Jarmo Mäkelän tutkimus elokuvien lataamisesta vertaisverkoista

Sakari Ailus

Oct 4, 2004, 1:47:21 PM10/4/04
Juttu Jarmo Mäkelän tutkimuksesta elokuvien lataamisesta
vertaisverkoista löytyy tämän päivän Metro-lehdestä, jos jollakulla
sattuu vielä olemaan jäljellä. Itse unohdin lehteni bussiin...

En tiedä, miten J. Mäkelä sai juttunsa lehteen, mutta minusta näyttää
siltä, ettei Metron porukka pahemmin harrasta lähdekritiikkiä. Minäkin
voisin kai tehdä ihan oman tutkimuksen, jonka tulokset olisivat
pahasti ristiriidassa J. Mäkelän tekemän tutkimuksen kanssa, ja joka
sitten julkaistaisiin Metrossa uutisena. ;)

--
Sakari Ailus
sakari...@NOSPAM.luukku.com.invalid

Ari Makela

Oct 4, 2004, 2:13:19 PM10/4/04
On 2004-10-04, Sakari Ailus <sakari...@NOSPAM.luukku.com.invalid> wrote:

> siltä, ettei Metron porukka pahemmin harrasta lähdekritiikkiä.

Ja yllättyneitä olivat? Laadukkaan median tekeminen on kallista touhua,
ei sellaista voi ilmaiseksi jaella.

--
Ari Makela no escaping it -
ha...@arska.org I must step on fallen leaves

Janne Paalijarvi

Oct 4, 2004, 2:20:54 PM10/4/04
On 4.10.2004 20:47, Sakari Ailus wrote boldly:
> Juttu Jarmo Mäkelän tutkimuksesta elokuvien lataamisesta
> vertaisverkoista löytyy tämän päivän Metro-lehdestä, jos jollakulla
> sattuu vielä olemaan jäljellä. Itse unohdin lehteni bussiin...

Lehti löytyy 6-megaisena pdf-tiedostona osoitteesta
http://www.metrolehti.fi/content/acrobat/helsinki/FIHEL_20041004_A_metro.pdf
(tinyurl: http://tinyurl.com/5keh4 ). Juttu löytyy sivulta 7.

--
Mr. Janne Paalijarvi

Web: http://www.iki.fi/jpaalija/ | Irc: usv @ IRCnet
E-mail: replace 'spam' with 'cc' and remove '.invalid' in the address

Tuuli Tuominen

Oct 4, 2004, 3:01:02 PM10/4/04
On Mon, 04 Oct 2004 21:20:54 +0300, Janne Paalijarvi wrote:
> Lehti löytyy 6-megaisena pdf-tiedostona osoitteesta
> http://www.metrolehti.fi/content/acrobat/helsinki/FIHEL_20041004_A_metro.pdf
> (tinyurl: http://tinyurl.com/5keh4 ). Juttu löytyy sivulta 7.

Voisiko joku kertoa pääpointit?

Tuuli.
--
"Linux-yhteisö koostuu lähinnä epäonnistuneista yliopisto-opiskelijoista
ja hippiajan huumeporukoista. On harhaluuloa uskoa Linux/OSS -koodien

Ari Makela

Oct 4, 2004, 3:12:24 PM10/4/04
On 2004-10-04, Tuuli Tuominen <t...@iki.fi> wrote:

> Voisiko joku kertoa pääpointit?

Metron artikkeli on hyvin lyhyt ja veikkaan sen olevan jokseenkin
samanlainen kuin STT:n uutissähke, jonka media julkaisee koska joku
toimittaja katsoo sen olevan kiinnostava. Ei mitenkään harvinaista
laatulehdilläkään, valitettavasti.

Lyhyesti:

- elokuvat haetaan netistä yhä useammin (perustelematon väite)
- toiminta liikkuu laillisuuden rajamailla (silkkaa roskaa)
- Jarmo Mäkelän mukaan suomalaisia P2P-käyttäjiä on 52 000
(aika pieni luku muuten ottaen huomioon millaisia kauhukuvia
levitellään)
- USA:n elokuvateollisuus arvioi että netistä ladataan
päivittäin 400 000 - 600 000 elokuvaa. (Hieno, puolueeton
lähde.)

Kaivanpa, saattaisin työni puolesta nähdä asiasta enemmän.

