Re: Nieuwe tracks met wegdek info

Just van den Broecke

to Frans Stoeller, Peter Berg, geosk...@googlegroups.com
Beste Frans,

Fantastisch ! Ik ben meteen gaan kijken hoe ik dit in kan brengen en het
eerste resultaat is bemoedigend, zie att. 1+2. Ik heb een aantal
code-wijzigingen gedaan in de GeoSkating GPX-upload/import waardoor de
kleuren nu meegenomen worden als "roadratings" (alle tracks en punten
staan in een database, de kwaliteit van ieder GPS punt is een getal 0-5
(0=geen meting, 1=zeer slecht ... 5=zoeven (groen)). Dus waar we heen
kunnen (geef me wat tijd):

- je krijgt een eigen account op geoskating.com
- je garmin tracks zet je om in GPX met color indicatie (zoals je opstuurde)
- zorg dat de tijd in de GPX staat ! (zie dat je flinke snelheden aanhoudt!)
- je upload je GPX tracks zelf op geoskating.com
- als je daarnaast evt. foto's onderweg maakt met een gewone digitale
comera/telefoon en de tijd staat goed, kun je die ook uploaden, zodat ze
op de juiste plek worden neergezet.

Er was 1 correctie die ik moest uitvoeren: binnen de GPX file moest het
laatste <trk> segment naar het begin verplaatst worden, anders klopte de
tijden/track statisieken niet. Misschien kun je daar naar kijken (zie
att 3).

Daarnaast wil ik je uitnodigen op de mailing lijst van geoskating.com
(je krijgt aparte mail) om je ervaringen te delen. Er zijn nog andere
rijders die geen GPS telefoon hebben maar mogelijk wel Garmin/MapSource
(heb zelf een Etrex Legend HCx maar gebruik ik niet voor GeoSkating).

We houden contact. Groet !

--Just

Just van den Broecke ju...@justobjects.nl
Just Objects B.V. tel +31 65 4268627 Skype: justb4
The Netherlands http://www.justobjects.nl

Frans Stoeller wrote:
> [...]
> opgeslagen.
> Daarna in Google Earth gezet en kmz files van gemaakt, die je dus zo in
> GE kan openen.
> Ik moest het in diverse files verdelen want anders maakte GE er een
> zooitje van, maar uiteindelijk is alles gecombineerd in
> geoskate-Overzicht.kmz.
>
> Kun je hier wat mee?
> Als je eea. op een andere manier wilt hebben, laat het me weten.
> Als je het kunt gebruiken zal ik mijn verdere tochten (en de tochten die
> ik over moet doen met de gps) loggen en je nog meer sturen.

trace-ijmuiden-adam.jpg
tracepoints-ijmuiden-adam.jpg
wegdek-IJmuidenAdam-corr.gpx

Frans Stoeller

to geosk...@googlegroups.com
Beste Just,

Geweldig, dat heb je snel gedaan!
Ik heb gelijk de IJmuiden-Adam track ge-upload en het ziet er goed uit.
Ik neem aan dat ik de andere tracks op soortgelijke manier moet uploaden,
dat ga ik doen.
Ik zag wel dat wanneer tracks over dezelfde wegen gaan, de kleuren over
elkaar heen komen. Vaak zie je daardoor verschillende kleuren door elkaar,
of wordt de track van de een weggedrukt door de ander. Hierdoor komen
veranderingen van beoordelingen door renovatie van het wegdek ook niet uit
de verf.
Zou het mogelijk zijn om bij meervoudige wegdek-beoordelingen, prioriteit te
geven aan de meest recente? Op die manier kan de kaart ook meer up-to-date
gehouden worden.

Ik had een poging gedaan om dit antwoord te geven middels het "beantwoorden"
knopje, maar ondanks dat het geplaatst zou zijn lijkt het in het niets
verdwenen, vandaar deze poging.

Ik ga nog in een post beschrijven wat en hoe ik doe.

Groet, Frans

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com
Beste Frans,

Ja je kunt de andere (5) GPX-tracks ook uploaden. In mijn tests zagen ze
er goed uit. De "vechtstreek" besloeg meerdere dagen en besloeg ook
"ronde venen" gebied. Mogelijk kun je deze GPX opsplitsen, maar hoeft
niet perse.

