El conde Estruch

Salvador Sainz

to Castillo del Conde Estruch
http://reusdigital.cat/noticies/tendencies/el-pare-reusenc-del-primer-vampir-catala

Pocs actors poden presumir d'haver estat a les ordres d'un dels símbols estatals del gènere fantàstic, Paul Naschy. "La nostra relació va ser complicada, perquè ell es pensava que tot el món girava al seu voltant", recorda el reusenc Salvador Sainz de la seva experiència al costat del licantrop per excel·lència dels 70. Va debutar als teatres de La Salle i el Bravium de ben jove perquè ho tenia clar. "A l'escola, una monja em va preguntar què volia ser de gran i sense dubtar-ho vaig respondre que volia ser actor", recorda. A més, Sainz és l'autor de diverses novel·les, d'entre els quals destaca 'Estruch' (1991), dedicada a la figura del primer vampir català.

Estruch, fruit de la imaginació del reusenc

Per celebrar els 25 anys de la seva edició, Sainz s'ha plantejat escriure dos volums més de les malifetes del xuclasang de l'Empordà, que pel que sembla va atemorir aquelles terres després d'haver dut una vida "poc cristiana". El reusenc reivindica, a més, la paternitat del mite. "Quan em vaig informar del comte Estruch no se'n sabia res, del seu suposat vampirisme. Tot el que s'explica ara és pel meu llibre", revela. "Jo he creat el primer vampir català i altres se n'han aprofitat", segueix. Alguns d'aquests serien els membres de l'equip de 'Milenio 3', que el van venir entrevistar a Reus i després van obviar el seu testimoni en l'emissió centrada en Estruch. "Em van dir que no se m'entenia quan parlava, em van tractar molt malament", lamenta.

I és que, de fet, Sainz no és precisament un home amb estrella, a jutjar per algunes de les seves relliscades professionals. Ha escrit altres treballs literaris que malgrat veure la llum no li han servit per treure'n cap rendiment econòmic perquè "els editors no m'han pagat mai" i fins i tot va decidir-se a impulsar, a finals dels 80, un festival de cinema a Reus. "Volia fer alguna cosa al meu poble", diu. Va ser un fracàs, però. "No va venir ningú, a les projeccions", es queixa. "L'Ajuntament m'havia d'ajudar però a l'hora de veritat em vaig trobar amb un deute d'un milió de pessetes", que va tornar com va poder.

 Contra vent i marea

"Ningú és profeta a la seva terra", proclama. "A Reus sempre m'han vist com un tipus estrany", admet. Ell ho justifica tot assegurant que és perquè "mai he estat amic dels polítics" i indica, a continuació, que li agradaria ser homenatjat a la seva ciutat natal. "Després de tot, passejo el nom de Reus allà on vaig", exposa. Qui sap si és per aquest motiu que ja fa una colla d'anys que s'ha instal·lat a Tarragona. "Em va molt bé per viatjar per feina i, a més, m'encanta el mar", detalla. A la capital de la demarcació hi ha rodat alguns dels seus projectes, com ara el curt 'Cenizas bajo el mar' (2014), del qual també n'és director.

En l'actualitat, Sainz està acabant de desenvolupar un llarg a partir de l'abans esmentat curt, que vol rodar el mes de novembre i que pensa finançar a partir "dels meus estalvis". "Una pel·lícula et pot costar 1.000 euros o 50 milions, el que puguis tenir", subratlla. El reusenc, que es descriu com un 'outisder', defuig els circuits convencionals de distribució i exhibició fílmica. "Estan controlats per la política i les 'majors' americanes", carrega. Per tant, i un cop la pel·lícula estigui acabada, s'encarregarà de promoure-la personalment. I avança, a més, que "mai pararé de fer cinema".

Cinèfil empedreït, Sainz escriu regularment sobre pel·lícules al seu bloc personal i es confessa admirador de la Hammer britànica. "Vaig poder conèixer Terence Fisher i Christopher Lee i eren autèntics cavallers", apunta. Fins i tot va tenir la sort de poder tractar un dels membres de Monty Python, Terry Jones. "Va venir a rodar a Barcelona i vaig fer cameo al seu film", celebra. Dels cineastes d'ara en destaca a Bayona, tot i que la seva passió pels clàssics segueix ferma. "Tot va canviar quan vaig veure les pel·lícules de Buster Keaton", confessa.

Pocos actores pueden presumir de haber sido a las órdenes de uno de los símbolos estatales del género fantástico, Paul Naschy. "Nuestra relación fue complicada, porque él se pensaba que todo el mundo giraba al suyo cercando", recuerda el reusenc Salvador Sainz de su experiencia junto al licantrop por excelencia de los 70. Debutó a los teatros de La Salle y el Bravium de muy joven porque lo tenía claro. "En la escuela, una monja me preguntó qué quería ser de grande y sin dudarlo respondí que quería ser actor", recuerda. Además, Sainz es el autor de varias novelas, de entre los cuales destaca 'Estruch' (1991), dedicada a la figura del primer vampiro catalán.

