kylt fotomagasin

mattias.johansson

to Kulturhistorisk fotografi
I samband med ombyggnationen av Hallands konstmuseum så kommer vi även att bygga ett magasin avsett för fotografiskt material. Dock har vi olika material, allt från silvergelatin kopior, dia, acetat,nitrat, glasplåtar, ramade bilder etc. De olika materialen har ju olika trivseltemperaturer och jag kan tänka mig att det är svårt att ha 3 olika klimat i ett kylt magasin. Frågan är hur man löser det på bästa sätt? En tanke är att utgå från acetat och nitrat negativens krav, 2 grader. Skulle vara väldigt intressant att höra vilka lösningar som andra har kommit på när det gäller förvaring av olika fotografiska material i era kylda magasin? Hur har ni gjort med rammade bilder med och utan glas?

Tacksam för svar och synpunkter!