Skannerfråga A3-format med genomlysningsenhet

Bo Hedblom

to foton...@googlegroups.com

Hej!
Någon som kan rekommendera A3-skanner med genomlysning i proffskvalitet?

Det som tycks finnas att välja på marknaden är:

-Epson Expression 12000XL Pro

-Epson Expression 11000XL Pro

Scandinavian Photo saluförde tidigare en grafisk skanner från Microtek, men den har utgått åtminstone ur Scandinavian Photos sortiment och den tycks inte lagerföras hos så många återförsäljare längre.
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/4622406/microtek-flatbaeddsskanner-scanmaker-1000-xl-silver

Är Microtekscannern ovan ett tänkbart alternativ som håller Epsonkvalitet men följdfrågan blir då är om den fortfarande saluförs?

Epson tycks vara marknadsledande och även prisledande. Vi har i Sandvikens kommunarkiv en äldre Epson 750 med dialock vilken vi har varit nöjda med men vi behöver uppdatera digitaliseringsutrusningen med en A3-skanner och kravet är även skanning av transparent material upp till A3-format.

Om vi ska välja en ny Epson Expression varför ska vi då välja 12000XL PRO och inte 11000XL PRO?

Den stora skillnaden jag kan se mellan de båda Epsonvarianterna är ljuskällorna ReadyScan-LED-teknik för 12000XL PRO och Xenon-lampa för 11000XL PRO. Är LED-tekniken att föredra?

Med vänlig hälsning
Bosse Hedblom
_______________________________________
Bosse Hedblom
Arkivarie
Kommunarkivet,
Kommunledningskontoret, Sandvikens kommun
Telefon: 026-24 14 06, Medborgarservice 026-24 00 00
E-post: bosse....@sandviken.se
Besöksadress: Stadshuset, Odengatan 37
Postadress: 811 80 Sandviken
www.sandviken.se

Expression-11000XL-Pro.pdf
Expression-12000XL-Pro.pdf

Eva-Lena Holmgren

to foton...@googlegroups.com

Hej!

Mikrotek och Epson kan inte nämnas på samma dag. Epson ÄR den bästa skannertillverkaren i vårt prissegment, men det finns lite lurigheter med deras maskiner. Ofta sätter de ett ”50” i sina nummer (800 och 850) och skillnaden är 2000:- och en massa programvara som man inte använder. Men här verkar det ju vara olika ljuskällor och jag skulle ta LED. Den är alltid kall (tror inte xenon är det) och den håller i evighet på nästan ingen energi.

Med vänlig hälsning

Eva-Lena Holmgren

Antikvarie/ansvarig för bilddigitalisering

Kalmar läns museum

Box 104

391 21  Kalmar

+46480451314

+705137719

--
Det här meddelandet skickas till dig eftersom du prenumererar på gruppen "Kulturhistorisk fotografi" i Google Grupper.
Om du vill sluta prenumerera på den här gruppen och inte längre få någon e-post från den skickar du ett e-postmeddelande till fotonatverk...@googlegroups.com.

Bo Hedblom

to foton...@googlegroups.com

Tack för tips som jag lyssnar till Eva-Lena.

Mvh Bosse