Kaarlo Vapaaoksa

Oct 4, 2004, 3:16:40 PM10/4/04
Tuuli Tuominen <t...@iki.fi> wrote:

> Voisiko joku kertoa pääpointit?

Eipä siinä hirveän ihmeellistä ollut. Jutun mukaan yhä useampi lataa
elokuvia internetistä, vaikka laatu ja tekstitykset eivät olekaan aina
kohdallaan sekä "asia liikkuu laillisuuden rajamailla". Jarmo Mäkelän
kyselytytkimuksen mukaan vertaisverkkojen käyttäjiä on Suomessa noin
52000. Yhdysvalloissa kuulemma ladataan päivittäin laittomasti
400000-600000 elokuvaa, mikä raivostuttaa elokuva-alaa, koska se
vähentää heidän myyntiään.

Faktaboksissa vielä maininta, että Eduskunta käsittelee lakiesitystä,
jolla kriminalisoitaisiin laittomasti jakelussa olevien elokuvien
lataaminen.

Ja kuten useimpien Metron juttujen, tuonkin jutun lähde on STT.

Toisaalta kuvittelisin kyllä, että vertaisverkkojen käyttäjien määrä
Suomessa voisi hyvinkin olla tuota luokkaa. Muuta kyseisestä
tutkimuksesta tai sen metodeista ei siis mainittu.

carlos

Ari Makela

Oct 4, 2004, 3:22:37 PM10/4/04
Oj rock. Kauppalehti on kirjoittanut aiheesta 7.9.

KKL0405T&ris=1&ht=6&rid=16282&qid=0&rsi=0&p=0&s=20 >

Valitettavasti URL vaatii maksullisen palvelun. Kauppalehti muuten
mainitsee luvuksi 42 000, mutta lehden löytää kirjastosta jos niin
haluaa.

Juttu viittaa saittiin <URL: http://www.eironfi.com/ >.

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 3:40:53 AM10/5/04
Sakari Ailus wrote:
> [...]
> pahasti ristiriidassa J. Mäkelän tekemän tutkimuksen kanssa, ja joka
> sitten julkaistaisiin Metrossa uutisena. ;)

En ole koskaan tarjonnut mitään juttua Metro-lehteen, eikä kukaan sieltä ole
ollut minuun asiasta yhteydessä. Asiasta olen ainoastaan kirjoittanut jutun
Kauppalehteen joka julkaistiin 07.syyskuuta 2004. Taisi olla
keskiaukeamalla.

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 3:55:12 AM10/5/04
Ari Makela wrote:

> [...]
> - USA:n elokuvateollisuus arvioi että netistä ladataan
> päivittäin 400 000 - 600 000 elokuvaa. (Hieno, puolueeton

Kyseessä on _aktiivisten_ P2P-ohjelmien käyttäjien määrä. Tähän ei laskettu
satunnaisia, kerran pari vuodessa imuroivia/lataavia käyttäjiä. FTP-jakajat
ja irkkailijat eivät myöskään kuuluneet mukaan, koska heidän määräänsä on
mahdoton selvittää.
Nykyisin _aktiivisia_ P2P-käyttäjiä on yli 56.000.

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 4:48:52 AM10/5/04

Joo, kun tuli kirjoitettua väärin. Eli _aktiivisesti_ tiedostoja jakavia ja
imuroivia vertaisverkkojen käyttäjiä oli noin 42.000, nykyisin noin 46.000.
Tuolloin arvioitiin vertaisverkkojen (+FTP ja irkki) käyttäjiä olevan
yhteensä noin 52.000.
FTP-jakajat ja irkkailijat ovat edelleenkin määrältään epäselviä, mutta
suurin osa heistä käyttää myös P2P-ohjelmia toiminnoissaan.

Ville Nummela

Oct 5, 2004, 5:21:16 AM10/5/04
"Jarmo Mäkelä" <jarmo.ma...@phnet.fi> writes:

> [...]
> FTP-jakajat ja irkkailijat ovat edelleenkin määrältään epäselviä, mutta
> suurin osa heistä käyttää myös P2P-ohjelmia toiminnoissaan.

Olisi aika mukavaa jos et yhdistäisi irkkaamista warettamiseen.
Veikkaisin, että suurin osa irkkaajista ei käytä irkkiä
waretusvälineenä, vaan siihen tarkoitukseen kuin se on luotukin.

--
| vi...@hameenlinna.cx home: +358-50-3265194
| IRC naturae alienum est! Periculosum est! Delendum est!

