Vroege Vogels over gierzwaluwen

Jaap Langenbach

to Gierzwaluwforum-NL
Hallo,

Komende zondag komt Remco Daalder (schrijver van de monografie "De
Gierzwaluw") bij Vroege Vogels Radio aan het woord. NPO Radio1, tussen 9
en 10 uur, werd mij verteld, maar dat tijdstip kan veranderen, vermoed ik.
Hij vertelt o.a. wat over de "bangers", omdat iemand op de fenolijn had
gemeld dat het gieren en bangen bij de nesten een bijzonder verschijnsel
is waar in de literatuur niets over te vinden is.
(Ik stond eerst op de nominatie om gehoord te worden, maar ja, Remco is
beroemd hè)

--
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

Jaap Langenbach

to Gierzwaluwforum-NL
Wel wat opmerkingen over verhaal van Remco:

- Het zou goed gaan met de gierzwaluw. Maar in UK staat ie sinds kort op
de rode lijst, -60% sinds 1990 en ook in Duitsland gaat het lijntje
razendsnel naar onderen. In NL nagenoeg stabiel volgens MUS , maar - 20%
sinds 1990 volgens Vogelbalans van Sovon

- Olieboringen verwoesten niet een heel regenwoud dat 10 keer zo groot
is als NL, heeft de gierzwaluw volgens mij geen last van.

- Nestkasten zouden goed bezet zijn. Zie mijn onderzoek met 8,6 % in
Utrecht. Elders is het volgens mij niet veel anders, maar onderzoek ken
ik niet of nauwelijks.

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

Frans

to Jaap Langenbach, Gierzwaluwforum-NL
Hoi Jaap,
Ja eens en als aanvulling op wereldniveau de opwarming waardoor duizenden broedsels verloren gaan. Dit jaar in Spanje, Frankrijk enz. Duizenden jongen uit de  nesten gesprongen. Daar wordt maar een klein percentage van gevonden en de rest sneuvelt door predatie.
Ik denk dat dit na jaren ook zijn tol gaat eisen mbt aantallen.
Gr.Frans Hijnen

Op zo 31 jul. 2022 om 11:32 schreef 'Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen <gierzw...@googlegroups.com>
--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Louis-Philippe Arnhem

to Jaap Langenbach, Gierzwaluwforum-NL

Vanaf 2:08

Ik hoor toch veel onzin in zijn verhaal hoor.

Met bek open door een zwerm muggen vliegen?
Niet enkel de jonge vogels "screamen"!
Twee km omhoogvliegen 's avonds om te zien waar insecten te vinden zijn de volgende dag?
‘s Nachts eten is niet bewezen en is volgens mij hoogst onwaarschijnlijk.
En ze komen heus niet expres elke nacht uit België, Duitsland en Frankrijk boven het IJsselmeer eten hoor. Hoe kan dat energiegewijs worden verantwoord?? Tegen dat ze terug zijn, zijn ze uitgehongerd!
Waren er vroeger (wat is vroeger?) minder gierzwaluwen omdat het IJsselmeer niet bestond???
En afhankelijk van termieten boven het regenwoud? Hallo, het wemelt van de insecten daar. Als ze hier in onze insectenloze regio voedsel vinden (nota bene óók nog voor de jongen), gaan ze dat in Afrika heus ook wel vinden.
Hier zou het geen probleem zijn om nestholtes te vinden terwijl tegen 2050 de EU klimaatneutraal moet zijn en terwijl dit juist het grootste probleem van de gierzwaluw is?
Niet verder doorvliegen naar zuidelijk Afrika? Die van Lyndon Kearsley vlogen er anders wel naartoe, zoals alle andere uit onze contreien!
Het is moeilijk te bepalen of er twee, tien of veertig nesten in een gebouw zitten??? Echt?? Met wat geduld is dit wel te zien!
Slapen: eerst zegt ie dat ze stijgen en dalen en terug stijgen (wat waar is) en daarna zegt ie dat ze op gelijke hoogte slapen.

Nee ik ben helemaal niet overtuigd. Blij dat ik zijn boek nooit gelezen heb.

Image.jpeg

Louis-Philippe Arnhem,
Leuven, Belgium.

to gierzw...@googlegroups.com
Hi Louis-Philippe,

Kun je het niet nog een klein beetje uitwerken en/of een publicabel stukje van maken en ergens op een site zetten? Dan kunnen we het rondbazuinen op de media die er toe doen.
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL
Op 31-7-2022 om 14:32 schreef Louis-Philippe Arnhem:
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.

Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Rick Wortelboer

to Gierzwaluwen
Hoi Louis-Philippe,
Helemaal mee eens. Dat is me al eerder opgevallen bij Remco Daalder.
En Vroege Vogels doet vrolijk mee met het verspreiden van onzin. Ze hebben een beperkt clubje van 'kenners' die ze elke keer weer vragen voor een item. Wat de gierzwaluwen betreft een te beperkt clubje.
Het zou wellicht helpen om op de website van Vroege Vogels eens een tegengeluid te laten horen, als respons op het item. Elders op een website leest de redactie toch niet, anders hadden ze dat wel van de GBN-site afgehaald.
Groeten,
Rick

Harm Peeters

to Rick Wortelboer, Gierzwaluwen
Hallo,
Misschien lastig maar ik vraag toch maar:
1-Waarop berust de uitspraak dat (alle) uitgevlogen jonge gierzwaluwen meteen naar zuidelijk Afrika vliegen?
Is er inmiddels statisch verantwoord (!) bewijs door geolocatie mbv een satelliet? Zelf betwijfel ik dat, maar dat is geen wetenschap. En een enkele gevonden ring ook niet.
2-wat weten wij zeker over het 'startsein' waardoor de grote uittocht van GZ overal gelijktijdig begint? Als dat sein een tekort aan insecten in luchtlagen zou zijn, waarom hebben huiszwaluwen en andere zwaluwen daar géén last van? Zijn het betere insectenvangers?
3-waarom reageren GZ met een 'uniek' geluid bij het verschijnen van een boomvalk, groeperen ze snel en gaan ze zoveel mogelijk boven de boomvalk vliegen als het geen natuurlijke vijand is? Bij het zien van een kokmeeuw (vergelijkbare grootte) bijvoorbeeld gebeurt dat nooit.
4-wat weten wij van het achteruit vliegen, net als kolibries, van GZ? Na jarenlange waarneming van (zeer) dichtbij heb ik dat helaas nog nooit mogen zien. Kan iemand daar iets van zeggen, liefst met filmpje als bewijs ? Ik kan het simpelweg hebben gemist, wat ik jammer vind.

Bij voorbaat dank, Harm Peeters

Op zo 31 jul. 2022 18:05 schreef Rick Wortelboer <rickwor...@gmail.com>:
[...]

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Hi Harm,

Van achteruitvliegen door gierzwaluwen heb ik nog niet gehoord, wel van op de kop vliegen. Ook allerlei andere capriolen zijn op film vastgelegd, zie hier wat links:
https://gierzwaluw.website/Leefwijze.html#vliegkunst .

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

reepos

to Jaap Langenbach, gierzw...@googlegroups.com, ree...@casema.nl
Harm,

Achteruitvliegen heb ik nooit vastgesteld.  Wel heb ik een gierzwaluw, biddend als een torenvalk, zonder aan te haken aan de nestkast, vlak voor de invliegopening zien hangen. Hij/zij keek enkele seconden naar binnen. Vloog naar de dakrand waar hij/zij enkele seconden bleef zitten.
Het is niet tot een broedpoging gekomen.

Groet,
Martin van de Reep

Verzonden vanaf mijn Galaxy

to Rick Wortelboer, ree...@casema.nl, Gierzwaluwen
Beste Rick,

Zeker geen mythe. Een zuivere waarneming! Ik heb er ook foto's van gemaakt via de telescoop. Helaas staan ze op de harde schijf van mijn computer waar ik geen toegang meer toe heb omdat ik het wachtwoord niet meer kan reproduceren.
Mocht je mij hierbij kunnen helpen hou ik mij aanbevolen.
Hij/zij ging daarna niet op de goot maar enkele tellen op de dakrand van mijn platte dak zitten.
Het zijn bijzondere vogels waar wij nog veel te weinig van weten.
Ik maak dat in het broedseizoen regelmatig mee als we weer moeten inspringen om de soort te beschermen.
Er zijn ook vaak betere opties dan de suggesties zoals in BIJ12 staan aangegeven om de soort te beschermen. Maar de omgevingsdiensten zijn panische om af te wijken van de regeltjes zoals aangegeven in BIJ12.

