Nieve PC

Steven Leeman

*** Answering a msg posted in area IRECEIVED (I received).

Hello Stany,

Friday August 04 2000 16:52, Stany Berden wrote to Steven Leeman:

SB> wil dus zeggen formateren en alles er terug op zetten windows office
SB> noem maar op, en met 40 % van de amd systemen zijn hiermee de nodige
SB> problemen, terwijl een installatie op een intel systeem veel
SB> vlotter verloopt. Nu in de tijd van de 386 en de 486 was AMD

zoiets gelijk non-creative geluidskaarten...ook meer problemen mee I guess?

SB> de processoren die intel ontwikkelt hadden te copieeren en de
SB> clocksnelheid wat omhoog draaien, dit was dan ook nog legaal omdat
SB> intel geen patent kon nemen op een nummer. Daarmee dat er nooit geen
SB> 586 op de markt gekomen is maar een pentium .

nope ik herinner me nog dat Intel in de jaren 80 de chipproductent NEC op de
vingers hiervoor had getikt... ik geloof zelfs dat je dit in een oude FidoNews
artikel kunt terugvinden!

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Wash&Fido, alles inéén!

Steven Leeman

Hello peter,

Saturday August 05 2000 14:24, Peter Barandat wrote to Bas Heijermans:

PB> What the f*ck is een Duron?? Ik veronderstel een processor <g>, maar,

dat is de "celeron" van de AMD processoren...maar vele beter dan celeron :-)
het is een afgezwakte versie van de Amd Athlon Thunderbird, hun vlaggeschip.

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Let me tell y'about the birds and the bees and a thing called fi-do-net..

Peter Barandat

Hello Jan,

On 05.08.00, 19:53:00 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on zondag 06.08.00, 12:09:14, and replied to it.

JD> How are you doing, Peter!
Goed... Vooral goed gefuifd :-)

JD> De Duron en de Thunderbird zijn Socket A processoren, en de moederborden
JD> gebruiken doorgaans de VIA VT133 chipset die AGP4x ondersteunt, PCI 2.2,
JD> UDMA-66,
Ikke snap :-))

JD> sound embedded, ...
Soundcard op het MB??

JD> Pfft, als dat uitkomt is dat toch niet te betalen. En wachten brengt je
JD> toch niets op: steeds maar weer komen er nieuwe elementen op de markt,
JD> steeds maar sneller en beter en ... en voor quasi dezelfde prijs als de
JD> oude technologie of zelfs goedkoper...
Juist... :-(

JD> Wachten kan je blijven doen tot in het oneindige, de perfekte hardware
JD> komt toch nooit, en ondertussen ben je dik op je kin aan het kloppen.
hehe :-)
JD> Gewoon zeggen "nu koop ik iets", dan iets kopen dat binnen je budget
JD> past, en ervan bewust zijn dat alles wat je nu koopt een maand of twee
JD> later aan de helft van de prijs zal staan of misschien al niet meer
JD> verkocht wordt. It never stops.
I know... ALhoewel... heb een jaartje geleden een nieuwe pc gekocht... ik
beschouw 'm toch vrij up-to-date... p2-400Mhz, 128Ram... ik heb wel de Diamond
viper 770 vervangen door een geforce 2... Enfin, ben er tevree van :-)

Greets, Peter

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 05/Aug/00 at 14:24 you wrote:

BH> Ook leuk is dat een Celeron op een schamel 66 Mhz busje tuft en de
BH> Duron op een 200 Mhz bus:-) Bovendien klopt een Duron een Pentium
BH> III! Nu nog eens kijken naar de prijs:-)

PB> What the f*ck is een Duron?? Ik veronderstel een processor <g>,

PB> maar, van wie, wat zijn de byzondere eigenschappen enz...
PB> Ging de P4 niet met een 400Mhz bus werken?? In de herfst zou de p4
PB> uitkomen, tis te hopen dat je dan niet zegt van "beter 6maandjes
PB> gewacht, en zo'n racemachien gehad..." Oh well... i don't know ;-
PB> )

Een Duron is goedkope versie van de Athlon, is reeds op de markt en is net zo
snel/sneller als een PIII.
Het is de tegenhanger van AMD voor de Celeron:-)
Die positionering zie ik wel niet helemaal zo, ze zouden het beter de PIII
killer gemaakt hebben:-)

Warp3SMP,
\Bas

Bart Renders

Hello Stany.

04 Aug 00 16:52, Stany Berden wrote to Steven Leeman:

> [...]
SB> terug op zetten windows office noem maar op, en met 40 % van de amd
SB> systemen zijn hiermee de nodige problemen, terwijl een installatie op een
SB> intel systeem veel vlotter verloopt. Nu in de tijd van de 386 en de 486
SB> was AMD inderdaad een beter processor dan intel, omdat zijn niet meer
SB> moesten doen dan de processoren die intel ontwikkelt hadden te copieeren
SB> en de clocksnelheid wat omhoog draaien, dit was dan ook nog legaal omdat
SB> intel geen patent kon nemen op een nummer. Daarmee dat er nooit geen 586
SB> op de markt gekomen is maar een pentium .

Mag ik hier even bijtreden... Mijn ervaring stamt vanuit de XT-periode dus zo
een 15-tal jaar dat ik intensief met IBM en kloon-computers bezig ben. Uit de
ervaring heb ik inderdaad geleerd dat intel inderdaad vanaf de 80286 een
toonaangevend producent is op het gebied van PC's.. Ik werk momenteel op een
helpdesk waar dagelijks vele computers binnenrollen waar we de hele zooi het
best formateren en opnieuw beginnen... Als ik neerkijk op 5 laatste jaren
waarbij AMD een belangrijke rol heeft gespeeld op de processormarkt moet ik
concluderen dat AMD hierbij niets te verwijten valt van onstabiliteit. De
grootste fout zit hem bij de computerboeren die deze systemen verkopen zonder de
nodige kennis van zaken. Als ik kijk naar de componentenmix die ZIJ durven
verkopen weet ik reeds genoeg... De grootste fout die men maakt zijn de goedkope
kasten, keuze van chipset en processorcoolers... Ik merk dikwijls op dat men op
een AMD K6 aldan niet K6/2 of /3 een gewone pentium cooler plaatst. Voor AMD
bestaat er aparte coolers, deze zijn een 2x keer dikker dan de intel
tegenhangers... Zelfde geld voor de Athlon reeks, ook voor deze processoren zijn
er aparte coolers voor verkrijgbaar... Een AMD voelt zich het best met een VIA
chipset... Vooral MVP3 voor K6 reeks en een apollo voor de Athlon reeks... Op
een intel chipset komt de AMD niet tot zijn uiting, Stabiliteit is hier echter
geen probleem... De slechtste combinatie die computerboeren verkochten waren de
moederborden met een SIS-chipset en hierop dan een AMD... De enigste processoren
die goed draaien op deze chipset zijn de Cyrix/IBM processoren... De derde
grootste fout is de kast... AMD systemen vereisen een goede kwaliteit van kasten
met een goede luchtdoorstroming... AMD word warmer dan de pentium processoren en
kun je naar mijn mening niet in een Mini-tower plaatsten.. Minimum midi-tower of
beter nog full-tower... Ik zie dikwijls een AMD systeem in een mini-tower
gepropt met 2 HDD's, CD-lezer en schrijver.. Dit komt nooit goed... Ik heb zelf
2 AMD systemen, AMD K6/2 450 en een K6/2 400 systeem, beide Full-tower, VIA MVP3
chipset en de juiste cooler. Deze computers draaien veel uiteenlopende software.
Ik heb hier nog nooit een probleem gehad met software. De K6/2 450 draait hier
NT server 4... Zelfs hierbij nooit een probleem ondervonden...

.Greetings from.............................................
. _ . . _ ........... Email: bart.r...@TheOffice.net ....
.|_)ar.|_)........... Fido : 2:292/401.110 ....
.|__)t.| \eNdErS..... Tel. : 014/212706 en 0477/422221 ....

... Welke modem heeft U meneer ? Een Zmodem natuurlijk !!

Jan Derieuw

How are you doing, Peter!

06 Aug 00 12:15, Peter Barandat wrote to Jan Derieuw:

PB> Soundcard op het MB??

Meer dan dat: embedded wil zeggen dat het ingewerkt zit in de VT133 chipset...

CU,

Jan.

