Aanmelden en eerste vraagjes.

Hoffelijk

to geoskating
Hallo,
ik ben Jeroen uit Doetinchem en ben van plan om mijn skeeler routes te
tracen om zo de Achterhoek ook op de kaart te zetten.
Na een mailtje aan Just heb ik me hier aangemeld en de instructies
gevolgd zodat ik MobiTracer op mijn Nokia E71 kon installeren.
Dat gaat eigenlijk allemaal heel makkelijk en na wat testen heb ik net
mijn eerste tocht gemaakt.

Lekker rondje hoewel de Noord Oost wind op de heen weg behoorlijk fors
was.
Road Ratings noteren en een paar foto's maken ging allemaal prima
tenminste zo leek het maar ik heb waarschijnlijk een kleine denkfout
gemaakt.
Moet je tijdens het Tracen echt mobiel internet aan hebben staan zodat
er live naar de server van geoskating.com gelogd wordt of kan je ook
achteraf de data via wifi zenden?
Van dat laatste was ik eigenlijk uitgegaan.
Ik heb vodafone prepaid en gebruik mobiel internet eigenlijk alleen in
het zomerseizoen als ik voor mijn werk veel onderweg ben.

Heb thuis eerst mijn gps een fix laten maken toen MobiTracer gestart,
niet toegestaan om met de server te verbinden en wel toegestaan om de
GPS te gebruiken.
Onderweg ging alles prima, ik heb nog wel wat vragen over de Road
Ratings maar daar kom ik later op terug.

Bij thuiskomst wilde ik verbinden met mijn wifi en omdat ik die
mogelijkheid niet zo snel vond heb ik het program gestopt en heb toen
dus wel toegestaan om met geoskating.com server te verbinden.
In deze fase is iets fout gegaan en heb ik waarschijnlijk een nieuwe
Trace gestart terwijl ik in de huidige Trace moest blijven. Ik weet
niet meer precies wat er gebeurt is maar op de kaart sta ik nu live
aan de start van een nieuwe Trace.
Eigenlijk dacht ik nog niets aan de hand want in de handleiding staat.

"quote"
"On first start you need to create a track through the "New Track"
command. From then on all GPS data, POIs and media are coupled to that
track. MobiTracer always operates on a single track being your active
track. Creating a new track always will archive the current track."

Dit heb ik dus niet goed gelezen of ik ben er door al die automatismen
gewoon van uit gegaan dat er een data bestand geschreven zou worden op
de E71.
Helaas kan ik dit niet vinden.
Leermomentje of weet iemand nog een cache waar ik het terug kan
vinden?

Verder heb ik van dit laatste rondje nog wel de log van Nokia
Sportstracker. Daar heb ik overigens 64 routes instaan. Sportstracker
kan exporteren naar GPX.
Kan ik daar nog wat mee?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp en groet.

Jeroen

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com
Hallo Jeroen,

Hieronder even samengevat wat er aan de hand is:

- MobiTracer stuurt altijd alle punten direct door naar de
geoskating.com server. Punten worden dus niet lokaal op je telefoon
opgelagen. Dit was ook gedreven door het feit dat niet alle telefoons
lokale opslag toestonden.
- Dit geldt ook voor media (audio, foto, video) die je vanuit MobiTracer
maakt/stuurt. Je kunt wel met bijv. een standaard digitaal fototoestel
opnamen maken en later insturen via geoskating.com/gs/my (doe ik altijd)
- er is wel een manier om de GPS traces die je met een ander programma
bijv. SportsTracker of een gewone GPS opneemt in te sturen als GPX,
alleen moet je er dan handmatig ratings aan toevoegen. Dit staat
bechreven hier:
http://groups.google.com/group/geoskating/web/hoe-bijdragen-met-standaard-gps
Dus kan maar is omslachtig.
- Voor Android is een apart programma die wel lokaal opslaat:
http://groups.google.com/group/geoskating/web/hoe-bijdragen-op-android-met-open-gps-tracker
maar daar heb je nu niet veel aan. ALs je ooit een nieuwe telefoon
aanschaft: ga voor Android ! (en niet alleen voor Geoskating).
- Als je een nieuwe trace aanmaakt met "New..." wordt de laatste
gearchiveerd.

Dus helaas zijn je punten bij deze eerste poging niet bewaard via MT.
Dus om de MT momenteel te kunnen gebruiken zul je een data abbo moeten
hebben. Ik zie net dat Vodafone de Blox voor mobiel internet prepaid
heeft verlaagd naar 4,75 p/m
(http://www.vodafone.nl/mobiel_bellen/prepaid/vodafone_blox/blox_voor_internet),
250MB is meer dan genoeg...

