Pitäisikö meilläkin kiinnittää huomiota esiasennettuihin käyttöjärjestelmiin?

Matti Karnaattu

Tapio Peltonen

On 2010-01-13, Matti Karnaattu <mkarn...@gmail.com> wrote:
> http://sektori.com/uutinen/esiasennettu-windows-kelpaa/9166/

Pitäisi. Ainakin läppäreiden Microsoft-vero on selkeää määräävän
markkina-aseman väärinkäyttöä (MS tekee sopimuksilla erittäin
houkuttelevaksi olla tarjoamatta läppäreitä ilman käyttöjärjestelmää,
joten niitä ei käytännössä saa). Tätä kytkykauppaa perustellaan jollain
piratismin torjumisella yms.

Hieman sotii minun oikeuskäsitystäni vastaan, että jos ostan läppärin
tarkoituksenani ajaa siinä Linuxia, joudun väkisin ostamaan Windowsin
lisenssin.

--
Tapio Peltonen

Kari Jarvinen

Tapio Peltonen <tap...@utu.fi> wrote:
> Hieman sotii minun oikeuskäsitystäni vastaan, että jos ostan läppärin
> tarkoituksenani ajaa siinä Linuxia, joudun väkisin ostamaan Windowsin
> lisenssin.

Varsinkin, kun et periaatteessa saa edes myydä eteenpäin tuota
tarpeettomaksi jäänyttä Windows-lisenssiäsi.

--
NP: -

Otto J. Makela

Kari Jarvinen <kj.ny...@gmail.com> wrote:

Eikös kuitenkin asiaa testattu oikeudessa että saa sittenkin?
Vai oliko ko. päätöksestä edes sen tasoiseksi ennakkopäätökseksi
kuin suomalaisesta oikeuslaitoksesta saadaan?
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */

Jouko Holopainen

Tapio Peltonen wrote:

> Pitᅵisi. Ainakin lᅵppᅵreiden Microsoft-vero on selkeᅵᅵ mᅵᅵrᅵᅵvᅵn
> markkina-aseman vᅵᅵrinkᅵyttᅵᅵ (MS tekee sopimuksilla erittᅵin
> houkuttelevaksi olla tarjoamatta lᅵppᅵreitᅵ ilman kᅵyttᅵjᅵrjestelmᅵᅵ,
> joten niitᅵ ei kᅵytᅵnnᅵssᅵ saa). Tᅵtᅵ kytkykauppaa perustellaan jollain
> piratismin torjumisella yms.

Vihaan Microsoftia ja sen taktiikoita, mutta silti olen eri mieltᅵ.

Myyjᅵlle kᅵyttᅵjᅵrjestelmᅵtᅵn kone on yleensᅵ joko riippakivi tai
kannattamotonta pitᅵᅵ listalla. En haluaisi pakottaa myyjᅵᅵ kᅵrsimᅵᅵn.

> Hieman sotii minun oikeuskᅵsitystᅵni vastaan, ettᅵ jos ostan lᅵppᅵrin
> tarkoituksenani ajaa siinᅵ Linuxia, joudun vᅵkisin ostamaan Windowsin
> lisenssin.

Johan Asus ja MSI kokeili Linuxia ja havaitsi ettei se kannata.

Turha tᅵstᅵ on tapella, aivan liian harva todella haluaa muun kuin
Windowsin, ja heille yleensᅵ kelpaa Mac.

--
@jhol

http://joukoholopainen.blogspot.com/

Jouko Holopainen

Kari Jarvinen wrote:
> Varsinkin, kun et periaatteessa saa edes myydᅵ eteenpᅵin tuota
> tarpeettomaksi jᅵᅵnyttᅵ Windows-lisenssiᅵsi.

Mikset?

Kari Jarvinen

Otto J. Makela <o...@iki.fi> wrote:
> Eikᅵs kuitenkin asiaa testattu oikeudessa ettᅵ saa sittenkin?

Kᅵsittᅵᅵkseni KKO:n kannanotot koskivat ennen vuotta -94 olevaa
tekijï¿œnoikeuslakia, joten nykytilanne on mielestï¿œni edelleen vï¿œhï¿œn
auki.

En nopealla googlauksella lᅵytᅵnyt yksiselitteistᅵ vastausta
ko. kysymykseen.

--
NP: -

Jouko Holopainen

Kari Jarvinen wrote:

> Kᅵsittᅵᅵkseni KKO:n kannanotot koskivat ennen vuotta -94 olevaa
> tekijï¿œnoikeuslakia, joten nykytilanne on mielestï¿œni edelleen vï¿œhï¿œn
> auki.

Hyvin vᅵhᅵn, sillᅵ ne perustelut joita KKO kᅵytti pᅵᅵtᅵksessᅵᅵn eivᅵt
muuttuneet lakimuutoksessa.

Matti Karnaattu

> Johan Asus ja MSI kokeili Linuxia ja havaitsi ettei se kannata.

MSI käytti openSuse -merkkistä käyttöjärjestelmää ja laittoin näihin
läppärimalleihin jonkun kolmen kennon roska-akun ja oli riisunu web
kameran pois. Asus käytti jotain omaa käyttöjärjestelmäänsä ja homma
toimi ilmeisen hyvin kun Windows XP:n hinta laski muutamiin euroihin.

Jos kieltäisi kaikki esiasennetut käyttöjärjestelmät niin sitten olisi
puntit tasan ja voisi kilpailuttaa käyttöjärjestelmiä, eikä
kuluttajien valinnan vapautta rajoiteta niin kuin nykyisin käy usein.
Tämä myös tekisi tietotekniikasta toimivampaa kun pitäisi käytännössä
paremmin vakioida laitteiden ja ohjelmistojen välistä rajapintaa.

Jouko Holopainen

Matti Karnaattu wrote:
> Jos kieltï¿œisi kaikki esiasennetut kï¿œyttï¿œjï¿œrjestelmï¿œt

LOL!

> Tᅵmᅵ myᅵs tekisi tietotekniikasta toimivampaa kun pitᅵisi kᅵytᅵnnᅵssᅵ
> paremmin vakioida laitteiden ja ohjelmistojen vᅵlistᅵ rajapintaa.

Jep, todella toimivaa, tonnin parin kone joka sanoo "piip piip piip - no
boot device".

Eipï¿œhï¿œn olisi viruksia.

Matti Karnaattu

> Jep, todella toimivaa, tonnin parin kone joka sanoo "piip piip piip - no
> boot device".

Sitä varten sitten otetaan kaupasta mukaan halutun käyttöjärjestelmän
asennusmedia, työnnetään se koneeseen ja klikataan pari kertaa nextiä.

Tietokone olisi halvempi, ja koska olisi pakostikin huomioitava tätä,
että käyttöjärjestelmä asennetaan siihen jälkikäteen niin sen pitäisi
mennä ongelmitta ja raudan pitäisi olla yhteensopivaa mallia. Myös
loppuisi automaattisesti tuo harhaanjohtava markkinointi kun
tietokonevalmistajat sanovat jokainen nettisivuillaan täysin samalla
tavalla ja samassa paikassakin suunnilleen, että "Asus/HP jne.
suosittelee Windows 7 käyttöjärjestelmää!". Se kun ei ole mikään
suositus vaan Microsoftin mainos joka kuuluu Windows soppariin, että
laitevalmistajan nimellä suositellaan omaa tuotetta ja se tulee myös
silloinkin vaikka tietokonetta ei edes olisi suunniteltu Windowsille.

Nythän tilanne on se, että kun ostaa tonnin parin koneen ja kun
päivittää käyttöjärjestelmää uuteen julkaisuun (tai vaikka vaihtaa
merkkiä), niin se uusi käyttöjärjestelmä ei välttämättä toimi
yhteensopivuusongelmien takia. Äärimmäisessä tapauksessa riittää, että
Windowsiin asennetaan service pack ja kone kuolee siihen kun ei ole
enää yhteensopiva.

