LFN onder gewone DOS

1 view

Jan Wagemakers

Hallo Iedereen,

Af en toe wordt weleens de vraag gesteld ofdat VFAT Lange bestandsnamen ook
onder gewone DOS of evt. Linux/DosEmu bruikbaar zijn.

Ik kwam zojuist op internet een programma tegen dat onder gewone DOS VFAT
lange bestandsnamen kan lezen. Ik heb het eventjes getest onder Linux/DosEmu
met een VFAT geformateerde diskette en dat blijkt te werken.

Programma : LFNDOS
WWWpagina : http://members.xoom.com/dosuser/

Vermits ikzelf geen behoefde heb aan dergelijk programma, heb ik het niet
grondig getest. Dat laat ik aan de ge"interesseerde lezers en lezeressers over
;-)

Nog een fijne dag Iedereen. - Jan Wagemakers -

... But there's no room for ideals in this mechanical place --Anne Clark

Steven Leeman

Hello Jan,

Thursday July 13 2000 19:00, Jan Wagemakers wrote to Iedereen:

JW> Af en toe wordt weleens de vraag gesteld ofdat VFAT Lange
JW> bestandsnamen ook onder gewone DOS of evt. Linux/DosEmu bruikbaar

ik zoek vnl Vfat lange bestandsnamen support onder samba...
ipv zijn eigen formaat van afkorten :(

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Oooh neeee.. ik had nooit mogen fidonetten op 60 graden !

Jan Wagemakers

Hallo Steven,

Steven Leeman schreef aan Jan Wagemakers :

SL> ik zoek vnl Vfat lange bestandsnamen support onder samba...
SL> ipv zijn eigen formaat van afkorten :(
Je kan van mij moeilijk verwachten dat ik iedereen zijn Linux-problemen ga
oplossen ;-)

Echter, bracht hetvolgende bericht uit LINUX geen oplossing voor jouw probleem,
of haal ik nu twee onderwerpen door elkaar?

Message Number 2852 from area LINUX
From: Pablo Saratxaga (2:292/2219.0)
To: Tom Laermans
Subj: Re: itn's?
Send: 09 Jul 00 08:05:39

From: Pablo Saratxaga <sr...@chanae.alphanet.ch>

Kaixo!
Li Sun, 02 Jul 00 23:10:07 +0200,
Tom Laermans <Tom.La...@f641.n292.z2.fidonet.org> scrījheut:

PS> that's strange, because it is none of samba business to do that.
PS> You should configure samba so it uses long names; and let the
PS> windows machine do the needed conversions.
TL> Yes, well, what DOES perform the conversion lfn -> sfn? because Steven IS
TL> right, the Linux-style DOS short names are not progra~1 but progr~01 etc
TL> (indeed hex)

It is not hexa, but simply any random two chars.

In fact your problem is that you misconfigured samba. You told it to
do 8+3 mangling, and it does. That is only needed when the other end is
a DOS < 7 machine. If it is a win95 or up machine, or a win NT, or another
Unix, or an OS/2, or whatever not stubbornly limited to 8+3, then tell
samba to not mangle the names.
set "mangled names = no"

Read the smb.conf(5) man page on the mangling options, the algorith is
also described.

--
Pablo Saratxaga PGP key 0x8F0E4975

Excelentisim read -> http://www.cryptonomicon.org/beginning.html
-!-
! Origin: finally got one (2:292/2219@fidonet)

Nog een fijne dag Steven. - Jan Wagemakers -

... iemand die teveel gedronken heeft, kan zich kotselijk amuseren

Tom Laermans

Hallo Jan !!

Op 13-Jul-00 19:00:30, schreef Jan Wagemakers aan Iedereen over LFN onder
gewone DOS...

> [...]
JW> DOS VFAT lange bestandsnamen kan lezen. Ik heb het eventjes getest
JW> onder Linux/DosEmu met een VFAT geformateerde diskette en dat
Zeer leuk, u bent erg bedankt :-)

[tom.la...@powersource.cx]
[ICQ: #12120754]

... Rainy days and automatic weapons get me down.
+++ Linux Uptime: 4h37m, 2 users, load average: 1.17, 1.17, 1.15

Steven Leeman

*** Answering a msg posted in area IRECEIVED (I received).

Hello Jan,

Sunday July 16 2000 08:24, Jan Wagemakers wrote to Steven Leeman:

JW> Echter, bracht hetvolgende bericht uit LINUX geen oplossing voor jouw
JW> probleem, of haal ik nu twee onderwerpen door elkaar?

nope didn't fix a thing :(
checked the config pages...

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs