Re: Soru1

Baha Sakar

to fizik-d...@googlegroups.com
tamam kinetik enerjisi artarda kütlesi niye artsın onu anlamadım, ayrıca kütle değişmez bi özelliktir asla artmaz,

2011/8/23 fizik delisi <mehtap...@hotmail.com>
Bilgisi olan varsa paylaşırsa sevinirim.

--
Bu e-postayı Google Grupları'ndaki "Fizik delileri" adlı gruba abone olduğunuz için aldınız.
Bu gruba kayıt göndermek için fizik-d...@googlegroups.com adresine e-posta gönderin.

--
Baha Sakar

fizik delisi

to Fizik delileri
şimdi bu soru aslında atom altı parçacıklar için sorulsaydı çok doğru
bir soru olurdu...hatta cevabıda einstein'in kütle ile enerji
arasındaki formüldür..enerji kütleye dönüşebilir ve kütlede enerjiye
dönüşebilir..Bu olay kuantum mekaniğini ilgilendiren bir olay..yani
maddenin kütlesinde azalma ve artma söz konusu olabilir...ama
küçüklerin dünyasından ayrılıp büyük sistemlere doğru gittiğimiz
zaman, kuantum fiziğinin sınırından çıkmış olup klasik fiziğe girmiş
oluyoruz...dolayısıyla büyük sistemlerde kütle artışı veya azalışı söz
konusu olmaz..örneğin yere düşen bir cismin kütlesinde artış veya
azalış gözlemliyormuyuz..?hayır. sadece yere düşerken yer çekimi
kuvveti ile biraz ağırlaşıyor, yani o da hızından dolayı bir kuvvete
sahip oluyor..yoksa kütlesinde bir değişim söz konusu değil..kütle
demek maddenin miktarıdır..yani eğer sorduğunuz soruda dünyanın
kütlesi artar veya azalır dersek içerisine biraz daha madde girmiş mi
yoksa çıkmış mı diye düşünürüz..mesela kinetik enerji formülünde de
E=1/2m.v(2) enerji hıza ve kütleye bağlı ama kinetik enerji demek
hızla alakalı bir durum..eğer bir cismin hızı artarsa dersek onun
kinetik enerjisi artmıştır deriz..dolayısıyla büyük sistemlerde
kütlede değişim olmaz..Ancak şundan bahsedebiliriz..cisimleri
ağırlaştıran etmenlerden bahsedebilirz.Yani demin örneğini vermiş
olduğum yere düşen cisim örneğinde bir bilyeyi normal elinizde
tutabilirsiniz ama çok yükseklere attığınız zaman onu tutmanız size
zarar verebilir..çünkü yer çekiminden ağırlığı artmıştır..dolayısıyla
kütle aynıdır sadece ağırlık durumlara göre artmıştır..içerisindeki
madde miktarı aynı kalmaktadır büyük sistemlerde...dünya ile güneş
arasındaki harekete gelince...dünya güneşe yaklaştıkça hızını
arttır..dolayısıyla hızı arttığı için kinetik enerjisi artar..kinetik
enerjinin artması belki ağırlığını değiştirebilir ama kütlesini
değiştiremez..bunlar farklı kavramlar..ağırlık yerden yere değişir dış
şartlara bağlı olarak ama kütle sabittir...ve güneşten uzaklaştıkçada
hızını yavaşlatır ve kinetik enerjisi azalır..bu konudaki
ağırlaşmayada şöyle örnek vereyim...mesela bir araba düşünün..olduğu
yerde duruyor..onun bir ağırlığı olacak..ama o araba çok yüksek
hızlara ulaştığı zaman yerle teması çok az olacağından ağırlığını az
hissettirecek..bunun için bu soruda kütle kavramı değişmez bir
kavramdır...ama kuantum mekaniğine doğru gittikçe orada farklı fizik
çalışır ve kütle kaybından ve azalışından söz edebiliriz..(ışık
hızlarına yakın olmak şartıyla)

Tahir Ayne

M.Oguzhan KAYGISIZ

to fizik-d...@googlegroups.com
Arkadaslar yapmayin. öncelikle kuantum mekaniği makro alemde de geçerlidir. sonra, hız arttikça kütle artmaz, enerji artar. bu bir yanlış anlaşılma sonucu kitaplara böyle girmiş, artik düzeltiliyor. yani rölativitede kütle artışı diye birşey yok artık.
Ayrıca yere düşen cisim hızlandıkça ağırlaşmaz (Yani kayda değer bir değişim olmaz). Hız arttıkça momentum artar, o yüzden zor durdururuz.
Sonra, cisimler hızından dolayı kuvvete sahip olmazlar değil mi? ona eylemsizlik diyebiliriz.

