שני מאפייני מקוואות מימי בית שני ב'גבעת המקוואות'

ניסן לברון Nissan Levron

to emetmeeretz אמת מארץ

ליד רמת בית שמש ג' נמצאת 'גבעת המקוואות', המיועדת להריסה, ובקרוב אדווח עליה בהרחבה.

מצורפות תמונות שצילמתי, של שניים מתוך עשרה מקוואות שם.

נא שימו לב לפרטים הבאים שכותב פרופ' רוני רייך, מומחה למקוואות עתיקים:

"העיקול ימינה של גרם המדרגות היורד אל אגן הטבילה נמצא בלא מעט מקוואות מתקופת הבית השני" (רוני רייך, מקוואות טהרה בתקופת הבית השני ובתקופות המשנה ותלמוד, תשע"ג, עמ' 147-146).

על מקוואות שבהן הרבה מדרגות והם פתוחים לכיפת השמיים, כותב פרופ' רייך:

"מקווה טהרה לטבילת כלים גדולים [...] ייתכן כי מתקן זה שימש גם לטיהור כלי בית קטנים".

(רייך, שם, עמ' 95-94).

--
מקווה עם פתח בעיקול ימינה.jpg
מקווה קטן מדורג ופתוח.jpg

ניסן לברון Nissan Levron

to ארכאולוגיה יהודית
המומחה אשר גרוסברג כתב לי בנידון:

1. המקווה עם המדרגות משני הצדדים
הוא מאוד מעניין. עד כמה שאני יודע מקוואות דומים נמצאו רק ביריחו.
ההסבר של טבילת כלים גדולים קצת בעייתי. היו גם מקוואות גדולים עם גרם מדרגות אחד. לגבי כלים קטנים זה עוד יותר בעייתי. יכלו להטביל אותם בכל מקווה.
ראה במאמר המצורף.
עיון בתצלום מראה שהמדרגות צרות ואינן נוחות לעמידה במפלס מתאים לטבילה.
ייתכן שהיה קירוי והוא נהרס ברבות השנים.
צריך לחשוב שוב האם זה מקווה או משהו אחר.

2. הייתי בביקור במקום לפני כמה שנים וראיתי שבאחד המקוואות יש בריכה קטנה בצד המדרגות היורדות למקווה עצמו. יש רק דוגמה נוספת אחת למקווה כזה ליד ירושלים אך אין לי הסבר לבריכה זאת.

3. לגבי המקווה עם שתי הבריכות
לשתי הבריכות יש תעלה שיוצאת מקרקעיתן. תעלה כזאת מאפשרת הזרמת מים בעוד שבאוצר רוצים להשאיר את האוצר מלא ואז אפשר לעשות השקה גם עם צינור (אך האוצר צריך להיות ללא כל פתח ניקוז), או להכשיר את המים בזריעה ואז מוסיפים מים שאובים לאוצר ומזרימים אותם למקווה. במקרה האחרון תצא תעלה מחלקו העליון של האוצר.
הייתי פעם במקום, ראיתי את הבריכה הדרומית, ולא היה לי הסבר לתפקידה. היא גם לא צמודה לבריכת הטבילה אלא מרוחקת מעט. אמנם תיאורטית אפשר למשוך צינור להשקה אך אם זה היה הייעוד של הבריכה היה ניתן לצפות שהיא תהיה סמוכה למקווה.
כרגע אני מעדיף להישאר באי ידיעה מאשר להציע הסבר שאינו מבוסס.
גם ללא הסבר טוב חשוב לשמר את המקום.
ב-יום רביעי, 14 ביוני 2023 בשעה 06:59:16 UTC+3, ניסן לברון Nissan Levron כתב/ה:
חידושים בחקר ירושלים 21 (תשעו) - מתקני מים דו תכליתיים.pdf

Ycharaz

to ארכאולוגיה יהודית
יש סיכוי ששאלה זאת היא ההזדמנות להציל את כל האתר
אקדים... שעד היום ותיקי היישוב הישן מרגישים שהמקווה במצדה זה משהו שלהם... לאחר ש'הם' נקראו לשטח למדוד ללמוד ובעיקר לפסוק לגבי המקווה שנמצא במצדה.

מציע לחזור על זה גם היום ופשוט לערב את רבני ומומחי הציבור החרדי וכל מי שמעניין אותו המושג מקווה בשאלה תמימה של מהות המקווה שנמצאה ואם זה בכלל מקווה, כך אפשר להגיע לחשיפה חיובית של האתר בכלל והרגשה שזה שלנו...
לאחר מכן המשימה לעצור את הציונים/יזמים וכדו' תאבי הבצע מלבנות על מקווה המחמד שלנו לכאו' תהיה קלה יותר.

ב-יום רביעי, 21 ביוני 2023 בשעה 17:11:14 UTC+3, ניסן לברון Nissan Levron כתב/ה:

ב

to ניסן לברון Nissan Levron, ארכאולוגיה יהודית
כמדומני שכדוגמת המקווה עם המדרגות משני צידיו יש מקווה במנהרות הכותל, לפני הכניסה למה שכונה בעבר חדר הסנהדרין. אומנם עד כמה שזכרוני אינו מטעה אותי יש שם יש רק שנים או שלוש מדרגות והם רחבות

‫בתאריך יום ד׳, 21 ביוני 2023 ב-17:11 מאת ניסן לברון Nissan Levron‏ <‪580...@gmail.com‬‏>:‬
--
‏קיבלת את ההודעה הזו מפני שאתה רשום לקבוצה 'ארכאולוגיה יהודית' של קבוצות Google.
כדי לבטל את הרישום לקבוצה הזו ולהפסיק לקבל ממנה אימייל, שלח אימייל אל emetmeeretz...@googlegroups.com.