Je stipt (sic!) een interessant probleem aan: wat als meerdere rijders
dezelfde weg berijden en verschillende beoordelingen geven ? Er zijn
m.i. grofweg (weer sic!) de volgende oplossingen:

1- geef prioriteit aan de meest recente
(bijv. wegdek is vernieuwd of verouderd)
2- geef gemiddelde beoordeling
(bedenk dat de beoordeling heel subjectief kan zijn)
3- doe niets
(stippen komen zelden op dezelfde plek dus je visualiseert een middeling)
4- "OpenStreetMap methode" (zie onder)

Optie 3) gebeurt nu maar is niet ideaal. Ik kijk natuurlijk sterk vanuit
de techniek. De eerste twee (voral de tweede) oplossingen zijn
geografisch/wiskundig lastig. Dat heeft met verschillende zaken te
maken: grofheid van het GPS signaal (je GPS-punten zijn ahw
"hans-en-grietje-kruimels", hoe weet ik of twee sporen samenvallen?) en
beschikbaarheid topologische ondergrond (hoe weet ik op welke weg ik
ben, GPS spoor valt er soms buiten, linker/rechter rijkant). Ik dacht
zelf altijd aan optie 2 (middeling). Dat werkt weer alleen goed wanneer
er regelmatig over 1 weg gereden wordt.

ad 4) De werkmethode van OpenStreetMap OSM (www.openstreetmap.org)
spreekt mij erg aan, ook omdat iedereen kan meedoen (in ons geval dus
ook zonder mobiele telefoon/GPS app). De GPS-sporen kunnen dan dienen
dan als ruwe input voor het (menselijk) intekenen, maar ook als iemand
zelf ingetekende kaarten heeft. Kaartmaken is: 1) mensenwerk en 2) is
nooit af. Vandaar dat ik met het OSM project aansluiting, ook technisch,
wil zoeken. In NL is een zeer aktieve community (www.openstreetmap.nl).
In navolging van www.openfietskaart.nl heb ik al het domein
www.openskatekaart.nl aangevraagd. Later meer in aparte post.

Ik schets dus hier het mapping-probleem en mogelijke oplossingen. Graag
hoor ik inzichten/suggesties van anderen.

groet!

Just

Willem Oepkes

to geosk...@googlegroups.com
Hallo allemaal,

Misschien zou een korte termijn oplossing/workaround voor 'automatisch' onderhoud van de wegdekkwaliteit het volgende kunnen zijn:
Nieuwste route wordt het laatste op het scherm gezet
Als een route ouder is dan X tijd dan worden de dots iets kleiner op het scherm. Ook als het het kruimelspoor niet helemaal overlapt is de kans groter dat het oude spoor met de verouderde beoordeling onderop ligt en niet of minder zichtbaar is.
Niet perfect maar misschien technische redelijk realiseerbaar.

Voor geotagging van foto's gebruik ik een Qstarz logger. Daar zit een applicatie bij (lokaal geïnstalleerd) die ongeveer als volgt werkt:
  • De applicatie gebruikt Google maps als kaart
  • Je download de routes naar de applicatie
  • Naast het bekijken van de routes is er een tab waarmee je de routes kunt editten met google maps op de achtergrond. In deze applicatie niet veel meer dan opknippen van routes in delen en punten verwijderen.
Als je dit doorvertaald naar geoskating zou je je eigen routes in een soort edit scherm moeten krijgen waar de stukken route met een bepaalde rating als aparte stukken getoond worden. De totale route is dan in brokken opgehakt. Met een edit functie kan zou je dan de rating kunnen wijzigen. Met save wijzig je alleen de rating, route blijft hetzelfde.
Probleem is natuurlijk dat de gewijzigde kwaliteit van asfalt niet hoeft te gelden voor de hele sectie. Bijvoorbeeld 4 km heeft rating 3 en daarvan is 2 km nu rating 5 geworden. Dan zou je ook nog de route in stukken moeten kunnen hakken.
Ik begreep dat de kwaliteit van het asfalt separaat van de route info wordt bewaard omdat het datamodel van gpx daar geen mogelijkheid to geeft (???). Dit zal het editten wel weer wat lastiger maken.

Frans, Ik zag een rondje haarlemmermeer erbij staan.Op 6 september is er een (plezier)rondje haarlemmermeer vanuit Lisse om 10:00. Zelf ben ik er niet bij deze keer.
De vorige keer:
http://www.geoskating.com/gs/index.html?cmd=showtrace&id=222&user=oeps

Groet, Willem

Op 28 augustus 2009 13:33 schreef Just van den Broecke <ju...@justobjects.nl> het volgende:

--

Willem Oepkes

FranS

to geoskating
Beste Just,

Geweldig, dat heb je snel gedaan!
Ik heb gelijk die IJmuiden-Adam track ge-upload en dat ging prima.
Ik zal de andere tracks ook gaan doen.
Wat ik wel zag dat de tracks met wegdek-info over elkaar heen komen te
liggen waardoor soms verschillende kleuren zichtbaar zijn, en soms ook
de info van de een weggedrukt wordt door de ander. Hierdoor komen
daadwerkelijke veranderingen in de wegdek-situatie ook niet uit de
verf. Zou het mogelijk zijn, en misschien beter, als de meest recente
peiling van een traject prioriteit krijgt, zodat de laatste stand van
zaken in beeld komt?

