Nieuwe browseroorlog op weg?
Opera 5 verschijnt op zes december
De eerste browseroorlog werd uitgevochten tussen Internet Explorer en Netscape
Navigator en werd - als we moeten afgaan op gebruikerstatistieken - volledig in
het voordeel van Microsofts programma beslecht. Maar nu is er een tweede
conflict in de maak, ditmaal zonder een serieuze inzending van Netscape. De
nieuwe uitdager? Opera 5.
Opera, een product van een Noorse softwarehuis, is allesbehalve nieuw. Al jaren
kan je de browser downloaden en uitproberen. Het had echter een groot nadeel
ten
opzichte van de concurrentie: het was niet gratis. Netscape en IE zijn dat wel,
wat zeker een verklaring is voor het feit dat de nieuwste versies van die
browsers door de meeste gebruikers in ijltempo worden geïnstalleerd. De 39
dollar die Opera Software (OS) voor zijn browser eiste, was voor de overgrote
meerderheid van de surfers, die zich helemaal niet konden inbeelden dat je
moest
betalen om op het Internet te grasduinen, er teveel aan
Met de vijfde editie van Opera gaat OS een nieuwe kant op. Gedaan met het
betaalmodel - vanaf nu is de browser gratis, ondersteunt door advertenties. Een
model dat al eerder door grote namen zoals ACDSee, Eudora en GoZilla! werd
omhelsd en door hun 'adware' wordt genoemd, om zo het verschil met (betalende)
shareware aan te geven.
Blijft natuurlijk de vraag waarom Opera het bekijken waard is. In vergelijking
met IE en Netscape heeft de Noorse browser een zeer kleine 'footprint'. Waar de
concurrentie ettelijke megabytes nodig heeft om te installeren en om in uit te
voeren, belooft de maker van Opera een compacte en weinig geheugenintensieve
programma. Zo is de basisinstallatie van Opera minder dan 2 MB groot, terwijl
de
installatiebestanden van IE 5.5 gemiddeld 17 MB innemen. De grootste claim van
OS heeft echter te maken met het onderwerp van compatibiliteit: Opera beweert
de
enige browser te zijn die volledig werkt zoals voorgeschreven door het World
Wide Web Consortium (W3C). Het ondersteunt alle goedgekeurde webstandaarden
(TLS, SSL 2 and 3, CSS1, CSS2, XML, HTML 4.0, HTTP 1.1, WML, ECMAScript en
JavaScript 1.3) en sinds versie 4.01 zelfs Wireless Mark-up Language (WML) voor
internetpagina's bedoeld voor WAP-telefoons. Zowel Internet Explorer en
Netscape
worden net een gebrekkige compatibiliteit met W3C-standaarden aangewreven. Kom
daarbij dat zowel MS als Netscape zich specialiseren in het uitbrengen van
browsers met niet-standaard functies, waardoor sommige webpagina's slecht of
niet verschijnen.
Hoewel Opera verkrijgbaar is voor verschillende platforms, is het onduidelijk
of enkel de Windows-versie gratis zal zijn. Over hoe het zit met Opera voor
BeOS, Linux, Mac en het Psion EPOC-besturingssysteem blijft het bedrijf stil.
De andere browserfabrikanten blijven ondertussen niet op hun lauweren rusten.
Nog maar enkele weken geleden werd op Comdex 2000 Netscape 6 gelanceerd,
terwijl
Microsoft volop op zoek is naar bètatesters voor IE 6.0.
jXb, 4 December 2000
Bron: ZDNet
Steven