Upprop!
Nu har man gått för långt. Hbl och Folkhälsan har på
felaktiga grunder lyckats kapa åt sig "Lucia" som ett
varumärke. Detta kan jämföras med att registrera Jul,
Påsk etc. Hbl påstår att detta gjorts för att hindra
kommersialisering av en fin tradition - vem har gjort
mest för att just kommersialisera Lucia - titta på
Luciatåget och all den reklam etc. som där figurerar.
Hbl har visat sina goda intentioner genom att bl.a.
förbjuda Seranakören i Esbo att anordna Luciakonsert
eller konsert med Luciaspel eller andra liknande
benämningar.
Nu är det tid att sätt hårt mot hårt för att få frågan
ur dagordningen en gång för alla. Jag föreslår att
saken kunde drivas på följande sätt:
1. Vi behöver någon (organisation) som är villig att
direkt bryta mot Hbl:s diktat. Detta kan vara en
kör, någon ungdomsförening etc. Detta kan sannolikt
ordnas rätt enkelt.
2. Vi behöver ekonomiska garanter för att vid behöv kunna
driva en rättegång mot Hbl och Folkhälsan. Min egen
erfarenhet av patent och varumärkesskydd (två patent samt
flera på gång) säger att Hbl:s och Folkhälsans ställning
är mycket svag. Saken illustreras av att Hbl i tiderna
själv försökte registrera 'Lucia' men fick mothugg
av Folkhälsan. Rusultatet var att kumpanerna slog sig
ihop för att tillsammans få rättigheterna. Det kan lätt
genom folkkulturshistoria visas att traditionen fanns på
plats långt tidigare.
3. Det effektivaste sättet att sätta press på Hbl är via
plånboken. Jag föreslår att vi börjar samla en lista över
människor som har sagt upp sin Hbl prenumeration eller är
villiga att göra detta om inte varumärkesinnehavarna
avsäger sig sina krav på varumärket.
4. Vi sätter ihop en grupp som går igenom Hbl:s annonsörer
och sätter press på dem att hellre annonsera i andra
svenska tidningar eller i finska tidningar så länge
de nuvarande innehavarna i varumärket framhärdiar i sina
krav på ensamrätt till Lucia.
Vilka kunde varumärkesinnehavarnas rättmätiga rättigheter vara?
Min uppfattning är att de objektivt kunde ha rätt till
"Finlands Lucia" medan däremot alla övriga skulle vara fria att
utnytta Lucia i andra sammanhang.
Upprop till Kyrkan!
Kyrkan har i praktiken förbjudits att fortsätta en trevlig kyrklig
tradition. Ett naturligt sätt att markera att varumärkesinnehavarna
har gått långt utanför anständigheternas gränser vore att
förbjuda 'Finlands Lucia' att utnyttja kyrkorum för luciajippot.
Bannlys alltså 'Finlands Lucia' från storkyrkan.
Från och med söndag kväll kommer det att finnas www sidor
med informatrion om hur kampanjen fortskrider på adressen:
http://koti.kolumbus.fi/~larsil/lucia.htm
Kommentarer och förslag är välkomna till:
-----------------------------------
http://koti.kolumbus.fi/~larsil/
http://koti.kolumbus.fi/~bahai/
Om det här stämmer så är det ju chockerande. Personligen tycker jag att det
är bra att det finns en "riktig" Lucia. Det att HBL och Folkhälsan har
skött om den delen är ganska klart med tanke på deras resurser. Men att
någon skulle kunna registrera Lucia som varumärke och förhindra andra att
Lussa tycker jag verkar ganska osannolikt.
- Betyder det här att man inte får lussa privat ?
- Vad händer med Kyrkslätts, Esbos osv egna lucior ?
- Vad händer med MM:s julkonser osv osv
Jag väntar med spänning på söndag kväll när Lars får upp sin
tilläggsinformation. Ifall någon har direktkontakt till patent och
registerkontoret kan de ju kolla upp Lucia för oss andra. Jag har tyvärr
inte möjlighet att kontrollera patentet på en vecka.
--
Kettil
Som (relativt) nyligen hemmifrån-flyttad har jag ibland funderat på att
prenumerera på någon finländsk dagstidning (hittils har jag fått klara
mig med den där gratisblaskan på metron). Hbl har varit ett av de
alternativ jag funderat på, men jag har blivit allt mer tveksamt
inställd. Det här Lucia-påhittet var den definitiva spiken i min
Hbl-prenumerations-gravkista. Jag har alltså ingen prenumeration att
säga upp, men jag har övergett mina prenumerationsplaner. Duger det?