Hopelijk laat dit je niet ontmoedigen (en doet dit de anderen op de
lijst ook uit de winterslaap ontwaken !)

groeten,

Just

Hoffelijk

to geoskating
Hoi Just,

Dank voor de duidelijke uitleg, ik ga dan nu voor de tijdelijk
aanbieding Blox van Vodafone van 250MB voor Euro 4,25

Zometeen nog een keertje de benen losgooien maar dan wel met de wind
in de rug naar Didam of Zevenaar en trein weer terug.

Hoe fanatiek zijn jullie met de Road Ratings?
Ik noem even het voorbeeld van straks het fietspad van de laatste
rotonde in Doetinchem tot de eerste rotonde in Wehl is van begin tot
einde excellent en ik kan daar lekker van de omgeving genieten zonder
te raten, dat zullen de mensen die het pad kennen met me eens zijn, 1
stuk groen.
Een andere favoriete tocht. Het fietspad van Doetinchem naar
Varsseveld is ook echt goed te noemen maar ouder en toont wat slijtage
waardoor ik er neig om daar bijvoorbeeld om de km van 4 naar 5 te
springen zodat er een geelgroene stippellijn komt.

Jeroen

Hoffelijk

to geoskating
Zo nu is het goed gegaan, had onderweg nog een paar foto's gemaakt met
een kleine olympus camera en het achteraf uploaden van de foto's kan
dus ook.

Onderweg had ik de openstreetmap in de achtergrond meedraaien. Hoeveel
data neemt nou zo'n stream, moet ik me daarbij zorgen maken met mijn
250MB limit, kan MobiTracer gebruik maken van een op de geheugenkaart
geïnstalleerde kaart?

En dan is mijn doel dus om de kaart met goed asfalt te vullen. Ik denk
dat mijn tracks vooral voor mij interessant zijn maar het doel is toch
dat we asfalt beoordelen of kan je gewoon route's over elkaar heen
laten lopen zonder dat er kleurverschillen ontstaan omdat ik een keer
onzorgvuldig ben geweest met de beoordeling?

Hoffelijk

to geoskating

Just van den Broecke

to geosk...@googlegroups.com
Hoi Jeroen,

Nou en of het goed is gegaan. Ook de stijl van de foto's is helemaal
goed. Wat een rust lijkt daar nog op de wegen te heersen vergeleken met
hier in het westen...Prachtig. Je directe link naar je tocht kun je ook
uit de pagina ("Link") halen en verkorten zoals hier:
http://tinyurl.com/6gckmam

De OSM kaarten nemen op zich niet veel MB (KB) in beslag. 250MB is plm
200000 256x256 "tiles". Het aantal tiles dat wordt opgevraagd hangt
sterk af hoever je bent uit/ingezoomd. Als bijv. je hele route op de
kaart past zal er eenmaal een 6-tal tiles worden opgevraagd en is dat
plm 100kb. Je kunt OSM in Settings ook vervangen meen ik door iets als
"Blanco" als je geen kaarten wil. Nee helaas kan MT nog geen kaarten
gebruiken vanaf geheugenkaart en worden tiles niet gecached.

Ratings/kleuren: we proberen het allemaal zo getrouw mogelijk te doen,
maar er is altijd persoonlijke interpretatie en veranderend asfalt door
de jaren. Zie ook eerdere discussies. Als meerderen dezelfde weg
beoordelen, komt de laatste momenteel meer na voren. Ik ben wel bezig
met een nieuwe visualisatie op grond van "heatmaps":
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_map

Nu zelf nog op de wielen gaan... groeten,

Just

On 16-03-11 22:36, Hoffelijk wrote:
> [...]
> data neemt nou zo'n stream, moet ik me daarbij zorgen maken met mijn
> 250MB limit, kan MobiTracer gebruik maken van een op de geheugenkaart

Johan Grootveld

to geosk...@googlegroups.com
Just, Jeroen,

Er wordt dus alweer geskeelerd.
Zodra het werk en het weer het toelaten, ga ik ook weer van start.
Vwb. de route Doetinchem-Varsseveld vond ik (2006) die alleen bij Slangenburg echt goed (groen).
De rest was geel (in mijn eigen code grijs).
        _   ___
         _  )     ;~                   Skategroeten van
      _  (__--____  )             Johan  Grootveld

     Bezoek het skatetochten webplekje op
     http://www.schaats-en-skate.nl/skate/skeeler.htm

--
Je hebt dit bericht ontvangen, omdat je je hebt aangemeld bij de groep 'geoskating' van Google Discussiegroepen.
Als je een bericht in deze groep wilt plaatsen, stuur je een e-mail naar geosk...@googlegroups.com.