de ontheemde 10 oudervogels meteen naar de onzichtbare plek achter het kiepraam, als ik het geluid opendraai. De akoestische lokalisering van een GZ is fenominaal en op enkele centimeters nauwkeurig (vanuit voorbijvliegen). Komen er GZ heel dicht bij het electronisch lokmiddel, en dus bij het mussennest met jonkies, dan storten de mussen zich vol overgave richting aanvliegende GZ in een luchtgevecht en proberen deze in een achtervolging te verdrijven. Ik zit nu met het dilemma van niet verstoren van het mussennest en realiseren van bewoning van de overige 7 niet bewoonde nestplekken voor GZ.
Wat een zomer.....

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Hoi Harm,

Wat een toestand !
Kan de speaker echt niet IN of pal naast de ingang van een van de niet bewoonde nieuwe kasten ?
Heb je ook een beeld van het gedrag van de 10 daklozen ? Zoeken die nog steeds ter plekke van de verdwenen kasten ? Of is dat door de geringe afstand tot de nieuwe niet te onderscheiden? Is er veel verschil in uiterlijk tussen verdwenen en nieuwe kasten  ? Heb je fotootje van oud en nieuw ?
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2021.html
https://twitter.com/ApusNL

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.