Iemand met ervaring is nog niet per se ervaringsdeskundig. Mede daarom
willen steeds meer mensen die hun ervaringskennis inzetten ook een vorm van
erkenning van hun deskundigheid.
Vorig voorjaar werd de Vakvereniging voor ervaringswerkers (VVvE) in
Nederland opgericht. Die vereniging zet zich in voor het vak en ook voor
vakgenoten met een visuele beperking.
In Groningen kan ervaringskunde op hbo-niveau worden geleerd. De studenten
die aan die opleiding deelnemen hebben dus zelf ervaring met bijvoorbeeld
verslaving of een psychische aandoening en leren die ervaring om te zetten
naar ervaringskennis. Met de kennis kan vervolgens gewerkt worden.
De kennisinhoud is dus uniek, want het gaat om eigen ervaring, maar het
vergt kundigheid om op zodanige manier wat met de ervaring te doen dat er
professioneel mee gewerkt kan worden. En dat er professioneel mee gewerkt
kan worden, dat laten inmiddels al heel veel betaalde en onbetaalde
ervaringswerkers in de praktijk zien.
Het volgende filmpje geeft een impressie van de hbo-opleiding te Groningen:
http://www.youtube.com/watch?v=PcgYiDWDsjU
(Dit bericht heb ik overgenomen uit mijn bericht in Bliksem van 26 november
jl.)