Huizenhoge golf gepluis overspoelt kolonie

Harm Peeters

Jul 19, 2024, 2:41:33 AM (8 days ago) Jul 19
to Gierzwaluwen
Okay, het klinkt mogelijk ietwat theatraal, maar het is hier laatste dagen dan ook echt theater. Soms hangt het jong talent twee, drie lagen dik aan de kassa, ja tot in de coulissen toe. Het spoedige sluiten van de jaarlijkse inschrijving leidt tot echte "Torschlusspanik". Hier was het tot nu toe een erg succesvol jaar, met perspectief voor de toekomst.
m.v.g. Harm Peeters Arcen

Louis-Philippe Arnhem

Jul 19, 2024, 6:21:17 AM (8 days ago) Jul 19
to gierzw...@googlegroups.com
Ik ga volledig akkoord Harm!

Deze ochtend voor ik naar het werk vertrok was het weer een drukte op terras rond de 4 koppels die daar zitten.
Ook vooraan het huis zeer veel drukte. In totaal, met de (gratische Leuvense) kasten van de buurt, komen we uit op 40 koppels.
We moeten ervan genieten want binnenkort is het gedaan...

Het was inderdaad een topjaar voor de broedvogels. Ze trokken zich weinig aan van de regen.
Wel vlogen ze af en aan met voedsel tegen de schemering om nog vlug wat grotere insecten te halen tijdens mindere dagen.
We mogen niet vergeten dat ze meer aangepast zijn aan "slecht" weer dan aan overdadige warmte (toch wat nestgelegenheid betreft).

Ik breid uit naar 30 koppels dit jaar. Een record dus.
Eén koppig mussenkoppel houdt reeds maanden een kast bezet die al bijna 20 jaar door gierzwaluwen bewoond was. Het mussenwijfje is erg agressief.
Anders had ik 31 koppels rond het appartement :-)

Ik raad tevens iedereen aan om Swiftmapper te gebruiken.
Ik ben onlangs hiermee begonnen op aanraden van Jens uit Hasselt en dat programma geeft op kaart een goed overzicht over alle nesten, nestkasten, gierpartijen en verdwenen nesten.
Ik combineer altijd met Waarnemingen.be want daar heb ik al alles ingebracht.

Je kan de app nu downloaden via https://www.swiftmapper.org.uk/ (vroeger enkel via browser beschikbaar, wat onhandig was).

Het grote voordeel is dat je nu niet meer moet nadenken of een bepaalde plaats al ingebracht werd of niet, het staat allemaal op de kaart.

Mvg,

Louis-Philippe Arnhem
Leuven

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Harm Peeters

Jul 19, 2024, 9:22:13 AM (8 days ago) Jul 19
to Gierzwaluwen
Louis-Phillipe, wat een weelde! Momenteel bedenk ik voor hier een kastvorm, een toevoeging, die opgaat in de lijn van de trespa gootbak, en zo weinig mogelijk  opvalt. Wij leven niet eeuwig, en ik denk soms vooruit (nadenken vind ik hier ongepast) over toekomstige overname van ons huis vol gierzwaluwen door een ongeinteresseerd medemens. Daar zal Herr Kaiser toch ook wel eens van wakker liggen. Wat gebeurt er op een duister moment met zo'n nestkasten. Kun je bijv notarieel beschermen dat ze blijvend zijn? Ja, verwijderen mag dan wel niet volgens de wet, maar daar heb ik 0 vertrouwen in.
Daarom lijk mij niet/nauwelijks opvallende nestplekken de voorkeur te hebben... Ik laat horen wat het wordt..of het lukt.
Grt

Henk Schreuders

Jul 19, 2024, 10:11:47 AM (8 days ago) Jul 19
to Gierzwaluwen
Hallo Louis-Philipe,

Leuke site van Swiftmapper, maar hoe krijg je de data van bijvoorbeeld waarneming.nl geupload? Moet ik dan alles nog een keer invoeren?

Heb dit jaar in mijn hele woonplaats  198 bezette nestplaatsen geïnventariseerd. Het was een monsterklus om al die data te verzamelen, dus ik ga die niet nog een keer invoeren.

Hopelijk is het mogelijk de data te koppelen.

Groeten, Henk Schreuders

Op vr 19 jul. 2024 12:21 schreef Louis-Philippe Arnhem <louis.phil...@gmail.com>:
Ik ga volledig akkoord Harm!

Louis-Philippe Arnhem

Jul 19, 2024, 10:13:37 AM (8 days ago) Jul 19
to gierzw...@googlegroups.com
Ja ik stel me ook dikwijls die existentiële vraag…

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 19 jul 2024 om 15:22 heeft Harm Peeters <harml...@gmail.com> het volgende geschreven:

Louis-Philippe Arnhem

Jul 19, 2024, 10:16:31 AM (8 days ago) Jul 19
to gierzw...@googlegroups.com
Dag Henk,

Ja ik zet ze er twee keer in.
Ik doe dat in de trein tegenwoordig, maar ik kan me voorstellen dat dit een hele klus is.
De nieuwe plaatsen steek ik onmiddellijk in de twee…
Ik denk niet dat het mogelijk is om de programma’s te combineren maar ik kan mij vergissen…

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 19 jul 2024 om 16:11 heeft Henk Schreuders <ahschr...@gmail.com> het volgende geschreven:

Louis-Philippe Arnhem

Jul 19, 2024, 10:17:50 AM (8 days ago) Jul 19
to gierzw...@googlegroups.com
Kleine stimulans: de Belgen staan voor!!!
😂😂😂

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 19 jul 2024 om 16:11 heeft Henk Schreuders <ahschr...@gmail.com> het volgende geschreven:

Henk Schreuders

Jul 19, 2024, 10:19:05 AM (8 days ago) Jul 19
to Gierzwaluwen
Op zich moet dat niet zo moeilijk zijn, omdat aan alle data in waarneming een coördinaat  zit en die kan je in principe op elke kaart presenteren.

Zou wel mooi zijn als het kan.

Louis-Philippe Arnhem

Jul 19, 2024, 11:37:22 AM (8 days ago) Jul 19
to gierzw...@googlegroups.com
Ok interessant in alle geval.

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 19 jul 2024 om 16:19 heeft Henk Schreuders <ahschr...@gmail.com> het volgende geschreven: