pitäisiköhän ryhtyä piraatiksi kun ei suomalainen raha kelpaa mediayhtöille....

petriola...@gmail.com

Ketuttaa, kun ostin "defiance" -pelin, jonka sisälle pääsyyn kuuluisi seurata saman-nimistä tv-sarjaa. No, sehän ei ole ihme, että sitä ei ole suomessa saatavilla.

Mutta se on kumma, että sitä ei voi ostaa netistäkään, ainakaan laillisesti. Olen koittanut itunesia ja amazonia mutta kummastakin tulee viesti, joka käytännössä tarkoittaa, että sori koska olet suomesta, niin sinun rahasipa ei meille kelpaa (tai ainakin sitä sarjaa, jonka halusit et saa ostaa)... Kivaa...!

Kaipa sitä täytyisi warettaa tuo jostain, vaikka itse en suosi piratismia, siitäkin huolimatta että melkein kaikki kaverini harrastavat sitä... Mielestäni siinä vaiheessa kun ei raha kelpaa, niin on aika vaikea löytää syitä olla harrastamatta piratismia...

Tässäpä ehdotus mediayhtiölle, jos antaisitte mahdollisuuden ostaa tuotteenne laillisesti (jopa meille suomalaisille!), niin ehkä ei tarvitsisi laittaa niin paljoa rahaa piratismin torjuntaan.

Sitäpaitsi, olen sitä mieltä, että paras tapa torjua piratismia, on tehdä laillinen ostaminen helpommaksi kuin waretus. Tässä tapauksessa niin ei ole todellakaan tehty. Itse olen ostanut paljon tuotteita digitaalisesti, juuri siksi että se on niin helppoa, ja joskus jopa edullista. En viitsi mennä warettamaan, vaikken jäisikään siitä kiinni. Täytyy katsoa, pitääkö muuttaa kantaani...

Vuoristolainen

Olen törmännyt usein myyntihaluttomuuteen vaikka olisin ostamassa ei tietoteknisiä esinettä,johon ei liity mitään tekijänoikeudellista. Esim. Amazon.de ohjaa oston saksalaiselle alihankkijalle, joka ilmoittaa, ettei myy Suomeen. Sama juttu myös UK:n kanssa. Itse arvelen, että taustalla on arvonlisävero säädökset. Muistaakseni myyjän on,vuosittainen kokonaismyynnin johonkin maahan ylittäessä jonkin euro rajan,tilitettava ALVit ostajan maahan. Moni firma ei ei halua tuhlata resursseja valvoakseen,johonkin pikkumaahan alv-verotusta. Kannattavampaa on kieltäytyä myymästä.