11 oktober 2022 Daverdisse - Chanly

Paul Kevers

Het dorp Daverdisse bereiken met openbaar vervoer is een uitdaging. Er
komt slechts één keer per dag een proxibus van de TEC. Op dinsdag kun je
die nemen in Beauraing, dat per trein bereikbaar is. Je moet dus op tijd
in Beauraing geraken én de proxibus moet effectief rijden. Op 28 juni
waren beide voorwaarden vervuld, zie mijn verslag van die datum
(https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=15364). Op 26 juli was ik op
tijd in Beauraing maar kwam de proxibus niet opdagen; ik deed toen een
alternatieve wandeling. Vandaag reed de proxibus wel, maar was ik niet
op tijd in Beauraing en werd het een taxirit.

De heenreis was als volgt gepland: Sint-Niklaas 07:24 - Brussel-Noord
08:30 / 08:44 - Namur 09:43 / 09:55 - Beauraing 10:55 / Beauraing
Institut 11:43 - Daverdisse Centre 12:08.

Storingen op het spoorwegnet beslisten er anders over. Het werd:

Sint-Niklaas - Brussel-Noord IC3230 07:24 (+5) - 08:30 (+26) M6 + HLE18
Brussel-Noord - Etterbeek S8 6558 08:52 (+8) - 09:07 (+14) desiro 08554
Etterbeek - Dinant IC2509 09:42 (+6) - 11:02 (+1) desiro 08027
taxi naar Daverdisse, aankomst ca. 11:45

In het station van Sint-Niklaas heerste chaos. De nachtelijke werken
waren niet tijdig beëindigd, er was verkeer over één spoor tussen
Sint-Niklaas en Melsele en bovendien was er een tijdelijke onderbreking
tussen Sint-Niklaas en Lokeren. De IC van 06:24 naar Brussel-Kortrijk
stond nog op spoor 1, aangekondigd met +58' maar met gesloten deuren en
geen treinpersoneel te zien, instappen dus niet mogelijk. Die trein
vertrok om 07:24, de mijne sukkelde er met +5 achteraan en de vertraging
liep op tot +26 in Brussel-Noord. (De vorige kwam met +80 aan in
Brussel-Noord, dus het zou toch niets opgelost hebben mocht ik die
hebben kunnen nemen.)

Mooie wandeling op deze zonnige herfstdag, 13 km van Daverdisse naar
Chanly over de GR129, met onderweg sporen van de voormalige tramlijn
Wellin - Graide. Tussen Porcheresse, Daverdisse en 'Gare de Redu' werd
op de bedding een RAVeL aangelegd, en in de buurt van de 'Gare de Redu'
wandel je over de gerestaureerde oude trambrug over de Lesse.
Opmerkelijk: de 'Gare de Redu' lag op 5 km van het dorp Redu. Het feit
dat ze een telegrafische afkorting had (MDU) laat vermoeden dat er ooit
een stationsgebouw moet zijn geweest, maar daar heb ik nog nergens een
bewijs van kunnen vinden.

Terugreis:

Chanly Eglise - Grupont Vieux Chemin TEC 29 15:46 (-1) - 16:02 (stipt)
Jonckheere Transit 2000 busnr. 4577

De bus reed niet tot aan het station van Grupont omdat hij daar wegens
werken niet kon keren, dus moest het tiental passagiers de laatste 600 m
te voet afleggen...

Grupont - Rochefort-Jemelle L986 16:14 - 16:22 (stipt) desiro 08518
Rochefort-Jemelle - Brussel-Noord IC2138 16:33 - 18:17 (stipt) HLE1346 +
I10 + I11
Brussel-Noord - Sint-Niklaas 18:29 (+1) - 19:36 (+3) break 427

In het station van Grupont worden perrons en onderdoorgang vernieuwd en
staat er (tijdelijk?) geen automaat. Ik betaalde dus op de trein en
kreeg een blauw kaartje "Regularisatie" - zoiets had ik nog nooit eerder
gezien.

Tot slot: in de loop van de afgelopen drie jaar heb ik ca. 235 km van
het GR-pad "Sentier des Abbayes Trappistes de Wallonie" (Chimay -
Rochefort - Orval) afgelegd in 21 etappes. Telkens kon ik begin- en
eindpunt bereiken met openbaar vervoer. De laatste 55 km, van Offagne
tot Orval, zijn voor het volgende wandelseizoen. Benieuwd of dat ook nog
gaat lukken, want dat traject ligt verder van huis en deels zeer
afgelegen, met weinig of geen openbaar vervoer. Dat wordt puzzelwerk en
misschien een meerdaagse tocht, we zullen zien.

Hetzelfde verslag mét enkele foto's is te vinden op
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=12&t=15475

Vriendelijke groet,

Paul

Torken Van Cutsem

Dag Paul
Ik heb me al dikwijls de bedenking gemaakt dat veel van onze tochten alleen maar mogelijk zijn omdat we vrij centraal wonen en omdat Halle vlot verbonden is met Brussel. Voorlopig lukt het ons nog wel, al moeten we soms ook heksentoeren uithalen. De wandeling beschouwen we dan meer en meer als een beloning voor de inspanning van de OV-reis. Het is ooit anders geweest, toen ik de wandeling beschouwde als het excuus voor de trein- en busreis. Ik heb nogal eens het gevoel van "De trein is altijd een beetje je kas opfretten". Maar de streek waar je gestapt hebt, is natuurlijk top en dat maakt meestal alles goed. (De taxi is ook voor ons al een paar keer een oplossing geweest, hetzij accidenteel, hetzij gepland.)

Vic

Paul Kevers

Inmiddels kreeg ik over het station van Redu meer info van Bombadil
(bekend van de nieuwsgroep i.c-d-f.belges). Hij verwijst me naar een
natuurtijdschrift
(https://naturalistesdelahautelesse.be/Barbouillons/Les%20Barbouillons%20276%20-%20Mars-Avril%202014.pdf)
waarin op p. 4 te lezen staat: "L’hôtel du Ry des Glands était la gare
de Redu. Cet hôtel était un point d’arrêt apprécié du temps du
vicinal.". Dat hotel lag vlakbij de tramlijn op de plaats die vandaag
nog steeds "Gare de Redu" genoemd wordt. Het lijkt me dus zeer
waarschijnlijk dat dit hotel tevens dienst deed als buurtspoorwegstation
en dat er een telegraafkantoor was, vandaar de telegrafische code MDU.

Op de website van Delcampe staat een oude postkaart (verzonden in 1933)
met daarop het hotel. Erachter zijn de rijtuigen van een (stoom)tram te
zien, evenals het typische haltebord van de NMVB. Het hotel bestaat
vandaag nog altijd. Zie de afbeeldingen op
https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=270198#p270198

Veel dank aan Bombadil!

Paul