הרשות מתכננת להרס את מזבח הר עיבל

ב

to אמת מארץ

יוסי דגן לערוץ 7: נתניהו צריך לפעול, אחרת יום אחד מזבח יהושע פשוט לא יהיה

הרש"פ תכננה הקמת שכונה על מזבח יהושע. יוסי דגן: מגמתם ברורה והיא דומה לברבריות ההרסנית של דאע"ש בעיראק.

שמעון כהן

כ"א באלול תשפ"ג  7.09.23, 7:11
יוסי דגןיוסי דגןצילום: ערוץ 7
האזינו לכתבה4 דקות

על המשך ניסיונות הרש,פ להרוס את מתחם מזבח יהושע בשומרון שוחחנו עם ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, הקורא לראש הממשלה ליטול את האחריות לשמירת מורשתו ושורשיו הארכיאולוגיים של העם היהודי.

"עינינו לא עצומות בכלל. כולנו סביב האירועים החמורים שהרש"פ מנסה לייצר פעם אחר פעם בהר עיבל. הרשות הפלשתינית מנסה באופן שיטתי להחריב את אתרי המורשת של העם היהודי ובכלל ביהודה ושומרון. זה קרב מתמשך לאורך כל התקופה. זו לא פעם ראשונה שמנסים לעשות עבודות במתחם", אומר דגן.

בדבריו מפרט דגן ומספר כי עיריית עצ'ירה א-שימאלייה, הכפר הסמוך, הכינה תכנית מתאר להקמת שכונת בניינים במתחם המזבח כאשר החצר שבין הבניינים תהיה המזבח. "יחד עם שר הביטחון גלנט, השר סמוטריץ', השרה סטרוק, השר הרב עמיחי אליהו והשר בן גביר פועלים בכל הכוח. אלו לא עבודות בפעם הראשונה. היו כבר לפני כשנתיים עבודות", מזכיר דגן ומציין את הממצא שנחשף אז מתוך החומר שהוצא ממתחם המזבח כאשר הממצא הייחודי ביותר היה אותו קמע ובו שם ה' והכיתוב 'ארור', קמע שהתפרש כעדות חיה למעמד הברכות והקללות עם כניסת בני ישראל לארץ ישראל בתקופת יהושע.

העבודות ההן הופסקו, אך טרקטור שהגיע למקום בשבוע האחרון החל לחדש את העבודות ולפרוץ דרך במקום. "המינהל האזרחי עצר אותם ובאישור שר הביטחון הכלי הוחרם. זה הגיע עד לשר הביטחון כי מדובר בשטח B. אחד הדברים המטומטמים של הסכמי אוסלו מעבר להפקרות הביטחונית שעולה בדם עד היום, הוא שכל הר עיבל, שהוא העין השניה של המדינה מבחינה ביטחונית לצד החרמון שהוא העין הראשונה, הוגדר כשטח B , אבל המדינה חתומה על כל האמנות שמחייבות אותה לשמור על האתרים שבאחריותה, גם בשטח B ואכן בשטח הזה אוכפים מול מפחמות ונושאים נוספים של איכות סביבה, גניבות כלי רכב ובוודאי בנושאי ארכיאולוגיה ומורשת. זו חובה מוסרית וגם חוקית על פי האמנות וההסכמים שישראל חתומה עליהם".

"אני מאוד מוטרד כי לא נוכל לרדוף אחרי היתושים. צריך ליבש את הביצה. ממשלת ישראל חייבת להחזיר את השליטה המלאה על מתחם מזבח יהושע בהר עיבל. היא צריכה לגדר אותו ולהציב שם שמירה. נתניהו אמר כבר לפני שנתיים שאנחנו נציב שמירה במקום ואני מצפה שהוא יקיים את ההבטחה ותוצב שמירה. שום עם לא היה מקבל מצב שבו אתרי המורשת החשובים ביותר שלו מופקרים להרס ולביזה שיטתיים".

דגן מציין כי בהכרזתו אז, לפני כשנתיים, אמר ראש הממשלה נתניהו כי ישראל גם תעמיד לדין את ההורסים וגם תדע לשמור על המקום, אך עד כה שום דבר מאלה לא התרחש. "אני דורש את זה מהממשלה פעם אחר פעם. אני מצפה שראש המשלה, שאני מכבד אותו, יגן על שורשי העם ויממש את אחריותנו על אוצר עצום של מורשת וארכיאולוגיה שהוא ערש תרבות עולמית ובמקום הזה הורסים, שוברים וממנגלים. אני מתריע שאם לא תהיה שמירה במקום ולא ישלטו בו, יום אחד נקום ולא יהיה מזבח".

העבודות הפלסטינית באתר מזבח יהושעהעבודות הפלסטינית באתר מזבח יהושעצילום: דוברות מועצת שומרון

דגן מציין את המעקב המשותף שמתבצע אחרי כוונות הרש"פ, מעקב שמאחוריו עומדים ארגון 'שומרים על הנצח', המועצה בראשותו, ארגוני מתנדבים, ח"כ לשעבר עוזי דיין ואחרים ו"במסגרת העבודה שלהם נמצא מסמך של תכנית המתאר. במנהל האזרחי אמרו שלא יקדמו את התכנית, אבל אצל נהג הטרקטור שעשה את העבודות נמצאה מפה של תכנית המתאר של הרש"פ לאותה שכונה מטורללת על אתר מזבח יהושע בן נון. המגמה ברורה, הרש"פ רוצה להשמיד את אתר המורשת החשוב הזה כמו שהברברים של דאע"ש עשו בעיראק".

"לצערי הרב כביש ותאורה שנסללו ונפרסו בצמידות למזבח לא נאכפו על ידי המנהל האזרחי ולצערי אולי אפילו אושר בחלקו, אבל לפחות עכשיו כשאנחנו רואים שמחללים ורומסים אני דורש מראש הממשלה והשרים להתעשת ולקחת שליטה מלאה על האתר הארכיאולוגי והמורשתי החשוב ביותר ביהודה ושומרון, המקום שבו יהושע בן נון הביא אליו את עם ישראל ובו התרחש מעמד הערבות של העם ועל המעמד ההוא נאמר 'היום הזה נהיית לעם'. המקום הזה חייב להיות תחת שליטה מלאה שלנו, לפתוח אותו כאתר קולט קהל, נפתח אותו כמוזיאון ונביא מאות אלפים ומיליונים מהארץ ומהעולם ללמוד על מורשתו של יהושע בן נון".