Ik zal in een nieuwe post mijn werkwijze uitleggen.

Groet Frans
> Just van den Broecke  j...@justobjects.nl
>  trace-ijmuiden-adam.jpg
> 367KWeergevenDownloaden
>
>  tracepoints-ijmuiden-adam.jpg
> 377KWeergevenDownloaden
>
>  wegdek-IJmuidenAdam-corr.gpx
> 34KWeergevenDownloaden- Tekst uit oorspronkelijk bericht niet weergeven -
>
> - Tekst uit oorspronkelijk bericht weergeven -

Just van den Broecke

to Jan de Schipper, geosk...@googlegroups.com
Hoi Jan,

Leuk te horen dat je routes gebruikt! Ik denk/hoop dat ik begrijp wat je
bedoelt. Er is nog geen mogelijkheid om routes in een bepaald gebied op
te vragen. Dit lijkt me een zeer nuttige toevoeging (naast trouwens ook
een kaartje van de route te kunnen printen voor degenen zonder GPS).

Ik ben begonnen via de discussie groep een wensenlijst bij te houden:
http://groups.google.com/group/geoskating/web/geoskating-wensenlijst?hl=nl
en heb je wens daar toegevoegd.

Je kunt ook zelf berichten sturen naar de geoskating lijst
geosk...@googlegroups.com en zelfs de wensenlijst aanpassen (geldt
voor allen op de lijst). groet!

Just

Jan de Schipper wrote:
> [...]
>
> Zoals de site nu opgezet is moet ik de (steeds groter wordende) map
> doorspitten en hopen dat ik uit de naam van de route voldoende kan
> opmaken waar deze zich bevindt. Dan kijk ik of dat het gebied is wat ik
> zoek. Pas dan kan ik zo'n route downloaden. De huidige methode is voor
> mijn doel eigenlijk iets te omslachtig, waardoor ik de opgeslagen routes
> minder raadpleeg dan ik (en jij toch ook?) zou willen.
> Ik ben benieuwd of je vindt dat deze wens in jouw systeem past.
>
> Groeten,
> Succes met je site en veel skeelerplezier,

Frans Martin

to geosk...@googlegroups.com
Hallo Willem,

Dank voor de tip van de Skatefun tocht.  Lijkt me heel gezellig, wel jammer dat het voor mij een beetje ver is (als startpunt).
Maar ik ga het misschien toch eens proberen.

Groet, Frans

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com
Hallo Willem en Allen,

In je oplossing zit een aanname in dat een nieuwe route (ik spreek
liever over "spoor" (trace)) altijd beter is. Zoals ik eerder aangaf
hoeft dat niet altijd zo te zijn (bijv. subjectieve beoordeling, of
vergeten beoordeling (grijs)). Ik zou de "sporenkaart" (tracemap) willen
beschouwen als de accumulatie van alle GPS-sporen, en daarnaast een
"skatemap" willen introduceren bij voorkeur via het OpenSteetMap
systeem. OSM kent handmatige editing waarbij ze als basis ruwe
GPS-sporen kunnen gebruiken maar ook eigen handgetekende kaarten. Voor
ons kan ik mij een editor voorstellen waarin je intekent op basis van:

- sporen van de sporenkaart, i.e. de GPS-sporen met wegdek beoordeling
- eigen GPS tracks gemaakt met bijv. MapSource of andere tools
- getekende kaarten zoals Peter Berg's (ook op deze lijst):
www.skeelerroutes.nl (zie ook hoe je zelf een blanko kaart kunt
intekenen/insturen).

De "skatemap"-editor zou dan op OSM aansluiten. Er zitten daar nog wat
technische hobbels (OSM kent wegsegmenten met oneindige (user-defined)
key/value eigenschappen daarvoor, maar "skate"-segmenten vallen niet
samen met hun wegsegmenten).