GSM: +32-(0)479-52.94.34

Work: jan(at)netmining.be
Home: jderieuw(at)village.uunet.be

... No one is interested in my underpants -Bart Simpson/Episode 9F17

Peter Barandat

Hello Bas,

On 06.08.00, 11:41:22 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on maandag 07.08.00, 11:58:47, and replied to it.

> [...]
BH> net zo snel/sneller als een PIII. Het is de tegenhanger van AMD voor de
BH> Celeron:-) Die positionering zie ik wel niet helemaal zo, ze zouden het
Maybe... Dus dat betekent dat de Athlon vele beter is als de p3... Wat ik me
wel afvraag... waarom is die duron beter?? De p3 heeft toch veel meer cache,
enz... Of zit het hier ook weer met de registers, en ik weet niet wat
allemaal??

Greets, Peter

Bas Heijermans

Hello Stany,

On 04/Aug/00 at 16:52 you wrote:

> [...]
SB> van de amd systemen zijn hiermee de nodige problemen, terwijl een
SB> installatie op een intel systeem veel vlotter

Ik kan je met een gerust hard vertellen dat ik uit mijn 22 jarige ervaring met
computers kan vertellen dat het geen bal uitmaakt of je op
dit moment Intel of iets anders gebruikt.
Veel computer-boeren weten niets van electronica af en flansen maar iets in
elkaar zonder te kijken naar bv stroomverbruik.
Trouwens ik kan je met een gerust hart vertellen dat de Athlon's veel stabieler
zijn dan elke PIII in de hogere snelheden (700 Mhz en hoger).
Ook zie ik niet in waarom de installatie op Intels sneller zou gaan dan op een
AMD, de enige AMD's die ik ken die een probleem kan geven zijn de AMD-K6-II/III
vanaf 350 Mhz met Windows95, maar daar is een patch voor die dat probleempje
oplost:-)
De CPU opzichzelf is wel de minst probleem gevende faktor in elke PC, vaak is
het ram, video, voeding, moederbord, BIOS etc die de problemen geven, niet de
CPU.

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Tom,

On 05/Aug/00 at 19:05 you wrote:

TL> G400 Single <> Dual? Ik denk "Geen Dual" :-) maar enfin, de prijzen
TL> staan er eh :-)

Aan de dual kan je twee monitoren of 1 monitor en 1 TV hangen, verder zijn ze
hetzelfde als de singel output versie.

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 07/Aug/00 at 12:07 you wrote:

> [...]

PB> toch veel meer cache, enz... Of zit het hier ook weer met de
PB> registers, en ik weet niet wat allemaal??

Het leuke aan zowel de Athlon als de Duron is dat ze op een FSP van 200 Mhz
draaien, cache is eigenlijk helemaal niet zo belangrijk als veel mensen denken.
Het belangrijkste is de snelheid van de Bus van/naar de CPU, want daar moet
immers de data doorheen.
Wel die bus ligt bij de PIII op 100 of 133 Mhz afhankelijk van welke PIII en
bij de Celeron op 66 Mhz:-)
Om je dood te lachen:-)
Caches zijn enkel intressant bij kleine hoeveelheden data, maar bij grote doen
ze weinig tot niets meer.
Kijk maar eens naar de testen tussen de Duron 650 en de Athlon 650, die zijn
beiden vrijwel even snel terwijl de cache's sterk verschillen.
Intel probeerd AMD wanhopig bij te benen door met de cache's te rotzooien en
het lukt ze totaal niet omdat hun bus totaal veroudert is.
Da's net zoiets als een UDMA-66 schijf in een XT te steken:-)
Die schijf heeft veel cache, maar het maakt echt niet zoveel uit als de rest
ook niet mee wil:-)
Naar mate de CPU belasting toeneemt zal de afstand tussen de Athlon en de PIII
in verwerkingskracht alleen maar toenemen en dat heeft alles te maken met de
BUS.
Zo heb ik ergens een test gelezen tussen servers met PIII-766, Athlon-800 en
een Alpha-400.
Wel in het begin waren de PIII en de Athlon sneller, maar naarmate de CPU
belasting omhoog ging zakte de PIII in elkaar en kwam de Alpha op gelijk nivo
met de Athlon.
Daarmee kan je zien dat klok-snelheden niet zo belangrijk zijn als je BUS niet
breed genoeg is.

Warp3SMP,
\Bas

Rob Vandeweyer

Hallo Stany,

On <04 Aug 00>, Stany Berden wrote to Steven Leeman:

> [...]

SB> het niet over solaris of een hp hebben) wordt getest met intel
SB> processoren. Dus de moederborden worden ontwikkelt naar een goede

Dit is de reinste BS. Een Slot 1 moederbord kan alleen maar met Intel cpu's
getest worden omdat er allen intel cpu's in passen en een slot A moederbord kan
alleen met AMD cpu's getest worden omdat er alleen AMD's in passen.
Slot 1 (intel) en Slot A (AMD) borden zijn bijna volledig verschillend kwa
chipset, bus, etc...

> [...]
SB> de amd systemen zijn hiermee de nodige problemen, terwijl een
SB> installatie op een intel systeem veel vlotter verloopt.

Kan best zijn, maar ik heb er weinig problemen mee. Ik heb hier twee pc's met
AMD CPU en eentje met Intel. Ik krijg ook regelmatig pc's binnen ter herstelling
(meestal hardwareproblemen zoals kappotte koeler, kabel los, batterij leeg, ...)
en ik merk kwa stabiliteit weinig verschil op basis van de processor. Naar mijn
ervaring is het moederbord of de ram veel meer de oorzaak van
stabiliteitsproblemen dan de CPU zelf. En dan vooral slechte combinaties van
deze drie componenten. Er is maar één verkoopsargument voor een computer aan
beginners: megahertzjes. Dus wat deden een aantal verkopers: ze namen een
cheap-ass rommelbordje (pc-chips bvb), steken daar ene K6/2 400 in (ze konden
een "400 MHz computer" supergoedkoop bouwen) en dan durven ze er soms nog 66 MHz
ram in steken ook (als het moederbord een assychrone snelheid van RAM en CPU-bus
ondersteunt)...

> [...]

SB> intel geen patent kon nemen op een nummer. Daarmee dat er nooit geen

SB> 586 op de markt gekomen is maar een pentium .

Inderdaad, maar intel kon enkel geen pattent nemen op de naam, wel op het
ontwerp. De processors van AMD hadden in die tijd wel degelijk een ander ontwerp
dan die van intel, maar ze konden wel onder dezelfde naam op markt gebracht
worden.

Een 586 heeft trouwens ooit wel bestaan. AMD of Cyrix (ik weet het niet meer)
heeft ooit een serieuze rommelCPU om de markt gebracht onder de naam 586. Het
was een opgefokt 486-design :(

Groetjes,
Rob Vandeweyer (rob.van...@rsftew.luc.ac.be)

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 05/Aug/00 at 12:27 you wrote:

BH> Ook leuk is dat een Celeron op een schamel 66 Mhz busje tuft en de
BH> Duron op een 200 Mhz bus:-) Bovendien klopt een Duron een Pentium
BH> III! Nu nog eens kijken naar de prijs:-)

JD> Ja, mijn besluit is gemaakt... Eerstkomende upgrade binnenkort is
JD> bedoeld om mijn Abit BH6 (bijna twee jaar oud intussen, begonnen
JD> met Celeron 300) met PIII 450 te vervangen door een Abit KT7 met
JD> een Athlon Thunderbird! Tegelijkertijd een nieuwe kast (zo'n AOpen
JD> HQ08 full tower met 300W PS), 133MHz ECC geheugen en een DVD
JD> speler, en we kunnen er weer even tegen ;=)))

Goede keuze, ik zou enkel gewoon geheugen nemen ipv ECC, is wat goedkoper en
werkt net zo goed.
Beter zou je voor hetzelfde geld meer geheugen nemen:-)
Met een DVD speler zou ik even wachten want er is op dit moment een tekort aan
die dingen waardoor de prijs veel te hoog ligt.

Warp3SMP,
\Bas

Rob Vandeweyer

Hallo Jan,

On <05 Aug 00>, Jan Derieuw wrote to Peter Barandat:

JD> De Duron is samen uitgekomen met een nieuwe versie van de Athlon, de
JD> Thunderbird. Duron en Thunderbird delen dus dezelfde core, en

Dit klopt volgens mij niet echt. Het is zo dat de celeron en de PIII dezelfde
core hebben, maar de Duron bevat voor zover ik weet een iets andere core dan de
Thunderbird. Als je naar de chip kijkt, zie je ook dat de eigenlijke core van de
duron (niet het omhulsel) wat kleiner is dan die van de TB.