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 5:43:53 AM10/5/04
Ville Nummela wrote:

> Olisi aika mukavaa jos et yhdistäisi irkkaamista warettamiseen.
> Veikkaisin, että suurin osa irkkaajista ei käytä irkkiä
> waretusvälineenä, vaan siihen tarkoitukseen kuin se on luotukin.

Valitettavasti minä en ole ollut yhdistämässä mainitsemaasi asiaa.

P2P-käyttäjistä käytti "warettamiseen" IRC:tä 2.8% paljon, 3.9% usein, 16.5%
joskus ja 18.8% harvoin. 49.2 prosenttia ei kertonut käyttävänsä IRC:tä
lainkaan warettamiseen. Nämä määrät 2571 vastaajan vastausten perusteella.

Ainakin itse saan uusimmat elokuvat nopeimmin irkkailun kautta, kuten
lukuisat muutkin käyttäjät.

Ville Nummela

Oct 5, 2004, 6:03:13 AM10/5/04
> [...]

> lainkaan warettamiseen. Nämä määrät 2571 vastaajan vastausten perusteella.

Tämä ei taas kerro yhtään mitään siitä, kuinka suuri osa irkkaajista
käyttää irkkiä warettamiseen. Suurin osa kirvesmurhaajista käyttää
kirvestä murhien tekemiseen, mutta silti suurin osa kirveiden
käyttäjistä ei tee kirveillä murhia (no joo, vähän huono vertaus,
mutta en nyt jaksa miettiä parempaakaan.. ).

> Ainakin itse saan uusimmat elokuvat nopeimmin irkkailun kautta, kuten
> lukuisat muutkin käyttäjät.

Siitä vaan. Minä saan irkistä viihdyttäviä ja joskus jopa
kehittäviä keskusteluja. Kuten lukuisat muutkin käyttäjät.
Ensimmäistäkään elokuvaa en ole irkistä "saanut".

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 6:10:54 AM10/5/04
Ville Nummela wrote:

> [...]
> käyttäjistä ei tee kirveillä murhia (no joo, vähän huono vertaus,
> mutta en nyt jaksa miettiä parempaakaan.. ).

Ei kerrokaan. Olet oikeassa. Kertoo ainoastaan paljonko "warettajat"
käyttävät irkkiä hyödykseen.
Siitähän on koko ajan ollut kyse.
Uuden tekijänoikeuslain tullessa voimaan, uskon irkkailun kautta
warettamisen lisääntyvän hyvin suuresti.

Ville Nummela

Oct 5, 2004, 6:16:54 AM10/5/04
"Jarmo Mäkelä" <jarmo.ma...@phnet.fi> writes:

> Ei kerrokaan. Olet oikeassa. Kertoo ainoastaan paljonko "warettajat"
> käyttävät irkkiä hyödykseen.
> Siitähän on koko ajan ollut kyse.

Sinä tiedät sen, ja minä tiedän sen. Satunnainen sinun kommenttiesi
lukija ei kuitenkaan välttämättä osaa tätä eroa tehdä, vaan yhdistää
mielessään automaattisesti irkin warettamiseen. Tämän jälkeen kun
hänelle kertoo harrastavansa irkkaamista, onkin yllättäen hänen
mielessään warettaja.

> Uuden tekijänoikeuslain tullessa voimaan, uskon irkkailun kautta
> warettamisen lisääntyvän hyvin suuresti.

Mihin perustat tämän uskomuksen?

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 6:30:28 AM10/5/04
Ville Nummela wrote:

> [...]
> mielessään automaattisesti irkin warettamiseen. Tämän jälkeen kun
> hänelle kertoo harrastavansa irkkaamista, onkin yllättäen hänen

Se on valitettavaa.

> Mihin perustat tämän uskomuksen?

Ymmärtääkseni elokuvateosten ja musiikkikappaleiden imurointi on
tulevaisuudessa kielletty, mutta siitä ei seuraa sanktiota. Jakamisesta jää
helposti kiinni koska poliisi saa operaattoreilta helpommin warettajien
teletunnistetiedot käyttöönsä.
Irkin kautta voi ladata mitä tahansa ilman, että tarvitsee itse jakaa. Myös
jakajien "teletunnistetietoja" ei aivan yhtä helposti saa poliisikaan
tietoonsa.
Ainakin tarjonta irkkipuolella on "waretuksen" osalta lisääntynyt hyvinkin
paljon viimeaikoina, esimerkiksi Islannin P2P- tapahtumien jälkeen.

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 7:42:59 AM10/5/04
Ville Nummela wrote:

> [...]
> mielessään automaattisesti irkin warettamiseen. Tämän jälkeen kun
> hänelle kertoo harrastavansa irkkaamista, onkin yllättäen hänen

Nähtävästi muutkin uskovat, koska tässäkin ohjelmassa (P2P-Killer) on _Mirc_
mainittuna =D

http://www.softpedia.com/public/cat/14/7/14-7-118.shtml

Teemu Valimaki

Oct 5, 2004, 10:38:50 AM10/5/04
Sakari Ailus wrote:

> [...]
> pahasti ristiriidassa J. Mäkelän tekemän tutkimuksen kanssa, ja joka
> sitten julkaistaisiin Metrossa uutisena. ;)

Omasta mielestäni: aihe nyt on vain mediaseksikäs. Siitä on kiva jutella
ja mielipiteitä jakaa. Tosiasioiden saaminen on vaikeaa. Reilun
parintuhannen ihmisen otos ei mielestäni riitä vetämään johtopäätöksiä
näin laajasta asiasta. Mikäli tutkimus keskittyy tietyyn ikäryhmään
tietyllä alueella voidaan mielestäni päätellä vain alueellista
toimintaa. Mielestäni näillä tutkimuksilla on yhtä paljon merkitystä
kuin tutkimusilla Linux vs. Windows.

Yhtä kaikki, tutkimuksia on kiva lukea ja hyvä että niitä tehdään.
Tärkein on että muuttaako se mielipiteitä ja jos muuttaa niin millä
tavoin. Artikkelit voivat pistää jonkun miettimäät useaan otteeseen
ennen kuin lataa sen uusimman Rasmuksen albumin, kenties lataa Creative
Commons lisenssoitua musiikkia tai osallistuu muuten vain loistavan
ilmaisen musiikin jakeluun (www.dmusic.com).

--
Teemu Valimaki <teemu.v...@iki.fi>

"They who would give up an essential liberty for temporary security,
deserve neither liberty or security" - Benjamin Franklin

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 10:58:02 AM10/5/04
Teemu Valimaki wrote:

> [...]
> alueellista toimintaa. Mielestäni näillä tutkimuksilla on yhtä paljon
> merkitystä kuin tutkimusilla Linux vs. Windows.

Kysely kohdistettiin suoraan P2P-käyttäjille ikäryhmästä ja alueellisesta
toiminnasta riipumatta, joten Välimäen väitteet eivät taaskaan tässä
suhteessa pidä paikkaansa. 2500 vastaajan otos 42.000sta ymmärtääkseni hyvin
kuvastaa kokonaisuutta. Varsinkin pystyessämme tarkkaan arvioimaan
vastauksia esimerkiksi kuukausittaisten/vuosittaisten tiedostojakojen ja
imurointimäärien osalta.
Vastaajat olivat eri puolilta Suomea.

Tässä ote ikäjakautumasta:

11 0 (0,00 %)
12 9 (0,35 %)
13 28 (1,09 %)
14 83 (3,23 %)
15 145 (5,64 %)
16 223 (8,67 %)
17 312 (12,14 %)
18 261 (10,15 %)
19 210 (8,17 %)
20 133 (5,17 %)
21 144 (5,60 %)
22 139 (5,41 %)
23 125 (4,86 %)
24 105 (4,08 %)
25 85 (3,31 %)
26 76 (2,96 %)
27 75 (2,92 %)
28 57 (2,22 %)
29 40 (1,56 %)
30 48 (1,87 %)
31 27 (1,05 %)
32 28 (1,09 %)
33 15 (0,58 %)
34 16 (0,62 %)
35 22 (0,86 %)
36 15 (0,58 %)
37 9 (0,35 %)
38 6 (0,23 %)
39 5 (0,19 %)
40 10 (0,39 %)
41 4 (0,16 %)
jne, aina 56 ikävuoteen asti

Kaarlo Vapaaoksa

Oct 5, 2004, 12:24:49 PM10/5/04
"Jarmo Mäkelä" <jarmo.ma...@phnet.fi> wrote:

> [...]
> kuvastaa kokonaisuutta. Varsinkin pystyessämme tarkkaan arvioimaan
> vastauksia esimerkiksi kuukausittaisten/vuosittaisten tiedostojakojen ja

Kyselyn otos oli kooltaan varmasti tarpeeksi suuri. Kohtalaisen
tarkkoja mittauksia puolueiden kannatuksistakin tehdään pienemmillä
otoksilla. Ongelma on estää otoksen vääristyminen. Vääristyneellä
otoksella saadaan tahallaan tai tahattomasti vääristyneitä tuloksia.