Jag skriver gärna på.
Erik
--
Om du svarar per e-post, byt ut 'XY' i e-post-adressen mot
'fi', så går det bättre.
>- Betyder det här att man inte får lussa privat ?
--Nej, det har man fortfarande helt rätt att göra, men redan att ett
daghem ordnar ett luciatåg i ett närliggande åldringshem är i princip
förbjudet, enligt patentreglerna.
>- Vad händer med Kyrkslätts, Esbos osv egna lucior ?
>- Vad händer med MM:s julkonser osv osv
Som jag har förstått det så har de inte rätt att använda ordet Lucia(TM)
i sin marknadsföring av evenemanget. Men om hbl eller folkhälsan får för
sig att försöka hindra nån genom domstol kan det nog bli svårt att vinna
den processen.
Den troligaste orsaken jag kan tänka mig är att nån drönare på patentverket
inte haft nån aning om vad lucia är, och helt enkelt get patentet mot
bättre vetande. Om man kan ta patent på Lucia, så tänker jag skaffa mig
patent på Fars Dag(tm), Jul(tm) och självständighetsdagen(tm).
Dem kanske man till och med kunde förtjäna en slant på... :)
--
Alexander Granholm. (URL=http://www.abo.fi/~agranhol/)
Spammers will be shot on sight. You have been warned.
Jag har tydlien följt med lucia nyheterna dåligt, lucia har registrerats
som varumärke 1991.
Samtidigt som jag tycker att det är chockerande och fel att registrera
lucia som varumärke, har inte alla en rättighet att lussa ? Ser jag en
poäng i Erik Wahlströms ledare i HBL 8.11.97. Ifall vi vill hålla lucia som
en finlandsvensk tradition (den "riktiga" lucia) bör namnet på något sätt
skyddas. Utan detta skydd kan ju vem som helst med större resurser (som i
ledaren nämda Aamulehti) ta över och skapa en inflation på lucia. Det
viktiga är väl att HBL och Folkhälsan visar sina sunda avsikter och inte
missbrukar sitt varumärke. Dvs ifall varumärkesinnehavarna i övrigt låter
vem som helst i liten skala köra lucia men övervakar att inte mera suspecta
instanser som Aamulehti, Jallu osv försöker ta kontrollen tycker jag det är
helt korrekt. Paralellen till hur miskött saken är i vatusvenskarnas rike
borde ge oss en funderare. Där finns det väl ingen som övervakar sitt
varumärke.
--
Kettil
Läser man Hbls egen version låter det ju hur gullit som hellst, men å
andra sidan, man kan väl knappast vänta sig annat? Hade du frågat
Hitler om jude-utrotningarna hade han säkert presentera en massa "goda"
skäl för sitt handlande. Jag för min del finner bl.a en detalj i Erik
Walströms redogörelse lite underlig. Han säger att Husis inte gör någon
ekonomisk vinst på Lucia. De får kanske inga direkta pengar därifrån,
men inte verkar de direkt försöka undvika den reklam som de får av det
heller.
Jag håller med Hbl om att ett skydd mot missbruk av namnet Lucia kan
behövas, men jag tycker bara att Hbl inte är den rätta instansen för
det. Kyrkan (det är ju, åtminstone ursprungligen, en religös tradition)
eller någon ideell kulturellt inriktad organistation borde vara den som
tar hand om det. Varför skulle just det komersiella förtaget Hbl ha
rätt att bestämma hur namnet får användas? På vilket sätt skulle något
annat företag (t.ex Aamulehti, som nämdes som exempel på en stor skurk som
hjälten Hbl har skyddat Lucia mot) nödvändigtvis vara sämre?
Erik
PS. Jag har aldrig läst Aamulehti, jag har mycket dunkel uppfattning om
vad det är för en tidning. Observera att den där sista meningen var en
_fråga_, inte ett påstående.
Det har tagit eld i byxorna hos vissa personer på Hbl.
Wahlström pratar strunt i ledaren där han försöker gjuta
olja på vågorna. Om du läser det Hbl skrev dagen innan
och beaktar att finlandssvenska organisationer (Serena)
har hotats med rättegång om de utnyttjar benämningarna
'Luciakonsert' eller 'Luciaspel' så ser du hur
ihåligt Wahlströms försäkringar att förbudet endast gäller
stora företag etc är.