Lisäksi tietokonevalmistajat kusettaa surutta vähemmän tietoteknisiä
ihmisiä nykyisin, että tietokoneessa ei ole enää mitään asennuslevyjä
mukana ja käyttöohjeet on jossain tietokoneen sisuksissa, eikä ihmiset
osaa/huomioi tehdä palautuslevyjä ennen kuin on myöhäistä. Sitten
veloitetaankin jotain 50€ uudesta asennuslevystä kun sen tilaa
valmistajalta..

Olisiko oikeasti mitään järkisyitä miksi tietokoneiden myynti ilman
käyttöjärjestelmää olisi huono juttu? Eihän ne Windowsitkaan edes ole
valmiiksi asennettuina läppäreissä vaan ensimmäisen käynnistyksen
yhteydessä alkaa joku asennus toiselta osiolta ja koneella ei voi
tehdä mitään pieneen ikuisuuteen. Nykytilanne on seuraava:

Ajansäästö: 0min
Rahan hukka: 70€ tms.
Yhteensopivuusongelmia: Kyllä
Kuluttajien oikeuksien polkemista ja harhaanjohtamita: Kyllä
Käyttöjärjestelmien kilpailutus: Surkeaa
Asiakastyytyväisyys: Lukuisia vihaisia asiakkaita jotka on kypsyneet
Windowsiin

Ja kun mainitsit virukset niin tämähän on niitä asioita joissa
kuluttajille valehdellaan minkä ehditään. Maailman suurimpia
kusetuksia on se, että tietokonetta ei muka voisi käyttää
nettiyhteydellä päivääkään ilman jotain "tietoturvaa" tai muuten se
kone muka saastuu viruksista. Eikä tämä ole mitään Linux-lasit päässä
kirjoitettua jorinaa sillä se koskee Windowsia samalla tavalla. Ei
siihen virukset tule omineen ellei itse asenna tai laiminlyö
ylläpitoa.

Nyt vaan on tilanne se, että Windowsissa kun on tämä kuuluisa mainos
nimeltään "tietoturvakeskus" jossa pelotellaan kuluttajia hakkereilla
ja terroristeilla ellei osta jotain F-securea niin tämä on johtanut
siihen, että ihmiset oikeasti kuvittelevat, että mitään tietokonetta
ei voi pitää kiinni verkossa ilman jotain tietoturvaa. Operaattorilta
jos tilaa laajakaistaa niin tietoturvaa tuputetaan lähes väkisin kun
on olevinaan pakollinen eikä edes kysytä käykö se Norton siihen Mac OS
X:n vai ei. Pahimmassa tapauksessa tämä laajamittainen kusetusaivopesu
aiheuttaa sen, että jotkut ihmiset ei edes uskalla käyttää muuta kuin
Windows -merkkisiä käyttöjärjestelmiä koska siihen saa niitä
"pakollisia" tietoturvia ja muut merkit on olevinaan siksi
turvattomia. Todellisuus on kuitenkin se, että maailman 35 miljoonasta
viruksesta se 35 miljoonaa virusta on tehty lähes yksinomaan
Windowsille koska tämän ympäristön ylläpito on hankalaa tavalliselle
tallaajalle, päivittämättömistä ohjelmista mennään sisään ja
troijalaisia löytyy enemmän kuin toimivia ohjelmia. Tämäkin vääristää
kilpailua entisestään ja olisi laajassa mittakaavassa parempi jos
ihmiset ymmärtäisi yleisellä tasolla koko touhun olevan huijausta ja
että tietokoneet ei tarvitse mitään turvaohjelmia vaikka yksi
käyttöjärjestelmämerkki mainostaakin sellaisia turvaominaisuudeksi
naamioituna.

No, ehkä se tavallisen kansan kusettaminen digidigissä laajassa
mittakaavassa ei taida kuitenkaan olla EFFI:n asioita vaan on ehkä
enemmän kuluttajajärjestöjen ja kilpailuviraston asia. Siitä
huolimatta vaikka olen jokseenkin varma, että EFFI:n jäsenistä löytyy
paljon niin fiksuja ihmisiä jotka ymmärtävät asian ja joita asia voisi
kiinnostaa.

