2 juni 2022 Ossendrecht - Kapellen (Via Brabantica)

Torken Van Cutsem

We stapten langs compostelaroute Via Brabantica van Ossendrecht naar Kapellen, iets meer dan 16 km lang. We hadden 4 treinen en 3 bussen nodig deze keer. Lees er alles over op http://blog.seniorennet.be/overweg13/archief.php?ID=2481877.

Veel kijk- en leesplezier.

Vic

Rink

Op 4-6-2022 om 13:57 schreef Torken Van Cutsem:
Blijft leuk om jouw verhalen te lezen, met dit keer een kijkje in de
dienstplicht in België.
Jullie hadden dus blijkbaar speciale treinen voor de nieuwelingen?

Vijf jaar later mocht ik in Nederland. Bij ons was het Hare Majesteit...
Ik was ook zo overdonderd, dat toen iemand mij feliciteerde, ik vroeg:
"waarmee"?
Ik mocht op mijn verjaardag opkomen......
Achteraf gezien waarschijnlijk de enige juiste reactie...
Het vieren in het volgende weekend is ook in het water gevallen, ik
kreeg de cocktail vaccinatie op vrijdagmiddag (uiteraard) en ben daar
doodziek van geweest.

Vier weken drilperiode (Sergeant ik kan niet meer lopen, mijn enkels
doen zo zeer - niet zeuren doorlopen - en dus achteraf naar de arts,
beide enkels helemaal kapot en ik hoefde niet meer mee te doen aan
marsen, mocht zelfs gympies dragen, maar het deed ontzettend veel pijn)
Zes weken opleiding als tankmonteur elektro, daar waren ze iets normaler.
Daarna meer dan een jaar in Duitsland als "parate hap". Daar kan ik ook
verhalen over vertellen. Meerdere soldaten (eigenlijk: huzaren) hadden
daar moeite mee.

Maar wat zijn boeffers en miliciens?

Rink

Paul Kevers

Op 26/07/2022 om 22:11 schreef Rink:
Dag Rink,

Speciale treinen voor militairen waren inderdaad niet ongewoon in
België. In de periode dat er geen regulier reizigersverkeer was op de
spoorlijn naar Turnhout (1957-1970) reed er bijvoorbeeld iedere
zondagavond een speciale trein van Brussel-Noord naar Turnhout voor de
miliciens die terugkeerden uit weekend. In Brussel-Noord en andere grote
stations waren er op zondagavond ook altijd MP's (militaire politie)
aanwezig om een oogje in het zeil te houden. De zondagavondtreinen zaten
vol miliciens in uniform die uit alle hoeken van het land naar hun
kazernes terugkeerden en normaal vóór middernacht binnen moesten zijn...

Er waren ook de DVT's (dagelijkse verlofgangers trein) van en naar
West-Duitsland voor de militairen die in Duitsland gekazerneerd waren.
Die trein reed van Brussel-Noord via Luik, Aken en Keulen naar Siegen en
Kassel, overdag heen en 's nachts weer terug.

'Boeffers' zijn beroepsmilitairen, 'miliciens' zijn dienstplichtigen die
hun verplichte legerdienst (twaalf maanden in mijn tijd, 1966-67)
verrichten.

Vriendelijke groet,

Paul Kevers

Torken Van Cutsem

Op woensdag 27 juli 2022 om 15:12:32 UTC+2 schreef Paul Kevers:
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden dan Paul. Toch nog een opmerking: boeffers is eigenlijk kort voor gamellenboeffers. Als je weet dat boeffen eten is en een gamel wat men in het AN een etensblik, een veldketel noemt, dan is de oorsprong wel duidelijk. Een gamellenboeffer is dus een militair die op manoeuvres of in het heetst van de strijd uit een langwerpig blikken doosje moet eten.
Ik vind het enorm prettig dat we het hier nog eens over kunnen hebben. Bedankt, Rink en Paul.

Vic

Rink

Op 27-7-2022 om 15:12 schreef Paul Kevers:
Dank je Paul, die begrippen kende ik niet.

> Vriendelijke groet,
>
> Paul Kevers

Tjonge, die treinen van België naar Duitsland waren wel een service!

Ik heb in 81/82 meer dan een jaar in Duitsland gelegen in Bergen-Hohne
op de Lüneburger Heide (in de buurt van Celle), maar er reed alleen 1
bus vanaf Zwolle via Seedorf (halverwege Bremen en Hamburg) en
Langemanshof. Vertrek 10 uur 's-ochtends vanaf station Zwolle en dan
's-avonds laat (half elf of later) aankomst op mijn kazerne (de verste
van de drie).
Logisch dat wie een auto had zelf wel reed. Ik kon meerijden met iemand
uit Enschede, die reed het binnen 4 uur. Kwam voor mij 2 uur treinen bij.
Dat was vooral gunstig op de thuisreis. Want na het appel konden we nog
even lunchen en dan weg met de belastingvrije artikelen. Mijn
platenverzameling is dat jaar flink uitgebreid!
Eén keer moest ik op een andere dag terug naar NL, met de bus dus.
Hebben we meer dan 2 uur bij de grens bij Schoonebeek stil gestaan,
omdat één of andere idioot bedacht had om lege hulzen mee te nemen. In
plaats van dat ze hem oppakten en wij door mochten, lieten ze ons ook
maar wachten. Heb nog net de laatste trein in Zwolle kunnen pakken. Zucht.

Ook wel veel bijzondere dingen daar meegemaakt.
Wij hadden elke maand een oefening. Man, daar werd je vies van,
dagenlang in de modder liggen en geen wasgelegenheid. Als dat in de
oorlog ook zo zou zijn gegaan, zouden we dood zijn gaan van de
on-hygiëne. Na afloop bij "thuiskomst" op de kazerne iedereen meteen
onder de douche, die te weinig warm water had. Maar een koude douche is
dan ook lekker.
We zijn 1 keer in ons burgerkloffie naar het IJzeren gordijn geweest.
Indrukwekkend was de wachttoren midden in het dorpje dat toen in tweeën
was verdeeld. De Oost-Duitsers patrouilleerden daar met scherp, dus we
mochten op geen enkele manier laten merken, dat wij militairen waren.
Dat wisten ze natuurlijk toch wel. Een bus vol met mannen van rond
twintig jaar, dat kan niet missen. Maar als je nergens aanleiding toe
geeft, kunnen en zullen zij niet schieten.
Wat ook niet kon missen waren de grenscontroles op onze verlofperiode.
Uiteraard wist de marechaussee (militaire politie, die ook de
grenscontroles deed) precies wanneer welk eskadron verlof kreeg, dus een
auto vol mannelijke twintigers die zo'n 3 à 4 uur later bij de grens
kwam werd goed gecontroleerd. Mijn chauffeur pakte wel een
binnenweggetje maar was toch wel eens aan de beurt.
Uiteraard zijn we wel eens na het weekend appel van 2 uur 's-nachts naar
Hamburg gegaan om te stappen, maar daar hoef ik je niks over te
vertellen, toch?
Een andere keer zijn we met een paar mannen naar een Genesis concert
in Hannover geweest. Phil Collins wilde "that old stuf" niet meer spelen
en dus hoorden we voornamelijk de muziek uit 80 en 81...
Wel de enige keer dat ik bij Genesis ben geweest.
Met kerst moesten we paraat zijn (lees: we mochten niet naar Nederland).
(met oud en nieuw was een ander eskadron aan de beurt)
Maar we hadden geen dienst, dus we gingen langlaufen, want er lag daar
toen sneeuw.
Eén knul kon er niet meer tegen, ging toch naar Nederland, werd gemist
bij het appel en mocht na terugkomst in de bak tot 2 januari. Wij met
oud en nieuw naar huis, hij niet.

Eén demonstratie zal ik nooit vergeten. Als elektro tank monteur liep ik
een keer tussen twee tanks door waarvan de motoren liepen. De luitenant
zag dat en riep mij bij zich.
Ik mocht dat nooit meer doen en hij demonstreerde meteen waarom. Hij
klom in één van de tanks, gaf een rukje aan het stuur en die knalde met
zijn rups band tegen de rupsband van die andere. Als ik daar tussen had
gelopen, had ik dit allemaal niet meer kunnen tikken.....
Ben nooit meer tussen twee tanks door gelopen.....

Eén en ander kwam ook nog boven omdat ik in juli in het
Nationaal Militair Museum in Soesterberg ben geweest. De tank waar ik
onderhoud aan pleegde staat buiten voor de ingang!

een groet van één van de "noorderburen".

Rink