aandacht voor grammatica zie ik binnen de NodO-aanpak niet zozeer als uitleg en oefeningen over grammaticale onderwerpen, maar vooral als feedback op het taalgebruik van de cursisten. Want vooral in de praktijk is er oefening nodig. Uiteraard is het een goed idee om oefeningen mee te geven zoals je nu al doet. Het komt er dan op aan om wat ze geoefend hebben op papier, ook toe te passen in de praktijk, als ze spreken of schrijven. En dat moet je dan realiseren door tijdens de opleiding er oog voor te hebben en elke kans aan te grijpen om het geoefende in de praktijk te brengen.
Een goede manier om directe feedback te geven zonder het spreken te onderbreken, is om zogenaamde mediatoren te gebruiken. Dat zijn gebaren die je met de cursisten afspreekt bij een bepaalde fout, zodat ze die zelf onmiddellijk gaan verbeteren. Bv. met je duim en wijsvinger een afstand van 10cm aangeven en dan een halve draai maken met je hand (beetje complex om uit te leggen, maar simpel om te doen). Dat geeft 'inversie' aan. Er zijn nog een hele reeks andere mediatoren die handig zijn en die jij misschien onbewust al gebruikt (bv. beide handen over je schouders naar achter om aan te geven dat het verleden tijd moet zijn).
Lees er meer over:
Katapulten en hartjes als mediator:
http://www.taalzeker.nl/een-katapult-in-de-nt2-les
Leysen, J. en A. De Schryver: Geboekt en niet geboekt. Besprekingen van en aanvullingen op een vademecum NT2. In: Vonk, 28e Jg., nummer 5, mei-juni 1999, p.35-47.
Feedback op spreekvaardigheid:
http://nvt.taalunieversum.org/materialenbank/newPackage/feedback_op_spreekvaardigheid.html
Verder zou je een 'probleem van de week' kunnen kiezen dat voor 1 of meerdere cursisten extra aandacht nodig heeft (op voorwaarde dat het relevant is natuurlijk!). Bv. de jan-nee vraag, de negatie met niet/geen, het gebruik van de verleden tijd, ... Cursisten gaan zich er dan meer op focussen dat ze het juist doen.
Ga ook hier altijd tewerk zoals in de scenario's en start met de beginsituatie: is de cursist zich bewust van de fouten? Wil hij er iets aan doen? Kent hij de regel? Past hij de regel nooit, soms of vaak correct toe? enz.
OPROEP naar andere taalcoaches:
1. Gebruik jij, bewust of onbewust, bepaalde gebaren om cursisten te wijzen op een vormfout? Laat het ons weten!
2. Hoe ga jij om met grammatica tijdens NodO?
Benieuwd!
Nele