Een taalcoach van Groep Intro vertelde over de moeilijkheden waar hij tegenaan loopt in de opleiding bouw (regio Brussel):
'Cursist krijgt de opdracht: leg de baksteen in de kruiwagen; cursist vraagt: wat is leg. Volgende cursist: opdracht: breng mij de klauwhamer; cursist vraagt wat is breng. Maw 50 % van de cursisten kennen de basis ww niet: halen, nemen, pakken, brengen, zetten, leggen, plaatsen, wat doe je eerst wat doe je daarna, waar staat de betonmolen-> wat is waar?
Cursisten wauwelen woorden, zetten woorden achter elkaar zonder ww, …….
Besluit de cursist mist elementaire basiskennis Ndl. De meest eenvoudige vraag wordt niet begrepen.
Opmerking: Elke cursist moet bewijzen dat ze de in de laatst afgelopen 6 maanden NT2 hebben gevolgd anders mogen ze de opleiding niet starten. (bewijs via CVO, CBE, HvhN)'
Zijn concrete vraag:
Hoe vul je een TC in bij cursisten met een taalniveau tussen analfabeten en onder 1.1? Waar leg je de klemtoon? Hoe bepaal je de doelstellingen en hoe werk je daaraan?
Mijn bedenking:
a) INSTROOM:
Wat zouden cursisten moeten kunnen om een realistische slaagkans te hebben? Is 1.1 voldoende? In welke mate kan hun taalvaardigheid toenemen tijdens de opleiding als er taalcoaching voorzien is? Wordt daar in de toeleiding rekening mee gehouden?
b) Gesteld dat 1.1 voldoende is: een aantal cursisten hebben in de praktijk geen 1.1, leid ik af uit jouw verhaal. Hoe komt het dat ze ondanks hun attest 1.1 zo veel basis missen? Klassikale remediëring zou in dit geval misschien efficiënter zijn dan taalcoaching. Wordt er ook iets gedaan aan de oorzaak van dit probleem (signaleren aan de instanties die de attesten uitreiken, overleg met de NT2-docenten, ...)
c)AANPAK:
Wat doelen formuleren betreft, geef je zelf aan dat basiswoordenschat hier het grootste struikelblok is. Vandaar dat remediëring mij meer aangewezen lijkt.
d) Als taalcoaching toch de enige optie is: proberen de basis uit te breiden = je prioriteit.
De tips die voor alle anderstalige cursisten gelden, gelden in dit geval nog meer: veel herhalen, veel visualiseren, de cursisten heel vaak zelf laten verwoorden, hoge graad van interactie, af en toe drill, hen zelf verantwoordelijk maken voor hun taalvooruitgang, de vooruitgang ook visualiseren zodat ze zien dat ze effectief bijleren (bv. groeiplan), en massa's TPR (zie scenario 4 actie 1, 2 en 3), omdat het een receptieve werkvorm is die je daarna productief kan maken.
Andere geschikte scenario's en acties:
scenario 1 actie 1, 2 en 3
scenario 2 actie 1
scenario 3 actie 1, 2, 3 en 4
scenario 4 actie 1, 2 en 3
scenario 7 actie 5 (in een later stadium, want productief)
Nog deze eindnoot: je kan van enkele uren taalcoaching per week geen wonderen verwachten als je weet dat een module NT2 gemiddeld 120u duurt. Je kan het taalniveau doen toenemen als de cursist en zijn omgeving zich samen inspannen om resultaat te bereiken.
Veel succes!
Wie heeft nog meer tips?
--
<
http://www.vdab.be/opleidingen/>