Vähäisillä tilastotieteen tiedoillani sanoisin, että noin tehty
kyselyyn tulee helpommin vastanneeksi enemmän ja aktiivisemmin
vertaisverkkoja käyttävä henkilö. Satunnaiskäyttäjät ovat melkein
varmasti aliedustettuina.

Paljon käyttävistäkin jää aliedustetuksi varmasti sellaiset, joita ei
vertaisverkoissa kiinnosta kuin tiedostojen saaminen ja ehkä
jakaminen, mutta ei muu kulttuuri tai turhat kyselyt. Jos on olemassa
sellainen ryhmä, jolle on mennyt imuroinnin laittomuuspropaganda
paremmin läpi, tämän ryhmän edustajat saattavat lain kouran pelossa
jättää herkemmin vastaamatta kyselyyn.

Noita asioita kun ajattelee, en pitäisi esimerkiksi ihmeellisenä
tuloksissa ihmeteltyjä asioita, että vain 6.4% kyselyyn vastanneista
vertaisverkkojen käyttäjistä ei jaa omia tiedostojaan, vaikka jotkut
verkot sen sallivatkin.

Kyselyssä toki mainittiin, että se on suunnattu aktiivisille
p2p-käyttäjille. Mutta siinäkin jää aktiivisuuden määritelmä
epäselväksi, ja painotuseroja erilaisen aktiivisuuden välillä näkyy
varmasti.

Pätevän ja neutraalin kyselytutkimuksen tekeminen on oikeasti hyvin
haastava laji. Oikeastaan tahallaan vääristellyn tekeminen on paljon
helpompaa. Tuossa tapauksessa kävi sikälikin hauskasti, että kun se
vielä uutisoitiin monien muiden tutkimusten tapaan epätäydellisesti,
siitä jäi käteen uutisiin tullut melko varmasti liian pieni luku
vertaisverkkojen käyttäjämääristä Suomessa.

carlos

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 1:28:33 PM10/5/04
Kaarlo Vapaaoksa wrote:

> [...]

> kyselyyn tulee helpommin vastanneeksi enemmän ja aktiivisemmin
> vertaisverkkoja käyttävä henkilö. Satunnaiskäyttäjät ovat melkein

Yritimme tästä syystä ilmoitella kyselystä esimerkiksi eri hubeilla eri
aikoihin.
Kysely oli suunnattu _aktiivisille_ vertaisverkkojen käyttäjille.
Satunnaiskäyttäjien määrän, lataamansa ja jaettavana olevat tiedostojen ja
jakojen määrät tiedämme muutoinkin.

> [...]
> sellainen ryhmä, jolle on mennyt imuroinnin laittomuuspropaganda
> paremmin läpi, tämän ryhmän edustajat saattavat lain kouran pelossa

Kaikkien käytettävissä olevien lokitietojen mukaan vastauksiin ilmoitetut
jaettavat ja imuroidut tiedostojen määrät olivat suhteessa oikein
ilmoitetut. Tästä syystä en ainakaan itse usko, että muissa tiedoissa olisi
suuremmin vääristelty.

> [...]
> tuloksissa ihmeteltyjä asioita, että vain 6.4% kyselyyn vastanneista
> vertaisverkkojen käyttäjistä ei jaa omia tiedostojaan, vaikka jotkut

Tulos vain vahvisti tiedon, joka oli saatavilla eri lokitiedoista.

> [...]

> siitä jäi käteen uutisiin tullut melko varmasti liian pieni luku
> vertaisverkkojen käyttäjämääristä Suomessa.

Nykyään uutisoidaan lähes kaikki tietotekniikkaa koskevat uutiset väärin.
Myös otteet haastatteluista vääristellään sopiviksi, painotetaan väärin tai
jopa röyhkeästi väärennetään.
Olen 8 kuukautta pitänyt omaa lokia eri uutislähteiden IT-uutisoinneista ja
tarkistanut ne hyvin tarkkaan myöhemmin. Esimerkiksi lehtihaastattelujen
osalta yli 40 prosenttia haastatelluista on myöhemmin kertonut että annettu
haastattelu on täysin väärin kommentoitu, lainattu, jopa keksitty. Mutta
siitä lisää myöhemmin.

