mkmf.rb

hami

to Ruby on Rails: Finnish
Aloitin nyt uuden tulemisen tähän Ruby och Rails maalilmaan. Mysql
drivereiden lataamisessa on ongelmaa kun mkmf.rf tiedostoa ei löydy.
On kellään ajatuksia?

Hannu

Jarkko Laine

to finnis...@googlegroups.com
Voitko laittaa koko virheilmoituksen, niin saadaan hiukan parempi kuva
ongelmasta.

//jarkko

--
Jarkko Laine
http://jlaine.net

Sent from my iPhone

hannu miettinen

to finnis...@googlegroups.com

Installing the MySQL driver

Kokeilin myös 14-dev versiota samalla tuloksella.
Ehkä olisi pitänyt poistaa vanhat yritykset jotenkin.

$ sudo apt-get install libmysqlclient15-dev
$ sudo gem install mysql

jälkeen tiedostossa /usr/lib/ruby/gems/1.8/gems/mysql-2.7/gem_make.out

oli seuraava ilmoitus:

/usr/bin/ruby1.8 extconf.rb install mysql
extconf.rb:1:in `require': no such file to load -- mkmf (LoadError)
from extconf.rb:1

mysqld-safe ei myöskään käynnisty

hannu@ebox-4850:~/rails/photos$ mysqld_safe --user=mysql &
[1] 7474

hannu@ebox-4850:~/rails/photos$ cat: /var/run/mysqld/mysqld.pid:
Permission denied
rm: tiedostoa "/var/run/mysqld/mysqld.pid" ei voi poistaa: Permission
denied
mysqld_safe[7514]: Fatal error: Can't remove the pid
file: /var/run/mysqld/mysqld.pid
mysqld_safe[7516]: Please remove it manually and
start /usr/bin/mysqld_safe again
mysqld_safe[7518]: mysqld daemon not started
[1]+ Exit 1

Mysql -uroot sensijaan käynnistyy ja tuntuu toimivan.

Muuten tuntui tuo rails pelaavan ja sain tehtyä pakolliset "print hello"
jutut ja vähän muutakin!

Hannu

Jarkko Laine

to finnis...@googlegroups.com

Tarvitset ruby1.8-dev-paketin: http://mentalized.net/journal/2006/01/24/no_such_file_to_load_mkmf/

> [...]
> mysqld_safe[7516]: Please remove it manually and
> start /usr/bin/mysqld_safe again
> mysqld_safe[7518]: mysqld daemon not started

Sun tarvitsee ajaa tuo komento rootina (tai sudona), hannulla ei ole
oikeuksia noihin hakemistoihin.

> Mysql -uroot sensijaan käynnistyy ja tuntuu toimivan.
>

> Muuten tuntui tuo rails pelaavan ja sain tehtyä pakolliset "print
> hello"
> jutut ja vähän muutakin!

Onnea! :-)

//jarkko

--
Jarkko Laine
http://jlaine.net

http://dotherightthing.com
http://www.railsecommerce.com
http://odesign.fi

hannu miettinen

to finnis...@googlegroups.com
Aluksi kiitos edellisestä (mysql) avusta. Homma pyörii hyvin ubuntussa.

Meille tuli tonttu jo ja toi mac'in ilman virtalähdettä tosin. Chigacon
tontut kun hukkasivat tontun säkin missä poweri oli. Palosen Jaanalta
sain tähän suureen hätään powerin lainaksi. Ei muka Jouluna tarvitse!

Ruby ja Rails pelaavat hyvin, paitsi ainainen ongelmani, se mysql.

En löytänyt netistä leopardille sopivia ohjeita. Muut ohjeet vaikuttivat
viisailta mutta omppulaatikko ei huolinut fink tai apt-get komentoja
niin homma jäi siihen. VMware pöyrittää jo ubuntua mutta haluaisin
kuitenkin käyttää os x'ää.

Hyvää Joulun aikaa kaikille

toivoo Hannu

Jarkko Laine

to finnis...@googlegroups.com
Googleta hivelogic (Dan Benjamin) niin loydat mysql-ohjeet
leopardille. Voit myos asentaa macportsin ja mysql:n sen kautta.

--
Jarkko Laine
http://jlaine.net

Sent from my iPhone

On Dec 23, 2007, at 2:23 PM, hannu miettinen <hannu.m...@kolumbus.fi

pirkka

to Ruby on Rails: Finnish
> [...]
> viisailta mutta omppulaatikko ei huolinut fink tai apt-get komentoja
> niin homma jäi siihen. VMware pöyrittää jo ubuntua mutta haluaisin

Sullahan jo pyörii toi MySQL (?), mutta itse olen käyttänyt Tigerillä
MAMPia:

http://www.mamp.info/en/index.php

MySQL:n saitilta löytyy myös installeri jota käytin MySQL:n
asennukseen kun tein Locomotiveen Rails 2.0 Bundlen:

http://dev.mysql.com/downloads/mysql/5.0.html#macosx-dmg

Mutta mutta... oma käsitykseni oli se että Leopardissa tulee toimiva
Rails stackki valmiina. Itse käyttelen Tigeriä niin en tiedä paremmin.

Terveisin,
Pirkka

Jarkko Laine

to finnis...@googlegroups.com

http://hivelogic.com/articles/installing-mysql-on-mac-os-x/

hannu miettinen

to finnis...@googlegroups.com

pe, 2008-01-11 kello 01:22 -0800, pirkka kirjoitti:
> [...]
Kiitos ohjeista. Myt pyörii mysql. Vielä on hieman ongelmia belongs_to
komennon kanssa mutta eiköhän se siitä. On niin pätkittäistä
ohjelmointiin paneutuminen kun välillä pitää tehdä töitä!

Terv Hannu