Voordelen die ik zie:
1) iedereen kan bijdragen, niet alleen de "GPS-ers"/MobiTracers
2) veel soorten bron-materiaal kunnen worden gebruikt
3) we krijgen een mooiere en hopelijk bruikbare kaart
4) we kunnen een topologisch wegennetwerk maken, waarmee we in een later
stadium op OSM gebaseerde routing ala TomTom kunnen doen:
http://data.giub.uni-bonn.de/openrouteservice (toekomstmuziek)

Het punt nu is dat dit uitzoek/ontwikkeltijd kost. Maar ik ben er
althans theoretisch al mee bezig. Ik ga als eerste e.e.a. in een plaatje
schetsen.

Nu zou ik eigenlijk met dit mooie weer net als jij moeten gaan skeeleren!

groet!

Just
Willem Oepkes wrote:
> [...]

> nooit af. Vandaar dat ik met het OSM project aansluiting, ook technisch,
> wil zoeken. In NL is een zeer aktieve community

Frans Martin

to geosk...@googlegroups.com
Beste Just,

Ik had vandaag weer een trace toegevoegd (met foto's), ging goed behalve:
Ik had het eerste stuk niet gekleurd omdat ik dat al aan paar keer had gedaan, maar toen kwamen er grijze dots overheen te staan.
Zou het mogelijk zijn de niet-gekleurde segmenten niet te converteren naar dots, zodat je de wegen waar je vaker langskomt niet telkens opnieuw te kleuren?
Om het te corrigeren had ik de aangepaste trace opnieuw opgestuurd maar toen kwam die er tweemaal in.  Nu heeft die met niet-gekleurde segmenten foto's gekoppeld en de gecorrigeerde niet, hoe kan ik dat rechttrekken?  Dank, Frans

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com
Beste Frans,

Mooi stuk route van Amsterdam naar De Bilt ! Heb op delen daarvan ook
gereden maar kende bijv. niet het eerste stuk aan overkant A-R Kanaal.

Ik begrijp je verzoek. Is 123 niet zo gemakkelijk. De rating
"hier-geweest-maar-niet-inkleuren" bestaat nog niet. Rating "0" (grijs)
betekent nu "hier-geweest-maar-vergeten-te-raten" en is de default in de
MobiTracer. Ik heb dit in ieder geval toegevoegd aan een "wensen"
web-pagina op de lijst. Hiervan volgt apart bericht.

Alle GPS punten van nieuwe sporen worden automatisch (elke 10 minuten)
toegevoegd aan de ingetekende kaart. "Uitgummen" is op dit moment niet
mogelijk. Het is echter wel zo dat alle punten als data in een database
zijn opgeslagen zodat op elk moment een nieuwe kaart kan worden
gegenereerd (duurt enige uren) en voor toekomstige toepassingen (bijv.
OSM) of zoeken. Elk punt kent ook vele attributen (tijd, user, trackid,
etc). Als je bijv. een route (Trace) weggooit worden ook de punten uit
de database verwijderd. De kaart blijft echter bestaan tot de volgende
hergeneratie. De kaart opbouwen bij iedere opvraag is mogelijk maar
heeft nogal wat performance implicaties, vandaar dat ie ahw in een cache
al klaarstaat.

groet!

Just
--
Just

Just van den Broecke ju...@justobjects.nl

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com, Jan de Schipper
Hoi Jan en Allen,

Het is nu mogelijk om op de kaart op een GPS-punt te klikken en de
bijbehorende persoon/tijd/route te krijgen. De precisie (nu straal 100m)
moet nog verbeterd dus je moet heel precies klikken (of verder
inzoomen). Ook moet je eenmalig de link http://geoskating.com/gs
herladen (shift reload in Firefox) omdat een oude versie van de site
gecached kan zijn).

groet!

Just
--
Just

Just van den Broecke ju...@justobjects.nl

Just van den Broecke

to Jan de Schipper, geosk...@googlegroups.com
Hallo Jan,

Je moet op de GPS-punten 1x klikken met de standaard (linker) muisknop.
Je moet dan een "ballon" zien zoals in aangehecht plaatje. Vervolgens
kun je op de rode link in de ballon klikken om de trace te zien.

Als je inzoomt door dubbel-klikken op de kaart en je raakt een punt komt
de popup ook.

Het kan zijn dat de oude versie toch nog in je browser-cache staat. Als
je IE gebruikt kun je die legen via Tools | Internet Opties | Tijdelijke
Internet Bestanden (oid, ik gebruik FireFox Eng. op Mac).

Aan allen: ik heb een uur geleden een versie neergezet met verbeterde
nauwkeurigheid voor "klikgebied". groet!