Eipä silti, itsehän kyllä kuitenkin kuulun siihen porukkaan joka
käsittää käyttöjärjestelmän osaksi tietokonetta nykypäivänä ja olisi
parempi jos olisi valmiina, mutta nykyisessä maailmassa
käyttöjärjestelmämarkkinat on aivan liian saturoituneet tilanteeseen
jossa kilpailutus ei toimi. Käytännössä riittäisi se, että marketissa
olisi aina vähintään kolmea merkkiä tarjolla käyttöjärjestelmäksi tai
ainakin koneita joita myydään myös tyhjänä niin kilpailu toimisi ja
haitallisilta lieveilmiöiltä kuten tietoturvakusetushysterialta
selvittäisiin. Jotta tähän päästäisiin niin parin vuoden banni
esiasennetuille käyttöjärjestelmille tekisi hyvää.

Otto J. Makela

Jouko Holopainen <jh...@iki.invalid.fi> wrote:

> Hyvin v�h�n, sill� ne perustelut joita KKO k�ytti p��t�ksess��n
> eiv�t muuttuneet lakimuutoksessa.

OK, mutta joka tapauksessa voi olla melko varma ett� oikeuteen p��tyy
jos sit� tekee. Homma on luonnollisesti muutenkin tehty mahdollisimman
hankalaksi sill� ett� microsoft-verotarrat (aktivointisarjanumerot)
ovat l�hes mahdottomia irrottaa koneesta lukukelpoisina.

Lauri Suoperä

On 15 tammi, 11:09, o...@iki.fi (Otto J. Makela) wrote:

> OK, mutta joka tapauksessa voi olla melko varma että oikeuteen päätyy
> jos sitä tekee. Homma on luonnollisesti muutenkin tehty mahdollisimman
> hankalaksi sillä että microsoft-verotarrat (aktivointisarjanumerot)
> ovat lähes mahdottomia irrottaa koneesta lukukelpoisina.

> --
>    /* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * * * * * * * */
>   /* Phone: +358 40 765 5772, FAX: +358 42 7655772, ICBM: 60N 25E */
>  /* Mail: Mechelininkatu  26 B 27,  FI-00100  Helsinki,  FINLAND */
> /* * * Computers Rule 01001111 01001011 * * * * * * * * * * * * */

Markkinoilla myy se mikä myy.
Ja se windows-lisenssi ei ole suinkaan mikään 70e, vaan pikemminkin
koneet ilman käyttöjärjestelmää tai linuxilla ovat kalliimpia (johtuen
huonosto menekistä).

Matti Karnaattu

> Markkinoilla myy se mikä myy.
> Ja se windows-lisenssi ei ole suinkaan mikään 70e, vaan pikemminkin
> koneet ilman käyttöjärjestelmää tai linuxilla ovat kalliimpia (johtuen
> huonosto menekistä).

Asuksen EEE mallisto oli Asuksen omalla käyttöjärjestelmällä
huomattavasti halvempi kuin Windows XP:llä ennen kuin Microsoft laski
Windows XP:n hintaa. Joitakin aikoja sitten kun Zepton
pakettikonelaskurilla räätälöi kokoonpanoa ja näki Windows lisenssin
hinnan niin se oli kyllä oikeasti jotain tuota luokkaa.

Kari Jarvinen

Otto J. Makela <o...@iki.fi> wrote:

[Windows OEM -lisenssien edelleenmyynti]
> OK, mutta joka tapauksessa voi olla melko varma ettᅵ oikeuteen pᅵᅵtyy
> jos sitᅵ tekee.

Sivulla http://www.hongisto.info/msoem.htm viimeisenᅵ keissinᅵ on
mainittu opiskelija, joka myi nᅵitᅵ Windowsin aitoustarroja ja joutui
(sovittelun kautta?) maksumieheksi. Ko. tapauksesta ei ole sen enempᅵᅵ
informaatiota, mutta kiinnostaisi tietᅵᅵ, johtuiko tuo maksumieheksi
joutuminen yksinkertaisesti vain siitᅵ, ettᅵ asianosainen ei katsonut
tuota riitaa oikeusteitse loppuun asti vai oliko nᅵissᅵ tarrojen
myynnissᅵ jotakin muuta filunkia - esimerkiksi se, ettᅵ myydyt
lisenssit omisti jokin muu taho, kuin jutussa mainittu opiskelija.

--
NP: -

Otto J. Makela

Nytk� siell� Microsoftin lisenssiehdoissa on taas t�m� "Mik�li ette
hyv�ksy sopimuksen ehtoja, palauttakaa viipym�tt� ohjelmistopakkaus ja
siihen oheistettu aineisto siihen paikkaan, josta ne hankitte. T�t�
menetelm�� noudattaen saatte t�yden palautuksen maksamallenne hinnalle"?

Onko kukaan yritt�nyt panna t�t� toimeen Suomessa ja viel� saanut
jotain takaisinkin? Nykysell��n koneissa ei kai tule mukaan mit��n
"ohjelmistopakkausta", vain Microsoft-verotarra?

Jouko Holopainen

Matti Karnaattu wrote:

> Sitᅵ varten sitten otetaan kaupasta mukaan halutun kᅵyttᅵjᅵrjestelmᅵn
> asennusmedia, tyᅵnnetᅵᅵn se koneeseen ja klikataan pari kertaa nextiᅵ.

YM: Sitᅵ varten ladataan netistᅵ se torrentti ...

Miten muuten, joko Vista/7 osaa asentaa itsensᅵ USB:ltᅵ?

> Tietokone olisi halvempi, ja koska olisi pakostikin huomioitava tᅵtᅵ,

Ettei vaan kalliimpi?

> Nythᅵn tilanne on se, ettᅵ kun ostaa tonnin parin koneen ja kun
> pᅵivittᅵᅵ kᅵyttᅵjᅵrjestelmᅵᅵ uuteen julkaisuun (tai vaikka vaihtaa
> merkkiᅵ), niin se uusi kᅵyttᅵjᅵrjestelmᅵ ei vᅵlttᅵmᅵttᅵ toimi
> yhteensopivuusongelmien takia.

Tï¿œhï¿œn ei ole olemassa ratkaisua.

> Olisiko oikeasti mitᅵᅵn jᅵrkisyitᅵ miksi tietokoneiden myynti ilman
> kᅵyttᅵjᅵrjestelmᅵᅵ olisi huono juttu?

Varetus, kï¿œdettï¿œmï¿œt kï¿œyttï¿œjï¿œt.

> Eihï¿œn ne Windowsitkaan edes ole
> valmiiksi asennettuina lᅵppᅵreissᅵ vaan ensimmᅵisen kᅵynnistyksen
> yhteydessᅵ alkaa joku asennus toiselta osiolta ja koneella ei voi
> tehdᅵ mitᅵᅵn pieneen ikuisuuteen. Nykytilanne on seuraava:

Tï¿œh? Onko todella niin, ettei Windows ole esiasennettuna tonnin parin
lᅵppᅵrissᅵ?

> Ei
> siihen virukset tule omineen ellei itse asenna tai laiminlyᅵ
> yllï¿œpitoa.

Tulee. Vastikᅵᅵn tuli IE6:n kautta Googleen (tai Acrobat Readerin,
vaihtelevia juttuja).

Kari Jarvinen

Jouko Holopainen <jh...@iki.invalid.fi> wrote:
> Tï¿œh? Onko todella niin, ettei Windows ole esiasennettuna tonnin parin
> lᅵppᅵrissᅵ?

Ei ainakaan ~1400 euron Acerissani ollut vuosi sitten.

--
NP: -

Pertti Kosunen

On 15.1.2010 16:17, Jouko Holopainen wrote:
> Miten muuten, joko Vista/7 osaa asentaa itsensᅵ USB:ltᅵ?

http://blogit.tietokone.fi/ossi/2009/05/vinkki-asenna-windows-7-usb-muistitikulta/

Asennustikun tekeminen taitaa onnistua jopa ms:n omilla tyï¿œkaluilla. 7
hyvï¿œksyy myï¿œs asennukseen tarvittavat ajurit muistitikulta.