Utdrag ur några tidningsartiklar finns nu på adressen:
http://koti.kolumbus.fi/~larsil/lucia.htm
Lars Silen
En första mycket grovhuggen version av en aktionssida
finns nu på:
Trots att jag även prenumererar på den tjockare finskspråkiga tidningen har
jag inga planer på att säga upp prenumerationen på HBL. Min första reaktion
över luciaregistrationen har svängts mot något positivt. Är det inte fint
att vi i svenskfinland har dessa paternalistiska organisationer som bevakar
våra intressen ? Skulle finlandsvensk kultur vara lika stark idag om vi
inte hade kultursällskapet, litteraturfonden osv ? Vad är dessa
organisationer om inte paternalistiska ?
--
Kettil
Målet bör vara att varumärkesinnehavarna ger en in-blanco fullmakt
till finlandssvenska föreningar och organisationer att fritt använda
ordet Lucia utan begränsningar. Likaså skall ovanstående organisationer
ha rätt att ordna jippon där Lucia ingår och där pengar samlas in
utan att Hbl/Folkhälsan blandar sig i leken.
Jag anser att Hbl/Folkhälsan har moralisk rätt till:
'Finlands Lucia' respektive landsomfattande Luciapenninginsamling.
Innan ett avtal av ovanstående typ nåtts anser jag att man av
rent moraliska skäl bör klämma åt Hbl/Folkhälsan.
Det är det jag har gjort. Det första inlägget skrev jag innnan jag läst HBL
7.11.97. Kyrkpressen 6.11.97 hade tyvärr gått direkt som tändmaterial för
brasan.
Det du refererar till var i HBL 8.11.97.
För "riktig" lucia information skall man tydligen läsa Vasabladet som
antagligen småmyser för att de nu lyckas klämma åt HBL. Stämmer ryktet att
VBL försökte registrera Vasa lucia som Finlands lucia ? :-)
--
Kettil
Jag håller med om att ett skydd mot (överdriven) kommersiallisering av
t.ex Lucia i sig inte är något dumt. Jag tycker bara det är lite fel
att detta skydd skall skötas av ett kommersiellt företag. Hittils har
Hbl skött "sin" (och folkhälsans) Lucia rätt bra, men säkert skulle ävan
andra komersiella företag kunna göra det. Varför får ingen annan när
Hbl får? Svaret är givetvis att om vart och vart annat företag här i
landet skaffar sig sin egen Lucia så går det hastigt inflation i det
hela vilket givetvis bör undvikas. Frågan är alltså vem som bestämmer
vem som skall få ha en Lucia. Jag har inget emot att Hbl får fortsätta
med sin Lucia, men anser att Hbl självt är jävigt i att fatta beslut i
den frågan. En annan fråga är; vem skyddar Lucia mot Hbl? Hbls Lucia
har hittils varit bra utan alltför störande kommeriallisering, men hur
kan vi vara säkra på att det fortsätter?
Jag tycker att någon ideell organisation som inte har några ekonomiska
intressen inblandade bör vara de som bestämmer.
Erik
Jag har svårt att tro att man (Hbl) går ut publikt i en sådan här
sak och skriver saker som inte håller streck. Lögnens spår brukar inte
bli långa.
I alla fall skulle jag finna den här diskussionen mycket
konstruktivare om den fördes någonstans där Hbl och EW var med.
Så försök få dem med i debatten, annars tappar jag åtminstone intresset
för den.
Dag Stenberg
>http://koti.kolumbus.fi/~larsil/lucia.htm
Mycket informativt. Testa dock dina cgi-binar från en annan maskin en den
du gjort sidorna från. Ingen verkar att fungera.
Fortsätt med ditt goda värv. Jag är inte ännu helt övertygad.
mvh
Kettil
Jag håller med om att det Hbl och Folkhälsan nu försöker säga
låter snällt, omtänksamt och gulligt. Situationen är dock att
ett _litet_ evenemang = Serenas traditionella Luciakonsert av
Hbl uppfattats så farlig att man hotat med domstol om kören
använder orden "Luciakonsert" eller "Luciaspel". Alla svenskspråkiga
i Esbo vet mycket väl att "Finlands Lucia" inte uppträder där.
Det är klart att man alltid kan tänka sig att man ändrar rubriker
etc och hoppas att Hbl inte skall blanda sig i leken. För mig är
dock saken rent principiellt viktig jag kan inte acceptera att
man skaffar sig monopol på en _tradition_. Jag anser det omoraliskt
att godkänna att "Lucia" inte får användas utan Hbl:s tillstånd.
Däremot har jag inga svårigheter att acceptera att Hbl vill slå
vakt om "Finlands Lucia". Observera också att båda de ovanstående
uttrycken _inte_ är det som Hbl/Folkhälsan har registrerat utan
härledningar av "Lucia".
