HbbTV ja siirtovelvoite?

Timo Juonoja

Moi,

Olen lähtenyt ajamaan HbbTV:n siirtovelvoite asiaa kaapeliverkossa ja valittanut asiasta Viestintävirastolle. Viestintäviraston kanta on nimittäin, että HbbTV ei kuulu siirtovelvoitteen piiriin kaapeliverkossa. Eli tällä hetkellä asia on niin, että DVB-signaaleista ainakin Elisa ja Sonera poistavat HbbTV lisäpalvelun, koska Viestintävirasto näin sallii. Syykin on mitä ilmeisemmin selvä, sillä ilmainen HbbTV voisi olla myrkkyä heidän omille viihde-palveluilleen.

Samasta asiasta on vääntänyt myös YLE ja MTV3 yhteistuumin Viestintäviraston kanssa kesällä 2015 tuloksetta. Sain omaan kanteeseeni vastauksen Viestintävirastolta eilen, mutta edelleen he pysyvät kannassaan.

Olisiko Effillä paukkuja lähteä ajamaan asiaa? Minulta löytyy kannanottoni päätökset paperisena sekä tuon 2015 YLE/MTV3 asian päätökset sähköisenä+paperisena. Lisäksi löytyy omia lakipykälätulkintoja ja sähköpostiviestittelyä tueksi jos on tarpeen.

Asun itse Jyväskylässä ja ilmeisemmin Effillä on aktiivisia täälläpäin. Minulle sopii myös ihan hyvin tavata ja palaveerata asian tiimoilta ihan face-to-face ja täten voisin materiaaliakin toimittaa helpommin. Nyt toki on tulossa hiihtolomaviikko ja olen viikon matkoilla, joten voimme palata maaliskuun puolella tarkemmin palaveeraus-asioihin, jos tämän asian eteenpäin viemisestä innostutaan.

Lisätietoja siirtovelvoitteesta löytyy täältä:
https://www.viestintavirasto.fi/tvradio/jakelujavastaanotto/Kaapeli-tv/mustcarryelisiirtovelvoite.html

Terveisin
Timo Juonoja

Otto J. Makela

Timo Juonoja <timo.j...@gmail.com> wrote:

> [...]
> koska Viestintävirasto näin sallii. Syykin on mitä ilmeisemmin selvä,
> sillä ilmainen HbbTV voisi olla myrkkyä heidän omille

Voisit hieman selvittää mitä HbbTV tarkoittaa näin käytännössä, kun
ainakaan minulle ei tämä ole tuttu kuvio (todellakin koska ei Suomessa),
eikä esimerkiksi Wikipedia hirveästi valaise asiaa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Broadcast_Broadband_TV

> Olisiko Effillä paukkuja lähteä ajamaan asiaa?

Pelkäänpä että tämä uutisryhmä on (kuten lähes koko Usenet Suomessa)
melko kuollut, parempi keino tavoittaa EFFi:n aktiiveja lienee
sähköpostin kautta.
--
/* * * Otto J. Makela <o...@iki.fi> * * * * * * * * * */
/* Phone: +358 40 765 5772, ICBM: N 60 10' E 24 55' */

Timo Juonoja

torstai 23. helmikuuta 2017 9.54.16 UTC+2 Otto J. Makela kirjoitti:
> [...]
> ainakaan minulle ei tämä ole tuttu kuvio (todellakin koska ei Suomessa),
> eikä esimerkiksi Wikipedia hirveästi valaise asiaa:

Ensinnäkin, kiitokset vastauksesta. Joo jäi huonoksi tämä alustus, mutta siis tästä HbbTV:stä löytää lisätietoa myös Digitan sivuilta:
http://www.digita.fi/hybriditv

Lyhyesti omin sanoin sanottuna kyse on siis internet-lisäpalveluiden tuomisesta tv-ohjelman yhteyteen. Esimerkkejä lisäpalveluista löytyy tuolta Digitan linkin takaa.
Mutta kaikki kaikessa, tämä on siis palveluntuottajan omaa lisäpalvelua, joka siis lähetetään standardin mukaisessa DVB-signaalissa. Käytännössä siis DVB-signaalissa tulee url-osoite, jonka avulla TV ymmärtää, että sen urlin päästä löytyy lisäpalvelua. Nyt kaapeliverkkoyhtiöt ovat lähteneet, Viestinviraston sen salliessa, muokkaamaan alkuperäistä palveluntuottajan signaalia poistamalla siitä tämän HbbTV -lisäpalvelun.

> Pelkäänpä että tämä uutisryhmä on (kuten lähes koko Usenet Suomessa)
> melko kuollut, parempi keino tavoittaa EFFi:n aktiiveja lienee
> sähköpostin kautta.

Joo, huomasin itsekin tämän viestin jälkeen, että tämä uutisryhmä taitaa olla kuopattu. Kiitos kuitenkin itsellesi, että huomasit viestini ja lähdit kommentoimaan. Yritin kyllä ottaa Effiin yhteyttä, sekä puheenjohtajaan että erääseen jyväskyläläiseen hallituksen jäseneeseen jo ennen kuin sain Viestintävirastolta vastineen omaan kanteeseen. Tästä on jo muutamia viikkoja aikaa, mutta en saanut valitettavasti kummaltakaan vastausta :(. Nyt päätin laittaa asiasta isommalle yleisölle tietoa ja toivoin että saisin taustatukea. Olisiko sinulla heittää siis hyvät yhteystiedot minne ottaa yhteyttä?

Mikko Tuumanen

Mahtaako isoveli valvoa Hbbtv:n kautta, mitä tv-ohjelmia katsot?

Tietysti siitä jää joku jälki, jos käyttää lisäpalvelua, mutta
siirtyvätkö katselutiedot netin kautta jonnekin pelkästään hbbtv:tä
katsomalla?