Juha Siltala

Oct 5, 2004, 3:21:49 PM10/5/04
On 2004-10-05, Teemu Valimaki <teemu.v...@iki.fi> wrote:

> Omasta mielestäni: aihe nyt on vain mediaseksikäs. Siitä on kiva jutella
> ja mielipiteitä jakaa. Tosiasioiden saaminen on vaikeaa. Reilun

Asia varmasti on pinnalla ja siitä on kiva kirjoittaa ja keskustella. Myös
palstatilan saaminen lienee helppoa.

> parintuhannen ihmisen otos ei mielestäni riitä vetämään johtopäätöksiä
> näin laajasta asiasta. Mikäli tutkimus keskittyy tietyyn ikäryhmään

Mikäli otos on noin suuri, se on varsin hyvä, huomattavasti edustavampi
kuin missä hyvänsä gallupissa normaalisti. Esim. äänestysikäisestä
väestöstä otetaan vaaligallupeissa yleensä n. 1500 ihmisen (tai
pienempikin) otos. Vertaisverkkojen käyttäjien määrän voi olettaa olevan
alhaisempi. Muuten en ole juuri tutkimusmenetelmään tutustunut.

> [...]
> ennen kuin lataa sen uusimman Rasmuksen albumin, kenties lataa Creative
> Commons lisenssoitua musiikkia tai osallistuu muuten vain loistavan

Tämä tietysti olisi toivottavaa. Musiikin kuten ohjelmien luominen ja
levitys innovatiivisuutta ja rehellistä jakamista edistävillä tavoilla on
aina eduksi.

--
Juha Siltala
http://www.edu.helsinki.fi/activity/people/jsiltala/

Teemu Valimaki

Oct 5, 2004, 3:56:18 PM10/5/04
Jarmo Mäkelä wrote:

> Tässä ote ikäjakautumasta:

Asiasta poiketakseni, ikäjaukaumasta voisi vetää johtopäätöksen että
tänä ja tulevana vuonna tiedostontallennuslaitteiden kokonaismyynti
kasvaisi kun sopivaa ikäluokkaa tulee työmarkkinoille. Eli MP3,
USB-tallennus yms. vehkeet voisi lähteä myymään hyvin. Tässä onkin
jotain mitä seurata, onko tiedostonjaolla suoraa vaikutusta
tallenusmedian vähittäismyynnissä.

Jarmo Mäkelä

Oct 5, 2004, 4:07:58 PM10/5/04
Teemu Valimaki wrote:

> [...]
> USB-tallennus yms. vehkeet voisi lähteä myymään hyvin. Tässä onkin
> jotain mitä seurata, onko tiedostonjaolla suoraa vaikutusta

Näin voisi olla, joten vuoden kuluttua uusittavaan kyselyyn voisi laittaa
utelun vuoden aikana hankituista ko. laitteista. Samalla ehkä selviää myös
uuden tekijänoikeuslain vaikutukset aiempaan kyselyyn nähden. Kiitos
vinkistä. Myös musiikin hankintavat on syytä kysyä uudella tavalla.

Sampo Smolander

Oct 5, 2004, 5:11:31 PM10/5/04
Juha Siltala <jsil...@gmx.net> wrote:
> [...]
> kuin missä hyvänsä gallupissa normaalisti. Esim. äänestysikäisestä
> väestöstä otetaan vaaligallupeissa yleensä n. 1500 ihmisen (tai

Mä luulen että noissa vaalikyselyissä otantaa, ja sen edustavuutta ja
harhattomuutta, on suunnittelemassa tilastotieteilijä tai useampia.

Miten otanta on tässä Mäkelän kyselyssä hoidettu?
Ne vastasivat jotka viitsivät vastata?

Ari Makela

Oct 5, 2004, 6:00:02 PM10/5/04
On 2004-10-05, Sampo Smolander <sampo.smolan...@helsinki.fi> wrote:

> Mä luulen että noissa vaalikyselyissä otantaa, ja sen edustavuutta ja
> harhattomuutta, on suunnittelemassa tilastotieteilijä tai useampia.

Kunnollisessa tutkimuksessa pyritään myös välttämään erilaisia
ennakkoasenteita.

Jari Eskelinen

Oct 6, 2004, 3:31:41 AM10/6/04
Jarmo Mäkelä kirjoitteli:

> Yritimme tästä syystä ilmoitella kyselystä esimerkiksi eri hubeilla eri
> aikoihin.