Groet en fijne avond
Martin

Verzonden vanaf mijn Galaxy

to reepos, Gierzwaluwen
Hoi Martin,
Dank voor de uitleg. Ik kan zeker helpen bij het weer beschikbaar maken van data op jouw oude harde schijf.
Nog een vraag: ben jij betrokken geweest bij het advies om de ingang van neststenen aan te passen? Unitura noemde zoiets meen ik. Wat is de reden daarachter? Moet dat ook bij nestkasten aangepast worden denk je?
Groeten,
Rick

reepos

to Rick Wortelboer, Gierzwaluwen
Hoi Rick,
Dank voor je aanbod! Ik neem contact met je op.
Ja, ik ben betrokken geweest bij de aanpassing van de neststenen van Unitura. Ik ben nog bezig met een evaluatie.
Fijne dag en groet,
Martin

Verzonden vanaf mijn Galaxy

to Jaap Langenbach, Gierzwaluwen
Hoi Jaap,
Het kennisdocument zou inderdaad bijna klaar moeten zijn. Na mijn vakantie hoop ik daar meer over te horen.
Er was nog wat onduidelijkheid over het bezettingspercentage van kasten die dicht bij elkaar hangen. Dit heb ik op de gbn website uitgewerkt.
Groeten,
Rick

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Dag Rick,

De vraag was ook of je betrokken bent bij de herziening, kun je nog steeds wat inbrengen? En doe je dat namens GBN? En over welke belangrijke issues is er het afgelopen jaar gesteggeld?

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

reepos

to Jaap Langenbach, gierzw...@googlegroups.com, ree...@casema.nl
Beste Jaap,
Je vraag is mij niet geheel duidelijk.
Je hebt het over een onzichtbare inbouwsteen. Je benoemt daarbij GZp2 van Unitura.
GZp2 van Unitura is een zichtbare inbouwsteen. Ik zou die kast nooit kiezen. De invliegopening zit zo laag dat de jonge gierzwaluwen twee weken lang naar buiten poepen. De overlast is haast zo groot als bij huiszwaluwen. Dergelijke kasten zijn alleen geschikt bij liefhebbers maar niet geschikt voor woningcorporaties. Je kan er van op aan dat de bewoners de invliegopeningen gaan afsluiten. In het gunstigste geval buiten het broedseizoen. Ik heb dit al verschillende malen waargenomen.
Het dichtzetten gebeurt ook vaak als er een nieuwe bewoner/eigenaar zijn intrek neemt.
Ondoenlijk om dat allemaal te handhaven.

Wat de invliegopeningen van 7×7 betreft ben ik het met je eens, niet doen.
Ik weet niet waar deze Stadsvogeladviseur is opgeleid maar ik hoor nog wel eens dat het wordt gedaan om huismusmannen een plaats te geven om te adverteren.
Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat het een wens was van de architect. Ik heb dat toen opgelost door een mangasnsteen toe te passen van 52 ×105 met daarin een invliegopening van 30×65.
Gr. Martin

Verzonden vanaf mijn Galaxy

to Martin van de Reep, reepos' via Gierzwaluwen
Hi Martin,

Ik weet niet wat je onduidelijk vond aan mijn vraag maar het antwoord is prima hoor.
De vraag is ook nog of de problemen met de te grote openingen in het metselwerk bij onzichtbare stenen ook bij het kennisdocument is terecht gekomen. Er moet een heldere maatvoering voorgeschreven worden.

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

reepos

to Jaap Langenbach, reepos' via Gierzwaluwen
Beste Jaap,
Ik zit niet aan bij BIJ12. Daar is Rick bij aangesloten. Wat mij betreft moet de invliegopening van de nestkast met een doorsnede van 30×65 wel zo kort mogelijk zij. Een  krappe en lange inlooptunnel zorgt naar mijn mening voor vleugels schade en dat moet voorkomen worden.
Gr. Martin

Verzonden vanaf mijn Galaxy

Harm Peeters

to Martin van de Reep, Gierzwaluwen
Hallo Martin, er is indertijd beschreven hoe lang, breed, hoog die tunnels waren door o.a. Willy Vermeersch e.a.
Mijn oude computer, waar ik ook geen toegang meer op had, is momenteel bij een computerzaak om te proberen de data op usbstick te zetten (geen grap!)
Hier twee voorbeelden van nestplekken met waarschijnlijk jouw 'bezwaar'. Om deze nestplekken wordt elk jaar 'gevochten' en dat is een luxeprobleem. Bij het wiebertje kan er bij uitvliegen mogelijk een vleugeltip de muur raken..... So what? Elk jaar weer terug bezet.
Bij de 'hoekkast' kruipen de vogels eerst schuin omhoog via een soort inpandig tunneltje om 90° om de hoek rechtsboven in de nestruimte te komen. Wrijving. So what...? Allen meer dan 10 jaar bezet zonder tussenposen. Ik denk dat andere problemen voorrang hebben.
Groet, Harm Peeters Arcen