Gel gelelim esas soruya. Benim bildiğim kadarıyla dünya güneşten uzaklaştıkca yavaşlar. çünkü açısal momentum korunur. yarıçap arttikça hız azalır. dolayısıyla kin. enerji azalır. sistemin potansiyel enerjisi ise artar. Toplam enerji değişmez.

Yani ben soru kökündeki olayı hiç duymadım, görmedim, bilmiyorum. Bilen bir arkadaş varsa anlatsın lütfen. ya da biri bizi keklemeye çalışıyor. Yer çekimi yoktur, gök itimi vardır gibi bir muziplik olabilir.

fizik delisi

to Fizik delileri
Merhaba Oğuzhan Bey
Kimse kimseyi keklemiyor. Sadece hocama sormuştum kütle azalır veya
artar dedi bilgisinde bir yanlışlık var o zaman. Her neyse teşekkür
ederim cevabınız için.

M.Oguzhan KAYGISIZ

to fizik-d...@googlegroups.com
Estağfirullah ben hocamızın bilgisi yanlış falan demedim. haddimize değil. ben olayi bildiğim kadarıyla açıklamaya çalıştım. bilmediğimiz birşey varsa tabiki öğrenmeye açığız. hocamızın dediği tam olarak nedir onu anlayamadik. yardımcı olursa seviniriz. Fizik dolu günler dileriz.

Baha Sakar

tahir ayne

to fizik-d...@googlegroups.com
merhabalar oğuzhan bey...
galiba bir lisede öğretmenlik yapıyorsunuz diye tahmin ediyorum bu kadar kendinizden emin olduğunuza göre ama biraz yanlış bilgiler var gibi...biraz önce CERN'deki arkadaşımla irtibata geçtim ve bu rölativite ve kuantum fziği hakkındaki söylemlerinizi doğru bulmadı ve bende doğru bulmadığım için ona sordum...çünkü bizler 19.yy fiziğinden arındık ve yeni bir fizik anlayışı doğdu..dolayısıyla kuantum fiziğinin doğuş sebebi de klasik fiziğin açıklayamadığı şeylerden kaynaklanır...bunlar ilgili birçok deney var hepsinden bahsetmeyecem ama işin özü dediğiniz gibi değil..klasik fiziği küçüklerin dünyasında uygulayamadığımız için kuantum ortaya çıktı..bu ikisi arasında bir sınır var...kuantumu büyük sistemlere uygulayabiliyorsanız zaten kuantum kavramına gerek kalmazdı klasik fizikle hepsini halledebilirdik...diğer bahsettiğiniz konuya gelince...rötalivitede kütle artışı diye birşey yoktur diyorsunuz..ama yine CERN'deki insanlar bunun böyle olmadığını söylüyor..küçük hızlarda demiyorum bakın..ışık hızına yaklaştığınız zaman(yüksek hızlara) enerji kütleye dönüşür..zaten evrenin oluşumu da bu şekilde incelerseniz birgün bu şekilde olduğunu söreceksiniz..enerjinin kütleye dönüşümü....ve şu an bilim bu şekilde işliyor..atomaltı parçacıkları büyük sistemlerden ayrı tutmanız gerekir..zaten bilim insanları bu sınırın neyden kaynaklandığını da bulmaya çalışıyor...normal fikrinizi söyleseydiniz bu kadar araştırma yapmazdım..ama bu kadar emin konuşmanız ve ''arkadaşlar yapmayın'' gibisinden demeniz bizim fikirlerimizin tamamen yanlış olduğunu ortaya koyar..bu nedenle aslında bildiğim şeyleri bu konu üzerinde çalışan bir insana sormak istedim..eğer dediğiniz gibi olsaydı ilk başta o derdi evet oğuzhan bey doğru söylüyor diye..çünkü işin içindeler...bilimde değişen çok şey oldu bence bir araştırmanın faydası var...teşekkürler...

04 Eylül 2011 12:58 tarihinde fizik delisi <mehtap...@hotmail.com> yazdı:
Merhaba Oğuzhan Bey

Baha Sakar

to fizik-d...@googlegroups.com
* ceva bu yerine cevabı yalış anladıysam olcaktı

2011/9/10 Baha Sakar <baha...@gmail.com>
Relativite çalışanlar bilir, zaten kütle yerine direk enerji kullanılır relativististik ifadelerde, ceva bu yanlış anladıysam özür dilerim, ama ben kütle artışı yoktur demedim, bilmiyorum relativite çalıştınızmı hiç ,ama o kütleyi bildiğimiz anlamda ki kütleyle karşılaştıramazsınız ,eğer kaynak istiyosanız , görelilik notlarım ve bir iki kitap tavsiye edebilirim
--
Baha Sakar

--
Baha Sakar