Groetjes,
Rob Vandeweyer (rob.van...@rsftew.luc.ac.be)

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 06/Aug/00 at 22:29 you wrote:

PB> Soundcard op het MB??

JD> Meer dan dat: embedded wil zeggen dat het ingewerkt zit in de VT133
JD> chipset...

Waarom? Het kan toch ook zijn dat ze bedoelen dat het ingewerkt zit in de
layout van het moederbord.......:-)

Warp3SMP,
\Bas

Peter Barandat

Hello Bas,

On 08.08.00, 11:24:34 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on donderdag 10.08.00, 1:24:24, and replied to it.

> [...]
BH> zakte de PIII in elkaar en kwam de Alpha op gelijk nivo met de Athlon.
BH> Daarmee kan je zien dat klok-snelheden niet zo belangrijk zijn als je BUS
Dank zij de basiscursus microprocessoren die ik verleden jaar gekregen heb, kan
ik gelukkiglijk volgen :-) (ge ziet, ik ben niet *helemaal* hopeloos :)

*Connection terminated*

Peter Barandat

Hello Bas,

On 08.08.00, 10:57:12 you've sent this message in outer space.

> [...]

BH> opzichzelf is wel de minst probleem gevende faktor in elke PC, vaak is
BH> het ram, video, voeding, moederbord, BIOS etc die de problemen geven,
Tell that to a buddy with a Cyrix :-(

*Connection terminated*

Jan Derieuw

How are you doing, Bas!

08 Aug 00 11:12, Bas Heijermans wrote to Jan Derieuw:

BH> Goede keuze, ik zou enkel gewoon geheugen nemen ipv ECC, is wat
BH> goedkoper en werkt net zo goed. Beter zou je voor hetzelfde geld meer
BH> geheugen nemen :-)

Pfft, 128MB is nog wel voldoende. Ik zou dan beter CAS2 geheugen nemen ipv die
ECC, kwestie van maximaal te kunnen overclocken en optimizen ;=)

BH> Met een DVD speler zou ik even wachten want er is op dit moment een
BH> tekort aan die dingen waardoor de prijs veel te hoog ligt.

Het is voor eind augustus, zal zien hoe duur ze dan staan. De AOpen 16x is
anders wel scherp geprijsd...

CU,

Jan.

GSM: +32-(0)479-52.94.34

Work: jan(at)netmining.be
Home: jderieuw(at)village.uunet.be

... ERROR! Windows found! Formatting Drive C:!

Jan Derieuw

How are you doing, Bas!

09 Aug 00 09:51, Bas Heijermans wrote to Jan Derieuw:

BH> Waarom? Het kan toch ook zijn dat ze bedoelen dat het ingewerkt zit in
BH> de layout van het moederbord.......:-)

Nope, dan is het "on-board" ;=))

CU,

Jan.

GSM: +32-(0)479-52.94.34

Work: jan(at)netmining.be
Home: jderieuw(at)village.uunet.be

... Sysop(n): See also god, dictator, egotist, oppressor

Peter Barandat

Hello Jean,

On 07.08.00, 16:26:40 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on donderdag 10.08.00, 20:41:48, and replied to it.

*Establishing connection*

JM> Ik had in het voorjaar gedacht om een PIII-500 te kopen. Toen kwamen de
JM> eerste geruchten over de 1Gb processor. Ikke wachten dus.....ik wacht nog
JM> altijd :-) En wat gaat die P4 kosten. Gaan we moeten wachten tot volgende
JM> zomer of nog later om die "nieve" pc aan een betaalbare prijs te hebben?
Juist... :-/
Zo kunnen we nog 20j blijven wachten, in de hoop dat we voor 400euro een pda
kunnen kopen met evenveel functionaliteit als een huidige P3 - gigHz alles erop
en teraan ;-)

*Connection terminated*

Jan Derieuw

How are you doing, Jean!

07 Aug 00 16:26, Jean Menten wrote to Peter Barandat:

> [...]

JM> wacht nog altijd :-) En wat gaat die P4 kosten. Gaan we moeten wachten
JM> tot volgende zomer of nog later om die "nieve" pc aan een betaalbare

Je kan tot in het oneindige blijven wachten, er blijven continu nieuwe dingen
op de markt komen...

CU,

Jan.

GSM: +32-(0)479-52.94.34

Work: jan(at)netmining.be
Home: jderieuw(at)village.uunet.be

... If Clinton's the answer, it must've been a dumb question!

Jan Derieuw

How are you doing, Bas!

08 Aug 00 11:24, Bas Heijermans wrote to Peter Barandat:

> [...]
BH> ligt bij de PIII op 100 of 133 Mhz afhankelijk van welke PIII en bij
BH> de Celeron op 66 Mhz:-) Om je dood te lachen:-)

Dat is technisch gezien niet helemaal correct, heb ik begrepen uit de white
paper van AMD. De bus is in feite een 100MHz DDR bus, maar door die DDR setup
gedraagt ze zich wel als een 200MHz bus.

CU,

Jan.

GSM: +32-(0)479-52.94.34

Work: jan(at)netmining.be
Home: jderieuw(at)village.uunet.be

... Is that a modem in your pocket or are you just happy to see me?!?

Stany Berden

> [...]

RV> getest worden omdat er alleen AMD's in passen. Slot 1 (intel)
RV> en Slot A (AMD) borden zijn bijna volledig verschillend kwa
Moet je toch eens even in veschillende boekjes van moedrborden kijken, een
moederbord is altijd bruikbaar voor meerdere typen van processoren
Intel heeft voor socket 7 ook op een socket A moederbord gedraaid het is pas
vanaf pentium II dat deze overgestapt zijn naar slot 7
Waar de AMD ATHLON nu ook op draaid. Na socket 7 zijn ze overgestapt op socket
370, en het zal niet lang meer duren of AMD volgt.
Als je het hebt over chipset bedoel je waarschijnlijk Via, intel enz, nu voor
een amd processor wordt er dikwijls een MB met via chipset genomen,
waarschijnlijk omdat deze hier zeer goed mee draaid, hier kan je net zogoed een
intel op steken.

> [...]

RV> weet het niet meer) heeft ooit een serieuze rommelCPU om de
RV> markt gebracht onder de naam 586. Het was een opgefokt
Ik had over intel, deze hebben nooit een 586 gemaakt
RV> Groetjes,
RV> Rob Vandeweyer (rob.van...@rsftew.luc.ac.be)
Het feit is dat er mensen zijn die beweren dat een AMD kwalitatief beter is dan
een INTEL, dit lijkt me zeer sterk
Er is hier ook eens vertelt waarom een amd niet in een server zit, ik kreeg
toen te horen omdat er voor en AMD geen dual processor MB
bestaat.
Wel een Windows NT 4.0 SERVER versie moet je maar eens op een amd laten
draaien, je zou wel eens voor verassingen komen te staan.
En als je een AMD alleen steekt omdat hij beterkoper is, waarom probeer je eens
geen PENTIUM CELLERON
Ik heb hier drie systemen in een NETWERKJE EEN P III 450, EEN P II 400, EN een
CELLERON 633 en deze laatste moet zeker niet onderdoen voor een PIII

Tom Laermans

Hallo Bas !!

Op 08-Aug-00 11:19:06, schreef Bas Heijermans aan Tom Laermans over Nieve PC...

BH> Aan de dual kan je twee monitoren of 1 monitor en 1 TV hangen,
BH> verder zijn ze hetzelfde als de singel output versie
Jaja... Ik heb er over gepeist.. Maar, nee, nik denk nie da'k da ga nodig
hebben... Dan moet ik al plek hebben voor 2 monitoren ;-)

Ik kan er (hopelijk :) een ander kaartje bijsteken (PCI of zo) dan zal
windoze dat wel doorhebben... misschien.. da's nie echt nodig.. laat staan
ne TV... ik ga mijn computer als TV gebruiken, dan wil ik echt wel mijn PC
beeld niet op mijnTV zien staan, dat kan goedkoper ;-)

-=[t...@powersource.cx]-[www.powersource.cx]-[0497/85.30.44]-[ICQ 12120754]=-

... URA Redneck if you wear knee-high stocking with a skirt
+++ Linux Uptime: 8h44m, 2 users, load average: 1.16, 1.14, 1.09

Tom Laermans

Hallo Bas !!

