Grammatica binnen Nodo+

57 views
Skip to first unread message

Karen Zwertvaegher

unread,
Feb 25, 2015, 2:14:06 AM2/25/15
to forum-nodo-...@googlegroups.com
Hallo,

de collega-logopediste was hier om eens te praten met de cursisten en mij op die manier ook tips ivm uitspraak mee te geven.
Ik vond het erg boeiend. Zo krijg je weer eens een andere invalshoek op de taal. En verstaanbaarheid is cruciaal om een kans te maken op de arbeidsmarkt.

Naast een aantal tips ivm uitspraak, kwam bij een aantal cursisten ook de opmerking dat de structuur van het Nederlands, de grammatica niet goed zat. Deze opmerking weerklinkt in de opmerkingen van de collega-instructeur als die klagen over het niveau Nederlands. En het is inderdaad zo dat er grammaticale fouten worden gemaakt die de verstaanbaarheid niet bevorderen.

Mijn vraag is nu, hoe nemen jullie dat op binnen Nodo+?

Bij de spreekopdrachten rond vragen stellen, kan ik inderdaad wat uitleg geven over de vorm van de vraag. Als er een grammaticale fout in de spreekopdracht zit, dan kan ik die aanduiden en verder uitleggen en eventueel nog oefeningen op geven.
Bij zelfstandig werken aan het Nederlands kan ik iedere keer huiswerk meegeven met de cursist dat ik achteraf dan controleer.

Is dit dan Nodo+? En zijn er nog andere technieken die ik kan toepassen?

nele.vanmieghem

unread,
Feb 26, 2015, 4:51:26 AM2/26/15
to
Dag Karen,

aandacht voor grammatica zie ik binnen de NodO-aanpak niet zozeer als uitleg en oefeningen over grammaticale onderwerpen, maar vooral als feedback op het taalgebruik van de cursisten. Want vooral in de praktijk is er oefening nodig. Uiteraard is het een goed idee om oefeningen mee te geven zoals je nu al doet. Het komt er dan op aan om wat ze geoefend hebben op papier, ook toe te passen in de praktijk, als ze spreken of schrijven. En dat moet je dan realiseren door tijdens de opleiding er oog voor te hebben en elke kans aan te grijpen om het geoefende in de praktijk te brengen.

Een goede manier om directe feedback te geven zonder het spreken te onderbreken, is om zogenaamde mediatoren te gebruiken. Dat zijn gebaren die je met de cursisten afspreekt bij een bepaalde fout, zodat ze die zelf onmiddellijk gaan verbeteren. Bv. met je duim en wijsvinger een afstand van 10cm aangeven en dan een halve draai maken met je hand (beetje complex om uit te leggen, maar simpel om te doen). Dat geeft 'inversie' aan. Er zijn nog een hele reeks andere mediatoren die handig zijn en die jij misschien onbewust al gebruikt (bv. beide handen over je schouders naar achter om aan te geven dat het verleden tijd moet zijn).

Lees er meer over:
Katapulten en hartjes als mediator:
http://www.taalzeker.nl/een-katapult-in-de-nt2-les

Leysen, J. en A. De Schryver: Geboekt en niet geboekt. Besprekingen van en aanvullingen op een vademecum NT2. In: Vonk, 28e Jg., nummer 5, mei-juni 1999, p.35-47.

Feedback op spreekvaardigheid:
http://nvt.taalunieversum.org/materialenbank/newPackage/feedback_op_spreekvaardigheid.html

Verder zou je een 'probleem van de week' kunnen kiezen dat voor 1 of meerdere cursisten extra aandacht nodig heeft (op voorwaarde dat het relevant is natuurlijk!). Bv. de jan-nee vraag, de negatie met niet/geen, het gebruik van de verleden tijd, ... Cursisten gaan zich er dan meer op focussen dat ze het juist doen.

Ga ook hier altijd tewerk zoals in de scenario's en start met de beginsituatie: is de cursist zich bewust van de fouten? Wil hij er iets aan doen? Kent hij de regel? Past hij de regel nooit, soms of vaak correct toe? enz.

OPROEP naar andere taalcoaches:
1. Gebruik jij, bewust of onbewust, bepaalde gebaren om cursisten te wijzen op een vormfout? Laat het ons weten!
2. Hoe ga jij om met grammatica tijdens NodO?

Benieuwd!
Nele

Reply all
Reply to author
Forward
0 new messages