Saken skulle enligt min mening kunna hanteras på ett för alla
parter godtagbart sätt så att Hbl publicerar de hotelsebrev man skickat
ut och på _officiell_plats_ konstaterar att det är fråga om
missförstånd.
Östra Nyland publicerade den 8.11 en insändare av Lars Rönn och
Erik Wahlström där man konstaterade att allt är fråga om ett
missförstånd. Om det är fråga om ett missförstånd kan Hbl mycket
enkelt korrigera saken i sina egna spalter.
Info: http://koti.kolumbus.fi/~larsil/lucia.htm
Det jag väntar på är en juridiskt hållbar förklaring från Hbl
och folkhälsans sida publicerad i Hbl på sådan plats att det
senare går att hänvisa till ifrågavarande text, vid behov i
domstol, om Hbl/Folkhälsan igen får för sig att börja klämma
åt små finlandssvenska organisationer. Precid de organisationer
Hbl annars säger sig värna om.
Har du vidtagit något slags åtgärder för att säkerställa att Hbl, Lars
Rönn och Erik Wahlström vet om den här debatten? Annars kan vi råma här
i nysen i evighet utan att bli motsagda elelr upplysta.
Dag Stenberg
Nedanstående meddelande har sänts per e-post till
Lars Rönn samt Erik Wahlström på Hbl. Avsiken är att
enligt önskemål få med ovanstående herrar i en
konstruktiv diskussion.
Observera att annat material också skickats till Hbl
men att svar åtminstone hittils helt uteblivit.
------ ivägskickat mail -------
Hej!
Neanstående text är en kommentar till en diskussion på
nätet. Jag tycker att hela "Lucia" härvan lätt skulle
kunna hanteras på ett för alla parter lyckat sätt genom
att Hbl publicerar de brev man har skickat till Serena
och där man förklarar att det var fråga om olycksfall i
arbetet. Problemet är för tillfället att inga av de
uttalanden Hbl/Wahlström etc. egentligen säger någonting
och om saken lämnas som den är nu är vi i exakt samma
situation som idag efter ett år.
En direkt fråga:
Är det så att Hbl:s brev till Serenakören är att betrakta
som olycksfall i arbetet eller är det Hbl:s avsikt att
fortsätta på den tidigare linjen? Är det eventuellt t.o.m
så att Hbl:s ledning inte har varit medveten om
breven?
Luciainfo: http://koti.kolumbus.fi/~larsil/lucia.htm
Lars Silen
---------------------------------------------------------------
From: lars....@pp.kolumbus.fi (Lars Silen)
Newsgroups: finet.svenska.prat
Subject: Re: Lucia
References: <63vag7$l3c$2...@nfs.kolumbus.fi> <msg199313.thr-...@online.tietokone.fi> <641fgj$7j5$2...@oravannahka.Helsinki.FI> <slrn668jtl.chl.eedel <64574t$ejg$1...@oravannahka.Helsinki.FI>
X-Newsreader: WinVN 0.92.6+
In article <64574t$ejg$1...@oravannahka.Helsinki.FI>, Dag Stenberg <sten...@cc.helsinki.fi> says:
>
>Erik Edelmann <eede...@rock.helsinki.XY> wrote:
>> Dag Stenberg skrev:
>> > Men du kan väl läsa Husis. ...
>> Läser man Hbls egen version låter det ju hur gullit som hellst, men å
>> andra sidan, man kan väl knappast vänta sig annat? ...
>> Jag för min del finner bl.a en detalj i Erik
>> Wahlströms redogörelse lite underlig. ...
>
>Jag har svårt att tro att man (Hbl) går ut publikt i en sådan här
>sak och skriver saker som inte håller streck. Lögnens spår brukar inte
>bli långa.
> I alla fall skulle jag finna den här diskussionen mycket
>konstruktivare om den fördes någonstans där Hbl och EW var med.
>Så försök få dem med i debatten, annars tappar jag åtminstone intresset
>för den.
>
>Dag Stenberg
>
Jag håller med om att det Hbl och Folkhälsan nu försöker säga
låter snällt, omtänksamt och gulligt. Situationen är dock att
ett _litet_ evenemang = Serenas traditionella Luciakonsert av
Hbl uppfattats så farlig att man hotat med domstol om kören
använder orden "Luciakonsert" eller "Luciaspel". Alla svenskspråkiga
i Esbo vet mycket väl att "Finlands Lucia" inte uppträder där.
