Nog steeds aanwezig

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Beste allen,
Vanmorgen tot mijn verbazing plots meerdere kreten uit een van de kasten aan oostzijde van het huis (straatzijde). Terwijl ik daar onder sta en 'verwoed' luister, vliegt er ook eentje doodleuk in rustige kringen hoog boven de straat, af en toe op karakteristieke wijze z'n verenpak schuddende.
Groet uit Arcen, Harm Peeters

Louis-Philippe Arnhem

to Harm Peeters, Gierzwaluwen
Dag Harm,

Inderdaad, gisteren zag ik er toevallig ook nog een uit een kast van mijn buur vliegen. Ik had de indruk dat het een uitvliegend jong was, niet zeker.

Louis-Philippe Arnhem,
Leuven, Belgium.

to Louis-Philippe Arnhem, Gierzwaluwen
Hallo Louis-Philippe en anderen

Nadat ik vanmorgen toevallig weer een gierzwaluwroep uit een nestkast hoorde opklinken zag ik daar zojuist ook de volwassen vogel zelf uit de nestkast naar buiten vliegen. Ik had er de laatste weken niet echt meer op gelet, maar dit soort verrassing is altijd welkom. Ben benieuwd hoe het daar verder zal gaan, komende dagen.
Groet, Harm Peeters, Arcen.

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Hi,

Ik heb de afgelopen dagen 14 locaties met jongen verzameld. Met een natte vinger kom ik totaal op voor "rond 23-8" nog 100-500 met jongen bezette nesten in NL. Maar het aantal NL broedparen kan ook wel 100.000 zijn, denk ik, dus het dubbele is ook mogelijk.
Zie mijn artikeltje: https://gierzwaluw.website/2021.html#vertrokken .
Ben zeer benieuwd naar reacties / verbeteringen / aanvullingen.
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwnieuws: https://gierzwaluw.website/2021.html
https://twitter.com/ApusNL

Louis-Philippe Arnhem

to Harm Peeters, Gierzwaluwen
Dag Harm en iedereen,

Volgens mijn mening waren ze dus (zoals ik begin juli voorspeld had nota bene) met veel meer (2/3 was overdreven dat geef ik toe), maar eenmaal het 'normale' seizoen voorbij, kijken we niet meer (ik ook niet) en het weer moedigde niet veel mensen aan om gierzwaluwen in hun broedgebied te spotten.

Dit heeft dus alles te maken met het slechte weer van mei, waarbij, nog steeds volgens mijn persoonlijke observaties en bescheiden mening, veel broedvogels er de brui aan hebben gegegen en hun eieren hebben uitgeworpen, ongeveer zoals in 2007 (maar toen was het nog anders want er werd veel meer gevochten omdat er een lange trekstop voorgevallen was eind april).

Mvg,

Louis-Philippe Arnhem
Leuven, Belgium

to Louis-Philippe Arnhem, Gierzwaluwen
Hallo Louis-Philippe e.a.

Zojuist hang ik effe met mijn bovenlichaam uit het keukenraam, kijk ik omhoog naar het bewoonde nest als er, zoals ook al eerder gebeurde, gewoon een vogel vlak boven mijn hoofd langs weer thuiskomt en naar binnen krabbelt.
Maar geen geluid van het ontvangstcommitee!!! Wat ben ik toch rijk dat die beestjes hier nog steeds aanwezig zijn.
Mogelijk dat naast de koude meimaand ook het hardnekkige mussengebroed hier voor verlating heeft gezorgd.
Er komen hier steeds meer mussen, onze meidoornhaag bezwijkt bijna onder hun gewicht. Nestkasten voor GZ bijhangen lost dat probleem niet op, maar verhoogd het mussenaantal alleen maar.
Groet,
Harm Peeters

Louis-Philippe Arnhem

to Harm Peeters, Gierzwaluwen
Ja Harm, rijk zijn we, ik denk dat dikwijls ook als ik ze hier zie rondvliegen.

Ik heb de indruk dat het wat beter met de mus gaat. Weet niet wat jullie ervan vinden. Hierachter, in de hagen van de binnentuin van het plaatselijk hotel, is er een slaapplaats met om en bij de 100 mussen.

Louis-Philippe Arnhem,
Leuven, Belgium.

to Gierzwaluwen

to Gierzwaluwen
Beste allen,
Vanmiddag heb ik voor het eerst twee aanwezige jonkies naast elkaar achter het invlieggat geobserveerd. Een van de twee was lang aanwezig en zeer beweeglijk nerveus, keek soms tot de helft van borstkast uit het nestgat naar de lucht. Omdat ik de reactie op lokgeluid wel eens wilde zien, speelde ik daarbij vanaf korte afstand de duetgeluiden van GBN af, in de hoop dat ik het uitvliegen zou kunnen beïnvloeden. Prompt keek de jonge vigel intensief in de lucht. Tot uitvliegen kon ik de jonge vogel echter niet aanmoedigen daarmee, maar korte tijd later (17:30) kwam wel een van de oudervogels met een mooie zwier (en voedselbal) vlak voor mij langs in het nest binnenvliegen. Wordt vervolgd. Arcen

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Beste allen,
Rond 20:45 vandaag neem ik plots via mijn observatiespiegel waar, dat een vleugelspits van binnenuit naar buiten wordt gestoken. Het lijkt alsof een vogel probeert achterstevoren uit het nest te klimmen. Na enkele seconden wordt dit vreemde schouwspel plots nog vreemder als er vanuit het schemerdonker een oudervogel op de invliegplek ploft en zich naast de vleugeltip naar binnen wurmt. Effe later zijn beide verenpakketten uit het zicht naar binnen.
Het moet niet nog gekker worden.
Harm Peeters, Arcen

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
31 augustus 2021 20:55
Oudervogel komt binnen in schemerdonker en schijnsel nabije straatlantaarn
Als ik vervolgens deze waarneming op 'waarneming.nl plaats zie ik (toevallig) tot mijn verbazing rond 21:00 een volgende gierzwaluwmelding uit Texel verschijnen met een tijdsaanduiding 21:43. Dat is in de toekomst en kan dus niet kloppen. Kennelijk controleert het systeem niet op fictieve en/of  gefingeerde toekomstige tijdsaanduidingen.
Groet, Harm Peeters

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Gisteren hele dag niets gezien, ook s'avonds niets zien invliegen (maar je staat er niet de hele tijd bij want dan lijkt het of ik de terrasgasten beneden steeds beloer). Vanmorgen om 07:00, als ik de nabije kast beluister, gelijktijdige piepgeluidjes in polyfone toonaarden hoorbaar evenals gelijktijdig het onmiskenbare 'kopje-krauwgeluid' van een volwassen gierzwaluw.
Harm Peeters, Arcen
IMG_20210829_165141.jpg