Oud nieuws in Het Vogeljaar

Jaap Langenbach

to Gierzwaluwforum-NL
Hallo,

Naar aanleiding van de laatste aflevering van vogeltijdschrift Het
Vogeljaar (70 jaargangen!) heb ik de oudste jaargangen t/m 1988 eens
uitgeplozen op berichten en artikelen over de gierzwaluw. Het houdt niet
over: 23 stuks in 186 afleveringen. Maar je kunt er de zeer langzame
opkomst van de belangstelling voor de problemen m.b.t. de huisvesting en
kennisvergaring aardig mee volgen. En zien dat het te weinig en te laat
was. Men schat dat in de jaren '60-'80 van de vorige eeuw de helft van
het broedbestand in Amsterdam is verdwenen. Elders ging het volgens mij
niet veel anders, dat blijkt ook anekdotisch uit de berichten in Het
Vogeljaar. Pas in 1993 kwam met de oprichting van de Stichting
Gierzwaluwenwerkgroep Nederland de bescherming op gang. Ik ben trouwens
erg benieuwd naar afleveringen van hun mededelingenblad Apus. Nooit
eentje gezien. Ergens digitaal te bekijken? Heeft iemand overgebleven
exemplaren in de aanbieding? Ik vond alleen dat ze in de
tijdschriftencollectie van de Heimans en Thijssestichting zitten.
Amsterdam, bibliotheek op Plantage Middenlaan 2c, open op vrijdag van 10
-16 u.

Ik heb de gevonden berichten t/m 1988 op een rijtje gezet met een link
naar de .pdf op de site natuurtijdschriften. Daar zijn de jaargangen 5
t/m 65 digitaal te bekijken. Maar ik vond ze makkelijker met mijn
papieren afleveringen van 1959 t/m 1988.
Bekijk hier het resultaat: https://gierzwaluw.website/2023.html#Vogeljaar .

--
Vriendelijke groet,
Jaap Langenbach