Op 08-Aug-00 11:24:34, schreef Bas Heijermans aan Peter Barandat over Nieve
PC...

> [...]
BH> de Athlon Daarmee kan je zien dat klok-snelheden niet zo
BH> belangrijk zijn als je BUS niet breed genoeg is
Ik heb dat ook gelezen.. Kan dat inside internet geweest zijn ofzo? Dat ze
servers testten? De Alpha kwam er iets belabberder uit, maar voor een
400MHz tov de 800&766 kwam dat helemaaal niet slecht uit :-)

-=[t...@powersource.cx]-[www.powersource.cx]-[0497/85.30.44]-[ICQ 12120754]=-

... Cursive writing does not mean what I think it does. --Bart Simpson
+++ Linux Uptime: 8h46m, 2 users, load average: 1.34, 1.19, 1.11

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 10/Aug/00 at 01:32 you wrote:

> [...]

BH> opzichzelf is wel de minst probleem gevende faktor in elke PC, vaak

BH> is het ram, video, voeding, moederbord, BIOS etc die de problemen

Welke?
Het is bekend dat de Cyrixen uit het 486DX40 tijdperk niet altijd even goed
waren, maar van latere versie's zijn mij geen problemen bekend.
Kan je iets meer specefiek zijn?

Warp3SMP,
\Bas

Eddy Missoul

Hallo Bas,

In een berichtje op <Dinsdag Augustus 08 2000>, schreef jij aan Peter Barandat:

> [...]

Als die bordjes nu nog wat zakken in prijs zijn we er helemaal hé...

[ Efkes mijn aanwezigheid hier laten merken ;-) ]

Greetz, Eddy Missoul, Cabdrivers BBS, Leuven

Eddy Missoul

Hallo Bas,

In een berichtje op <Dinsdag Augustus 08 2000>, schreef jij aan Tom Laermans:

BH> Aan de dual kan je twee monitoren of 1 monitor en 1 TV hangen, verder
BH> zijn ze hetzelfde als de singel output versie.

Kan dat allemaal samen ?

Dan is mijn vraag: Als je 2 monitoren aansluit + 1 TV-Scherm, wat krijg je dan
te zien op dat TV-Scherm ?

Heb hier een configuratie staan met 2 beeldkaarten+ 2 monitoren. Op het linkse
scherm al de menu's van het tekenpaket, op het rechtse scherm de te bewerken
tekening. Wat zou er dan nog op het TV-Scherm moeten verschijnen ???

Peter Barandat

Hello Eddy,

On 12.08.00, 11:16:18 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on zaterdag 12.08.00, 12:00:52, and replied to it.

*Establishing connection*

> [...]
EM> linkse scherm al de menu's van het tekenpaket, op het rechtse scherm de
EM> te bewerken tekening. Wat zou er dan nog op het TV-Scherm moeten
TMF?? :-)

*Connection terminated*

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 10/Aug/00 at 21:21 you wrote:

> [...]

JD> de white paper van AMD. De bus is in feite een 100MHz DDR bus, maar
JD> door die DDR setup gedraagt ze zich wel als een 200MHz bus.

Wel technisch gezien maakt dat helemaal niets uit, want je hebt het over
schakel-snelheden:-)
De vergelijking tussen frequentie (kristal) en schakel-snelheid gaat reeds lang
niet meer op.
Maar om het voor de meesten begrijpbaar te houden spreken ze nog steeds in
MegaHertzen, kijk maar naar de AGP-bus da's nog zo een waarvan de
klok-frequentie reeds lang niet zo hoog meer is als de schakel-frequentie:-)
Feitenlijk gezien zouden ze voor computers een nieuwe term moeten bedenken die
meer correct zou zijn.

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 10/Aug/00 at 21:19 you wrote:

> [...]

JD> Pfft, 128MB is nog wel voldoende. Ik zou dan beter CAS2 geheugen
JD> nemen ipv die ECC, kwestie van maximaal te kunnen overclocken en

Dit snap ik dus niet, gaat een nieuwe PC kopen en wilt direkt overclocken?
Koop dan meteen een zwaardere CPU als je niet tevreden bent:-)

> [...]
BH> tekort aan die dingen waardoor de prijs veel te hoog ligt.

JD> Het is voor eind augustus, zal zien hoe duur ze dan staan. De AOpen

Ik raad ze op dit moment niet aan, veel te duur!
Begin dit jaar kon je ze kopen voor amper 4000 frank, moet je nu eens zien:-)

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 10/Aug/00 at 21:23 you wrote:

> [...]

JM> aan een betaalbare prijs te hebben?

JD> Je kan tot in het oneindige blijven wachten, er blijven continu

Dat nieuwe kan je beter vertalen naar snellere dingen:-)
Echt nieuwe dingen komen er immers maar zelden op de markt voor computers:-)

Warp3SMP,
\Bas

Jan Wagemakers

Hallo Jan,

Jan Derieuw schreef aan Jean Menten :

JD> Je kan tot in het oneindige blijven wachten, er blijven continu
JD> nieuwe dingen op de markt komen...

Wachten verhoogt het genot ;-)))

Nog een fijne dag Jan. - Jan Wagemakers -

... When we speak of free software, we are referring to freedom, not price.
-- GNU GENERAL PUBLIC LICENSE Version 2, June 1991

Tom Laermans

Hallo Eddy !!

Op 12-Aug-00 11:16:18, schreef Eddy Missoul aan Bas Heijermans over Nieve PC...

EM> Dan is mijn vraag: Als je 2 monitoren aansluit + 1 TV-Scherm, wat
EM> krijg je dan te zien op dat TV-Scherm
Wel, er stond toch "(2 monitoren) OF (1 monitor + 1 TV)" en niet "(2
monitoren) EN (1 TV)" ?

-=[t...@powersource.cx]-[www.powersource.cx]-[0497/85.30.44]-[ICQ 12120754]=-

... Windows Error #003: Operator fell asleep while waiting
+++ Linux Uptime: 6h17m, 2 users, load average: 1.24, 1.16, 1.10

Steven Leeman

Hello Eddy,

Saturday August 12 2000 11:16, Eddy Missoul wrote to Bas Heijermans:

EM> Kan dat allemaal samen ?

neen... lees nog eens... "2 monitoren...OF...1 Monitor en 1 TV"
ik geloof dat de MAtrox in staat is om de TVuitgang op een andere hz(50hz) dan
de monitoruitgang... terwijl andere kaarten met tvuitgang de monitoruitgang
simultaan gaan verlagen (en blijkbaar zijn er niet veel monitoren die 50hz
aankunnen)

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Fidonet, haal mייr uit je mail!

Steven Leeman

Hello Stany,

Friday August 11 2000 07:53, Stany Berden wrote to Rob Vandeweyer:

SB> omdat er voor en AMD geen dual processor MB bestaat. Wel een Windows
SB> NT 4.0 SERVER versie moet je maar eens op een amd laten draaien, je

depends wat je test...
AMD werkt evengoed als een P3 onder windows
een celeron iets minder...ALS men bijv opstartsnelheden van MsWord enzo erbij
neemt...

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Spaar nu de fidonet-punten voor een fido-t-shirt :-)

Rob Vandeweyer

Hallo Stany,

On <11 Aug 00>, Stany Berden wrote to Rob Vandeweyer:

> [...]
SB> slot 7 Waar de AMD ATHLON nu ook op draaid. Na socket 7 zijn ze
SB> overgestapt op socket 370, en het zal niet lang meer duren of AMD

Of het nu een socket of een slot is maakt in principe weinig uit: het is maar
een andere methode van aankoppelen. Enkele opmerkingen bij het bovenstaande
stukje:
* socket 7 is anders als socket A
* slot 7 = slot 1 ?????
* AMD Athlon draait NIET op slot 1, maar op Slot A wat volledig incompatibel
is met slot 1 omdat alle signaallijnen anders liggen!
* socket a is al een socket (zoals socket 370) maar heeft veel meer pinnetjes
dan de socket 370. (heb het exacte getal hier nu niet liggen))

> [...]
SB> chipset genomen, waarschijnlijk omdat deze hier zeer goed mee draaid,
SB> hier kan je net zogoed een intel op steken.

Als je dat kan, ga je nog een heel goed betaalde job bij een moederbord
designer krijgen denk ik ;-))
Nee serieus, de structuren van een moederbord voor amd en voor intel zijn
TOTAAL verschillend (vanaf Athlon wel te verstaan, daarvoor (K6/2/3) waren ze
inderdaad hetzelfde). De manier waarop de CPU met de chipset en met het gegeugen
communiceert zijn verschillend! Er is dus no way in hell dat je een athlon zal
draaien op een intel chipset!!

SB> En als je een AMD alleen steekt omdat hij beterkoper is, waarom
SB> probeer je eens geen PENTIUM CELLERON

Omdat de AMD stukken sneller is?

Groetjes,
Rob Vandeweyer (rob.van...@rsftew.luc.ac.be)

Peter Barandat

Hello Bas,

On 11.08.00, 11:37:48 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on zondag 13.08.00, 0:07:09, and replied to it.

*Establishing connection*

BH> Welke? Het is bekend dat de Cyrixen uit het 486DX40 tijdperk niet altijd
BH> even goed waren, maar van latere versie's zijn mij geen problemen bekend.
BH> Kan je iets meer specefiek zijn?
Ik geloof een cyrix 166
De eigenaar heeft toen een SB live gekocht, maar de software wou niet
installeren omdat hij geen intel processor had...
Voor de rest heeft hij enorm veel problemen zijn computer werkende te houden
(softwarematig) en is die pc traaaaaaaag... :-(

*Connection terminated*

Bas Heijermans

Hello Steven,

On 12/Aug/00 at 13:44 you wrote:

> [...]
SL> tvuitgang de monitoruitgang simultaan gaan verlagen (en blijkbaar
SL> zijn er niet veel monitoren die 50hz aankunnen)

Je kan beide uitgangen apart configureren, het is trouwens wel niet echt een
TV-uitgang maar een uitgang die je aan de scart-plug van de TV kan hangen:-)

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 13/Aug/00 at 09:51 you wrote:

> [...]

PB> Voor de rest heeft hij enorm veel problemen zijn computer werkende
PB> te houden (softwarematig) en is die pc traaaaaaaag... :-(

Zou het niet kunnen dat die CPU geen MMX en aanverwante zaken kent?
Bovendien zijn de Cyrixen niet gekent als snelheidsmonsters.

Warp3SMP,
\Bas

Peter Barandat

Hello Jean,

On 12.08.00, 13:34:15 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on donderdag 17.08.00, 21:37:26, and replied to it.

*Establishing connection*

JM> Ik moet de laatste snufjes niet hebben. Ik ben ook tevreden met de
JM> voorlaatste :-) Ik vind het wel geldverspilling om nu het laatste model
JM> van een oude reeks te kopen.
True :-)

*Connection terminated*

Steven Leeman

Tuesday August 15 2000 23:40, Bas Heijermans wrote to Steven Leeman:

BH> Je kan beide uitgangen apart configureren, het is trouwens wel niet
BH> echt een TV-uitgang maar een uitgang die je aan de scart-plug van de
BH> TV kan hangen:-)

ne Svhs -> kabel naar Composite audio & video -> scart ingang kabel...

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Neutrale pH? Ik gebruik Fido!

Peter Barandat

Hello Bas,

On 15.08.00, 23:42:32 you've sent this message in outer space.

An alien retrieved it on donderdag 17.08.00, 21:37:26, and replied to it.

*Establishing connection*

BH> Zou het niet kunnen dat die CPU geen MMX en aanverwante zaken kent?
Ik geloof het niet neen... Maar mijne P133 (ook non MMX) was sneller als dat
beestje...

BH> Bovendien zijn de Cyrixen niet gekent als snelheidsmonsters.
Indeed...

*Connection terminated*

Eddy Missoul

Hallo Bas,

In een berichtje op <Zondag Augustus 13 2000>, schreef jij aan Eddy Missoul:

BH> Dat kan nooit lang meer duren, de Athlon borden zijn immers ook niet
BH> zo duur meer.

Blijkbaar hebben alle merken zo ook nog niet zo vlot beschikbaar.
Zal morgen eens bij onze 'klassieke' leverancier informeren hoever ze daar
staan...

BH> Ik zie het:-)

Allez, de berichtjes geraken toch al tot eind Limburg ;-)

Rob Vandeweyer

Hallo Stany,

14 Aug 00 22:55, Stany Berden wrote to Rob Vandeweyer:

SB> Hoeveel intels moet ik je laten draaien op een viachipsetbordje, wat
SB> denk dat we hebben moeten gebruiken toen bleek dat intel een slechte
SB> 820 chipset gebruikt heeft.

De BX van intel :-) (en ga nu niet beweren dat die geen 133 MHz aan kan)
Ik ga het nog een laatste keer zeggen: de Via Apollo Pro133 (voor Intel
processoren) is totaal verschillend met de Via KX133 (voor AMD cpu's).

Ik assembleer in mijn vrije tijd regelmatig een pc'tje voor kennisen, familie,
buren, etc. Toevallig heb ik gisteren een bakje met AMD Duron gemaakt. Aangezien
ik hem pas volgende week ga installeren bij de koper , heb ik voor de lol eens
NT erop gezet. Ik zoek nog altijd naar die verassing die jij me beloofd had,
maar ik vind ze met de beste wil ter wereld niet. Zou je me even kunnen zeggen
waar ik moet zoeken ;-)

Groetjes,
Rob Vandeweyer (rob.van...@rsftew.luc.ac.be)
NIEUWE POINTNUMMER: 2:292/624.48
--- GoldED+/W32 1.1.4.5

Bas Heijermans

Hello Eddy,

On 18/Aug/00 at 02:10 you wrote:

> [...]

EM> Blijkbaar hebben alle merken zo ook nog niet zo vlot beschikbaar.
EM> Zal morgen eens bij onze 'klassieke' leverancier informeren hoever

Ik denk dat het nog een beetje te vroeg is, over een paar weken zal het vast
beteren:-)

EM> Allez, de berichtjes geraken toch al tot eind Limburg ;-)

Ik heb trouwens een oplossing gevonden voor het probleem dat wij hier geen ADSL
of Telenet kunnen krijgen, gewoon over de Satelliet gaan:-)
Werkt prachtig!

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Stany,

On 11/Aug/00 at 07:53 you wrote:

> [...]

SB> dikwijls een MB met via chipset genomen, waarschijnlijk omdat deze
SB> hier zeer goed mee draaid, hier kan je net zogoed een intel op

Nu moet ik toch eens goed gaan lachen:-)
Je slaat hier alles door elkaar:-)
Intel heeft nooit op socket A gedraaid, wel socket 4,5 en 7 voor de Pentium I,
Slot I en II voor Pentium II/III en nu op socket 370.
Socket 6 voor de Pentium Pro.
AMD heeft gedraaid op socket 4,5,7 en super 7 voor de K5/K6/K6II/K6III.
De Athlon's draaien op Slot A en de nieuwe Athlon en Duron op socket A.
(Dit is wel even uit mijn hoofd dus ik kan een beetje mis zitten:-)

Vanaf de Pentium II en de Athlon kan je niet dezelfde moederborden meer
gebruiken ook al lijken de sockets/sloten op elkaar.

> [...]
SB> Ik heb hier drie systemen in een NETWERKJE EEN P III 450, EEN P II
SB> 400, EN een CELLERON 633 en deze laatste moet zeker niet onderdoen

Moet je NT eens op een willekeurige PC zetten en je hebt al problemen:-)
Pentium Celeron's, II en III zijn antieke chips die door de AMD's Duron en
Athlon volledig verslagen zijn in elk opzicht.
De prijs is veel lager en het ontwerp van de bus-struktuur en CPU is veel beter
en sneller.
Tegenwoordig moet je bij Powerusers niet meer aankomen met Intel want je wordt
vierkant uitgelachen.
Zelfs elk computer tijdschrift dat je opendoet is vol lof over AMD en de nieuwe
AMD CPU's zijn tegenwoordig ook wereldnieuws terwijl naar de "nieuwe" Intel
CPU's niet echt nieuws meer zijn.
Intel heeft een mokerslag van AMD gekregen die ze waarschijnlijk niet meer te
boven komen, enkel in Multi-CPU omgevingen betekenen ze nog wat.
Maar dat gaat rap veranderen in September als de eerste Multi-CPU moederborden
voor AMD gaan verschijnen.
AMD is nl zo slim geweest de CPU's voor multi-CPU omgevingen te ontwerpen waar
er tevens geen limiet op het aantal CPU's aanwezig is.
We gaan mooie tijden tegemoet met AMD:-)

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Tom,

On 11/Aug/00 at 22:24 you wrote:

> [...]

TL> Dat ze servers testten? De Alpha kwam er iets belabberder uit, maar
TL> voor een 400MHz tov de 800&766 kwam dat helemaaal niet slecht uit

Wel het enige wat me tegenstond in die test was dat de AMD het met een IDE
schijf moest doen terwijl de anderen SCSI aan boord hadden.
Anders had Intel het volledig kunnen vergeten:-)
Ik dacht dat het in PC-Magazine Belgie was pagina 182 Juli/Aug nummer:-)

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Rob,

On 18/Aug/00 at 23:22 you wrote:

> [...]
RV> Ik zoek nog altijd naar die verassing die jij me beloofd had, maar
RV> ik vind ze met de beste wil ter wereld niet. Zou je me even kunnen

Probeer voor de grap eens wat service-paks, altijd goed voor verassingen op
elke machine:-)

Warp3SMP,
\Bas

Rob Vandeweyer

Hallo Bas,

19 Aug 00 21:18, Bas Heijermans wrote to Stany Berden:

BH> gaan verschijnen. AMD is nl zo slim geweest de CPU's voor multi-CPU
BH> omgevingen te ontwerpen waar er tevens geen limiet op het aantal CPU's
BH> aanwezig is. We gaan mooie tijden tegemoet met AMD:-)

Ik ga er volledig mee akkoord dat momenteel de AMD's kwalitatief veel beter
zijn dan de Intels. Maar toch denk ik dat de Intel marketingmachinne er wel iets
op zal vinden. Intel zal marktaandeel kwijtspelen, ongetwijfeld, maar voor AMD
als marktleider is het nog veel te vroeg.

Bovendien, wat gebeurt er als de vraag naar AMD CPU's te groot wordt??? AMD
heeft een veel kleinere capaciteit en je bouwt zo'n chipfabriek niet zomaar eens
op een weekje... Tot nu toe is het altijd intel geweest met leveringsproblemen,
maar ik heb zo'n vermoeden dat (indien de vraag nog blijft stijgen) dit ook wel
eens voor AMD zou kunnen gebeuren...

Steven Leeman

Hello Bas,

Saturday August 19 2000 21:50, Bas Heijermans wrote to Rob Vandeweyer:

BH> Probeer voor de grap eens wat service-paks, altijd goed voor
BH> verassingen op elke machine:-)

bij mijn weten ken ik alleen de verassing waarbij je een 128bit encryptie
(amerikaanse) Internet explorer hebt geinstalleerd en nadien een service pack
tracht te installeren die begint te flippen omdat je geen 128bit encryptie moogt
bezitten buiten AMerika... (ofzoiets :-)

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Nu: twee pointnrs voor de prijs van één!

Bas Heijermans

Hello Rob,

On 20/Aug/00 at 12:57 you wrote:

> [...]

RV> marketingmachinne er wel iets op zal vinden. Intel zal marktaandeel
RV> kwijtspelen, ongetwijfeld, maar voor AMD als marktleider is het nog

Marktleider zullen ze wel niet direkt worden, als mensen zoals altijd reklame
blijven geloven kan dat gewoon niet.
Kijk maar naar de voorbeelden: OS/2, Video2000, Linux, BeOS, Mac etc....
Ze zijn allen beter dan wat de reklame boy's ons doen geloven:-)

> [...]
RV> altijd intel geweest met leveringsproblemen, maar ik heb zo'n
RV> vermoeden dat (indien de vraag nog blijft stijgen) dit ook wel eens

Ik denk niet dat ze er problemen mee gaan krijgen, ik vrees dat het ongeloof
van velen hiervoor zorgt:-)

Warp3SMP,
\Bas

Steven Leeman

Hello Bas,

Monday August 21 2000 01:34, Bas Heijermans wrote to Rob Vandeweyer:

BH> reklame blijven geloven kan dat gewoon niet. Kijk maar naar de
BH> voorbeelden: OS/2, Video2000, Linux, BeOS, Mac etc.... Ze zijn allen
BH> beter dan wat de reklame boy's ons doen geloven:-)

welke reklame? ik zie alleen maar "Intel Inside" reklame...
ik heb nog nooit reklame van computers gezien op tv...hooguit internet...
we zijn maar een piepklein landje :-)

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Always Fidonet!

Koen Vosters

PB> Tell that to a buddy with a Cyrix :-(

Pas op Cyrix komt binnekort met een nieuwe chip uit
denk ik. Ergens gelezen, weet nimeer waar.

Koen Vosters

SL> depends wat je test...
SL> AMD werkt evengoed als een P3 onder windows
SL> een celeron iets minder...ALS men bijv opstartsnelheden van
SL> MsWord enzo erbij neemt...
Gewoon opstarttijden. Natuurlijk speelt het moederbord hier ook
een grote rol. Ik heb gemerkt dat moederborden met vanalles onboard
sneller booten. Logisch natuurlijk, als je eerst al je netwerkkaart moet
loaden, je soundblaster drivers enzovoort, dat is allemaal tijdverlies.

Koen Vosters

PB> Ik geloof een cyrix 166

Ja, 't is ne 166.

> [...]

PB> Voor de rest heeft hij enorm veel problemen zijn computer

PB> werkende te houden (softwarematig) en is die pc

Ja inderdaad, en zeker voor 3D.

Koen Vosters

> [...]
JM> kosten. Gaan we moeten wachten tot volgende zomer of nog
JM> later om die "nieve" pc aan een betaalbare prijs te hebben?

Wachten kunt ge altijd doen, ge moet op ne moment zeggen : nu koop ik hem.
Want als de p4 er efkes is en betaalbaar is, dan zal er ook weer ne nieuwe
p4 zijn, dan misschien 2 Gigaherz. En zo blijft ge wachten.

Koen Vosters

> [...]

RV> maar ik heb zo'n vermoeden dat (indien de vraag nog blijft
RV> stijgen) dit ook wel eens voor AMD zou kunnen gebeuren...

Neenee, AMD heeft ook al problemen gehad met leveringtermijn. Toen ik
mijn p 233 ging kopen(lang geleden) , wou ik eigenlijk een amd ipv
een intel, en de amd's waren gewoonweg niet meer te krijgen. Volledig
uitverkocht.

Peter Barandat

Hello Koen,

On 24.08.00, 12:42:31 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on donderdag 24.08.00, 15:02:35, and replied to it.

*Establishing connection*

> [...]
KV> Logisch natuurlijk, als je eerst al je netwerkkaart moet loaden, je
KV> soundblaster drivers enzovoort, dat is allemaal tijdverlies.
Bij het booten misschien wel... Voor een server vrij belangrijk... Uiteraard
heeft een server bijna geen gebruik voor grote grafische toepassingen, of
geluid.... Maar voor een gamer... slik... Zo'n moederbord... Goed voor een
beginner, maar voor iemand die graag tweakt...

*Connection terminated*

Koen Vosters

> [...]

SB> Wel een Windows NT 4.0 SERVER versie moet je maar eens op

SB> een amd laten draaien, je zou wel eens voor verassingen komen

Kleine opmerking, we hebben het hier over Microsoft, en niet over AMD

> [...]

SB> Ik heb hier drie systemen in een NETWERKJE EEN P III 450,

SB> EEN P II 400, EN een CELLERON 633 en deze laatste moet zeker

Excuseer, absoluut niet mee eens, vergelijk een Celeron 466 met een
P III 450, en de Celeron blijft achter. Ge moet geen appelen met peren
vergelijken, want dan kan ik de athlon 1ghz ook met de intel pentium 75
vergelijken.

Peter Barandat

Hello Koen,

On 24.08.00, 12:33:41 you've sent this message in outer space.

An alien retrieved it on donderdag 24.08.00, 15:02:35, and replied to it.

*Establishing connection*

KV> Pas op Cyrix komt binnekort met een nieuwe chip uit denk ik. Ergens
KV> gelezen, weet nimeer waar.
En dan zal mijn kritisch (vakkundig is iets anders) oog daar een blik op
werpen...

*Connection terminated*

Steven Leeman

Thursday August 24 2000 12:42, Koen Vosters wrote to Steven Leeman:

> [...]
KV> sneller booten. Logisch natuurlijk, als je eerst al je netwerkkaart
KV> moet loaden, je soundblaster drivers enzovoort, dat is allemaal

ofdat die nu "onboard" of als insteekkaart zijn...ze hebben drivers nodig :-)

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Fido - De echte, van Mattel

Stefan Wuyts

Yow Koen

> [...]
KV> ik mijn p 233 ging kopen(lang geleden) , wou ik eigenlijk een amd
KV> ipv een intel, en de amd's waren gewoonweg niet meer te krijgen.

Eh ik heb hetzelfde voorgehad... ook ne p233 amd besteld... belde me op..
ja sorry maar er zijn geen meer in stock en ook de levering kan 2 weken
duren... euh?

Ik dacht dat dat een flauwe verkooptruk was... maar inderdaad... en ik
moest ne beter pc hebben toen... heb dan maar ne intel genomen he...
maja...

Stef

Steven Leeman

Friday August 25 2000 01:28, Peter Barandat wrote to Steven Leeman:

PB> of zo te maken hebben?? Heb het hier ook gemerkt dat sinds ik een
PB> netwerkkaartje ingestoken heb, dat mijn PC een minuut langer werk
PB> nodig heeft om op te starten...

dat komt omdat Windows nu een broadcast doet via dat netwerkaartje en wacht op
een timeout...

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Fidonet, voor een zachter en droger gevoel van bescherming.

Koen Vosters

PB> Ik ben zeker geen specialist of zo... maar kan het iets met
PB> de IRQ's of zo te maken hebben?? Heb het hier ook gemerkt
PB> dat sinds ik een netwerkkaartje ingestoken heb, dat mijn PC
PB> een minuut langer werk nodig heeft om op te starten...

Hangt af van netwerkkaart tot netwerkkaart. Als ge wakeup on lan hebt,
dan moet die eerst nog booten, en win start zowiezo trager op omdat
hem altijd naar het netwerk zoekt.

Peter Barandat

Hello Steven,

On 25.08.00, 7:28:37 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on vrijdag 25.08.00, 10:57:23, and replied to it.

*Establishing connection*

SL> dat komt omdat Windows nu een broadcast doet via dat netwerkaartje en
SL> wacht op een timeout...
En dat kunt ge versnellen / overslaan door ??? te doen??? :-))

*Connection terminated*

Peter Barandat

Hello Steven,

On 24.08.00, 20:48:20 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on donderdag 24.08.00, 23:27:14, and replied to it.

*Establishing connection*

> [...]
maken hebben?? Heb het hier ook gemerkt dat sinds ik een netwerkkaartje
ingestoken heb, dat mijn PC een minuut langer werk nodig heeft om op te

Jan Wagemakers

Hallo Peter,

Peter Barandat schreef aan Koen Vosters :

PB> Bij het booten misschien wel... Voor een server vrij belangrijk...
Whooowhaaa, een server die regelmatig moet booten ;-)))

Nog een fijne dag Peter. - Jan Wagemakers -

... Nothing is such exciting as life --Love Like Blood

Jan Wagemakers

Hallo Koen,

Koen Vosters schreef aan Peter Barandat :

KV> Pas op Cyrix komt binnekort met een nieuwe chip uit denk ik. Ergens
KV> gelezen, weet nimeer waar.

Croky komt met een vernieuwde chip uit. Gezien op TV ;-)

Nog een fijne dag Koen. - Jan Wagemakers -

... In this world of a million religions everyone prays the same way
--Nightwish

Koen Vosters

PB> En dat kunt ge versnellen / overslaan door ??? te doen???
PB> :-))

Heel simpel, gewoon netwerkkaart er uit halen.

Steven Leeman

Friday August 25 2000 10:59, Peter Barandat wrote to Steven Leeman:

PB> En dat kunt ge versnellen / overslaan door ??? te doen??? :-))

met coax kon je met een T stuk en aan weerszijden een terminator te plaatsen...

o Steven Leeman,
)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs
`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Fidonet - Brengt mensen dichter bij elkaar!

Peter Barandat

Hello Koen,

On 25.08.00, 19:38:11 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on vrijdag 25.08.00, 21:26:13, and replied to it.

*Establishing connection*

KV> Heel simpel, gewoon netwerkkaart er uit halen.
LOL... Daarom steek ik er dus een netwerkkaart in... :-))

*Connection terminated*

Bas Heijermans

Hello Steven,

On 22/Aug/00 at 07:38 you wrote:

> [...]

SL> ik heb nog nooit reklame van computers gezien op tv...hooguit
SL> internet... we zijn maar een piepklein landje :-)

Het waren immers ook maar voorbeelden van hoe reklame "domme" mensen erg kan
beinvloeden.
Andere voorbeelden zijn: Video2000, Betamax etc.....die zijn allen beter dan
VHS.
Dat was dus wat ik bedoelde met Intel, die zijn ook slechter dan AMD, maar
weinigen willen het geloven omdat Intel zoveel reklame maakt.

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Koen,

On 24/Aug/00 at 12:42 you wrote:

> [...]

KV> sneller booten. Logisch natuurlijk, als je eerst al je netwerkkaart

KV> moet loaden, je soundblaster drivers enzovoort, dat is allemaal

Dit is kolder, een OS moet voor elk onderdeel drivers laden, of die nu on-board
zitten of niet maakt niets uit.

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 25/Aug/00 at 01:28 you wrote:

> [...]

PB> IRQ's of zo te maken hebben?? Heb het hier ook gemerkt dat sinds
PB> ik een netwerkkaartje ingestoken heb, dat mijn PC een minuut langer

Windows heeft meer tijd nodig omdat je een netwerkkaart hebt gestoken, dat
heeft verder niets met hardware te maken.

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 26/Aug/00 at 00:08 you wrote:

PB> Bij het booten misschien wel... Voor een server vrij belangrijk...

JW> Whooowhaaa, een server die regelmatig moet booten ;-)))

Ik tel bij een server de uptime, niet de boottime:-)
Maar met een Windows server kan ik me voorstellen dat de boot-time erg
belangrijk is omdat je uptime anders te veel afneemt:-)

Warp3SMP,
\Bas

Bas Heijermans

Bas Heijermans

Bas Heijermans

Bas Heijermans

Steven Leeman

Hello Stany,

Wednesday August 02 2000 14:02, Stany Berden wrote to Jan Derieuw:

> [...]
SB> servers, en van AMD op server niveau niets te merken is

simpel...AMD heeft geen multiprocessor systemen/moederborden (NOG niet)...

Peter Barandat

Hello Bas,

On 03.08.00, 11:55:20 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on zaterdag 05.08.00, 14:19:16, and replied to it.

BH> Ook leuk is dat een Celeron op een schamel 66 Mhz busje tuft en de Duron
BH> op een 200 Mhz bus:-) Bovendien klopt een Duron een Pentium III! Nu nog
BH> eens kijken naar de prijs:-)
What the f*ck is een Duron?? Ik veronderstel een processor <g>, maar, van wie,
wat zijn de byzondere eigenschappen enz...
Ging de P4 niet met een 400Mhz bus werken?? In de herfst zou de p4 uitkomen,

Stany Berden

> [...]
systemen zijn hiermee de nodige problemen, terwijl een installatie op een intel
verloopt. Nu in de tijd van de 386 en de 486 was AMD inderdaad een beter
> [...]
omdat intel geen patent kon nemen op een nummer. Daarmee dat er nooit geen 586
op de markt gekomen is maar een pentium .

Jan Derieuw

How are you doing, Bas!

03 Aug 00 11:55, Bas Heijermans wrote to Tom Laermans:

> [...]

en
een DVD speler, en we kunnen er weer even tegen ;=)))

... Mail found: Praise Sysop!

Jan Derieuw

How are you doing, Peter!

05 Aug 00 14:24, Peter Barandat wrote to Bas Heijermans:

PB> What the f*ck is een Duron?? Ik veronderstel een processor <g>,
PB> maar, van wie, wat zijn de byzondere eigenschappen enz...

AMD. De Duron is afgeleid van de Athlon, en wordt geprofileerd als de "value"
versie van die cpu, net zoals de Celeron de "value" versie is van de PII/PIII.

De Duron is samen uitgekomen met een nieuwe versie van de Athlon, de
Thunderbird. Duron en Thunderbird delen dus dezelfde core, en onderscheiden
zich
van de Athlon doordat ze hun L2 cache onboard hebben ipv op het moederbord. De
Duron heeft 64kb L2 cache, de Thunderbird heeft 256kb L2 cache. Als ik mij niet
vergis draaien deze aan de volledige processorsnelheid.

En zoals Bas aanhaalt draait de Athlon (en dus ook de Duron en Thunderbird) op
een 200MHz FSB, met 133MHz SDRAM (meeste borden ondersteunen ook nog 100MHz),
waar de Celeron nog aan 66MHz draait en 66MHz geheugen gebruikt, P-II/III
100/100MHz, Cuppermine 133/133.

De Duron en de Thunderbird zijn Socket A processoren, en de moederborden
gebruiken doorgaans de VIA VT133 chipset die AGP4x ondersteunt, PCI 2.2,
UDMA-66, sound embedded, ...

PB> Ging de P4 niet met een 400Mhz bus werken??

Dat is nog ver weg ;=)

> [...]

zelfs goedkoper...

Wachten kan je blijven doen tot in het oneindige, de perfekte hardware komt
toch nooit, en ondertussen ben je dik op je kin aan het kloppen. Gewoon zeggen
[...]

... The magic of Windoze: Turning a 486 into an XT

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 05/Aug/00 at 14:24 you wrote:

> [...]

Het is de tegenhanger van AMD voor de Celeron:-)
Die positionering zie ik wel niet helemaal zo, ze zouden het beter de PIII

Tom Laermans

Hallo Jan !!

Op 02-Aug-00 21:33:01, schreef Jan Derieuw aan Tom Laermans over Nieve PC...

JD> Ik heb begin december een GeForce DDR gekocht toen die in de
Da's 2/4 jaar geleden, en voila, die was juist uit :-)

JD> States net was uitgekomen, intussen is de GeForce 2 GTS alweer een
JD> tijdje uit..
Ja, die kost wel 9800 of zo meer dan die TNT2 ... :-(

JD> Ik raad aan dat je binnen je budget blijft ;=) Kijk hoeveel geld
Da's t probleem op dit moment <g>

JD> je wil uitgeven, en koop componenten die binnen je budget vallen.
JD> Je kan zonder probleem 150.000fr en meer aan een nieuwe pc geven,
Nee, ik heb op dit moment voor 54000 of zo, als ik ne Thunderbird 800MHz
met GForce2 GTS neem... (Maja ik heb de helft van mijn systeem al liggen
;-)

JD> that's completely up to you..

Budget: 38000fr dan is mijn ganse vakantiewerk-maandwedde eraan...
Aangezien ik slechts 70% van mijne computer zelf moet betalen... mag die
dus iets van een 54000 fr kosten als ik goed gerekend heb?

Sow... Ik zal mijne Excel sheet eens overtypen :-) (Prijzen MPL, 18/07)

Systeemonderdeeltjes =
Kast AOpen HX45 Miditower : 2790
Plextor 40speed SCSI : 4200
Live! Player 1024 Bulk : 2600
Hauppage WinTV Primio : 3900

Videokaart: TNT2 M64 | G400 Single | G400 Dual | GForce2GTS
Brengt totaal op 18190 20090 22090 29090

Duron 700 35280 37180 39180 46180
-30% 24696 26026 27426 32326

Thunderbird 750 38280 40180 42180 49180
-30% 26796 28126 29526 34426

Thunderbird 800 41480 43380 45380 52380
-30% 29036 30366 31766 36666

G400 Single <> Dual? Ik denk "Geen Dual" :-) maar enfin, de prijzen staan
er eh :-)

[tom.la...@powersource.cx]
[ICQ: #12120754]

... "Man, born of woman is of few days; full of trouble." Job
+++ Linux Uptime: 6h41m, 2 users, load average: 1.28, 1.20, 1.13

Bas Heijermans

Hello Stany,

On 04/Aug/00 at 16:52 you wrote:

> [...]

het ram, video, voeding, moederbord, BIOS etc die de problemen geven, niet de

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 05/Aug/00 at 12:27 you wrote:

> [...]

Met een DVD speler zou ik even wachten want er is op dit moment een tekort aan
die dingen waardoor de prijs veel te hoog ligt.

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 07/Aug/00 at 12:07 you wrote:

> [...]

met de Athlon.
Daarmee kan je zien dat klok-snelheden niet zo belangrijk zijn als je BUS niet

Bas Heijermans

Hello Tom,

On 05/Aug/00 at 19:05 you wrote:

> [...]
TL> staan er eh :-)

Aan de dual kan je twee monitoren of 1 monitor en 1 TV hangen, verder zijn ze

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 06/Aug/00 at 22:29 you wrote:

> [...]

JD> chipset...

Waarom? Het kan toch ook zijn dat ze bedoelen dat het ingewerkt zit in de

Jean Menten

Hallo Peter,

> [...]

En wat gaat die P4 kosten. Gaan we moeten wachten tot volgende zomer of nog
later om die "nieve" pc aan een betaalbare prijs te hebben?

Tom Laermans

Hallo Peter !!

Op 13-Aug-00 09:51:48, schreef Peter Barandat aan Bas Heijermans over Nieve
PC...

PB> gekocht, maar de software wou niet installeren omdat hij geen
PB> intel processor had.. Voor de rest heeft hij enorm veel problemen
Mja, domme software... :-/

PB> zijn computer werkende te houden (softwarematig) en is die pc
PB> traaaaaaaag... :-
Logisch, ne 166 .. [euh, deze p60 kan volgen <g>]

-=[t...@powersource.cx]-[www.powersource.cx]-[0497/85.30.44]-[ICQ 12120754]=-

... Download on first call - Friendly, experienced SysOp - Much more!
+++ Linux Uptime: 9h40m, 2 users, load average: 1.33, 1.20, 1.18

Jan Derieuw

How are you doing, Bas!

12 Aug 00 16:41, Bas Heijermans wrote to Jan Derieuw:

BH> Dit snap ik dus niet, gaat een nieuwe PC kopen en wilt direkt
BH> overclocken? Koop dan meteen een zwaardere CPU als je niet tevreden
BH> bent:-)

Zwaardere cpu is duurder, dat is nu net the point van overclocken: met
goedkopere uitgaven de prestaties van de duurdere elementen benaderen, evenaren
en soms zelfs overtreffen...

In elk geval moet je zeker met de geheugensettings spelen bij een
Athlon/Duron/Thunderbird, ga maar eens naar HardOCP de review van de Abit KT7
lezen (vanop Abit site is er een link).

CU,

Jan.

GSM: +32-(0)479-52.94.34

Work: jan(at)netmining.be
Home: jderieuw(at)village.uunet.be

... The Post Office operated all telephone and telegraph systems until 1919

Bas Heijermans

Hello Peter,

On 10/Aug/00 at 01:32 you wrote:

> [...]

Het is bekend dat de Cyrixen uit het 486DX40 tijdperk niet altijd even goed
waren, maar van latere versie's zijn mij geen problemen bekend.

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 10/Aug/00 at 21:19 you wrote:

> [...]

Ik raad ze op dit moment niet aan, veel te duur!
Begin dit jaar kon je ze kopen voor amper 4000 frank, moet je nu eens zien:-)

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 10/Aug/00 at 21:21 you wrote:

> [...]

Feitenlijk gezien zouden ze voor computers een nieuwe term moeten bedenken die

Bas Heijermans

Hello Jan,

On 10/Aug/00 at 21:23 you wrote:

> [...]

Dat nieuwe kan je beter vertalen naar snellere dingen:-)
Echt nieuwe dingen komen er immers maar zelden op de markt voor computers:-)

Steven Leeman

Hello Koen,

Monday August 28 2000 14:58, Koen Vosters wrote to Bas Heijermans:

KV> Neenee, want voor mijn SBLive worden er DOS drivers geladen, terwijl

die worden bij mij pas geladen als ik shutdown to dos kies

o Steven Leeman,

)/\,[_) Sysop SkyNET Bbs

`T7 ]=[ http://welcome.to/skynetbbs (Dutch/English)

... Fidonet, Where do you want to go today

Peter Barandat

Hello Koen,

On 28.08.00, 14:57:05 you've sent this message in outer space.
An alien retrieved it on maandag 28.08.00, 20:15:47, and replied to it.

*Establishing connection*

KV> Jamaar ze trekt precies wel ni op heel veel (cfr netwerkmeeting leeman)
Ik krijg die indruk... kweenie wat ter scheelde... Als ik tijd (lees:
goesting) heb, steek ik de kaart eens in een ander slot... Maybe...

*Connection terminated*

It is loading more messages.