handhavingverzoeken

Jaap Schroder

to Gierzwaluwen
Mijn ervaring is dat Omgevingsdiensten zich er gemakkelijk van af maken door te zeggen dat niet zij maar provincie Bevoegd Gezag inzake Wet Natuurbescherming is. Als je vervolgens het verzoek bij provincie legt, wreekt zich onderbezetting daar. Het loont de moeite wekelijks te vragen of ze al een voor beroep vatbaar besluit genomen hebben over je verzoek. Die druk wil wel helpen om ze te laten handhaven. Overigens kan het soms ook sneller: onlangs plaatste lokale woningbouwcoöperatie om vele neststenen in te metselen in zuid- en westmuren in het kader van grootschalig SMP. Toen ik ze wees op strijdigheid met WNb (art 1.11 en 3.10) hebben ze de stenen nog voor aanvang broedseizoen losgebeiteld, de gaten opnieuw netjes dichtgemetseld en de neststenen op noordgevels geplaatst. Zo kan het dus ook.

Rick Wortelboer

to Jaap Schroder, Gierzwaluwen
Dag Jaap,
Dat was een slecht kastenplan! Goed dat het gecorrigeerd is.
Rick

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
Rick,
Er is een handhavingsverzoek ingediend. Ik voorzie in geen velden of wegen een "correctie". Wat zou jouw correctievoorstel zijn ?
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach
Willemstraat 38, 3511 RK Utrecht

Gierzwaluwwebsite: https://gierzwaluw.website/2023.html
Twitter: @ApusapusNL

Rick Wortelboer

to Jaap Langenbach, gierzw...@googlegroups.com
Dag Jaap,
Ik reageerde op het bericht van Henk...
Rick

Virusvrij.www.avast.com

Rick Wortelboer

to Jaap Langenbach, gierzw...@googlegroups.com
Sorry, andere Jaap.
Rick

Virusvrij.www.avast.com

Op vr 12 mei 2023 om 14:52 schreef 'Jaap Langenbach' via Gierzwaluwen <gierzw...@googlegroups.com>:
Rick,

Rick Wortelboer

to Gierzwaluwen
Dag,
De omgevingsdiensten zijn de uitvoerende diensten van de Provincie. De Provincie bepaalt het beleid, maar de omgevingsdiensten hebben een vrije hand om daarbinnen eisen aan de uitvoering te leggen. Zij kunnen dus bijvoorbeeld ook veel meer op de juridische dichttimmering gaan zitten ('als ik maar niet bij de Hoge Raad hoef te verschijnen') en daarmee het beleid van de Provincie in feite dwarszitten. Provincie die graag een SMP wil, maar de omgevingsdienst die dat anders ziet.
Bijvoorbeeld Zuid-Holland. Maar het eerste en voorlopige enige SMP in Zuid-Holland heeft 6 jaar geduurd om goedgekeurd te worden. In die 6 jaar zijn er heel veel woningen gerenoveerd zonder naar natuur-inclusief te kijken ('want er zat immers toch niets') terwijl ze onder een SMP natuur-inclusief zouden zijn opgeleverd met een of meer huismus-, gierzwaluw- en/of vleermuisverblijven.
Groeten,
Rick

reepos

to Rick Wortelboer, Gierzwaluwen
Hoi Rick,

Je schrijft
'Het voorlopige enige SMP in Zuid-Holland heeft 6 jaar geduurd om goedgekeurd te worden. In die 6 jaar zijn er heel ..'
Helemaal gelijk maar over welke gemeente gaat het hier?

Met gevleugelde groet
Martin

Verzonden vanaf mijn Galaxy

to reepos, Gierzwaluwen
Stichting Maasdelta en gemeente Hellevoetsluis. Waarbij het voor de gemeente zo ingewikkeld werd, dat die is afgehaakt. Dus niet de rapporten van Eelerwoude over lokale mitigatie die ze ook SMP noemen.
Rick

Jaap Langenbach

to gierzw...@googlegroups.com
En hoe gaat het met Den Haag, Martin, die is toch ook al jaren bezig ?

Rick Wortelboer

to Jaap Langenbach, gierzw...@googlegroups.com
Dag,
Inderdaad, ongeveer gelijk gestart met Hellevoetsluis (in 2017?). Ik geloof dat de overleggen met de ODH nu weer gestart zijn.
Rick

reepos

to Rick Wortelboer, Gierzwaluwen
Dank Rick,
Voor jouw snelle reactie.

Verzonden vanaf mijn Galaxy

to Jaap Langenbach, gierzw...@googlegroups.com
Ja, helaas is ook hier de mooie opzet, waar ik ook nog input voor aan mocht leveren, niet geaccordeerd door de Omgevingsdienst.
Er lopen nog wel onderhandelingen om een soort doorstart te maken.
Je ziet dat het bezwaarmaken niet altijd tot het gewenste resultaat gaat leiden en ook goede ideeën torpedeert.

Verzonden vanaf mijn Galaxy