--Just

Jan de Schipper wrote:
> Ha Just,
>
> Heel erg bedankt dat je zo snel mijn wens geïmplementeerd hebt. Ik
> krijg alleen, met maximale inzoom en na herladen, nog niet te zien wat
> je beschrijft. Wat doe ik fout? Moet ik rechts of links klikken? Waar
> verschijnt de track-info? Met welke startkeuze moet het werken?
>
> Groeten,
>
> Jan
>

> ----- Original Message ----- From: "Just van den Broecke"
> <ju...@justobjects.nl>
geoskating-tracepoint.jpg

johan

to geoskating
Just

Ik heb nu 4 routes geupload naar de kaart op de manier van Frans.
Ze komen op deze wijze inderdaad over!
In Mapsource is zelfs een mogelijkheid eea. naar Google Earth over te
brengen en de kleuren (gedeeltelijk) te behouden.
Ik weet niet, waarom bij deze omzetting de kleurinformatie van de 2e
toerhelft verdwijnt. Iemand een idee??

Als ik eea. opsla als KMZ file, kan ik die inlezen in Google Maps, en
via een daar op te halen html-code, als Googlekaartje (MET kleuren) op
mijn eigen site gebruiken!! Zie bv. http://www.schaats-en-skate.nl/skate/zelhem.htm#route
Dat ga ik vaker doen, fantastisch!

Er zijn nog enkele onvolkomenheden in mijn Geoskating proces.
De rating kleurstippen komen nogal onregelmatig over, soms met grote
tussenpozen.
Ligt dit alleen aan mijn gps-ontvangst? Ook bij nieuwe tracks met
fijnere afstelling komt het (zij het minder) voor.
Zie de Krimpenerwaardroute op Geokaart.
Zijn er achterafoplossingen te bedenken om dit (in bestaande gps-
tracks) bij te werken?
Als ik in MS delen van tracks inteken of wijzig, zijn de
puntjesafstanden prima in orde. Dat levert in MS een mooie gekleurde
kaart op.
De toegevoegde code bevat echter geen tijdsinformatie, zodat het
Geoskating algoritme deze stukken ook niet rate en in de kaart
opneemt.
Zou er iets te doen zijn dmv. een programmaatje dat bv. tijd/
plaatsinfo van opeenvolgende trackpoints middelt en tussenin een extra
(geldig) point toevoegt?

Bij de blauw getekende GPX lijn blijken verder gaten te zijn ontstaan
op ongeveer de plekken waar ik in MS de track knip ivm. een
ratingovergang. Dit klopt met de aldaar ontbrekende ratingstippen in
de Geokaart.
Is dit inherent aan de werkwijze in MS? (verdwijnt bij knippen
trackinformatie?)
Zou jouw programmeerwerk (vanaf een basistrack met waypoints) dit
kunnen oplossen?

Kan het systeem misschien ook worden ingesteld zodat KML of KMZ files
met ratinginformatie geslikt worden?
Voordeel daarvan is dat er minder gaten in de tracks vallen en dat met
de GE achtergrond tracks makkelijker zijn aan te passen naar de
achterliggende wegen.

Zoals je ziet, veel vragen nog. Ik houd me aanbevolen voor een
antwoord.
Groeten
Johan

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com
Johan,

Mijn antwoorden hieronder.

johan wrote:
> [...]
> brengen en de kleuren (gedeeltelijk) te behouden.
> Ik weet niet, waarom bij deze omzetting de kleurinformatie van de 2e
geen idee.

> [...]
> Ligt dit alleen aan mijn gps-ontvangst? Ook bij nieuwe tracks met
> fijnere afstelling komt het (zij het minder) voor.
Daar lijkt het op. Als ik bijv. in de "Zelhem" route met Google "Kaart"
view inzoom, zie ik dat de lijnen verspringen van de wegen af. Meestal
betekent dit dat er te weinig punten zijn. Dit kan ook ergens in de
keten vanaf de export uit je Garmin? gebeurd zijn. Ik heb wel eens
begrepen dat oudere Garmins punten weggooien bij geheugen-gebrek. Kun je
mij anders de originele en gekleurde GPX sturen ?
> [...]
> Zou er iets te doen zijn dmv. een programmaatje dat bv. tijd/
> plaatsinfo van opeenvolgende trackpoints middelt en tussenin een extra
Ja dat kan in theorie, alleen is dit redelijk complex, niet zozeer de
tijds-interpolatie maar het genereren van geldige punten die op een weg
terechtkomen. Je moet daarbij ook beschikking hebben over de gehele
vector/topologische ondergrond van wegen ("snap to road").. De
(geo-)wetenschappelijke term is "kriging", zie
http://en.wikipedia.org/wiki/Kriging (leuke formules!).