Estruch, fruto de la imaginación del reusenc

Para celebrar los 25 años de su edición, Sainz se ha planteado escribir dos volúmenes más de los entuertos del xuclasang de l'Empordà, que al parecer atemorizó aquellas tierras después de haber llevado una vida "poco cristiana". El reusenc reivindica, además, la paternidad del mito. "Cuando me informé del conde Estruch no se sabía nada, de su supuesto vampirisme. Todo el que se explica ahora es por mi libro", revela. "Yo he creado el primer vampiro catalán y otros se han aprovechado", sigue. Algunos de estos serían los miembros del equipo de 'Milenio 3', que lo vinieron entrevistar a Reos y después obviaron su testigo en la emisión centrada en Estruch. "Me dijeron que no se me entendía cuando hablaba, me trataron muy mal", lamenta.

Y es que, de hecho, Sainz no es precisamente un hombre con estrella, a juzgar por algunas de sus resbalones profesionales. Ha escrito otros trabajos literarios que a pesar de ver la luz no le han servido para sacar ningún rendimiento económico porque "los editores no me han pagado nunca" e incluso se decidió a impulsar, a finales de los 80, un festival de cine en Reus. "Quería hacer algo en mi pueblo", dice. Fue un fracaso, pero. "No vino nadie, a las proyecciones", se queja. "El Ayuntamiento me tenía que ayudar pero a la hora de verdad me encontré con una deuda de un millón de pesetas", que volvió como pudo.

Contra viento y marea

"Nadie es profeta en su tierra", proclama. "A Reos siempre me han visto como un tipo extraño", admite. Él lo justifica asegurando que es porque "nunca he sido amigo de los políticos" e indica, a continuación, que le gustaría ser homenajeado en su ciudad natal. "Después de todo, paseo el nombre de Reos allá donde voy", expone. Quién sabe si es por este motivo que ya hace una pandilla de años que se ha instalado en Tarragona. "Me va muy bien para viajar por trabajo y, además, me encanta el mar", detalla. En la capital de la demarcación ha rodado algunos de sus proyectos, como por ejemplo el corto 'Cenizas bajo el mar' (2014), del cual también es director.

En la actualidad, Sainz está acabando de desarrollar un largo a partir del antes mencionado corto, que quiere rodar el mes de noviembre y que piensa financiar a partir "de mis ahorros". "Una película te puede costar 1.000 euros o 50 millones, el que puedas tener", subraya. El reusenc, que se describe como un 'outisder', rehuye los circuitos convencionales de distribución y exhibición fílmica. "Están controlados por la política y las 'mayores' americanas", carga. Por lo tanto, y un golpe la película esté acabada, se encargará de promoverla personalmente. Y avanza, además, que "nunca pararé de hacer cine".

Cinéfilo empedernido, Sainz escribe regularmente sobre películas a su bloque personal y se confiesa admirador de la Hammer británica. "Pude conocer Terence Fisher y Christopher Lee y eran auténticos caballeros", apunta. Incluso tuvo la suerte de poder tratar uno de los miembros de Monty Python, Terry Jones. "Vino a rodar en Barcelona e hice cameo a su film", celebra. De los cineastas de ahora destaca a Bayona, a pesar de que su pasión por los clásicos sigue firme. "Todo va cambiar cuando vi las películas de Buster Keaton", confiesa.

SALVADOR SÁINZ

Diario de Cine
http://www.diariodecine.es/
http://blog.diariodecine.es/

Mi blog personal
http://salvadorsainz.blogspot.com/

Blog del conde Estruc
http://condeestruch.blogspot.com/
http://groups.google.com/group/estruch?hl=es

Blog del Cine Español
http://espanoladasyole.blogspot.com/

Mi web personal
http://salvasainz.magix.net/public/

Sebastià D'Arbó

to est...@googlegroups.com
Hola Salvador:

Respecte al relat del personatge del Comte Estruch realment la teva aportació literària de ficció ha estat mol significativa, però tu saps que la històrica del personatge no pas, perquè fins i tot has fet una anacronia històrica situant-lo en una altra època .
Saps mol be que la referencia del personatge ja existia abans de fer el teu llibre novel·la i tenim articles,  llibres i fins i tot programes de televisió que son anteriors.

Salutacions vampíriques.

Sebastià
--
Has recibido este mensaje porque estás suscrito al grupo "El Castillo del Conde Estruch" de Grupos de Google.
Para anular la suscripción a este grupo y dejar de recibir sus mensajes, envía un correo electrónico a estruch+u...@googlegroups.com.

Sebastià D'Arbó
Tlf. (+ 34) 629 739 947
E. mail: da...@darbo.org

Webs:
www.darbo.org
www.sebastiadarbo.com

Facebook:
General: www.facebook.com/sebastiadarbo
MISTERIS: www.facebook.com/misteris.sebastiadarbo

Twitter:
General: https://twitter.com/SebastiaDArbo

Canal video Youtube:
MISTERIS: http://www.youtube.com/misteris8tv

Salvador Sainz

to Castillo del Conde Estruch

Los periodistas escriben las cosas como les da la gana. Por cierto antes del programa de TV habia escrito algo.
La leyenda que me contaron era poco consistente y me inventé una historia sobre el personaje.
Eso lo dice el prólogo del libro. El personaje literario es mio. Como el Drácula de Bram Stoker respecto al Vlad Tepes histórico que no era conde sino principe.

[...]

Salvador Sainz

to Castillo del Conde Estruch

Me contaron varias versiones. Se llamaba Struck o Estruga en otras. No mencionaron que era conde y el personaje carecía de personalidad.
Pero eso son historias de hace 25 años. Ahora estoy en otros proyectos y me concentro en los mismos. No me gusta mirar hacia atrás. Hacia el pasado.
Tengo temas nuevos de que ocuparme.