Det är klart att man alltid kan tänka sig att man ändrar rubriker
etc och hoppas att Hbl inte skall blanda sig i leken. För mig är
dock saken rent principiellt viktig jag kan inte acceptera att
man skaffar sig monopol på en _tradition_. Jag anser det omoraliskt
att godkänna att "Lucia" inte får användas utan Hbl:s tillstånd.
Däremot har jag inga svårigheter att acceptera att Hbl vill slå
vakt om "Finlands Lucia". Observera också att båda de ovanstående
uttrycken _inte_ är det som Hbl/Folkhälsan har registrerat utan
härledningar av "Lucia".
Saken skulle enligt min mening kunna hanteras på ett för alla
parter godtagbart sätt så att Hbl publicerar de hotelsebrev man skickat
ut och på _officiell_plats_ konstaterar att det är fråga om
missförstånd.
Östra Nyland publicerade den 8.11 en insändare av Lars Rönn och
Erik Wahlström där man konstaterade att allt är fråga om ett
missförstånd. Om det är fråga om ett missförstånd kan Hbl mycket
enkelt korrigera saken i sina egna spalter.
Info: http://koti.kolumbus.fi/~larsil/lucia.htm
Det jag väntar på är en juridiskt hållbar förklaring från Hbl
och folkhälsans sida publicerad i Hbl på sådan plats att det
senare går att hänvisa till ifrågavarande text, vid behov i
domstol, om Hbl/Folkhälsan igen får för sig att börja klämma
åt små finlandssvenska organisationer. Precid de organisationer
Hbl annars säger sig värna om.
Lars Silen
-----------------------------------
http://koti.kolumbus.fi/~larsil/
http://koti.kolumbus.fi/~bahai/
---------slut på mail----------
Låter bra.
Dag Stenberg
Om det jag hört om saken från andra håll än Hbl är sant så ligger det
väl närmast i Hbl:s intresse att sanningen inte kommer ut, på sin höjd i
lite förvrängd form. Och varför skulle t.ex Lars Silen juga när han
berättar att Serena-kören fått problem med sitt Lucia-evenemang pga
Hbl:s "skydd" av Lucia? Vad skulle han vinna på det?
> Om det jag hört om saken från andra håll än Hbl är sant så ligger det
> väl närmast i Hbl:s intresse att sanningen inte kommer ut, på sin höjd i
> lite förvrängd form.
Sanningen kommer alltid ut, det lönar sig i livets alla vändningar att
utgå från det. Ibland genast, ibland efter 10-40 år (R.Nixon,
J.F.Kennedy, C.Öhman...). Ljugande kan ge enbart kortsiktig nytta och
ger obehaglig rekyl senare.
Och varför skulle t.ex Lars Silen juga när han
> berättar att Serena-kören fått problem med sitt Lucia-evenemang pga
> Hbl:s "skydd" av Lucia? Vad skulle han vinna på det?
Det stafvas ljuga. Nej, inte utgår jag förresten från att folk ljuger.
Jag antog att han kunde vara illa informerad (andra-tredje hand med
förvrängning).
Dag Stenberg
Jag fick ett (automatiskt) svar som dock var helt
relevant för debatten igår på kvällen. En bekant tipsade
mig om att jag genast skulle kolla posten.
I brevet bad Erik Wahlström om att vi skulle ha lite
tålamod och att man febrilt sökte en lösning på Hbl.
Jag satte då genast ut en ny version av hemsidan där
jag uppmanade läsare att INTE använda e-postadresserna
får protester, detta för att ge Hbl arbetsro.
Ungefär vid 23 ... 23.30 tiden hittade jag Hbl:s
uttalande och blockerade alla protestadresser för att
hinda folk att överösa Hbl med protester. Epilogen
skrevs också då.
Min personliga uppfattning är att debatten på Internet
inte ännu hann bli någon speciellt stor faktor bakom
Hbl:s beslut. Spontana protester från uppretat
"vanligt folk" var nog avgörande. Det är å andra sidan
svårt att säga vilken betydelse andra faktorer hade.
Luciasidan han få ca. 80 besökare på tre dagar. Om 50%
av besökarna skickade protester till Hbl via färdiga
länkar kan detta ha betytt upp till 500 arga mail
från olika avsändare till alla nyckelpersoner på Hbl.
Wahlströms automatsvar tyder på att mailflödet var
betydande.
På eftermiddagen (14-tiden) den 11.11 ringde man upp
mig till jobbet för en intervju (uppropet skickades
naturligtvis ut till alla finlandssvenska tidningar ;) ).