> [...]
> Voordeel daarvan is dat er minder gaten in de tracks vallen en dat met
> de GE achtergrond tracks makkelijker zijn aan te passen naar de
KML/KMZ kan geen timestamps bevatten voor "LineStrings", alleen voor
andere (punt) geometrieen zoals WayPoints/POIs. Maar zoals ik eerder
aangaf en op "wishlist" staat wil ik naar 3 soorten elementen voor
GeoSkating:
1) routes ("tijdloos", zoals wat op Johan's site staat)
2) sporen (meer "dagboek", met tijd, statistieken)
3) skatekaart

Momenteel is er alleen ondersteuning voor (kruimel)sporen ("traces"). De
skatekaart wordt hier automatisch uit gegenereerd. Dit levert altijd
onvolkomenheden op, die evt. met veel werk via programmeren op te lossen
zijn. Liever wil ik daarom via de site de gebruikers mogelijkheden geven
om handmatige invoer/aanpassingen te doen vooral voor 1) en 3). De
gegevens uit de sporen (2) kan daarbij als ruwe input dienen. Ik zal
anders mijn ideeen in een apart verhaal zetten met een plaatje.

> Zoals je ziet, veel vragen nog. Ik houd me aanbevolen voor een
> antwoord.
Hierbij :-)
> Groeten
> Johan
groeten,

Just

Johan Grootveld

to geosk...@googlegroups.com
Just,

Er blijven nog enige vragen over.

> [...]
begrepen dat oudere Garmins punten weggooien bij geheugen-gebrek. Kun je
mij anders de originele en gekleurde GPX sturen ?

Ik weet dat mijn Gpsmap 60 vooral onder bomen niet echt nauwkeurig is. Daardoor ligt het spoor veelal naast de bereden weg. Ook valt het signaal soms weg, waardoor een rechte lijn tussen 2 punten ontstaat, dwars over de kaart. Punten weggooien doet de gps niet, het geheugen is ruim voldoende.

Deze effecten bedoel ik niet.
Probleem is meer, dat mijn MS gpx trace per kleurdeel meer punten lijkt te tonen dan de Geoskate kaart. Bv. Krimpenerwaard (oranje stuk voor Berkenwoude): resp. 11 tov. 5 pt.
Bij "show gps trace" zie je her en der gaten in de blauwe tracklijn in Geoskate. Kan dit komen door mijn knipwerk in MS? Er verdwijnen dus zowel gps-punten als stukjes trace.

> [...]
vector/topologische ondergrond van wegen ("snap to road").. De
(geo-)wetenschappelijke term is "kriging", zie
Een vectorkaart waar gereden sporen samenvallen met de juiste wegen is natuurlijk een droom van ons!
Dat vraagt nogal wat, ik ben al tevreden met een soort tekenroutine die het maken van een kleurenkaartje (in Schaats en Skate, Geoskating of Google Earth) vereenvoudigt. Met alleen het middelen van de tijd/plekinfo kom je al een eind. De punten liggen dan inderdaad niet gekoppeld met een weg. Maar dat is nu in SeS, GS en GE ook al niet het geval.

Ik zal je mijn waypoint gpx (Naamloos.gpx) en mijn ingekleurde gpx (Kwaard.gpx) van de Krimpenerwaard sturen. De Krimpenerwaard geeft de meest recente vergelijking. Daar staat mijn gps ook op max. puntenweergave. Routes als Zelhem en Brielsemeer zijn beduidend slechter omdat de gps toen op zuiniger puntenweergave stond. Ik heb erg veel van deze kwalitatief mindere gps-routes, die ik graag eens (in opgepepte versie, als dat lukt) op de GS kaart zet.

> [...]
> de Geokaart.
> Is dit inherent aan de werkwijze in MS? (verdwijnt bij knippen
Zou jij dit knippen en inkleuren (vanaf mijn ruwe basistrack met waypoints) kunnen automatiseren?
         _   ___
         _  )     ;~                    Skategroeten van
        _  /      \;,.__
      _  (__--______)              Johan  Grootveld
         ============
        (_)  (_)  (_)  (_)  (_)

     Bezoek het skatetochten webplekje op
     http://www.schaats-en-skate.nl

Naamloos.gpx
kwaard.gpx

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com
Johan,

Ik heb de kwaard.gpx vergeleken met de op geoskating ingetekende
versie:. De gaten in de route kan ik verklaren door een aantal effecten:
- er ontbreken in de .gpx geregeld punten, bijv 2009-09-23T10:31:48Z,
daarna is volgende 2009-09-23T10:32:39Z (GPS-tijd is op kaart 2 uur later)
- voor iedere variatie in beoordeling wordt een track-segment aangemaakt
en ingetekend. Vaak zitten gaten nu tussen de segmenten bij verandering
beoordeling. Via MobiTracer worden segmenten aangemaakt voor pauzes
(suspend/resume) in de track en sluiten ze beter aan. Het is dus een
(onbedoeld) zij-effect van de "MapSource methode".

