Aantrekkelijk

Harm Peeters

to Gierzwaluwen
Beste mensen,

Sinds enkele jaren geleden hing er een nestkastgebouw voor GZ met 8 invlieggaten over 3 vlakken verspreid onder een overstek van onze dakkappel. De betimmering van dat geheel was met gladwit plaatmateriaal, en de nieuwe nestkast daarom ook. Ondanks dat er dagelijks tientallen voorbij vliegende vogels naar keken bleek de kast onaantrekkelijk. Daarom besloot ik onlangs om het roer om te gooien en de kast met ruwe voorzetstukken te pimpen terwijl de vogels toekeken. De individuele 'voordeuren' werden aangepast aan de structuur van mijn geliefde steencoatingkasten enkele meters verder (zie foto). Geloof het of niet, binnen enkele uren durfde de eerste vogel binnen en inmiddels zijn/worden er 5 gaten dagelijks bezocht.
Een ruw rotsachtig oppervlak bespoedigt bewoning.
Groet, Harm Peeters Arcen

IMG_20220623_125908.jpg

Henk Haans

to Harm Peeters, Gierzwaluwen
Goedemorgen Harm,

Dat is inderdaad frappant.
Je trekt de conclusie dat een ruw rotsachtig oppervlak bewoning voorspoedigt.

Maar zou ook het kopieer gedrag van gierzwaluwen hierin niet een rol kunnen spelen.
In mijn omgeving broeden ook gierzwaluwen, alle onder dakkant pannen.
Vaak zie ik dan ook bij zoekers, die in mijn kolonie zoeken, dat ze onder de dakranden zoeken en onder de nestkasten die ik heb hangen. Terwijl ze toch mijn gierzwaluwen aan de voorkant de nestkasten in zien gaan.

Bij jouw zitten de meeste gierzwaluwen in steencoating kasten. Ik denk dat ze hierop gefixeerd zijn.
En dat ze daarom de nestkasten die je nu veranderd hebt niet vonden.
Nu je de nestkasten aangepast heb, zijn ze voor de gierzwaluwen wel herkenbaar als potentiële broedplaatsen.

Het zijn zomaar hersenspinsels van me, maar zou dit ook niet mee kunnen spelen in hun gedrag?
Een ding is duidelijk, je hebt met deze actie wel bereikt wat je wilde.

Op 10 jul. 2022 om 09:08 heeft Harm Peeters <harml...@gmail.com> het volgende geschreven:

--
Je hebt dit bericht ontvangen omdat je bent geabonneerd op de groep 'Gierzwaluwen' van Google Groepen.
Als je je wilt afmelden bij deze groep en geen e-mails van de groep meer wilt ontvangen, stuur je een e-mail naar gierzwaluwen...@googlegroups.com.

Rick Wortelboer

to Gierzwaluwen
Dag Harm,
Is het de combinatie van steenpatroon en ruwheid denk je?
Groeten,
Rick

Louis-Philippe Arnhem

to Rick Wortelboer, Gierzwaluwen
Zeer interessante observatie in alle geval.

Louis-Philippe Arnhem,
Leuven, Belgium.

[...]

Louis-Philippe Arnhem

to Harm Peeters, Gierzwaluwen
Heb je een foto van de vorige  situatie Harm?
Ik kan het me niet meer herinneren.

Louis-Philippe Arnhem,
Leuven, Belgium.