Genast efter intervjun ringde jag upp Hbl (Wahlströms
sekreterare, Wahlström satt på möte - mitt namn var
känt på Hbl av sekreterarens reaktion att döma). Jag
meddelade att Vasabladet kommer att publicera en
artikel om Internetkampanjen den 12.11. Jag meddelade
samtidigt att jag tar bort alla hänvisningar till
annonsblockad etc. från hemsidan för att inte ge
onödiga ideer till den väntade anstormningen besökare.
Vasabladet drog bort artikeln efter att på kvällen ha
fått uppgift om Hbl:s beslut. En artikel med annan
(positiv, hoppas jag) vinkling torde publiceras
i morgon den 13.11 efter förnyad intervju på
morgonen.
Luciakampanjen har varit ett mycket intressant
experiment i hur den fria informationsspridningen
på Internet kan användas. Det är dock skäl att
hålla i minnet att samma krafter kan användas för
mycket nedrivande ändamål - någonting ingen
finlandssvensk, hoppas jag, önskar sig. Enhet där
olikheter accepteras är det vi behöver och mår bäst
av.
Tack för en intressant debatt och en mycket
intressant kampanj som jag tror har öppnat
ögonen på många beslutsfattare både i organisationer
och på högre nivå. Information går inte längre
att undertrycka om intresse finns att sprida den.
Debatten är för min del avslutad.
Det är väl det som kallas masspsykos. Men vi visste ju att Internet kan
sprida allt möjligt Farligt också.
Dag Stenberg
> Är det inte fint
>att vi i svenskfinland har dessa paternalistiska organisationer som bevakar
>våra intressen ? Skulle finlandsvensk kultur vara lika stark idag om vi
>inte hade kultursällskapet, litteraturfonden osv ? Vad är dessa
>organisationer om inte paternalistiska ?
Grattis Lars, din kampanj lyckades! Som gammal romantiker och radikal
blev jag nog också litet upprörd över påståendena att Husis och
Folkhälsan försöker skända Lucia. Lucia är mitt kvinnoideal vid sidan
av Pippi.
Nå, nu är allt frid och fröjd igen? Min guson sade förresten att man
skall rösta på den Lucia som heter Heidi (Nr. 1?)). Bara så ni vet.
Undrar varför luciorna blir yngre år för år? Nuförtiden är det ju bara
barnrumpor som ställer upp, annat var det förr...
Nä Kettil, jag vet inte om det är så fint med dessa paternalistiska
organisationer. Kanske de har varit bra intressebevakare, men jag får
nog lindriga ångestanfall när jag tänker på dem. Och ett behov att
betona hur purfinsk jag är...
Urpo
--
Mail: ukk snabel-a iki punkt fi; ukk miuku mauku iki piste fi
URL: http://upix.iki.fi
On Fri, 14 Nov 1997 Kettil_...@online.tietokone.fi wrote:
&>Hoppas Finland aldrig har folkomr=F6stning g=E4llande EMU och att vi fr=
=E5ng=E5r
&>direkta presidentval. I b=E5da fallen kan vi l=E4tt bli lidande av
&>luciaeffekten.
&>Problemet med den "fria informationsspridningen" =E4r att den s=E5 l=E4tt=
blir
&>lite v=E4l fri.
=C5 andra sidan, sedan n=E4r har inte pressen (och andra medier f=F6r den d=
elen)=20
mer eller mindre styrt utg=E5ngen av folkval? Ifall att tidningarna f=E5r f=
=F6r
sig att n=E5gon viss presidentkandidat =E4r ol=E4mplig, s=E5 ser de nog til=
l att
han/hon s=E4tts p=E5 plats. Eller tv=E4rtom, Elisabeth Rehn-fenomenet f=F6r=
ra
presidentvalet vs. <rysning> Paavo V=E4yrynen </rysning>. Mediapeli=E4, som
n=E5gon ville kalla det...
Dessutom =E4r det sist och slutligen en ganska liten del av finl=E4ndarna s=
om
aktivt r=F6r sig p=E5 n=E4tet, och m=E5nga av dem har inte ens r=F6st=E5lde=
rn inne.
Resten borde g=E5 p=E5 obligatorisk kurs: hur man s=E5llar bort desinformat=
ionen
ur det man hittar p=E5 n=E4tet... (om=F6jlig uppgift? mnja, kanske...)
