NodO+ voor analfabete en zeer laagtaalvaardige deelnemers

96 views
Skip to first unread message

nele.vanmieghem

unread,
Mar 27, 2014, 5:46:38 AM3/27/14
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Werk jij als taalcoach met cursisten die een heel laag taalniveau hebben (1.1 of minder)? Of werk jij met analfabete cursisten? Wat zijn jouw ervaringen? Welke scenario's en acties uit de toolbox werken wel, welke niet? Heb je tips?
--

joelle....@vdab.be

unread,
Mar 27, 2014, 7:45:35 AM3/27/14
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Op donderdag 27 maart 2014 10:46:38 UTC+1 schreef nele.vanmieghem:
> Werk jij als taalcoach met cursisten die een heel laag taalniveau hebben (1.1 of minder)? Of werk jij met analfabete cursisten? Wat zijn jouw ervaringen? Welke scenario's en acties uit de toolbox werken wel, welke niet? Heb je tips?
>
> --

Momenteel niet.
Ik heb wel een jaar (2001) basiseducatie in Hasselt aan analfabeten ea laaggeschoolden geg. Invalshoek was niet professioneel, wel algemeen lezen en schrijven Ned.
--

ilze.m...@vdab.be

unread,
Mar 28, 2014, 10:17:01 AM3/28/14
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Op donderdag 27 maart 2014 10:46:38 UTC+1 schreef nele.vanmieghem:
> Werk jij als taalcoach met cursisten die een heel laag taalniveau hebben (1.1 of minder)? Of werk jij met analfabete cursisten? Wat zijn jouw ervaringen? Welke scenario's en acties uit de toolbox werken wel, welke niet? Heb je tips?
>
> --

Dag Nele, ik ben eigenlijk nog maar 3 weken geleden begonnen met zo een groepje voor de schoonmaak. Ze krijgen eerst een voortraject NT2 voor de schoonmaak en dan gaan ze bij de vakinstructeur voor de technische opleiding schoonmaken. Ook dan sta ik er nog bij als Nodo.
Het pakket is gebaseerd op Sector 2 voor de schoonmaak, maar dan wel heel veel aangepast, veel visuelere gemaakt en met veel meer ruimte voor herhaling. Het tempo zal ook wel trager liggen, vermoed ik, dan in een echte sector 2. Het was toch even aftasten en bijsturen, moet ik eerlijk bekennen.

Ilze
--

anne.van...@vdab.be

unread,
Apr 1, 2014, 3:01:02 AM4/1/14
to forum-nodo-...@googlegroups.com, ilze.m...@vdab.be
Op vrijdag 28 maart 2014 15:17:01 UTC+1 schreef ilze.m...@vdab.be:
Dag collega's

Ik geef al een tijdje een vakspecifieke module voor de schoonmaak + sporadisch NODO indien dit nog nodig is.
Mijn situatie is vergelijkbaar met die van Ilze.
De kandidaten worden goed gescreend en dat loopt vrij behoorlijk voor de "reguliere" klanten.
Ik gebruik soms ook Sector 2 maar ik heb heel veel ander materiaal verzameld. De scenario's uit de NODO+ gebruik ik op dit moment nog onvoldoende.
Er komen telkens twee gealfabetiseerde cursisten bij in de groep in de hoop dat ze dan later meekunnen in de opleiding PST. Het is duidelijk dat deze klanten een andere aanpak gewend zijn. Hun manier van leren is vaak anders. Ze hebben geen ervaring met "schoolse" methodes. Hun tempo ligt vaak heel wat lager dan bij de andere cursisten. Eigenlijk zouden ze veel meer tijd kunnen gebruiken als voorbereiding op de opleiding. Als ze de opleiding kunnen afmaken, dan blijkt vaak dat er toch geen werkgever gevonden wordt die hen wil aannemen omwille van de gebrekkige communicatie. Dit is erg frustrerend voor alle betrokkenen.
Hebben jullie ook die ervaring? Krijgen zij bij jullie jobcoaching of sollicitatietraining? Zijn er contacten met werkgevers die willen werken met deze doelgroep?

Misschien zouden we de koppen eens bij elkaar kunnen steken? Wat denken jullie?

Met beste groeten

Anne Van den Bergh
NT2 Mechelen
--

Ine Op 'teynde

unread,
Apr 1, 2014, 9:40:40 AM4/1/14
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Op donderdag 27 maart 2014 10:46:38 UTC+1 schreef nele.vanmieghem:
> Werk jij als taalcoach met cursisten die een heel laag taalniveau hebben (1.1 of minder)? Of werk jij met analfabete cursisten? Wat zijn jouw ervaringen? Welke scenario's en acties uit de toolbox werken wel, welke niet? Heb je tips?
>
> --

Ik heb NodO+ gegeven aan een groep ALFA-cursisten die de opleiding Professionele schoonmaaktechnieken volgden bij VDAB. Zij kregen voor en tijdens de opleiding klassikaal NT2 van Basiseducatie.

SCENARIO'S
Ik hield het heel praktisch, eenvoudig en ik herhaalde continu. Ik werkte vooral rond deze scenario's:
Vaktermen begrijpen: werken met echte materialen die ze kunnen vastnemen en benoemen, materialen die ze bijna elke dag gebruiken.
Vragen stellen: formuleren van een paar (niet te veel) korte, eenvoudige standaardvragen, bv. 'Mag ik de raamtrekker?', 'Wat is dit?', 'Wat moet ik doen?', 'Waar is ...?
Korte instructies begrijpen: kort laten herhalen wat ze moeten doen, veel controlevragen stellen.

SOLLICITATIEBEGELEIDING
Wij hebben voor deze cursisten een jobdate georganiseerd. Op voorhand hebben we een eenvoudig cv gemaakt en een eenvoudig sollicitatiegesprek ingeoefend. Het inoefenen van het sollicitatiegesprek gebeurde door de lesgever Basiseducatie. De cursisten waren op voorhand heel nerveus, maar op het einde van de dag waren ze heel trots over hun prestatie. Ze hadden bij zo'n 6 schoonmaakbedrijven 'gesolliciteerd'.

Ine Op'teynde
Instructeur NodO+
CC Limburg

--

Ria Vande Gehuchte

unread,
Apr 3, 2014, 2:30:12 AM4/3/14
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Op donderdag 27 maart 2014 10:46:38 UTC+1 schreef nele.vanmieghem:
> Werk jij als taalcoach met cursisten die een heel laag taalniveau hebben (1.1 of minder)? Of werk jij met analfabete cursisten? Wat zijn jouw ervaringen? Welke scenario's en acties uit de toolbox werken wel, welke niet? Heb je tips?
>
> --

Wij hebben in Wondelgem reeds twee Alfagroepen gedraaid in de schoonmaak. Telkens met een uitstroom naar tewerkstelling voor alle cursisten. Wanneer we nu de dossiers raadplegen zien we dat van de negen cursisten uit de eerste groep op dit moment er 2 geen werk hebben. Van de tweede groep zijn er van de 8 ook twee die op dit moment niet werken maar dit door problemen met identiteitspapieren.
--

nele.vanmieghem

unread,
May 8, 2014, 8:34:34 AM5/8/14
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Een taalcoach van Groep Intro vertelde over de moeilijkheden waar hij tegenaan loopt in de opleiding bouw (regio Brussel):

'Cursist krijgt de opdracht: leg de baksteen in de kruiwagen; cursist vraagt: wat is leg. Volgende cursist: opdracht: breng mij de klauwhamer; cursist vraagt wat is breng. Maw 50 % van de cursisten kennen de basis ww niet: halen, nemen, pakken, brengen, zetten, leggen, plaatsen, wat doe je eerst wat doe je daarna, waar staat de betonmolen-> wat is waar?
Cursisten wauwelen woorden, zetten woorden achter elkaar zonder ww, …….
Besluit de cursist mist elementaire basiskennis Ndl. De meest eenvoudige vraag wordt niet begrepen.
Opmerking: Elke cursist moet bewijzen dat ze de in de laatst afgelopen 6 maanden NT2 hebben gevolgd anders mogen ze de opleiding niet starten. (bewijs via CVO, CBE, HvhN)'

Zijn concrete vraag:
Hoe vul je een TC in bij cursisten met een taalniveau tussen analfabeten en onder 1.1? Waar leg je de klemtoon? Hoe bepaal je de doelstellingen en hoe werk je daaraan?

Mijn bedenking:
a) INSTROOM:
Wat zouden cursisten moeten kunnen om een realistische slaagkans te hebben? Is 1.1 voldoende? In welke mate kan hun taalvaardigheid toenemen tijdens de opleiding als er taalcoaching voorzien is? Wordt daar in de toeleiding rekening mee gehouden?
b) Gesteld dat 1.1 voldoende is: een aantal cursisten hebben in de praktijk geen 1.1, leid ik af uit jouw verhaal. Hoe komt het dat ze ondanks hun attest 1.1 zo veel basis missen? Klassikale remediëring zou in dit geval misschien efficiënter zijn dan taalcoaching. Wordt er ook iets gedaan aan de oorzaak van dit probleem (signaleren aan de instanties die de attesten uitreiken, overleg met de NT2-docenten, ...)
c)AANPAK:
Wat doelen formuleren betreft, geef je zelf aan dat basiswoordenschat hier het grootste struikelblok is. Vandaar dat remediëring mij meer aangewezen lijkt.

d) Als taalcoaching toch de enige optie is: proberen de basis uit te breiden = je prioriteit.
De tips die voor alle anderstalige cursisten gelden, gelden in dit geval nog meer: veel herhalen, veel visualiseren, de cursisten heel vaak zelf laten verwoorden, hoge graad van interactie, af en toe drill, hen zelf verantwoordelijk maken voor hun taalvooruitgang, de vooruitgang ook visualiseren zodat ze zien dat ze effectief bijleren (bv. groeiplan), en massa's TPR (zie scenario 4 actie 1, 2 en 3), omdat het een receptieve werkvorm is die je daarna productief kan maken.

Andere geschikte scenario's en acties:
scenario 1 actie 1, 2 en 3
scenario 2 actie 1
scenario 3 actie 1, 2, 3 en 4
scenario 4 actie 1, 2 en 3
scenario 7 actie 5 (in een later stadium, want productief)

Nog deze eindnoot: je kan van enkele uren taalcoaching per week geen wonderen verwachten als je weet dat een module NT2 gemiddeld 120u duurt. Je kan het taalniveau doen toenemen als de cursist en zijn omgeving zich samen inspannen om resultaat te bereiken.

Veel succes!
Wie heeft nog meer tips?

--
<http://www.vdab.be/opleidingen/>
Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages