Soneran harjoittama lainvastainen sähköinen suoramarkkinointi

Kanes

Hei ihmiset

Kaipaan apua taistelussa lainvastaista sähköistä suoramarkkinointia
vastaan:

Sonera (Teliasonera Finland) on harjoittanut minuun kohdistuvaa
sähköistä suoramarkkinointia tekstiviestitse ja sähköpostitse
17.6.2010 alkaen yksityiseen puhelinnumerooni (Soneran liittymä) sekä
yksityiseen sähköpostiosoitteeseeni (eli kuluttaja-asiakkaana).

Käsittääkseni sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaan kumpikin
näistä edellyttää kuluttajalta ennaltasaatua suostumusta.
En ole koskaan antanut suostumusta sähköiseen suoramarkkinointiin ko.
yritykselle.

Olen esittänyt markkinointikieltovaatimuksen yritykselle 17.6.2010,
sekä vaatinut selvitystä siitä, mikä on oikeuttanut heitä lähettämään
(ko. tapauksessa tekstiviestitse) sähköistä suoramarkkinointia ilman
ennakkosuostumusta.

Sonera on ilmoittanut, että "suoramarkkinointikielto on tehty", mutta
ei ole suostunut tähän päivään mennessä esittämään oikeutusta
suoramarkkinoinnille.

Tämän jälkeen Sonera on lähettänyt sähköistä suoramarkkinointia
tekstiviestitse ainakin seuraavasti:
24.8.2010 kello 13:12
12.12.2010 kello 12:59
7.6.2011 kello 09:43
3.8.2011 kello 17:14
4.10.2011 kello 15:26
5.10.2011 kello 11:29

Sekä sähköpostitse mm. seuraavasti:
26.8.2011 kello 15:59:33 - Sähköinen suoramarkkinointiviesti
sähköpostitse otsikolla: "Soneran uutiskirje 8/2011"
28.9.2011 kello 12:00:43 - Sähköinen suoramarkkinointiviesti
sähköpostitse otsikolla: "Soneran uutiskirje 9/2011: Kysy
Digitohtorilta | Voita liput megatähden keikalle | Testaa tietosi SM-
liigasta"
27.12.2011 kello 12:30 - Sähköinen suoramarkkinointiviesti
matkapuhelimeen (tekstiviesti): "Hei! Jäikö pukinkontista puuttumaan
jotain? Tule tutustumaan Sonera Kaupan (Kauppakatu 29)
huippuedullisiin laitetarjouksiin 28.12.-6.1. T.Sonera"
29.12.2011 kello 13:52:11 - Sähköinen suoramarkkinointiviesti
sähköpostitse otsikolla: "Muut asiakkaat lyhyt versio"
27.1.2012 kello 13:05:43 - Sähköinen suoramarkkinointivesti
sähköpostitse otsikolla: "Tammikuun vinkki: näin jaat valokuvia
turvallisesti!"
22.2.2012 kello 13:00:33 - Sähköinen suoramarkkinointiviesti
sähköpostitse otsikolla: " Surffaa huolettomasti myös Euroopan-
reissuillasi"

Olen toistanut markkinointikieltovaatimukseni lukuisia kertoja,
sähköpostitse ja puhelimitse.

Sonera on viime syksynä ilmoittanut, että olen itse antanut
suoramarkkinointiluvan, mitä en ole tehnyt. Pyynnöstä huolimatta he
eivät ole suostuneet yksilöimään kuinka ja koska tämä lupa on annettu.

15.2.2012 yritys on ilmoittanut, että "suoramarkkinointiluvat on
poistettu" 14.2., minkä jälkeen he ovat kuitenkin 22.2. lähettäneet
sähköistä suoramarkkinointia. 23.2. yritys ilmoitti sähköpostitse,
että "Tietoihisi oli jälleen päivittynyt markkinointiluvat 14.2.2012
ja ne on nyt poistettu.". Tästä olen pyytänyt selvitystä lukuisia
kertoja: Sonera kieltäytyy asian selvittämisestä.

Sonera on ilmoittanut etteivät he voi estää harjoittamaansa sähköistä
suoramarkkinointia markkinointikiellosta huolimatta:
"Sonera ei voi estää mahdollista kiusantekoa, jos joku ilmoittaa sinun
sähköpostiosoitteesi Soneralle suoramarkkinointia varten. Pyrimme
kaikin mahdollisin keinoin estämään, että sinulle ei lähetetä
suoramarkkinointiviestejä.", mutta kieltäytyy yksilöimästä tapauksia
joissa he väittävät jonkun ilmoittaneen sähköpostiosoitteen puolestani
suoramarkkinointia varten.
Pidän tällaisen tapahtumista äärimmäisen epätodennäköisenä, kyseessä
lieneekin vain heidän pyrkimyksensä kieltää lain rikkominen pienellä
valkoisella valheella. Olen pyytänyt yksityiskohtaisia tietoja
suoramarkkinointiluvan antamisesta, jotta voisin tehdä poliisille
rikosilmoituksen ko. 'häiriköinnistä', mihin he eivät tietenkään voi
suostua (koska jäisivät kiinni).

Joulukuussa 2011 vaadin Soneraa jälleen kerran lopettamaan
lainvastaisen sähköisen suoramarkkinoinnin, tai suorittamaan
50,00euron korvauksen jokaista lainvastaisesti minulle lähetettyä
markkinointiviestiä kohden; tämän he tietenkin kieltävät (vaikka
vahvistivatkin asian ensin tekstiviestitse).

Viime kädessä yritys on päättänyt olla vastaamatta kokonaan
yhteydenottoihini ja vaatimuksiini.

Onko tällaisesta pitkäkestoisesta häiriköinnistä kokemuksia; olen
aiemmissa tapauksissa tehnyt ilmoituksia tietosuojavaltuutetulle, joka
'antaa asiassa ohjausta', mutta lieneekö siitä apua?

Onko minulla perusteita vaatia asiakassuhteen purkamista tai em.
korvausta laittoman toiminnan perusteella?

Rikosilmoitukset poliisille tuntuvat poikkeuksetta johtavan tutkinnan
keskeyttämispäätökseen, perusteena lain rikkomisesta säädetyn
rangaistuksen vähäisyys suhteessa tutkinnan kustannuksiin.

Onko roskapostitus Suomessa vain hammasta purren hyväksyttävä maan
tapana, kun toimijana on riittävän suuri yritys?

Mika

On Thu, 12 Apr 2012 00:58:02 -0700 (PDT), Kanes <antti...@kanes.fi> wrote:

>Onko roskapostitus Suomessa vain hammasta purren hyv=E4ksytt=E4v=E4 maan
>tapana, kun toimijana on riitt=E4v=E4n suuri yritys?

Niin valitettavasti taitaa olla, että sähköisen viestinnän tietosuojalaista ei välitetä. Vielä
vähemmän B2B markkinointiin liittyvästä saman lain pykälästä (opt-out mahdollisuus).

Käytännössä on yksinkertaisinta lisätä mainosten lähettäjien domainit omalle blokkilistalle. Minulla
on jo pari vuotta mennyt posti bittien taivaaseen, jos lähettäjä on *.sonera.com tai *.sonera.fi

Mika

Kanes

On 14 huhti, 21:38, 2...@nic.invalid (Mika) wrote:
Suodattaminenkaan ei ikävä kyllä ratkaise ongelmaa tekstiviestispämmin
osalta.
Tässähän lain pitäisi olla kuluttajan puolella, joten on turhauttavaa
että suuret yritykset sitä tietoisesti rikkovat. Pienempien
toimijoiden tapauksessa ongelman on yleensä lopulta saanut loppumaan
viimeistään tietosuojavaltuutetun avustuksella.
Sonera näyttää valinneen erilaisen tien..

Nospam

On 12.4.2012 10:58, Kanes wrote:
> [...]
> 17.6.2010 alkaen yksityiseen puhelinnumerooni (Soneran liittymä) sekä
> yksityiseen sähköpostiosoitteeseeni (eli kuluttaja-asiakkaana).

Tee toimenpidepyyntö:

http://users.ics.tkk.fi/kaip/spam/ToimenpidePyynto.html

Terv, Nospam

Vesku

Helpoin tapa selvitä tilanteestasi on poistaa mainosviestit aina kun sellaisen saat ja jos asia vaivaa vielä mieltä, niin kannattaa kääntyä hermoterapeutin puoleen. Olet nähnyt jo liian paljon vaivaa tämän asian suhteen. Älä rasita itseäsi moisella turhuudella enään.

Itse olen myös hyvin kiukustunut televisio-ohjelmien välissä esitettäviin mainoksiin. En ole yhtään kiinnostunut näistä mainoksista. Sain kuitenkin helpotuksen asiaan kun aloin ajattelemaan ihan muita asioita.

Myös pieni loma helpottaa kummasti oloa tai jos työttömänä niin ihan vain maisemien vaihto vähäksi aikaa voi purkaa tressiä ja hermopainetta.

Jos kokonaan haluaa eroon muusta maailmasta, niin silloin joku erämaamökki tai vaeltaminen on mukava vaihtoehto tähän mainosten täyttämään maailmaan ja voisi sopia hyvinkin hermojen lepuuttamiseen.

Toivon sinulle jaksamista ja että löydät tavan olla murehtimatta liikaa asioista.