groeten,

Just

Johan Grootveld wrote:
> [...]
> versie, als dat lukt) op de GS kaart zet.
>
> /> Bij de blauw getekende GPX lijn blijken verder gaten te zijn ontstaan

FranS

to geoskating
Johan,

N.a.v. jouw post heb ik ook eens gekeken hoe de rating-intervallen bij
mij zijn: Bij mij zie je ook (kleine) gaten bij segment overgangen
maar die zijn veel kleiner dan bij jou, volgens mij omdat de trackpunt
intervallen (in de gpx) bij mij constanter zijn dan bij jou. Bij jou
(ook in jouw gpx'en) zag ik dat die intervallen soms veel groter zijn.
Nu heb ik ook een GPSmap60, model cx om precies te zijn, en misschien
ligt het aan de instelling, bij mij is dat: Opslagmethode Auto (dus
niet Afstand of Tijd) en Interval Normaal. Hoe is dat bij jou?

Groet, Frans
> [...]
>          _   ___
>          _  )     ;~                    Skategroeten van

Johan Grootveld

to geosk...@googlegroups.com
Just,

Met kleine vertraging (wegens heerlijke Normandievakantie) weer een klein onderzoekje naar mijn kwaard.gpx file, vergeleken met de ingetekende Geoskate gpx-file.
Hieronder stuur ik als voorbeeld een klein stukje waarin ik beide tracks vergelijk, en waar na omzetting naar Geoskating steeds enkele punten ontbreken (aangegeven met !!!!!! vóór elk ontbrekend punt uit kwaard.gpx). Dit klopt met jouw eigen waarneming.
Zoals je ziet komt eea. (binnen het voorbeeld) niet altijd aan de trackeinden (bij kleursprongen) maar ook voor middenin een kleurdeel.
Vraag is, of dit inherent is aan de MS methode, dan wel of er nog te sleutelen valt aan de omzettingsroutine?
Ben erg benieuwd.
         _   ___
         _  )     ;~                    Skategroeten van
        _  /      \;,.__
      _  (__--______)              Johan  Grootveld
         ============
        (_)  (_)  (_)  (_)  (_)

     Bezoek het skatetochten webplekje op
     http://www.schaats-en-skate.nl

     <trkpt lat="51.9363490" lon="4.8055477">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:32:51Z</time>
      </trkpt>
    </trkseg>
  </trk>

  <trk>
    <name>Track 008</name>
    <extensions>
      <gpxx:TrackExtension xmlns:gpxx="
http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3">
        <gpxx:DisplayColor>Green</gpxx:DisplayColor>
      </gpxx:TrackExtension>
    </extensions>
    <trkseg>
      <trkpt lat="51.9363490" lon="4.8055477">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:32:51Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9364440" lon="4.8060752">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:32:59Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9365119" lon="4.8064917">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:07Z</time>
      </trkpt>
     !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<trkpt lat="51.9365571" lon="4.8067680">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:14Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9365414" lon="4.8070163">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:20Z</time>
      </trkpt>
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<trkpt lat="51.9365436" lon="4.8070440">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:27Z</time>
      </trkpt>
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<trkpt lat="51.9365760" lon="4.8070255">
        <ele>-2.7467041</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:36Z</time>
      </trkpt>
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<trkpt lat="51.9365389" lon="4.8072505">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:43Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9365779" lon="4.8074950">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:49Z</time>
      </trkpt>
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<trkpt lat="51.9365992" lon="4.8075498">
        <ele>-1.7852783</ele>
        <time>2009-09-23T10:33:50Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9368907" lon="4.8081112">
        <ele>-0.3433838</ele>
        <time>2009-09-23T10:34:00Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9371340" lon="4.8087536">
        <ele>-1.3046875</ele>
        <time>2009-09-23T10:34:10Z</time>
      </trkpt>
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<trkpt lat="51.9371747" lon="4.8088921">
        <ele>-1.3046875</ele>
        <time>2009-09-23T10:34:12Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9372768" lon="4.8094044">
        <ele>-0.8240967</ele>
        <time>2009-09-23T10:34:18Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9373674" lon="4.8098413">
        <ele>-0.8240967</ele>
        <time>2009-09-23T10:34:23Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9375454" lon="4.8105292">
        <ele>-0.8240967</ele>
        <time>2009-09-23T10:34:31Z</time>
      </trkpt>
      <trkpt lat="51.9377434" lon="4.8113017">
        <ele>-0.3433838</ele>
        <time>2009-09-23T10:34:40Z</time>
      </trkpt>
      !!!Maakt deel uit van beide tracks!!!<trkpt lat="51.9382121" lon="4.8132685">
        <ele>0.1374512</ele>
        <time>2009-09-23T10:35:05Z</time>
      </trkpt>
    </trkseg>
  </trk>