I fr=E5gan om EMU-omr=F6stning h=E5ller jag med. Fast jag var f=F6r EU i f=
=F6rra
omr=F6stningen, s=E5 kan jag inte p=E5st=E5 att jag var insatt i saken. Det=
som
media tutade ut var till en stor del om att gurkornas vinklar skulle
begr=E4nsas, och att man f=E5r k=F6pa mer sprit p=E5 Viking Line, typ.
=C5tminstone i min lilla v=E4rld...
/skitta
--=20
Tomas "Skitta" Lindroos, student at Abo Akademi University, Finland,
Department of Computer Science (http://www.infa.abo.fi/~skitta)
>Nå, nu är allt frid och fröjd igen? Min guson sade förresten att man
>skall rösta på den Lucia som heter Heidi (Nr. 1?)). Bara så ni vet.
Nää... din guson har helt fel. Man skall rösta på nummer 5, Jenni, för
hon är min kaveri. ;)
>Undrar varför luciorna blir yngre år för år? Nuförtiden är det ju bara
>barnrumpor som ställer upp, annat var det förr...
Kanske det är den allmänna trenden i världen nuförtiden. Flickor skall
vara fem kilo smalare och fem år yngre - i alla sammanhang.
Lotta
Räcker det ? Jag väger 82 :-)
--
Kettil
>Nää... din guson har helt fel. Man skall rösta på nummer 5, Jenni, för
>hon är min kaveri. ;)
Men Heidi går i samma skola (och klass?) som Spratilorven (min guson,
fast han heter nog egentligen Titi).
>>Undrar varför luciorna blir yngre år för år? Nuförtiden är det ju bara
>>barnrumpor som ställer upp, annat var det förr...
En elak intern stämma säger att inte är de luciorna som har blivit
yngre utan det är du som... (den interna stämman tystas abrupt)
Dessutom harmar det mig obeskrivligt att Kettil hann introducera
verbet lussa här i fsp före mig. Antagligen stal han ordet av någon
radiopatrik(1). Jäkotisakoti.
>Kanske det är den allmänna trenden i världen nuförtiden. Flickor skall
>vara fem kilo smalare och fem år yngre - i alla sammanhang.
JUST DET! Helt idiotiskt. Jag tycker att det är trevligt när flickor
har litet hull Det beror antagligen på att alla dessa modeskapare är
<KTDOET(W)N:> andra strandens gossar </KTDOET(W)N:> och mannekängerna
därför ser ut som pojkar. De riktiga flickorna apar efter när de tror
att de är så som man skall se ut. Till vår stora sorg.
Urpo
(1) Förra veckan hörde jag en radiopatrik som uttalade sitt namn <NUS>
Pattrikk </NUS>. Skall jag ta reda på om han är en gumi?
--
The address included with this posting is mutilated because of
spammers. Plz remove word beginning with 'l' before replying.
Standard disclaimers apply! URL: http://upix.iki.fi.
: Dessutom harmar det mig obeskrivligt att Kettil hann introducera
: verbet lussa här i fsp före mig. Antagligen stal han ordet av någon
: radiopatrik(1). Jäkotisakoti.
Jamen lussa är ju verbet som används om att gå omkring med ljus i
håret och sjunga. När jag gick på högstadiet var det en tjej i min
klass som var lucia och hon lyckades bränna av lite av sitt massiva
blonda hårsvall, batteriljus introducerades fort.
Personligen tycker jag att lucia är en trist tradition som inte har
någon som helst betydelse eller innebörd för mig. Fast detta vågade
jag aldrig skriva när diskussionen var som hetast.
jani
--
.sig mumlar något om att det säkert ligger i janis finska gener.
>
> I fr=E5gan om EMU-omr=F6stning h=E5ller jag med. Fast jag var f=F6r EU i f=
> =F6rra
> omr=F6stningen, s=E5 kan jag inte p=E5st=E5 att jag var insatt i saken. Det=
> som
> media tutade ut var till en stor del om att gurkornas vinklar skulle
> begr=E4nsas, och att man f=E5r k=F6pa mer sprit p=E5 Viking Line, typ.
Stäng av QP (Quoted Printable) så man slipper alla =E5.
Nisse
>
> Kanske det är den allmänna trenden i världen nuförtiden. Flickor skall
> vara fem kilo smalare och fem år yngre - i alla sammanhang.
Fy för den allmänna trenden. Om den fortsätter så blir flickorna snart
negativ. Jag gillar stabila tanter, jag. Nånting att hålla i handen då
det blåser.
Nisse
Oj så lovisa är snällare än Grankulla
"Sankta Lucia, lopporna klia.."
