in de HBO5-opleiding verpleegkunde waar ik een nieuwe taalcoach opleid, worden in veel vakken demonstraties gegeven voor het aanleren van verpleegkundige technieken. Demonstraties zijn belangrijke leermomenten, maar ze leveren niet altijd veel rendement op omdat de studenten enkel toekijken en luisteren.
Hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze de stof beter oppikken en langer onthouden? Uiteraard door hen te activeren. We willen zo veel mogelijk tips verzamelen over hoe jullie dat doen. Maken jullie ook wel eens een demonstratie mee in jullie vakopleiding? Laat ons weten hoe jullie de cursisten/studenten/leerlingen activeren! Bedankt voor de tips.
Op vrijdag 29 november 2013 14:27:29 UTC+1 schreef nele.vanmieghem:
Ik heb de woordspin uitgetest. Het was dan wel niet bij een demonstratie, maar bij een herhaling. En ik heb het zelf gedaan en daarna heeft de vakinstructeur de informatie overlopen samen met de cursisten.
Maar het resultaat was erg goed! Bedankt voor de tip! Ik heb de foto's erbij gevoegd.
De vakinstructeur weet nu dat ook de Nederlandstalige cursisten het deel zavel steeds vergeten en dat zij ook niet altijd weten wat dat is. De zak zavel staat nu bij het bord. En daarna zijn we samen op zoek gegaan naar de uitzettingsvoegen.
Dinsdag 10 december:
ik heb vandaag het bord uitgewist, aangezien ik dacht dat de vakinstructeur het niet zo leuk zou vinden dat de informatie het hele bord in beslag nam en dat hij er niets anders meer op kon zetten. Niets was echter minder waar... In echte bouwvakkers-stijl (maar niet zeker niet boos) riep hij al vragend wie het bord had uitgewist...
Hij vond het zo goed dat alles erop stond en hij vond het (net als ik) een hele goeie oefening. Zeker voor herhaling vatbaar (vond we allebei)!