17 december 2021 D'Hoppe (La Houppe)

Torken Van Cutsem

We stapten nog eens pal op de fictieve taalgrens in D'Hoppe, gehucht van Vloesberg (Flobecq). Vijf treinen en twee bussen zorgden voor voor- en natransport. Lees het op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=2448189.

Veel lees- en kijkplezier.

Vic

Paul Kevers

Op 19/12/2021 om 12:51 schreef Torken Van Cutsem:
> We stapten nog eens pal op de fictieve taalgrens in D'Hoppe, gehucht van Vloesberg (Flobecq). Vijf treinen en twee bussen zorgden voor voor- en natransport. Lees het op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=2448189.

> [...]

Bedankt voor het verslag, Vic.
Toch wel sneu, die ei zo na gemiste aansluiting in Oudenaarde.
De regel dat de aansluiting enkel verzekerd wordt "als de trein uit
Brussel minder dan 6 minuten vertraging heeft" is toch ook onzinnig,
aangezien de trein naar Ronse enkel vóór de trein Brussel-Kortrijk uit
Oudenaarde kan vertrekken als die trein 8 minuten of méér vertraging
heeft! Je vraagt je ook af of en hoe de TBG van de trein naar Ronse dat
allemaal precies kan nagaan... Moet die naar Traffic Control bellen om
te vernemen of hij mag vertrekken of niet? Daar twijfel ik sterk aan.

Die trein naar Tertre in het spoorboekje van 1961 is een merkwaardig
geval. Enkel in tabel 82 staat die eindbestemming vermeld, niet in de
tabellen 86 en 78, en de trein staat al helemaal niet in tabel 100! De
eindbestemming is dan ook "Tertre (Ch)", dat is "Tertre (Charbonnage)",
een speciale halte enkel ten behoeve van de mijnwerkers. Zoals ik op
mijn website schrijf, is die halte voor niet in het spoorboekje vermelde
mijnwerkerstreinen in dienst gebleven tot begin jaren '70.

Vriendelijke groet,

Paul