> Personligen tycker jag att lucia är en trist tradition som inte har
> någon som helst betydelse eller innebörd för mig. Fast detta vågade
> jag aldrig skriva när diskussionen var som hetast.
Hedning ! Vad skulle man då gnöla över i decembermörkret ? I skolan i
Lovisa så sprang vi busar och sjöng "Sankta Lucia, ge mej en tia ..."
till prästens stora förtret.
Så visst har Lucia haft betydelse för mej :-).
Nisse
: Hedning ! Vad skulle man då gnöla över i decembermörkret ? I skolan i
: Lovisa så sprang vi busar och sjöng "Sankta Lucia, ge mej en tia ..."
: till prästens stora förtret.
Fortsatte den "... tian var trasig, lucian var knasig" hos er också?
Hur f*n kan det där ha ansetts vara kul? Lustigt är det däremot att
vi har haft samma "skämt"; du i Lovisa och jag i Göteborg. Dessutom
har jag förstått att du inte gjorde detta i begynnelsen av 80-talet...
heh.
jani
--
.sig vill påpeka att detta inte är "rise to globalism", som jani skall
ha läst till tentan i morgon.
Nuförtiden sjunger ungarna ""Sankta Lucia, byxorna klia ..."
Urpo
On Thu, 20 Nov 1997 Kettil_...@online.tietokone.fi wrote:
->"Sankta Lucia, lopporna klia.."
"Sankta Lucia, lopporna klia,
ge mig en tia s=E5 slutar dom klia..."
=2E.. sj=F6ng vi n=E5ng=E5ng. Men det var ocks=E5 i en liten byskola mitt i
Sibboskogarna, vilket kanske f=F6rklarar den standarden p=E5 rimmet (klia -=
>
klia).
Det faktum ord rimmar p=E5 sig sj=E4lv, anv=E4nds i och f=F6r sig ocks=E5 i=
nom andra
mer eller mindre konstn=E4rliga omr=E5den, t.ex. inom svensk dansbandsmusik=
,
vikingarna =E5 s=E5nt. Reflexiva rim kunde man kanske kalla dom...
/skitta
--=20
> "Sankta Lucia, lopporna klia,
> ge mig en tia så slutar dom klia..."
>
> ... sjöng vi nångång. Men det var också i en liten byskola mitt i
> Sibboskogarna, vilket kanske förklarar den standarden på rimmet (klia ->
> klia).
>
> Det faktum ord rimmar på sig själv, används i och för sig också inom andra
> mer eller mindre konstnärliga områden, t.ex. inom svensk dansbandsmusik,
> vikingarna å sånt. Reflexiva rim kunde man kanske kalla dom...
Efter översättning från QP kom jag fram till att att Sibbo är
kulturellt undermåligt. Så här skall det gå:
Sankta Lucia, ge mej en tia,
lopporna klia nu går vi på bio.
Märk väl att de djupa innebörden i "gå på bio" har fått övertaget över
det platta rimmet i Sibbo-verserna.
För övrigt är svensk dansbandsmusik helt fantastisk. Det finns inget
annat ord än just "fantastisk". Jag är helt fascinerad av den och har
börjat samla alla CD som jag får tag i. Den är ju ännu mer fantastisk
än finsk tango som jag trodde var det mest van... det mest vantastiska
i hela världen.
Vilken stämning ! Jag måste göra en excursion till Sverige till någon
folkpark då Vikingarna spelar. Tänk, här har man gått hela livet och
pratat svenska utan att fatta att man har en sådan kulturskatt
alldeles inpå sej.
Nisse
> För övrigt är svensk dansbandsmusik helt fantastisk. Det finns inget
> annat ord än just "fantastisk". Jag är helt fascinerad av den och har
> börjat samla alla CD som jag får tag i. Den är ju ännu mer fantastisk
> än finsk tango som jag trodde var det mest van... det mest vantastiska
> i hela världen.
Tja, du frågade aldrig -- det kunde jag ha berättat, om du gjort så...
> Vilken stämning ! Jag måste göra en excursion till Sverige till någon
> folkpark då Vikingarna spelar. Tänk, här har man gått hela livet och
> pratat svenska utan att fatta att man har en sådan kulturskatt
> alldeles inpå sej.
Hrrmpf! Det är nästan så man misstänker att du är lite ironisk...? :-)
--
Christian R. Conrad
----------------------------------------------------------------------
Proud and sole owner of all opinions (except quotes) expressed above!
Vikingarnba brukar spela också i Mariehamn på somrarna, i den där parken
som är bredvid västra hamnen och restaurang Cikada.
--
Kettil