Komentajanvaihdos taisi sittenkin olla paikallaan

rin...@gmail.com

Ollaan tässä pitkin kevättä ja kesää katseltu B5:tä, kun ne lopultakin
on saatu suomitekstein (olkoonkin, että tekstityksen taso on niin
heikko, että ne täytyi ottaa pois). Tuli kiinnitettyä ensimmäisen
kerran tosissaan huomiota siihen, miten huonosti Sinclair asemaa johti
ja että hänen vaihtamisensa Sheridaniin oli ihan oikeasti perusteltua
juuri niistä syistä, mitä JMS on aina kirjoittanut.

Sinclair oli aina ja joka ongelmatilanteessa napit vastakkain omien
esimiestensä kanssa, häneen ei luotettu, eikä hän kyllä minkäänlaista
luottamusta ansainnutkaan, koska hän aina taipui ulkopuolisen paineen
alla toimimaan, miten itse helpoimmaksi näki. Siinä, kun Sheridaniin
ylemmät luottivat ja Sheridan oli heille lojaali, hänelle jäi tilaa
toimia ja perustaa salaliitto, valon armeija. Sinclairin aikana
ulkopuolisia hyppäsi vähän väliä asemalla kertomassa, mitä hänen
pitäisi tehdä ja valvomassa, että maasta tulevien käskyjen mukaan
toimitaan, mutta Sheridanin aikana vieraita kävi harvakseltaan ja
nämäkin enimmäkseen ystäviä.

Tuo alkuperäinen juonikaari oli mielenkiintoinen, mutta tykkään kyllä,
että kokonaisuutena tarina parani, kun se muovautui sitä kerrottaessa,
jos neloskauden hoppuilu ja viitoskauden alun tyhjäkäynti unohdetaan.
Survivorsin lopun latistaminen oli myöskin tylsä juttu.

- Riitta Niemistö

Message has been deleted

Marko Ikaheimo

On Sep 3, 10:27 pm, Jukka Lahtinen <jtfjd...@hotmail.com.invalid>
wrote:

> Toisin kuin Sheridan neloskaudella julistaessaan B5:n itsenäiseksi?

Eiköhän kyse ole siitä, että olisiko Sinclairilla ylipäätänsä ollut
liikkumatilaa missään vaiheessa päästä tekemään jotain tällaista.
Tietysti jälkikäteen on helppo tälllaista todeta, mutta minusta
Sinclairin hahmo oli ensimmäisen kauden lopussa kirjoitettu niin
nurkaan, että hänen tarinaansa ei oikein enää luontevasti pystynyt
jatkamaan. Pääasiassa tämä kai johtui vieraskirjoittajien
taipumuksesta kertoa "viikon mullistava ongelma, josta ei mitenkään
näytä olevan poispääsyä" -tyyppisiä tarinoita. Pikkuhiljaa alkavat
siinä sitten uskottavuuden rajat pullistella.

- Marko Ikäheimo

rin...@gmail.com

wrote:
> Toisin kuin Sheridan neloskaudella julistaessaan B5:n itsenäiseksi?

Siinä vaiheessa Sheridanin ei enää tarvinnut olla lojaali maalle:
hänen tukenaan olivat
Valkotähdet ja muuta sen sellaista pientä. Sinclair ei olisi ikinä
päässyt näin pitkälle,
vaan olisi jäänyt heti kiinni. Jos nyt maasta edes olisi kukaan
kenraali Haguen tason
kaveri hänen kanssaan salaliittoa perustamaan lähtenyt.

Sinclairin oli oikein hyvä olla Minbaarilassa, siellä häneen
luotettiin ja sehän se
hänen ongelmansa oli.

- Riitta Niemistö

sat...@gmail.com

Olihan Sinclairillakin hetkensä. Esim. jaksossa By Any Means Necessary hän onnistui ratkaisemaan kiistan ahtaajakillan ja Allianssin välillä käyttäen hyväksi poikkeuslupaa.

Ville Partanen