Op wo 3 aug. 2022 09:33 schreef Martin van de Reep <ree...@casema.nl>:
Beste Harm,

Misschien heb je gelijk maar wat dat pamperen betreft, maar gelet op het feit dat het de vogels niet voor de wind gaat door al onze menselijke invloeden lijkt het mij dat wij ze in iedergeval niet tegen behoeven te werken daar waar dat niet nodig is.
Ik ken dat bericht niet. Is er ook onderzoek gedaan naar de afmetingen van de tunnels? Kan ik het ergens nalezen? Hoe communiceerde de vogel die op zoek ging naar voedsel met de binnenkomende vogel? Ze kunnen wel een stukje achteruit kruipen maar dat kost wel veel tijd. Waren er mogelijk plaatsen in de tunnel waar ze elkaar konden passeren?
Verbazend inderdaad lijkt wel op oeverzwaluwgedrag maar die passeren elkaar door hun afmeting en flexibel gedrag makkelijker in hun tunnelbuis van relatief zacht materiaal.

Groet,
Martin
Op 03-08-2022 08:40 schreef Harm Peeters <harml...@gmail.com>:

Beste Martin,
In 2009/2010 werden lange, diepe smalle 'nesttunnels' onderzocht in het kasteel van Dilbeek in Belgie, bij renovatie. Deze soms tot 1 meter lange smalle tunnels (of zelf gegraven in de kalkrijke mortel is nooit opgehelderd) eindigden dan in een iets ruimere nestkamer. Daar kwamen de bewoners (GZ) elk jaar weer vlot terug, kennelijk zeer tevreden met hun mijngang, om er te broeden. Ze moeten generatie na generatie constant langs de tunnelwanden hebben "geschuurd". Er werd toen uitgebreid over bericht in de voorloper van deze praatgroep (Yahoo). Daarmee wil ik zeggen dat wij deze 49 miljoen jaar oude vogelsoort niet teveel moeten pamperen.
Groet, Harm Peeters

Op di 2 aug. 2022 22:13 schreef 'reepos' via Gierzwaluwen <gierzw...@googlegroups.com>:
IMG_20220803_093028.jpg
Screenshot_20220803_090457.jpg

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Hi Rick,

Ik vind de aanbeveling van Tonio Schaub om "de nestkasten een paar meter uit elkaar te monteren" zwaar overdreven en teveel beperkend voor bijvoorbeeld de mogelijkheden op de kopse kanten van rijtjeshuizen (komt heel veel voor met nesten achter kantpannen).

Voor de herkenbaarheid zijn kleine groepjes en een beetje rommelig patroon met variërende afstanden, ook korte, een goede oplossing.
Overigens had Dick Newell nog wel wat commentaar op het onderzoek. De kastafstand zou niet als unieke variabele onderzocht zijn (of zoiets , ik kan zijn reactie niet meer vinden).

In Maarssen had ik een fraaie illustratie van het feit dat de nabijheid van verdwenen nesten ook een zeer belangrijke factor is voor de kans op bezetting en dat het met kasten kort op elkaar ook goed kan gaan.  Al in  het eerste jaar raakten 5 van de 12 kasten bezet en 8 in het tweede en minstens 8 in het 3e. Zie foto.
Dit is overigens de link naar het stuk op GBN: https://gierzwaluwbescherming.nl/?page_id=3571 .

Maarssen

Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2022.html
https://twitter.com/ApusNL

Harm Peeters

to Martin van de Reep, Gierzwaluwen
Rectificatie

Hallo Martin en anderen,
Het onderzoek van de maten van gangen en spleten van GZ (behuizing in de kalkrijke mortel) in muren van het kasteel van Dilbeek (B) werd doorgevoerd door Willy Paessens. Gangen waren tot 80 cm diep en tot 5 cm hoog. Ere wie ere toekomt!
Groet, Harm Peeters.
In Arcen nog bezette nesten.

Louis-Philippe Arnhem

to Harm Peeters, Martin van de Reep, Gierzwaluwen
Ah ja dat is mijn schuld, ik had je de verkeerde familienaam doorgestuurd Harm. Mijn excuses.

Martine Wauters vertelde me dat de kolonie van het gemeentehuis van Dilbeek het nog steeds zeer goed doet.
Een uitstapje waard voor mij volgend jaar.

Louis-Philippe Arnhem
Leuven, Belgium