Eén-ouder gezin

7 views
Skip to first unread message

Jaap Schroder

unread,
Jun 21, 2026, 4:09:47 AM (3 days ago) Jun 21
to Gierzwaluwen
Wie van jullie weet of het een allenstaande gz lukt om 2 jongen tot uitvliegen groot te brengen? 
Bij toeval viel mijn blik eergisteren op één van de invlieggaten en zag dat het gat verstopt was door een dode gz. Ik weet niet hoelang die daar al hing en heb het lijkje verwijderd. Mogelijk was het een indringer, gezien de wondjes op stuit a.g.v. aanval door de vaste bewoners. Maar sindsdien zie ik op de camera nog maar één ouder, dus misschien is het toch één van de ouders die stierf? De twee jongen leven maar dat zegt niet zoveel omdat gz jongen meerdere dagen zonder voedsel kunnen. Toch ben ik benieuwd of het een alleenstaande ouder lukt om die twee groot te brengen.

Rick Wortelboer

unread,
Jun 21, 2026, 4:35:07 AM (3 days ago) Jun 21
to gierzw...@googlegroups.com
Dag Jaap,
Ik heb gehoord dat een alleenstaande ouder dat wel kan. In het uiterste geval zal misschien 1 jong uitvliegen. Wellicht zal het wat langer duren voordat ze vliegvlug zijn.
Heb je al kunnen zien of de ene ouder voedt?
Groeten,
Rick

Op zo 21 jun 2026 om 10:09 schreef Jaap Schroder <jaapgmc...@gmail.com>:
Wie van jullie weet of het een allenstaande gz lukt om 2 jongen tot uitvliegen groot te brengen? 
Bij toeval viel mijn blik eergisteren op één van de invlieggaten en zag dat het gat verstopt was door een dode gz. Ik weet niet hoelang die daar al hing en heb het lijkje verwijderd. Mogelijk was het een indringer, gezien de wondjes op stuit a.g.v. aanval door de vaste bewoners. Maar sindsdien zie ik op de camera nog maar één ouder, dus misschien is het toch één van de ouders die stierf? De twee jongen leven maar dat zegt niet zoveel omdat gz jongen meerdere dagen zonder voedsel kunnen. Toch ben ik benieuwd of het een alleenstaande ouder lukt om die twee groot te brengen.

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.
Ga naar https://groups.google.com/d/msgid/gierzwaluwen/5df724fc-5ece-44cd-86f1-f023cc80cd06n%40googlegroups.com om deze discussie te bekijken.

Louis-Philippe Arnhem

unread,
Jun 21, 2026, 4:55:29 AM (3 days ago) Jun 21
to gierzw...@googlegroups.com
Bij mij is het niet gelukt.

Er kwam immers een andere gierzwaluw opdagen en dit leidde tot het aanvallen van de twee jongen (zéér korte samenvatting) en tot een nieuwe broedronde met de nieuwe partner. 

De twee jongen (2 of 3 weken oud) lagen dood in de observatiekast nadat ze uitbundig met poten en nagels waren bewerkt. Toen ik eindelijk de kans zag om ze eruit te halen, waren ze alle twee nog in leven. Marjos heeft ze toen opgevangen en losgelaten. 

Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 21 jun 2026 om 10:35 heeft Rick Wortelboer <rickwor...@gmail.com> het volgende geschreven:



Sietse Altena

unread,
Jun 21, 2026, 5:01:46 AM (3 days ago) Jun 21
to gierzw...@googlegroups.com
Hoi Jaap, ik heb dit ook meegemaakt. Een van de ouders was gedood in een nestkastgevecht, de jongen waten toen nog geen week oud. De 2 jongen zijn door de overgebleven ouder grootgebracht en beide uitgevlogen.Dit kon ik allemaal goed volgen omdat ik in alle nestkasten een camera heb. Dit jaar trouwens 7 bezette nestkastrn met eieren/jongen en sinds deze week weer nieuwe bezettingen door nieuwe koppels. Groet Sietse.

Op zo 21 jun 2026, 10:35 schreef Rick Wortelboer <rickwor...@gmail.com>:

Jaap Schroder

unread,
Jun 21, 2026, 5:15:03 AM (3 days ago) Jun 21
to Gierzwaluwen
In antwoord op Rick zijn vraag: ja, ik zag zojuist een ouder jongen voeden. Ook Baruch & Ferri hun ABC er nog eens op nagekeken, p. 435: het wordt toch afwachten want alleenstaande gz heeft toch neiging om nieuwe partner te zoeken. In dat geval doen zich twee mogelijkheden voor: de nieuwe ouder negeert de jongen en helpt niet mee met voeren (maar de 'echte'  ouder lukt het dan alleen) of de nieuwe ouder doodt de jongen om opnieuw te beginnen. Op zichzelf kan ook dat gebeuren want ik heb eerder in 2024 een nieuwe (succesvolle) broedpoging gehad die pas op 25 juni begon en op 24 augustus 2 uitgevlogen jongen opleverde.

Op zondag 21 juni 2026 om 11:01:46 UTC+2 schreef sietse...@gmail.com:

Louis-Philippe Arnhem

unread,
Jun 21, 2026, 5:25:56 AM (3 days ago) Jun 21
to gierzw...@googlegroups.com
Interessante observatie! Dat is hard werken voor zo’n gierzwaluw! 


Verstuurd vanaf mijn iPhone

Op 21 jun 2026 om 11:01 heeft Sietse Altena <sietse...@gmail.com> het volgende geschreven:


Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages