Hoe krijg ik collega's-vakleerkrachten mee in het taalcoachingsverhaal?

97 views
Skip to first unread message
Assigned to nele.va...@vdab.be by me

nele.vanmieghem

unread,
Aug 28, 2015, 9:10:25 AM8/28/15
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Tijdens workshops en vormingen krijg ik vaak de vraag: hoe kan ik als taalcoach mijn collega's, de vakleerkrachten/-instructeurs, overtuigen om eens een taalcoachingsactie uit te proberen die ik voorstel? Hoe doe ik dat zonder bedreigend over te komen? Welke aanpak werkt?
Dankzij het uitwisselen van ervaringen komen de deelnemers gewoonlijk tot heel creatieve en coachende oplossingen. Ik zou die hieronder zelf kunnen opsommen, maar liever laat ik het komen van jullie, de experten!
Laat je ons weten wat jouw geheim is in het coachen van collega's?

sarah.vr...@gmail.com

unread,
Sep 2, 2015, 3:23:28 AM9/2/15
to Forum NodO taalcoaching
Op vrijdag 28 augustus 2015 15:10:25 UTC+2 schreef nele.vanmieghem:

> Tijdens workshops en vormingen krijg ik vaak de vraag: hoe kan ik als taalcoach mijn collega's, de vakleerkrachten/-instructeurs, overtuigen om eens een taalcoachingsactie uit te proberen die ik voorstel? Hoe doe ik dat zonder bedreigend over te komen? Welke aanpak werkt?
> Dankzij het uitwisselen van ervaringen komen de deelnemers gewoonlijk tot heel creatieve en coachende oplossingen. Ik zou die hieronder zelf kunnen opsommen, maar liever laat ik het komen van jullie, de experten!
> Laat je ons weten wat jouw geheim is in het coachen van collega's?

Mij lijkt het belangrijk dat vakdocenten zeker het gevoel moeten hebben dat je hen komt ondersteunen en dat je steeds laat merken dat je de les niet komt overnemen en dat zij de vakspecialist blijven.

gok....@gmail.com

unread,
Sep 11, 2015, 8:41:25 AM9/11/15
to Forum NodO taalcoaching
Op vrijdag 28 augustus 2015 15:10:25 UTC+2 schreef nele.vanmieghem:
> Tijdens workshops en vormingen krijg ik vaak de vraag: hoe kan ik als taalcoach mijn collega's, de vakleerkrachten/-instructeurs, overtuigen om eens een taalcoachingsactie uit te proberen die ik voorstel? Hoe doe ik dat zonder bedreigend over te komen? Welke aanpak werkt?
> Dankzij het uitwisselen van ervaringen komen de deelnemers gewoonlijk tot heel creatieve en coachende oplossingen. Ik zou die hieronder zelf kunnen opsommen, maar liever laat ik het komen van jullie, de experten!
> Laat je ons weten wat jouw geheim is in het coachen van collega's?

Ik ga proberen om dit te doen door te vertrekken vanuit de problematiek van de leerling.

emily....@vdab.be

unread,
Sep 11, 2015, 9:12:24 AM9/11/15
to Forum NodO taalcoaching
Op vrijdag 28 augustus 2015 15:10:25 UTC+2 schreef nele.vanmieghem:
> Tijdens workshops en vormingen krijg ik vaak de vraag: hoe kan ik als taalcoach mijn collega's, de vakleerkrachten/-instructeurs, overtuigen om eens een taalcoachingsactie uit te proberen die ik voorstel? Hoe doe ik dat zonder bedreigend over te komen? Welke aanpak werkt?
> Dankzij het uitwisselen van ervaringen komen de deelnemers gewoonlijk tot heel creatieve en coachende oplossingen. Ik zou die hieronder zelf kunnen opsommen, maar liever laat ik het komen van jullie, de experten!
> Laat je ons weten wat jouw geheim is in het coachen van collega's?

Voor mij zijn volgende ingrediënten al succesvol gebleken: humor, openstaan voor elkaars suggesties, tips, bezorgdheden, context, ..., nieuwe acties uitproberen en daarbij ook fouten durven maken en eruit leren, en opnieuw beginnen, en een goede communicatie!

pbd.ja...@gmail.com

unread,
Sep 12, 2015, 2:38:13 AM9/12/15
to Forum NodO taalcoaching
Op vrijdag 28 augustus 2015 15:10:25 UTC+2 schreef nele.vanmieghem:
> Tijdens workshops en vormingen krijg ik vaak de vraag: hoe kan ik als taalcoach mijn collega's, de vakleerkrachten/-instructeurs, overtuigen om eens een taalcoachingsactie uit te proberen die ik voorstel? Hoe doe ik dat zonder bedreigend over te komen? Welke aanpak werkt?
> Dankzij het uitwisselen van ervaringen komen de deelnemers gewoonlijk tot heel creatieve en coachende oplossingen. Ik zou die hieronder zelf kunnen opsommen, maar liever laat ik het komen van jullie, de experten!
> Laat je ons weten wat jouw geheim is in het coachen van collega's?

Misschien ligt er een mogelijkheid in het verschuiven van de focus. Je kan vertrekken van de vraag: welke problemen heeft de leerling/cursist? Maar misschien kunnen wij ook vertrekken van de vraag: welke problemen heeft de leerkracht/instructeur om haar/zijn inhouden verkocht te krijgen in de lessen? Dus meer de klemtoon op een win-win, met ook duidelijk winst voor de leerkracht.

nele.vanmieghem

unread,
Oct 1, 2015, 4:57:16 AM10/1/15
to Forum NodO taalcoaching
Vakleerkrachten mee krijgen in dit verhaal is moeilijk, ik denk dat het heel belangrijk is om duidelijk te maken dat je niet hen komt controleren, maar de cursist/leerling komt helpen om zijn vak beter te begrijpen. Dat het voor jou, als taalcoach, enkel om het Nederlands gaat en niet om de vakinhoud.

De vragen naar hulpmiddelen en aanpak komen dan geleidelijk aan wel. Ik zou zeker niet vanaf les 1 aangeven wat de docent in kwestie kan veranderen en verbeteren.

Caroline, taalcoach bij Thuiszorg Villers

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages