hoe activeer je cursisten tijdens een demonstratie?

73 views
Skip to first unread message
Assigned to karen.zwe...@vdab.be by me

nele.vanmieghem

unread,
Nov 29, 2013, 8:27:29 AM11/29/13
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Hallo NodO's en taalcoaches!

in de HBO5-opleiding verpleegkunde waar ik een nieuwe taalcoach opleid, worden in veel vakken demonstraties gegeven voor het aanleren van verpleegkundige technieken. Demonstraties zijn belangrijke leermomenten, maar ze leveren niet altijd veel rendement op omdat de studenten enkel toekijken en luisteren.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze de stof beter oppikken en langer onthouden? Uiteraard door hen te activeren. We willen zo veel mogelijk tips verzamelen over hoe jullie dat doen. Maken jullie ook wel eens een demonstratie mee in jullie vakopleiding? Laat ons weten hoe jullie de cursisten/studenten/leerlingen activeren! Bedankt voor de tips.

karen.zwe...@vdab.be

unread,
Nov 30, 2013, 7:25:50 AM11/30/13
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Hallo,
misschien heel evident maar toch het vermelden waard is deze techniek:
Na de demonstratie moet een cursist voor een kleine groep zelf de demonstratie geven en uitleggen hoe het moet. Dus een combinatie van: controle om te kijken of de cursisten het begrijpen en zelf een korte uitleg kunnen geven.
Als de cursist het niet goed begrepen heeft, dan wordt het probleem duidelijk en de sterkere cursisten (en/of de instructeur) helpen hem dan verder op weg.
Als iedereen het begrepen heeft, doet iedereen de oefening nog eens individueel (eventueel met variatie).
Ik ben in ieder geval benieuwd naar de andere tips!

Op vrijdag 29 november 2013 14:27:29 UTC+1 schreef nele.vanmieghem:

Ria Vande Gehuchte

unread,
Dec 1, 2013, 5:17:36 AM12/1/13
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Op vrijdag 29 november 2013 14:27:29 UTC+1 schreef nele.vanmieghem:
> Hallo NodO's en taalcoaches!
>
> in de HBO5-opleiding verpleegkunde waar ik een nieuwe taalcoach opleid, worden in veel vakken demonstraties gegeven voor het aanleren van verpleegkundige technieken. Demonstraties zijn belangrijke leermomenten, maar ze leveren niet altijd veel rendement op omdat de studenten enkel toekijken en luisteren.
> Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze de stof beter oppikken en langer onthouden? Uiteraard door hen te activeren. We willen zo veel mogelijk tips verzamelen over hoe jullie dat doen. Maken jullie ook wel eens een demonstratie mee in jullie vakopleiding? Laat ons weten hoe jullie de cursisten/studenten/leerlingen activeren! Bedankt voor de tips.

Dag

*Start met een woordspin. Wat weten de studenten al van het onderwerp/ de techniek.

*Je kan de studenten kort laten noteren wat de verschillende stappen zijn.*

* Je kan de verschillende stappen op stroken papier noteren en dan door de taalzwakkere studenten chronologisch laten ragschikken op het bord.

*Eventueel één van de studenten een bordschema laten maken.

*Tussendoor veel controlevragen stellen en nu en dan eens stoppen en de veschillende handelingen herhalen /samenvatten.

*Je kan de taalzwakkere studenten een schriftelijke neerslag bezorgen. Of je kan werken met werkkaarten. (hulpkaarten)

*Een mogelijkheid is het gebruik van videomateriaal en ppt. In de opleiding waar ik bezig ben worden heel wat verpleegkundige technieken ook getoond via fimpjes. Daarna demonstreert de docent en/of een student en hij verwoordt wat hij doet.
De docent is nu bezig met voor de verschillende technieken volgens hetzelfde schema een ppt. te maken met de te volgen stappen .Dit wordt dan gebruikt in de practica. De studenten kunnen de ppt. en het videomateriaal raadplegen op Chamilo. ¨

*Je kan de studenten ook een stukje theorie laten lezen Of laten voorbereiden en dan pas een demonstratie uitvoeren. Dan kan je verschillende werkvormen gebruiken. Docent doet de demonstratie. Student doet de dmonstratie. Student geeft de instructies aan de docent of aan een medestudent. De docent kan ook bewust fouten maken....

Karen Zwertvaegher

unread,
Dec 12, 2013, 4:09:48 AM12/12/13
to forum-nodo-...@googlegroups.com

Ik heb de woordspin uitgetest. Het was dan wel niet bij een demonstratie, maar bij een herhaling. En ik heb het zelf gedaan en daarna heeft de vakinstructeur de informatie overlopen samen met de cursisten.

Maar het resultaat was erg goed! Bedankt voor de tip! Ik heb de foto's erbij gevoegd.

De vakinstructeur weet nu dat ook de Nederlandstalige cursisten het deel zavel steeds vergeten en dat zij ook niet altijd weten wat dat is. De zak zavel staat nu bij het bord. En daarna zijn we samen op zoek gegaan naar de uitzettingsvoegen.

Dinsdag 10 december:
ik heb vandaag het bord uitgewist, aangezien ik dacht dat de vakinstructeur het niet zo leuk zou vinden dat de informatie het hele bord in beslag nam en dat hij er niets anders meer op kon zetten. Niets was echter minder waar... In echte bouwvakkers-stijl (maar niet zeker niet boos) riep hij al vragend wie het bord had uitgewist...
Hij vond het zo goed dat alles erop stond en hij vond het (net als ik) een hele goeie oefening. Zeker voor herhaling vatbaar (vond we allebei)!

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages