Wat moet er in een EHBE-pakket?

Carolien Frijns

to evaluatheek
Stel: je mag een EHBE-pakket (Eerste Hulp Bij Evalueren) samenstellen
waarin je de belangrijkste tips en materialen opneemt om breed te
evalueren. Wat zou jij zeker in de EHBE-doos leggen? Een inspirerend
boek? Een tip van een collega? Iets anders?

Deze vraag stelden we aan Annemie van Beirendonck, ontwikkelaarster
van het Ouderportfolio NT2. Ze antwoordde daarop het volgende:

"Het lukt mij ook nog allemaal niet zo goed als ik zou willen, maar de
essentie van goede evaluatie
is voor mij dat cursisten kunnen laten zien wat ze kunnen en dat hun
evolutie zichtbaar wordt. Bij
een traditionele toets is dat veel minder het geval. Ik vind het ook
belangrijk dat de evaluatie
cursisten een duidelijk beeld geeft over zichzelf zodat ze, indien
nodig, zichzelf kunnen bijsturen.
Ook voor een leerkracht is dat bijsturen belangrijk: een leerkracht
moet tekorten in het aanbod
tijdig kunnen opsporen."

Wat denk jij daarover? Werken jouw cursisten ook met een portfolio
waarin ze hun eigen voortgang bijhouden? En heb jij andere tips of
inspirerende materialen die in het EHBE-pakket zouden moeten zitten?
Geef je mening!

Wil je het hele interview met Annemie van Beirendonck lezen? Ga dan
naar http://www.evaluatheek.be/files/interview_van_beirendonck.pdf