22 september 2022 - Sluis - Brugge (Via Brugensis)

Torken Van Cutsem

We stapten 24 km langs de Via Brugensis, van Sluis naar Brugge. Voor de rest namen we 4 treinen en 1 bus, van wat een aangename dag werd. Je leest het op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=2501927.

Veel kijk-en leesplezier.

Vic

Rink

Op 25-9-2022 om 11:46 schreef Torken Van Cutsem:
> We stapten 24 km langs de Via Brugensis, van Sluis naar Brugge. Voor de rest namen we 4 treinen en 1 bus, van wat een aangename dag werd. Je leest het op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=2501927.

> [...]

Op deze route heb je maar liefst twee kerken op de foto zonder spits.
Oostkerke en Damme.
Toeval?
Of komt dit vaker voor in België?

In Nederland is zoiets meestal het gevolg van "het geld is op".

Het kasteel van Oostkerke ziet er goed uit.
Een bezoek waard?

Damme ziet er op de kaart uit als een vestingstad waarvan nog één en
ander bewaard is gebleven, al zie ik weinig water.
https://www.brugseommeland.be/nl/verborgen/stadswallen-damme

Zelf geboren in Naarden, ben ik natuurlijk verwend!

Leuke spoorwegsite : https://www.naardesporen.be/ !!

Rink

Torken Van Cutsem

Dag Rink

Sluis en Oostkerke hebben inderdaad een toren zonder spits. Daar zijn 2 verklaringen voor. Destijds kwam het Zwin (een zee-inham) tot Brugge langs Sluis met heel wat scheepvaart en handel tot gevolg. Dat verklaart waarom Sluis destijds een rijke stad was, halverwege tussen de zee en Brugge. Spijtig genoeg verzandde deze inham snel, wat er uiteindelijk toe leidde dat Sluis verarmde. O.a. de erg grote kerk was daar het slachtoffer van: om op onderhoud te besparen werd o.m. de torenspits afgebroken. Dat is één verklaring. Een andere verklaring is dat zowel de toren van Oostkerke als die van Damme gebruikt werd als baken voor de zeevaart: op het platte torenoppervlak konden vuren worden aangestoken, zodat de torens eigenlijk als vuurtorens konden fungeren.
Overigens zijn er hier wel meer kerken zonder torenspits: in onze regio geldt dat voor Herfelingen en voor ons eigen Buizingen. Naar verluidt zou de toenmalige pastoor van Buizingen met het geld van de toren en met de noorderzon vertrokken zijn. Een leuk weetje: ook de bekende kathedraal in Antwerpen zou oorspronkelijk 2 spitsen gehad hebben, maar ook hier speelde geldtekort een belangrijke rol: het bleef bij één spits, al is het duidelijk dat in het grondplan rekening werd gehouden met een tweede spits.
Van harte
Vic