Hetkinen, oliko tämä kysely nyt tehty siis vain Direct Connect käyttäjien
keskuudessa? Sitten on turha puhua mistään P2P-käyttäjien keskuudessa
tehdystä tukimuksesta, koska DC-verkkoonkin varmasti jollain tavalla
valikoituu käyttäjät.

--
Jari Eskelinen - jari.eske...@iki.fi
http://www.iki.fi/jari.eskelinen/

Jarmo Mäkelä

Oct 6, 2004, 5:29:40 AM10/6/04
Jari Eskelinen wrote:
> [...]
> käyttäjien keskuudessa? Sitten on turha puhua mistään P2P-käyttäjien
> keskuudessa tehdystä tukimuksesta, koska DC-verkkoonkin varmasti

Ei oltu tehty vain DC-porukoille. Kirjoitin "esimerkiksi". Hetkinen saa siis
jatkoa.

Jarmo Mäkelä

Oct 6, 2004, 5:37:32 AM10/6/04
Ari Makela wrote:

> Kunnollisessa tutkimuksessa pyritään myös välttämään erilaisia
> ennakkoasenteita.

Näin on. Tässä kyselyssä meillä kaikilla oli useiden vuosien kokemus
erilaista vertaisverkoista ja jokainen meistä on "varmaankin" =D imuroinut
tavaraa niin paljon kuin sielu on sietänyt.

Kyselyn mukaan ja vastauksista selvisi, että "warettaja" jättäisi ostamatta,
tai lahjaksi (merkkipäivät, Joulu ja niin edelleen) saamatta:

6 musiikki-CD:tä vuodessa
5 kpl elokuvaa vuodessa
1,8 kpl tietokoneohjelmaa vuodessa
3,45 kpl PC-peliä vuodessa
0,75 kpl muita pelejä vuodessa

T. Koivula

Oct 6, 2004, 6:47:46 AM10/6/04
In news:n1P8d.237$tA4...@reader1.news.jippii.net,
Jarmo Mäkelä <jarmo.ma...@phnet.fi> typed:

> Kyselyn mukaan ja vastauksista selvisi, että "warettaja" jättäisi
> ostamatta, tai lahjaksi (merkkipäivät, Joulu ja niin edelleen)
> [...]

Jäisikö lahjaksi saamatta? Useimpien mielestä kuitenkin esim. hyvät spessut
sisältävä DVD on hieno lahja vaikka ko. leffa olisikin divinä rompulla.

Olisin utelias tietämään miten nämä lukusi rinnastuvat viihdeteollisuuden
väittämiin hävikkeihin... Eikös RIAA edelleen laske jokaisen impatun biisin
itselleen suoraksi tappioksi.

--
T. Koivula

Teemu Valimaki

Oct 7, 2004, 2:27:16 PM10/7/04
Jarmo Mäkelä wrote:

> PC-pelien kohdalla asia on mielenkiintoisempi, koska pelien vuosimyynti 2003
> oli _549 991_ kappaletta, joista kyselyn mukaan warettajat aiheuttivat
> tappiota kaupalle jättämättä ostamatta _283 500_ kappaletta! Warettajat
> olivat imuroineet PC-pelejä vuoden aikana 672.000 kappaletta

Osaatko sanoa minkä ikäiseen ryhmittymään suurin osa ei-ostaneista
kuului ja mahdollisesti heidän määränsä, eli kpl per henkilö?

Jukka Vuorinen

Oct 10, 2004, 6:20:53 AM10/10/04
Syytä olisi varmaan laittaa myös utelu mahdollisesti käyttämistään p2p
softista jotta saadaan selville paremmin kattavuus ilman kiistelyä.

Jukka
"Jarmo Mäkelä" <jarmo.ma...@phnet.fi> kirjoitti viestissä

Jarmo Mäkelä

Oct 10, 2004, 8:41:27 AM10/10/04

"Jukka Vuorinen" <jukka.v...@pp1.inet.fi> kirjoitti
viestissä:928ad.76$xb5...@read3.inet.fi...

> Syytä olisi varmaan laittaa myös utelu mahdollisesti käyttämistään p2p
> softista jotta saadaan selville paremmin kattavuus ilman kiistelyä.

Tiedot käytetyistä softista olivat ja ovat hyvin selvästi luettavissa.