  <trk>
    <name>Track 009</name>
    <extensions>
      <gpxx:TrackExtension xmlns:gpxx="
http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3">
        <gpxx:DisplayColor>Magenta</gpxx:DisplayColor>
      </gpxx:TrackExtension>
    </extensions>
    <trkseg>
      !!!Maakt deel uit van beide tracks!!!<trkpt lat="51.9382121" lon="4.8132685">
        <ele>0.1374512</ele>
        <time>2009-09-23T10:35:05Z</time>
      </trkpt>

Johan Grootveld

to geosk...@googlegroups.com
Frans,

Mijn intervallen stonden idd. nogal zuinig afgesteld. Dat is te zien in oude tracks als Zelhem en Oostvoorne. Voor de Krimpenerwaard heb ik hem juist op maximaal aantal trackpoints gezet (meth. Auto).
Je ziet de verbetering op de Geokaart, maar het is nog altijd veel minder dan bv. Alblasserwaard of Rottemeren.
         _   ___
         _  )     ;~                    Skategroeten van
        _  /      \;,.__
      _  (__--______)              Johan  Grootveld
         ============
        (_)  (_)  (_)  (_)  (_)

     Bezoek het skatetochten webplekje op
     http://www.schaats-en-skate.nl

to geosk...@googlegroups.com
Johan,

Ik denk dat het verdwijnen van punten een zij-effect is bij het
exporteren ipv het importeren: om de hoeveelheid (nodeloze) punten te
beperken (vooral in Google Maps een perf probleem) is bij GPX export de
mogelijkheid via de parameter "mindist" (minimale afstand in meters)
punten uit de originele track over te slaan wanneer deze binnen die
afstand van elkaar liggen. Daarnaast is er nog "maxpoints" om het totaal
aantal punten in te perken. Vanuit de browser op geoskating.com is
mindist=12 en maxpoints=1000 Bijv. jouw kwaard-route:

http://geoskating.com/gs/proto.srv?gw_cmd=trace-export-req&id=220165&format=gpx&mindist=12&maxpoints=1000
hierin zie je bijv. niet
> !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!<trkpt lat="51.9365571"
> lon="4.8067680">
> <ele>-1.7852783</ele>
> <time>2009-09-23T10:33:14Z</time>
> </trkpt>

Laat ik mindist/maxpoints weg:
http://geoskating.com/gs/proto.srv?gw_cmd=trace-export-req&id=220165&format=gpx
dan komt dit punt op tijdstip 2009-09-23T10:33:14Z wel mee.
Met format="gtx" krijg je een compacter formaat en zie je aantal punten
(1199):
http://geoskating.com/gs/proto.srv?gw_cmd=trace-export-req&id=220165&format=gtx

Dus: alle punten zitten wel opgeslagen in de DB denk ik maar de "smart
export" filtert punten uit. Ik denk wel dat de export functie rekening
moet houden met segmenten die eind/begin zelfde punt hebben. Daar kan ik
verder naar kijken.

groet,

Just

Johan Grootveld wrote:
> [...]
> </extensions>
> <trkseg>
> !!!Maakt deel uit van beide tracks!!!<trkpt lat="51.9382121"

Johan Grootveld

to geosk...@googlegroups.com
Just,

Ik zie het. de dtabase bevat dus wel alle punten.
Ik ga ervan uit dat alle databasepunten ook worden weergegeven op de Geokaart.
(Dus op Geo staan meer pt. dan in de te exporteren gpx file).

Dit is dus geen ingang om de gaten in mijn routes (mn. de Oostvoorneroute) te verklaren.
Blijf ik natuurlijk wel benieuwd of je mogelijkheden ziet om dmv. programmeerwerk direct een route op te bouwen uit een ruwe, niet in MS ingekleurde gpx file, met waypoints bij de overgangen, zoals mijn 1e voorbeeld.

Overigens kijken we alweer uit naar de winter, en zijn op mijn site alweer de eerste winterbulletins van Cees te lezen. (http://www.schaats-en-skate.nl/cees/wintercees.htm)

         _   ___
         _  )     ;~                    Skategroeten van
      _  (__--______)              Johan  Grootveld